Jeg hadde Haibike med Yamaha og var veldig fornøyd med både sykkel og motor. Fungerte topp til bakkene i Stavanger.Men igjen, elsykkel, kona sin har Boschmotor, den jeg lurer på har Yamahamotor - hvordan er kvaliteten på de?
Svigerson tørr ikke prøve min el-sykkel.Stakk innom XXL i dag og kikket på Scott sykkelen. Pokker , den likte jeg godt altså , men brukt litt mye kroner i det siste
Vis vedlegget 746063 Vis vedlegget 746064 Vis vedlegget 746065 Vis vedlegget 746066 Vis vedlegget 746067 Vis vedlegget 746068
Jeg er sykkelentusiast, og har både eid og syklet på mye forskjellig, så jeg er rimelig kresen, men kostnadsbevisst,.Kona vil gjerne ha en elsykkel, men syns det er vanskelig i jungelen av nye merker en ikke har hørt om. Og det en finner av mulige kandidater, er jo gjerne utsolgt.
Noen som har forslag til gode kandidater til rundt 30k? Gjerne unisex. Skal brukes mye på grusveier i marka, så bør gå godt i bratte motbakker
-Stein Ivar
Takk for svarJeg er sykkelentusiast, og har både eid og syklet på mye forskjellig, så jeg er rimelig kresen, men kostnadsbevisst,.
Vi kjøpte et for oss ukjent merke, Raymon.
Ser de har de inne i forskjellige modeller hos Olympia Sport i Tønsberg.
Jeg kjøpte denne: https://www.olympiasport.no/raymon-21-tourray-e-55
Godt utstyrt, XT på både gir og bremser.
Også demperen som jeg egentlig ikke hadde noe tro på, har vist seg å gjøre jobben.
En solid og stødig sykkel som har fungert like godt på både asfalt, grus og lettere stier
Kona denne: https://www.olympiasport.no/raymon-21-cityray-e-40-blackgrey-m
Kona har knapt syklet de siste 30 åra, men i år har det blitt mange turer. Både korte og lange.
Navgir, personlig ville jeg ha foretrukket kjedegir., men kona er fornøyd med det så da så.
Avslappet sittestilling.
Har også vært med på alle underlag, og fungert helt fint.
Jeg syklet en del på denne før jeg fikk min egen.
Litt uvant sittestilling for meg, men sykkelen overbeviser.
50Nm, selv med mine (mange ...) kg går det greit oppover.
Jeg må vel regnes som sportsyklist. Jeg har absolutt ingenting i mot elsykler. De er mellom anna rene mobilitetsrevolusjonen for den eldre garde.Selv om sportsykkelistene mener at elsykkel ikke er noe sykkel <snipp>
Mange å velge blant. Jeg handlet hos Spinn - gjør det gjerne igjen. Ellers finnes jo Anton Sport (Sykkeldelisk), Oslo Sportslager etc.Tenker å kjøpe EL-sykkel for å pendle til og fra jobb med. Det er jo et godt stykke, om lag 3 mil hver vei.
Tenker den råeste Bosch-motoren er ganske hugd i stein. Flere som er godt fornøyd med Bosch.
Hvilken sykkel til 50 000kr ville dere valgt? Det er viktig at den er god å sykle på. Regner med at stiv ramme og tett med eiker og ikke altfor breie hjul er smart.
Kan gjerne ha bagasjebærer. Må vel fort ha skjermer og lys om man skal sykle i regnvær. Sykle i gruslagte lysløyper blir det sikkert også.
Hva funker? Kalkhoff ser jeg det går en del av..
Noen med erfaring fra tråsykkelforhandlere i Oslo-området, og som har noen å anbefale?
Når man dro på denne greia var det helt greit med litt hjelp i de "verste" stigningene. Motor m/85Nm var da en god medhjelper ...Må innrømme at 85Nm på våre Trek sykler er "godt å ha" en gang iblant. Når dro opp bakken til Grimsdalshytta med tunge hengere var det godt med litt ekstra kraft "der nede".
Det er nok fordi veldig mange ikke har peiling.Selv om sportsykkelistene mener at elsykkel ikke er noe sykkel, så kan man ikke være helt enig. Alt kommer an på hvor mye asistanse man velger.
Du får helt sikkert mye fint for 50 store, men ikke helt sikker på at det er nødvendig å betale riktig så mye.Tenker å kjøpe EL-sykkel for å pendle til og fra jobb med. Det er jo et godt stykke, om lag 3 mil hver vei.
Tenker den råeste Bosch-motoren er ganske hugd i stein. Flere som er godt fornøyd med Bosch.
Hvilken sykkel til 50 000kr ville dere valgt? Det er viktig at den er god å sykle på. Regner med at stiv ramme og tett med eiker og ikke altfor breie hjul er smart.
Kan gjerne ha bagasjebærer. Må vel fort ha skjermer og lys om man skal sykle i regnvær. Sykle i gruslagte lysløyper blir det sikkert også.
Hva funker? Kalkhoff ser jeg det går en del av..
Noen med erfaring fra tråsykkelforhandlere i Oslo-området, og som har noen å anbefale?
Er vel krankmotor som er standard? Navmotor er vel mer Biltema? Noen e-racere har også motor i bakhjulsnavet for ett mer elegant utsende.Er i kranken man legger kreftene så mest naturlig at motorkraften er der.Navmotor er standard på litt mer kostbare sykler. Gir deg en mer naturlig sykkelfølelse.
Er med deg på den.Jeg følger stort sett bare med på E-MTB og der er det krankmotor som gjelder.De dyreste der koster jo 150000.- så uansett ikke aktuelt for meg.Mange dyrere sykler der man ikke har behov for maks assistanse har ofte motor i navet. I tillegg ser det bedre ut når krankhuset er klassisk og at det ikke er en stor kladd der. Landeveissykler har ofte krankjmotor med 45Nm eller så. Vi selger både Colnago og Bianchi på jobben med navmotor. Motorer fra de store merkene har sensorer som reagerer på hvordan du tråkker og justerer kraften etter det. Smoothere overganger og den begynner å dra med en gang i det man når 25km/h hvis man for eks har holdt høyere hastighet. Rimeligere navmotorer reagerer ikke like raskt. Men som med alt annet, får man som regel hva man betaler for.
" The motor wheel weighs 1.5kg, and the Power Pack weighs 2kg. "Verdt en kikk, om man har lyst til å konvertere sin "gamle".
Universal eBike Conversion Kit - Swytchbike
www.swytchbike.com
Om man legger inn en forhåndsordre får man 50% avslag.Var det bare jeg som ikke fant prisen på kit'et? Ser i utgangspunktet meget interresant ut.
Cycling News, fra juli 2021, er ikke enige med deg. Jeg har prøvd Swytch. Fungerer utmerket og kommer til å kjøpe konverteringssett for to ulike sykler.^Tror ikke jeg ville ha puttet så veldig mange ti-øringer i det kitet der. Utdatert teknologi til en temmelig stiv pris.
Er det Trek Powerfly dere sykler på? Er dere fornøyde med disse?Det nærmer seg sesongstart (er sent ute..) - tror jeg skal skifte kjedet på begge syklene før vi setter avgårde på en "lengre" tur. Det er egentlig minimalt med strekk, men skifter for å være sikker...
Blir muligens Tour de Dovre & Rallarveien som (igjen) blir sykkelferien. Kona fikk skikkelig mersmak av Rallarturen 2022, og denne gangen vi tar nok med hengere / full oppakning (så telting...) I fjor tilbakela vi turen i løpet av noen timer - morsomt det, men ønsker å ha litt mer tid til fotografering etc...
Fra Rallarvegen 2022:
Vis vedlegget 895090 Vis vedlegget 895091 Vis vedlegget 895092 Vis vedlegget 895093 Vis vedlegget 895094 Vis vedlegget 895096