Diskusjonen om link mellom bransje og magasin er en svært gammel debatt. Den ender som regel med et dementi, også er man ferdig med den saken. Imidlertid er det et par ting som det kan være på sin plass å belyse:
For det første er det en forbindelse som en del aktører har fått kjenne på kroppen. Noen medier gjør dette åpent og skriftlig regulert. Andre igjen er svært lite koblet. Imidlertid vil forbindelsen være en forutsetning for at man faktisk får produkter til test. Ganske ofte motiveres testen av et valgt produkt av egen nysgjerrighet på produktet. Det er ingen godt bevart hemmelighet at det som regel er gode muligheter for å få kjøpt testobjektet, så man kan uansett ikke komme bort fra at det er en åpenbar synergi her.
Jeg er også veldig i tvil om hvorvidt man faktisk har en statistikk på om folk leser en test som ikke ender med en høy score.
Jeg har mange gamle blader, fra 70-80-tallet, og må vel nesten si at til tross for at produktene er fint lite aktuelle i dag finner jeg allikevel testene ofte mer leseverdige enn dagens artikler ofte er.
For meg virker det som om det ligger en slags frykt for å gjøre seg upopulær blant de kommersielle aktørene, der man samtidig anser at leserbasen ikke er sikker nok til at man tør å stole på at en dårlig test ikke går ut over økonomien. Det virker ikke å være en bransje å bli fet i, og om vi tar ASR som eksempel så tok han hele kostnaden til måleriggen fra egen lommebok, satte i gang for gøy, og får tilsendt produkter fra private over hele verden. Uten at dette bør handle om kvaliteten på testene virker det allikevel som at ASR er blitt et verktøy der man kan skaffe seg publisitet rundt et produkt, og det kan ikke være særlig tvil om at ASR har bygget opp et kommersielt potensiale med sin forretningsmodell.