Sport, sykkel og trening Den store el-sykkel tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Om tilårskomne damer med null sykkelferdigheter og begrenset trafikkforståelse skal komme susende enda fortere på fortauene så tror jeg at jeg får angst.

    Det er i det hele - som gruppe - ganske påfallende forskjeller mellom syklister og elsyklister - selv om utskudd i alle retninger selvdagt er å oppdrive i begge grupper. Sistnevnte mangler påfallende ofte relativt basal forståelse for hvordan man skal sykle der også andre syklister ferdes.
    Om det du sier er mer enn anekdotiske inntrykk, burde man kunne avlese det i ulykkesstatistikken. Men nei, elsykler og "klassiske sykler" ser faktisk ut til å være mindre utsatt for ulykker enn andre sykkeltyper, når man kontrollerer for hvor de brukes. https://www.dinside.no/fritid/elsykkel-gir-ikke-okt-ulykkesrisiko/69804211

    Det man derimot ser med elsykkel, er at det får folk som ikke har syklet før til å begynne å sykle, og at folk med elsykkel gjerne bruker sykkelen betydelig mer og til flere ærend enn folk med vanlig sykkel. Jeg synes selv det er mye bedre at damer på 50 begynner å sykle til butikkken, enn at veltrente menn i kondomdress skal slenge karbonsykkelen inn i suven og kjøre til markagrensa... Om man nå skal komme med en annen klisjé, som sikkert er like anekdotisk.

    Jeg synes i det hele tatt det er unødvendg å sette syklister opp mot hverandre. Det viktigste er at flere begynner å sykle.
    Det siste poenget der er jeg veldig enig i. Ser i alle fall klare tegn i mitt nærområde at mange som ikke har syklet på i beste fall tiår har kjøpt seg elsykkel som transportmiddel og får seg litt mosjon på toppen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Enig. En veldig fin ting. Men helt sånn at 'har man en gang lært, så kan man det' er det ikke. En og annen kunne med fordel investert litt tid i å friske opp.... :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Enig. En veldig fin ting. Men helt sånn at 'har man en gang lært, så kan man det' er det ikke. En og annen kunne med fordel investert litt tid i å friske opp.... :)
    Absolutt, og det bør man både legge til rette og vise forståelse for. Sykkelfelt i storbystrøk er like lite primært for sportssyklister som fortau er for jogging. Det blir en stadig viktigere del av urban infrastruktur og må planlegges og skapes en inkluderende kultur deretter.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jepp. Trening i byen er dødfødt, enten man er sånn eller sånn som syklist. Der er det bare å justere ambisjonene rett med på transport fra første tråkk. Farta også, om ikke alltid, så ganske ofte.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med de fra biltema?....
    .
    Fy!! Ikke slikt griseprat!!
    Hehehe, trenger ikke å være hiend på alt. En kollega av meg brukte en elsykkel fra Biltema i flere år til/fra jobben 8 km unna, sommer som vinter. Hun var fornøyd, men ønsket å "belønne seg selv" med en mer snasen en. Man kan få 3-5 sykler fra Biltema for samme pris som for en fra et mer prestisjefylt merke, anbefalt av El Guru. Jaggu ikke så sikker på om den ene supersykkelen kan overleve 3-5 fra Biltema for samme pengesum. Og da sitter man igjen med en haug med reservedeler også^-^! Men klart, særlig miljøvennlig er det jo ikke.

    For ordens skyld, jeg bare tenker høyt her. Ser helt klart poenget med å eie en kvalitetssykkel. Driftssikkerhet, rekkevidde, komfort, eierglede, status osv. Men hva om en ikke bryr seg om, eller trenger, alt det der, men skal bare ha seg en grei og fungerende sykkel frem og tilbake? Litt som å kjøpe seg en allværsjakke som tåler det mest ekstreme, også skal man kun på greie turer i marka likevel, maks 2-3 timer fra bilen. Da duger egentlig en jakke fra feks Stormberg mer enn godt nok. Men for noen er det sport å "makse", samme faen. Fordi man kan...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Anektodisk vel å merke, men jeg kjenner flere som har kastet Biltemasyklene sine etter en sesong enn de som ikke har gjort det. Og joda, prisforskjellen er så stor at man kan si at man kan kjøpe ny hvert år. Men man vil jo aldri det etter å ha truet seg til å kjøre en sommer med en slik sykkel.

    Med enkelte unntak tydeligvis.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    "Trenger ikke være hi-end på alt" er nok så sant som det er sagt.
    Noen klarer seg utmeket med "godt nok", og sånn vil det alltid være.
    Er folk fornøyd med drift på frem eller bak-hjul, er det helt ok, og det henger ofte sammen med hvor mye man bruker sykkelen samt økonomi.
    Pris på en god elsykkel er høy og det er dessverre slik at det er bare el-bilister som får avgiftskutt, mens el-syklistene er de som burde fått det.

    Det jeg misliker med Biltema er at billige varer øker "bruk og kast" mentaliteten, da ting blir så billig og dårlig at man ikke gidder å ta vare på det man kjøper.
    Alt jeg har kjøpt av motorisert verktøy på Biltema er kastet etter kort tid.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg vet ikke hvor ille det står til med elsyklene til Biltema. Men for sammenligning fikk jeg inn en av de billigste syklene til XXL da jeg var innom sykkelverkstedet på jobben. Felgene var skjevslått av første fortauskant, nye hjul koster nesten det samme som sykkelen kosta. Da blir det bruk og kast av det. Jeg har prøvd å reparere sykkel for en kollega, og funnet skruer som var korrodert i stykker på en sykkel som hadde gått mindre enn en sommer.

    High end er nå en ting, men et visst minstemål er klok pengebruk for de fleste i alle fall.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke uenig - jeg nevnte det med miljø - at det må være et minstekrav for kvalitet og dekning av det reelle behovet. Men av og til blir man litt matt av "det må makses!"-mentalitet. Ser stadig folk som handler mobiltelefoner til 10k kr for å kun surfe, sms og ringe med. Eller laptop til 30k for å kunne lese VG og se en film på Netflix:rolleyes:

    Sier jeg, som selv bruker flere titalls tusen kr på å kunne spille av noen jævla plater. Men som sagt, man trenger ikke å ha hiend på alt (jeg var en sånn "makse-nisse" før:p )
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    I alle dager, har folk gitt opp her? :)

    Hva mener dere om denne? Finner ikke videre info om bremse- og motortype.

    Tiltenkt asfalt og kanskje en tur i marka på grusvei (gjerne med en sykkelvogn bak seg).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    I alle dager, har folk gitt opp her? :)

    Hva mener dere om denne? Finner ikke videre info om bremse- og motortype.

    Tiltenkt asfalt og kanskje en tur i marka på grusvei (gjerne med en sykkelvogn bak seg).
    Jeg digger den, Gunner! Herlig retro-look. Og ser ut som en veldig praktisk sykkel, hvis den kan legges sammen så fort som 20 sekunder. Fant en svensk anmeldelse (den er svensk), og ser at den har felgbremser, og motor i navet.
    https://www.alltomelcyklar.nu/test/Vacker-men-vek-vikcykel

    Det som gjør meg litt skeptisk likevel er at du ikke har noen lokal servicebutikk for den. Da kan du risikere å måtte sende den tilbake for service helt til sverige, noe som er litt tungvint. Og han svenske anmelderen var litt kritisk til byggekvaliteten?

    For en sammenleggbar sykkel hadde jeg kanskje heller vurdert denne her: https://www.kajakk-fritid.no/sykkel/momas-c1/prodid/2929/momas-c1-sammenleggbar-sykkel.aspx

    Ikke prøvd den, men har sett at en av de andre elsyklene deres har fått ok karakter i test. Virker til å være mye for pengene, og skulle det skje noe er det nok mye lettere å ta en telefon til Drammen enn til Sverige, tror jeg! Men hvis ikke sammenleggbarheten er et viktig kriterium, kan det være en idé å se på noen av de andre momas-syklene også? For turer med sykkelvogn tror jeg fort en litt større sykkel kan kjennes bedre.

    EDIT: Men jeg TROR likevel at man får mest for pengene ved å holde litt utkikk på Finn, og kjøpe en solid kvalitets-elsykkel med krankmotor som ikke er brukt så hardt. Omtrent som med hifi altså :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vil man ikke få økt kjedeslitasje med navmotor?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Vil man ikke få økt kjedeslitasje med navmotor?
    Tja.
    Ikke sikker, men kjedeslitasje er uansett veldig avhengig av hvor og hvordan du sykler.
    Slitasjen vil sikkert være større i motbakker da presset på kjedeleddene øker ved økt motstand.
    Hyppige girskift og dårlig rengjøring er nok det som sliter mest.
    Allikevel blir det ikke de helt store utgiftene (200-600kr), hvis du må bytte kjede etter 4-5000 km.

    Tror ikke kjedeslitasje bør være et moment når man velger driftsystem.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Krankmotor har rykte for å spise drivverk i det store og hele. Husk at 250W er ganske mye på toppen av det du selv trår. Bortsett fra det, så gjelder vel de samme reglene som før, hold det rent og smurt, sjekk for strekk, bytt kjede regelmessig så har du kassett og krankdrev lenger.

    Om 11-delte Shimanokjeder (om det er det som sitter på) slites like fort som de 10-delte, så er det lurt å velge noe annet. Jeg hører rykter om at KMC varer bedre.


    WEB_Image%20Park%20Tool%20Chain%20Wear%20Indicator%20CC-3%202%20Ve-469678032.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Evoride med Bafang-motor ble returnert til butikken.
    Etter en testrunde i terreng vi kjenner godt, var det ikke vanskelig å fastslå at dreiemomentet som produsent av motoren lover, ikke holder stikk. Moment og trekkraft er viktig, og når vi først skal kjøpe nytt bør alt stemme.
    Fru POB har i tillegg solgt sin kjære Diamant Volt 10, og er nå sykkelløs.

    Mens jeg derimot var så dum at jeg testet en Hard Rocx E Volution 4, samtidig som jeg returnerte fruens bomkjøp.
    Planen var en sykkel med mer klassisk utseende innenfor 20k, men etter en kort testrunde var det bare å dra kortet.

    Minus:
    Kostet litt (les mye) mer enn opprinnelig budsjett.
    Hybrid.

    Pluss:
    Shimano Steps E8000.
    Shimano Deore girsystem.
    Svært stiv ramme.
    Stiv gaffel med fete og lettrullende ballongdekk sørger for god komfort.
    500w 14ah batteri.
    Et helvetes glis kommer hver gang jeg setter meg på sykkelen.

    Inntrykkene er en sykkel med god respons på tråkk i bratte motbakker, god komfort på dårlig asfalt og grusveier. Nesten overlegen komfort på god asfalt, med dekk som griper godt på svingete kjøring.
    Fru POB har prøvd min selvfølgelig, og er villig til å kaste alle bilder om en hvit klassisk pikesykkel med blomstrete kurv på styret på sjøen, og heller gå for damevarianten av Hard Rocx Evo 4.

    Har du et budsjett på rundt 30k, skylder du deg selv å teste Evo 4

    Vis vedlegget 503984
    POB, fortsatt fornøyd med kjøpet? Hvor mange km har du hatt på den? :)
    Spør fordi jeg har anskaffet meg en E Volution 5, bruktkjøpt av naboen (har ikke syklet lenger enn 1 km m på den ennå!). Den har gått ca 10 000 km men er svært velholdt ellers, samt fått jevnlig service. Visstnok 2015-modell, og brukt i ca to år til/fra jobb & pleasure. Hvor mange km kan man forvente av et batteri før det må skiftes? (Ja, seff er det flere variabler, men sånn røfflig).

    Tror jeg kommer til å like den, men noe må gjøres med det torturredskapet av et sete!:p
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Evoride med Bafang-motor ble returnert til butikken.
    Etter en testrunde i terreng vi kjenner godt, var det ikke vanskelig å fastslå at dreiemomentet som produsent av motoren lover, ikke holder stikk. Moment og trekkraft er viktig, og når vi først skal kjøpe nytt bør alt stemme.
    Fru POB har i tillegg solgt sin kjære Diamant Volt 10, og er nå sykkelløs.

    Mens jeg derimot var så dum at jeg testet en Hard Rocx E Volution 4, samtidig som jeg returnerte fruens bomkjøp.
    Planen var en sykkel med mer klassisk utseende innenfor 20k, men etter en kort testrunde var det bare å dra kortet.

    Minus:
    Kostet litt (les mye) mer enn opprinnelig budsjett.
    Hybrid.

    Pluss:
    Shimano Steps E8000.
    Shimano Deore girsystem.
    Svært stiv ramme.
    Stiv gaffel med fete og lettrullende ballongdekk sørger for god komfort.
    500w 14ah batteri.
    Et helvetes glis kommer hver gang jeg setter meg på sykkelen.

    Inntrykkene er en sykkel med god respons på tråkk i bratte motbakker, god komfort på dårlig asfalt og grusveier. Nesten overlegen komfort på god asfalt, med dekk som griper godt på svingete kjøring.
    Fru POB har prøvd min selvfølgelig, og er villig til å kaste alle bilder om en hvit klassisk pikesykkel med blomstrete kurv på styret på sjøen, og heller gå for damevarianten av Hard Rocx Evo 4.

    Har du et budsjett på rundt 30k, skylder du deg selv å teste Evo 4

    Vis vedlegget 503984
    POB, fortsatt fornøyd med kjøpet? Hvor mange km har du hatt på den? :)
    Spør fordi jeg har anskaffet meg en E Volution 5, bruktkjøpt av naboen (har ikke syklet lenger enn 1 km m på den ennå!). Den har gått ca 10 000 km men er svært velholdt ellers, samt fått jevnlig service. Visstnok 2015-modell, og brukt i ca to år til/fra jobb & pleasure. Hvor mange km kan man forvente av et batteri før det må skiftes? (Ja, seff er det flere variabler, men sånn røfflig).

    Tror jeg kommer til å like den, men noe må gjøres med det torturredskapet av et sete!:p
    Gratulerer vinagunner, virker som du har gjort et bra kjøp.
    Jeg er veldig fornøyd, gliser hver eneste gang jeg setter meg på.
    En del gode turer har det selvsagt vært, men det blir mest i helgene når jeg ikke er opptatt med andre ting.
    Batteri måles ikke i km, men antall ladinger og Shimano sier 1000 ladinger før du skal tenke på å bytte det ut. Rekkevidde vil vel svekkes noe fra 500 ladinger.
    Hvis du lader hver 50km i snitt, vil batteriet ditt ha ca 200 ladinger nå, så det skal være mye å gå på ennå.

    Du får trene opp rompeballene i vinter, så blir ikke setet noe problem:rolleyes:
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle seter føles dritt i starten om man ikke er vant til å sykle noe særlig.
    Ironisk nok er det vanligvis slik at de som føles komfy umiddelbart for en "uherdet" syklist, blir som oftest problematiske ved lengre tids bruk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.194
    Antall liker
    10.959
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et alternativ er å kjøpe en av disse "geleputene" og spenne på setet. Det hjelper, men det er en tilvenning ja. Etter å ikke ha syklet på 35 år er jeg nå, etter 2 måneder med elsykkel, oppe i turer på 2,5 time og 45 km uten å bli helt invalid der bak. Men det må sykles relativt regelmessig, vi får se hvordan dette går til vinteren.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med de putene er at de øker kontaktflaten mellom ræv og sete, slik at det blir voldsomt mye friksjon når man sitter og tråkker. Men flott om man bare sitter uten å tråkke. Kan også være fordelaktig for "omfangsrike" mennesker, for å fordele vekt litt bedre. Men vår egen Vina er jo på ingen måte innenfor den kategorien, så her er det nok bare snakk om rævmuskler som blir litt ømme etter uvant belastning. Med mindre setet hans faktisk ER dritt. Det er jo selvsagt en mulighet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.194
    Antall liker
    10.959
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke notert det som et problem på min White SC-E, som riktignok har et svært smalt sete i utgangspunktet.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    2.943
    Torget vurderinger
    16
    Et alternativ er å kjøpe en av disse "geleputene" og spenne på setet. Det hjelper, men det er en tilvenning ja. Etter å ikke ha syklet på 35 år er jeg nå, etter 2 måneder med elsykkel, oppe i turer på 2,5 time og 45 km uten å bli helt invalid der bak. Men det må sykles relativt regelmessig, vi får se hvordan dette går til vinteren.
    Jeg sykler ikke om vinteren, men det tar bare 3-4 turer på våren før jeg er tilvendt igjen. Jeg har syklet noen tiår så det har sikkert noe med det å gjøre. Vil ellers sterkt anbefale å IKKE gå for gelpute. Disse er tilpasset brede seter som ikke er gode å sykle lang med uansett, i tillegg sitter de dårlig fast og vil sikkert gi gnagsår og ubehag hvis man sykler lenger enn til butikken 3 ganger i uka. Finne rett sete er dessverre vanskelig, men skal man sykle litt lengre distanser så er det vel verdt å finne noe som passer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er viktig å sitte godt så jeg vil anbefale å gå til en butikk som enten tilbyr utlån av sadler og/eller tilbyr måling av rumpe for å finne riktig sadel.

    Selv har jeg kjøpt og solgt X-antall sadler i jakten på den rette.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer vinagunner, virker som du har gjort et bra kjøp.
    Jeg er veldig fornøyd, gliser hver eneste gang jeg setter meg på.
    En del gode turer har det selvsagt vært, men det blir mest i helgene når jeg ikke er opptatt med andre ting.
    Batteri måles ikke i km, men antall ladinger og Shimano sier 1000 ladinger før du skal tenke på å bytte det ut. Rekkevidde vil vel svekkes noe fra 500 ladinger.
    Hvis du lader hver 50km i snitt, vil batteriet ditt ha ca 200 ladinger nå, så det skal være mye å gå på ennå.

    Du får trene opp rompeballene i vinter, så blir ikke setet noe problem:rolleyes:
    Takker, ikke minst for et oppklarende svar. Nå er batteriet mitt på kun 418w, men det virker da fresh nok. Har latt sykkelen stå ute i fem dager og det er fortsatt full pupp iflg indikatoren. Sykla en runde på noen km med ungene i sykkelvogna rundt om her i går, og kan ikke si annet enn at dette virker svært lovende:D

    Dekkene må skiftes. Ser at de ikke koster all verdens, men gjør dere det selv, eller burde man ty til verksted? Det er jo mange alternativer der ute, så hvilken type anbefales til grusvei og asfalterte gangveier (ikke bybruk)?
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Problemet med de putene er at de øker kontaktflaten mellom ræv og sete, slik at det blir voldsomt mye friksjon når man sitter og tråkker. Men flott om man bare sitter uten å tråkke. Kan også være fordelaktig for "omfangsrike" mennesker, for å fordele vekt litt bedre. Men vår egen Vina er jo på ingen måte innenfor den kategorien, så her er det nok bare snakk om rævmuskler som blir litt ømme etter uvant belastning. Med mindre setet hans faktisk ER dritt. Det er jo selvsagt en mulighet.
    Ok, ingen puter på den beinete ræva mi!:p
    Og du har helt rett ang uvant rævmuskler. Dette er min første sykkel siden ungdomskolen et sted midt på 80-tallet!
    Setet står litt for høyt for meg, så jeg tenkte at jeg skulle nedjustere. Skjønte fort at dette er noe helt annet enn det som satt i DBS'en jeg hadde :rolleyes:

    Har bare kjøpt en simpel lås til 200 kr, men bør nok bla opp for en alvorlig sinna "kjedelås"?

    Apropos kjøp. Det finnes pokker meg hjelm til 2000 kr (!). Endte opp med det billigste på 300 kr, som den gjerrigknarken jeg var (ikke sikkert jeg beholder sykkelen hvis den ikke brukes ofte nok. Jeg har jo i grunn ingen større behov, annet enn en tur i skog og mark i blant. Greit å ikke være pakkesel på de få teltturene med familien feks).

    20181005_112046.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.194
    Antall liker
    10.959
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apropos kjøp. Det finnes pokker meg hjelm til 2000 kr (!)
    Velkommen i de gales rike. Det finnes sykkelykter til 2800 kr har jeg oppdaget Selv endte jeg opp med en til kr 79,90 på den lokale Jula.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Apropos kjøp. Det finnes pokker meg hjelm til 2000 kr (!)
    Velkommen i de gales rike. Det finnes sykkelykter til 2800 kr har jeg oppdaget Selv endte jeg opp med en til kr 79,90 på den lokale Jula.
    Hehe, det er spinnvilt, ja! Har ikke tenkt å begi meg ut på hele galeien med klær, sko, drikkesekk, briller +++. Bruker det jeg har fra før (av fritidsutstyr). Sitter heldigvis grisegode lykter på sykkelen fra før.

    Får neppe plass til sykkelen i bagasjerommet på bilen, så en eller annen form for stativ til å feste på bilen må anskaffes også. Tips og råd?
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Siden elsykler gjerne er tyngre enn "vanlige" sykler kan det være lurt å kjøpe et stativ med betydelig større kapasitet enn hva du har tenkt til å bruke.

    Selv har jeg blitt mektig imponert av Thules VeloSpace modeller, men prisen kan være vanskelig å akseptere for de som anser lykter og hjelmer i totusenkronersklassen som sci-fi.

    Men om det mot formodning skulle være aktuelt er det ikke nødvendig å kalkulere inn "ledige plasser" på velospace stativet da det takler MYE vekt. Og har begrenset hvor mange sykler det er beregnet for uansett.

    Uansett hva du gjør: unngå takstativ eller høythengende baklukestativ. Det er noe herk med en tung elsykkel.
    Kjør på med stativ på kula. Det er det eneste fornuftige. (synes jeg)
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Stativ på taket er sjanseløst, ja.
    Må bli noe på hengerfestekula. Hva med denne?

    Og sykkellykt til 6k er nok forbeholdt de som har mye penger, som dyre kabler. Har man råd, så har man vel også lov?:rolleyes:

    Hvordan er forsikringen på en (el)sykkel?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer vinagunner, virker som du har gjort et bra kjøp.
    Jeg er veldig fornøyd, gliser hver eneste gang jeg setter meg på.
    En del gode turer har det selvsagt vært, men det blir mest i helgene når jeg ikke er opptatt med andre ting.
    Batteri måles ikke i km, men antall ladinger og Shimano sier 1000 ladinger før du skal tenke på å bytte det ut. Rekkevidde vil vel svekkes noe fra 500 ladinger.
    Hvis du lader hver 50km i snitt, vil batteriet ditt ha ca 200 ladinger nå, så det skal være mye å gå på ennå.

    Du får trene opp rompeballene i vinter, så blir ikke setet noe problem:rolleyes:
    Takker, ikke minst for et oppklarende svar. Nå er batteriet mitt på kun 418w, men det virker da fresh nok. Har latt sykkelen stå ute i fem dager og det er fortsatt full pupp iflg indikatoren. Sykla en runde på noen km med ungene i sykkelvogna rundt om her i går, og kan ikke si annet enn at dette virker svært lovende:D

    Dekkene må skiftes. Ser at de ikke koster all verdens, men gjør dere det selv, eller burde man ty til verksted? Det er jo mange alternativer der ute, så hvilken type anbefales til grusvei og asfalterte gangveier (ikke bybruk)?
    Hvis det er plass til Schwalbe Big Apple, så er det et dekk som passer bra til mange underlag.
    Det er ballong, men triller mye lettere enn standard hybriddekk. Mye demping i dekket og griper overraskende godt på grusveier. Full kontroll.

    Bytte dekk er absolutt ingen heksekunst, så det fikser du selv.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert greit å bytte kjede samtidig. Anbefaler innkjøp av strekkmåler til kjedet, under hundrelapper og blir spart inn etter veldig kort tid.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Når det gjelder sadel, så er det en liten kode å knekke der. Hvor bred den skal være avhenger egentlig både av bredden på bekkenet og hvor fremoverlent man sitter. Sånne målinger som Specialized og flere driver med gir en indikasjon, men knapt mer. Når du sitter rett opp og ned, så sitter du rett og slett på en helt annen del av skjelettet enn når du sykler. Jeg er nesten mer tilhenger av å kjenne hvor det nåværende klemmer, og gå opp eller ned i bredde med det utgangspunktet. Klemmer det mot lårene skal det være smalere, klemmer det i skrukken skal det være bredere. I alle fall vil jeg anbefale litt mer polstring enn 'sporty'-varianten på en sykkel som brukes i vanlige klær i stedet for sykkelbukse. Men ikke gå helt over bord. For mykt og det kommer til å presse på alt. Og nei, det er ingen vei utenom ømme sitteknuter i starten.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer vinagunner, virker som du har gjort et bra kjøp.
    Jeg er veldig fornøyd, gliser hver eneste gang jeg setter meg på.
    En del gode turer har det selvsagt vært, men det blir mest i helgene når jeg ikke er opptatt med andre ting.
    Batteri måles ikke i km, men antall ladinger og Shimano sier 1000 ladinger før du skal tenke på å bytte det ut. Rekkevidde vil vel svekkes noe fra 500 ladinger.
    Hvis du lader hver 50km i snitt, vil batteriet ditt ha ca 200 ladinger nå, så det skal være mye å gå på ennå.

    Du får trene opp rompeballene i vinter, så blir ikke setet noe problem:rolleyes:
    Takker, ikke minst for et oppklarende svar. Nå er batteriet mitt på kun 418w, men det virker da fresh nok. Har latt sykkelen stå ute i fem dager og det er fortsatt full pupp iflg indikatoren. Sykla en runde på noen km med ungene i sykkelvogna rundt om her i går, og kan ikke si annet enn at dette virker svært lovende:D

    Dekkene må skiftes. Ser at de ikke koster all verdens, men gjør dere det selv, eller burde man ty til verksted? Det er jo mange alternativer der ute, så hvilken type anbefales til grusvei og asfalterte gangveier (ikke bybruk)?
    Hvis det er plass til Schwalbe Big Apple, så er det et dekk som passer bra til mange underlag.
    Det er ballong, men triller mye lettere enn standard hybriddekk. Mye demping i dekket og griper overraskende godt på grusveier. Full kontroll.

    Bytte dekk er absolutt ingen heksekunst, så det fikser du selv.
    Har denne
    Hvis Schwalbe passer din, så burde den vel passe min også?
    Å skifte selv, får være noe jeg må se nærmere på, gitt. Litt redd for å føkke opp med gir/vaier/elektronikk :p
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert greit å bytte kjede samtidig. Anbefaler innkjøp av strekkmåler til kjedet, under hundrelapper og blir spart inn etter veldig kort tid.
    Hm, skal snakke med naboen og forhøre meg når dette ble gjort sist.
    Alle sykkelforhandlere har dette verktøyet inne?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Om alle har det vet jeg ikke, jeg bor i en liten by med kun en ren sykkelbutikk og de har i alle fall det inne.

    Mye billigere å bytte kjede enn kassett og tannhjul.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer vinagunner, virker som du har gjort et bra kjøp.
    Jeg er veldig fornøyd, gliser hver eneste gang jeg setter meg på.
    En del gode turer har det selvsagt vært, men det blir mest i helgene når jeg ikke er opptatt med andre ting.
    Batteri måles ikke i km, men antall ladinger og Shimano sier 1000 ladinger før du skal tenke på å bytte det ut. Rekkevidde vil vel svekkes noe fra 500 ladinger.
    Hvis du lader hver 50km i snitt, vil batteriet ditt ha ca 200 ladinger nå, så det skal være mye å gå på ennå.

    Du får trene opp rompeballene i vinter, så blir ikke setet noe problem:rolleyes:
    Takker, ikke minst for et oppklarende svar. Nå er batteriet mitt på kun 418w, men det virker da fresh nok. Har latt sykkelen stå ute i fem dager og det er fortsatt full pupp iflg indikatoren. Sykla en runde på noen km med ungene i sykkelvogna rundt om her i går, og kan ikke si annet enn at dette virker svært lovende:D

    Dekkene må skiftes. Ser at de ikke koster all verdens, men gjør dere det selv, eller burde man ty til verksted? Det er jo mange alternativer der ute, så hvilken type anbefales til grusvei og asfalterte gangveier (ikke bybruk)?
    Hvis det er plass til Schwalbe Big Apple, så er det et dekk som passer bra til mange underlag.
    Det er ballong, men triller mye lettere enn standard hybriddekk. Mye demping i dekket og griper overraskende godt på grusveier. Full kontroll.

    Bytte dekk er absolutt ingen heksekunst, så det fikser du selv.
    Har denne
    Hvis Schwalbe passer din, så burde den vel passe min også?
    Å skifte selv, får være noe jeg må se nærmere på, gitt. Litt redd for å føkke opp med gir/vaier/elektronikk :p
    Du må måle avstand i ramme mellom hjulåpning for å se om åpningen er bred nok.
    Det er gjort små endringer på rammene fra 2015 til 2018 modellene.
    Eller sende en epost til Hard Rocx og spør hvor brede dekk du kan bruke.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.864
    Antall liker
    26.150
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos kjøp. Det finnes pokker meg hjelm til 2000 kr (!)
    Pfft. ;)
    Den ene hjelmen jeg bruker er 2990,- veil. Har for ordens skyld ikke kjøpt den men testet den for et sykkelmagasin.
    Det er forøvrig artig med subjektive hjelmtester. Passer den? Er den luftig? Bråker den? En den enkel å justere? Fungerer brillene med den? Nesten som subjektive hifistester dette.

    Dette er en fin elsykkel synes jeg:

    Bianchi.jpg
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hinsides! Men som sagt, noen må være "maksenisse", en som simpelthen ha det dyreste, så det er vel alltid et marked for slikt. Ikke helt ulik kabler, altså.

    Flott sykkel, men det er ekstra synd med 25 km/t grensen, selv om man kan seff sykle enda fortere for egen maskin. :)

    Har lyst på å montere et godt baksete, et som det er behagelig sitte på og som tåler vekt opp mot 60kg. Finnes det?
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Da er en lett vårpuss tatt på min og fruens sykkel.
    Kjeder er renset og smurt opp.
    Batteriene er nyladet.
    På tide å komme seg ut av vinterdvalen, og vi venter vel bare på litt fint helgevær før vårens første sykkeltur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn