Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
Synes nesten den ser ut som en Reidar Persson-kreasjon. Den minner meg om Repons Baby Grand. Noen sammenheng, eller?
De er vel ikke så ulike lydmessig heller, de to merkene? Gode på akustisk?Synes nesten den ser ut som en Reidar Persson-kreasjon. Den minner meg om Repons Baby Grand. Noen sammenheng, eller?
Jeg har aldri hatt gleden av å høre Reidar Perssons kreasjoner, men QLN P3 og P5 er i mine ører svært gode på akustisk musikk (+ alt annet). Tipper den nye Signature-modellen er enda et knepp eller to opp fra disse.De er vel ikke så ulike lydmessig heller, de to merkene? Gode på akustisk?
Takk! Det er et stort problem med disse høyttalerne - Det er at det er umulig å løsrive seg fra anlegget slik at jeg kan ha et liv utenom musikken!En fantastisk høyttaler. Gratulerer!
Ja det kan jeg skrive under på!Jeg har eid flere QLN men da fra "før i tiden"
Her er en av disse. Skulle selvsagt ikke ha solgt de og ihverfall ikke til 5k.
Vis vedlegget 864523
Nå hører jeg på QLN Qubic 122.
På god rørforsterker og cd spiller så låter dette musikk.
Vis vedlegget 864524
Nå får jeg QLN 604 til helga og det blir spennende.
Kunne tenkt meg mod 166.
Mye morro for minimalt med penger.
God forsterker gjør underverk.
Lasse.
Intet galt sagt om Artec 12 og lignende varianter over QLN, men de er ikke svenske, ekte QLN-høyttalere, snarere er de utfordrere for Cerwin Vega.Ja det kan jeg skrive under på!
Kjøpte noen QLN Artech 12 til stuen og i 2007 . De ble stående til 2018. Har enda fakturaen for disse. Artech 12 kr 6995 ! Koblet opp en Hegel 360 på disse, å fy søren det trøkket på! Brystkassa ble jo nesten som en flatpakka IKEA pakke!
Takker for info ....Will do!Intet galt sagt om Artec 12 og lignende varianter over QLN, men de er ikke svenske, ekte QLN-høyttalere, snarere er de utfordrere for Cerwin Vega.
Den eneste Artec fra Sverige er de velbygde modellene Artec 1600.
Her kan du finne alle modeller fra good ol' QLN of Sweden: https://qln.se/products/discontinued-models/
Selv eier jeg et par Qubic 122 jeg ga 500,- for, og sjekker du Finn, kan du finne diverse QLN-modeller for latterlige summer. Og de spiller fortreffelig!!
For ordens skyld så var QLN tidligere ute enn Wilson Watt/Puppy med den formen. Dette skrev jeg i testen av Prestige One i Stereo+ i 2021:I historiens lys har jeg dannet meg et bilde av at QLN One er en ide-mix av Wilsons Puppy/Watt og LS3/5a.
Gøy, da stemte jo mine mistanker - men i motsatt rekkefølge. Høne ,egg, omelettFor ordens skyld så var QLN tidligere ute enn Wilson Watt/Puppy med den formen. Dette skrev jeg i testen av Prestige One i Stereo+ i 2021:
Svenske QLN ble grunnlagt i 1977, og målet var å lage høyttalere som gjenskapte et naturlig lydbilde. Fire år senere fikk verden opp øynene for hva disse svenskene kunne, da QLN One ble lansert. Det var en bitteliten, nærmest pyramideformet to-veis stativhøyttaler med kraftig bakoverlent front. I land som trodde de bortimot hadde enerett på å definere hvordan skikkelig gode høyttalere skulle lages, fikk hifi-pressen bakoversveis. Bedre ble det ikke da QLN utstyrte stativhøyttaleren med et stativ formet som en diger basskasse. QLN One og basskassa ble solgt som System One. Det er langt fra utenkelig at nå avdøde Dave Wilson kikket litt ekstra på System One da han konstruerte Wilson Watt/Puppy. Den amerikanske «klonen» av QLN System One ble lansert da svenskene hadde vært på markedet med sin kombo i fem år.
87,5db 8 ohm og snill impedansekurve så burde funke fint. Har hørt dem med APS tube technique air art 60 mk2 rørmonoblokker (30w triode /60w UL) og det låt insane bra. Krefter nok i massevis.Litt laber aktivitet her på tråden men prøver meg med et spørsmål angående Prestige 3
Hvordan tror dere P3 ville være i kombinasjon med Luxman L-590AXII?
Lenge siklet på P3 men vanskelig å oppdrive på brukten..
Kraftmessig tror jeg òg det holder, L-590 går over i A/B etter første 30w i klasse A og fortsetter til 95w/8ohm ifølge målinger.87,5db 8 ohm og snill impedansekurve så burde funke fint. Har hørt dem med APS tube technique air art 60 mk2 rørmonoblokker (30w triode /60w UL) og det låt insane bra. Krefter nok i massevis.
Ja, skjønner. Sig. 3 spiller også på den varme siden av nøytral.. Komboen spiller nok flott med roligere type musikk, men kan muligens falle litt igjennom med orkestermusikk, pop og elektronika for eksempel. Jeg husker at First Watt j2 låt meget bra med QLN , men beste kombinasjon var med Dynamic Precision 6.4 som er en kraftig A/B forsterker. Mere dynamisk presisjon, headroom og "sparkle" oppover i frekvens.Kraftmessig tror jeg òg det holder, L-590 går over i A/B etter første 30w i klasse A og fortsetter til 95w/8ohm ifølge målinger.
Tanken var heller om det blir for mye av det gode da den klangmessig heller litt mot det varme, spesielt i mellomtonen. Litt nøytral fløte om du skjønner.
First Watt J2 har jeg ikke hørt men klasse A den også, kan hende Luxman funker fint da.Ja, skjønner. Sig. 3 spiller også på den varme siden av nøytral.. Komboen spiller nok flott med roligere type musikk, men kan muligens falle litt igjennom med orkestermusikk, pop og elektronika for eksempel. Jeg husker at First Watt j2 låt meget bra med QLN , men beste kombinasjon var med Dynamic Precision 6.4 som er en kraftig A/B forsterker. Mere dynamisk presisjon, headroom og "sparkle" oppover i frekvens.
Absolutt, jeg kan anbefale P3 på det varmeste, eneste grunnen til at jeg solgte de var at de var for kostbare for meg i et anlegg nummer to! Har nå Epos ES 14N som også gjør meg ekstremt lykkelig til halve prisen.First Watt J2 har jeg ikke hørt men klasse A den også, kan hende Luxman funker fint da.
Beste er uansett å teste selv, men utifra det man leser er P3 hva jeg ønsker lydmessig. Har til nå eid stortsett stativ høyttalere da jeg liker at høyttalerne evner å forsvinne. Men gjengangeren har vært at jeg savner det siste skyvet i bunn, noe jeg tror P3 leverer!
Skjønner!Absolutt, jeg kan anbefale P3 på det varmeste, eneste grunnen til at jeg solgte de var at de var for kostbare for meg i et anlegg nummer to! Har nå Epos ES 14N som også gjør meg ekstremt lykkelig til halve prisen.
Hovedforskjell er at Epos er mere analytiske og dynamiske enn QLN. Fantastisk timing og transientrespons. Mere sprut i diskanten med metalldome, men uten slitsomme fakter og medførende lyttetretthet. Metalldomediskanter har et rykte på seg for å være pågående og til tider skarpe, men Karl Heinz Fink vet hva han driver med og har implementert diskanten på en strålende måte. Spiller som P3 større enn man skulle forvente og trenger ingen subwoofer til tross for at de ikke går like dypt som P3. De trenger 100-200 timer innspilling før de låter som de skal-Sømløst og frigjort. I hovedanlegget har jeg Pylon Jasper 25. Dette er en høyttaler som etter min smak definitivt trenger stram elektronikk for å skinne. Benytter Pass Labs XP20 forforsterker og Dynamic Precision 6.4 med stort hell. Denne høyttaleren har det vært mange av på brukten og jeg er rimelig sikker på at det skyldes for lite luft rundt dem og for små rom. Da blir de for påtrengende og boomy i bassen. Jeg har en stor stue uten vegg foran bassrefleksportene og da fyller de rommet med godlyd.Skjønner!
Epos ES14N virker spennende, kan du si litt om forskjeller mot P3? Og hva har du i hoved riggen?
Etter beskrivelsen din av Epos å dømme så tror jeg den ville matchet bra med Luxman!Hovedforskjell er at Epos er mere analytiske og dynamiske enn QLN. Fantastisk timing og transientrespons. Mere sprut i diskanten med metalldome, men uten slitsomme fakter og medførende lyttetretthet. Metalldomediskanter har et rykte på seg for å være pågående og til tider skarpe, men Karl Heinz Fink vet hva han driver med og har implementert diskanten på en strålende måte. Spiller som P3 større enn man skulle forvente og trenger ingen subwoofer til tross for at de ikke går like dypt som P3. De trenger 100-200 timer innspilling før de låter som de skal-Sømløst og frigjort. I hovedanlegget har jeg Pylon Jasper 25. Dette er en høyttaler som etter min smak definitivt trenger stram elektronikk for å skinne. Benytter Pass Labs XP20 forforsterker og Dynamic Precision 6.4 med stort hell. Denne høyttaleren har det vært mange av på brukten og jeg er rimelig sikker på at det skyldes for lite luft rundt dem og for små rom. Da blir de for påtrengende og boomy i bassen. Jeg har en stor stue uten vegg foran bassrefleksportene og da fyller de rommet med godlyd.