En ting er at kjøkkenet er noe sterilt og lite innbydende, støvsamlerne er også kommentert. Men når kjøkkenet «skal være» så stramt i uttrykket, så får jeg fnatt av at tingene ikke flukter:Kjør debatt!
Moderne enebolig med høy standard (2022)|solcelleanlegg|dobbelgarasje | barnevennlig beliggenhet
Eksklusiv enebolig fra 2022 med høy standard og særs gjennomtenkte løsninger. Eiendommen ligger i et attraktivt, sentralt og barnevennlig boligområdewww.finn.no
Grøss... her har de puttet inn alt som er av "trender" mht. materialer, farger og løsninger. Med andre ord 100% upersonlig og kjønnsløst. I tillegg sitter man på utstilling.... Sjeleglad for at jeg slipper å bo i noe slikt.Kjør debatt!
Moderne enebolig med høy standard (2022)|solcelleanlegg|dobbelgarasje | barnevennlig beliggenhet
Eksklusiv enebolig fra 2022 med høy standard og særs gjennomtenkte løsninger. Eiendommen ligger i et attraktivt, sentralt og barnevennlig boligområdewww.finn.no
Det er helt klart brukt ressurser på huset (jeg sier ikke at det gir kvalitet). Samtidig har man klart å arrangere det hele slik at kombinasjonen 1) utsikt, 2) ikke innsyn samt 3) sol, er umulig å oppnå samtidig (ja faktisk nesten hver for seg også ). Lillehammer? Jeg var der forrige helg, kommunen må da være fylt til randen av vakre tomter med utsikt, solforhold og meget annet? Hvorfor har man valgt å legge innsats i denne tomten? Eller misforstår jeg boligmarkedet i Lillehammer? Det er jo bare en utrolig kjip tomt, og ikke god utnyttelse.Grøss... her har de puttet inn alt som er av "trender" mht. materialer, farger og løsninger. Med andre ord 100% upersonlig og kjønnsløst. I tillegg sitter man på utstilling.... Sjeleglad for at jeg slipper å bo i noe slikt.
Enig, det må være litt kjønn!Med andre ord 100% upersonlig og kjønnsløst. I tillegg sitter man på utstilling.... Sjeleglad for at jeg slipper å bo i noe slikt.
Har en helt annen oppfatning enn deg, tvert imot opplever jeg mange gjør veldig mye selv.På den annen side skal jo ingen løfte en finger for å gjøre noe selv idag..
At last... Endelig en Wharfedale høytaler etter min smak
With a delicious liquid sound!Det der er en WAF-e-Dale!!
Var en god start på dagen! TakkDet der er en WAF-e-Dale!! Smakløs nesten i klasse med den antatte brennevinsglobusen til sognepresten i Fleksnes..... morroa starter på 3:32
Er det ikkje slik at "historisme" fyrst og fremst vert brukt når det ein låner frå, eller forsøker å tilpassa seg, er ein periode frå før "det moderne", og har vore brukt slik sidan nettopp "det moderne"? Folk i dag låner i bøtter og spann (i dobbelt forstand, but I digress) frå ulike periodar etter dette gjennomslaget, og det vert sjeldan kalla historisme. I beste fall "retro".«Mer i stil med det opprinnelige» er i min bok historisme og det driver man ikke med.
Og for britane er den historismen @superhkm nemnar, nærast for statsreligion å rekna (med monarken som åndeleg leiar). Eg elska nr. to frå toppen, men ville ikkje eigentleg hatt det i mitt usedvanleg sjellause rekkjehus frå ca. 2000.Britene er bra på kjøkkendesign om man ønsker moderne løsninger i en tilsynelatende klassisk ramme.
Det er eit nærast absurd krav, tenkjer eg, dersom vi tenkjer på "den gang" i tråd med bileta som har vore viste. Kjøken (og bad) vert brukt på ein heilt annan måte no enn for 100 år sidan. Ein ting er maskineriet, der alt saman kom sirka 1950 ± 10 år. Ein annan ting er heile arbeidsflyten i matlaginga. Ein tredje ting er matlaginga som sosial aktivitet for heile familien; kjøkenet var eit arbeidsrom for husmor og/el tenestejenter, ein stad der far/menn skulle halda seg unna (vi er altså 50 år før familien Gerhardsen på kjøkenet, men sjølv då det legendariske biletet vart teke var det noko intimt og enkelt over å eta på kjøkenet). PS: Ein fjerde ting: Storleiken på kjøkenet.Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget.
Det har du nok rett i, og Aga verkar dessutan vera ein heilt eigen liten klimaversting. Men det ser bra ut, dåStekeovner uten innsyn er bare fjas og snobberi.
Prøv å la grøt eller noe annet melkebasert koke over på innendørsprimusen. Fascinasjonen for Agaovnene forsvinner da som dugg for solen.Det har du nok rett i, og Aga verkar dessutan vera ein heilt eigen liten klimaversting. Men det ser bra ut, då
Det med omn i augnehøgd har eg aldri eigentleg kjent behov for; utanfor småbarnshøgd, derimot ...
Ehh. jo ?Er det ikkje slik at "historisme" fyrst og fremst vert brukt når det ein låner frå, eller forsøker å tilpassa seg, er ein periode frå før "det moderne", og har vore brukt slik sidan nettopp "det moderne"?
Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget.
Absurd er det ikke, spør riksantikvaren. Jeg håper det er selvsagt for alle som leser denne tråden at et kjøkken fungerer på en helt annen måte enn for 50 og 100 år siden, både funksjonelt og ikke minst sosialt. Det bør i et godt kjøkken også reflekteres i materialvalg og detaljer. Vi har ikke piker lenger som står og gnikker på messing, vasker vitrineglass i profilerte karmer eller tørker fettet støv fra alle mulige inn og utstikk. Stein hører hjemme på bakebordet, tre på slakterbenken og ellers er det bare stål som gjelder. Se på et proffkjøkken.Det er eit nærast absurd krav, tenkjer eg, dersom vi tenkjer på "den gang" i tråd med bileta som har vore viste. Kjøken (og bad) vert brukt på ein heilt annan måte no enn for 100 år sidan. Ein ting er maskineriet, der alt saman kom sirka 1950 ± 10 år. Ein annan ting er heile arbeidsflyten i matlaginga. Ein tredje ting er matlaginga som sosial aktivitet for heile familien; kjøkenet var eit arbeidsrom for husmor og/el tenestejenter, ein stad der far/menn skulle halda seg unna (vi er altså 50 år før familien Gerhardsen på kjøkenet, men sjølv då det legendariske biletet vart teke var det noko intimt og enkelt over å eta på kjøkenet). PS: Ein fjerde ting: Storleiken på kjøkenet.
Poenget mitt er at dette omgrepet vart skapt der "det moderne" vart oppfatta som ei ny rørsle, eit distinkt brot. No, hundre år seinare, ser vi at "det moderne" har ei eiga stilhistorie, som ikkje berre handlar om funksjon, men også om form, material og stil. Folk lånar og let seg inspirera av heile denne stilhistoria, men så snart dei bikkar, tja, 1920 så er det historisme.Ehh. jo ?
Men kva ligg denne replikeringa i, om det ikkje er å henta stil og form frå kjøken på den tida?Dersom man vil respektere en stilart så tar man det helt ut og replikerer et kjøkken slik det faktisk så ut den gangen huset ble bygget
OK, lat oss anta (scenario):Absurd er det ikke, spør riksantikvaren. Jeg håper det er selvsagt for alle som leser denne tråden at et kjøkken fungerer på en helt annen måte enn for 50 og 100 år siden, både funksjonelt og ikke minst sosialt. Det bør i et godt kjøkken også reflekteres i materialvalg og detaljer.… Stein hører hjemme på bakebordet, tre på slakterbenken og ellers er det bare stål som gjelder. Se på et proffkjøkken.
Kva er eigentleg ein vulst? Spør for ein ven.Stålbenk er jeg helt for, men det det er vask vil jeg ha vulst.
Kva er eigentleg ein vulst? Spør for ein ven.
Ah! Takk.
Det er den lille oppkanten som gjør at du kan søle litt på benken på historismekjøkkener ditt uten at det renner ned på speildørene og fiskebeinsparketten.
Det er her mange etter opp etter Dr.Bass metodenBare ikke en moderne leilighet uten stue hvor en har sofakrok og TV på kjøkkenet ved siden av spisebordet.