Tusen takk for hyggelig skussmål @AndyTråden din TT er den hyggeligste her inne på forumet. God stemning, mye bra musikk tips og herlig fri for kverulering og krangling.
Denne mener du?Angående hjulskift så er det bare å bruke denne:
180nm på trinn 1(dog gir den utslag på 130nm med momentnøkkel etterpå).
og med trinn3 på 400nm så løsner selv sta mutre
Nja, er ikke helt enig med deg. Har selv holdt på å miste et bakhjul pga feil tildragning og derfor har jeg kjøpt meg momentnøkkel. Å kjenne at hjulet er i ferd med å løsne og bare ha to bolter igjen, er ingen god følelse. Rett forut for dette hadde jeg høy hastighet pga forbikjøringMan trenger ikke så fancy utstyr som mekaniker er det bare å ta det på gefyren
Gefyren? Er det slik "airfrYer"? ... Kyllingvinger etter hjulskift, høres ut som en god plan...Man trenger ikke så fancy utstyr som mekaniker er det bare å ta det på gefyren
neida, ikke så godt direkte.. Blir mer kyllinglår i såfall siden det betyr noe sånt som å ta det på sparket eller.no for dere søringerGefyren? Er det slik "airfrYer"? ... Kyllingvinger etter hjulskift, høres ut som en god plan...
Har jobbet en god del år med dekk og dekkhotell osv.. De som opplever løse hjul er ofte dem som det er trekt med momentstav på.. Så etter å ha byttet noen 1000 sett dekk på biler har jeg enda ikke mistet noen eller hatt noen som har løsnet.. Så stoler på meg selv derNja, er ikke helt enig med deg. Har selv holdt på å miste et bakhjul pga feil tildragning og derfor har jeg kjøpt meg momentnøkkel. Å kjenne at hjulet er i ferd med å løsne og bare ha to bolter igjen, er ingen god følelse. Rett forut for dette hadde jeg høy hastighet pga forbikjøring
Og jeg stoler på meg selv, sa da er vi enigeHar jobbet en god del år med dekk og dekkhotell osv.. De som opplever løse hjul er ofte dem som det er trekt med momentstav på.. Så etter å ha byttet noen 1000 sett dekk på biler har jeg enda ikke mistet noen eller hatt noen som har løsnet.. Så stoler på meg selv der
Gefyren? Er det slik "airfrYer"? ... Kyllingvinger etter hjulskift, høres ut som en god plan...
Er litt usikker på om du er seriøs, men du mener kanskje "på gefühlen"? (på magefølelsen).neida, ikke så godt direkte.. Blir mer kyllinglår i såfall siden det betyr noe sånt som å ta det på sparket eller.no for dere søringer
Her inne er vi alle "seriøse"...Er litt usikker på om du er seriøs, men du mener kanskje "på gefühlen"? (på magefølelsen).
Yeah, right!Her inne er vi alle "seriøse"...
De aller fleste overlater dekkskift til de proffe, da både lagring og håndtering av dekk er blitt et luksusproblem med store tunge dekk, mangel på plass osv. Mye enklere å reise innom en dekkforhandler, der man kan drikke kaffe, lese manneblader, mens dekkene skiftes og etterhvert lagres. Man får altså det man betaler for eller gjør man det? Det koster altså kr800-1500,- pr gang man skal skifte dekk, de benytter muttertrekkere med vanvittig moment, med påfølgende sprekker ved bolthullene, du risikerer riper i felgene, både ved håndtering og ved evt vask, man må møte ved oppgitte tidspunkt, evt stå i kø, og nevnte jeg at kaffen smaker dritt? Been there, done that.Skjønner ingenting, jeg. Vanligvis kan jeg nikke anerkjennende til det som deles i denne tråden. Joda, denne kassetten husker jeg fra barndommen. Men når det kommer til dekkskift skjønner jeg at jeg er fullstendig utdatert. Det er ikke så fryktelig mange år siden jeg syntes det var rå luksus endelig å kunne kjøre en bil som hadde servostyring. Og da jeg kjøpte min Toyota Corolla i fin 2004-årgang føltes det nesten utenomjordisk at jeg hadde fått en bil med air condition. Air condition! Smak på de ordene. Selve kondisjonen av air! Er det derfra Bach fikk inspirasjon til sitt kjente musikkstykke? Vel, det var herlig i de årene den virka. Når det er varmt ute nå så kjører jeg rundt med den nostalgiske svettinga.
Men tilbake til dekkskift. Jeg har et hjulkryss, og jeg bruker den ene enden på sommerdekkene. En annen ende blir brukt på vinterdekkene. Jeg har lært at jeg ikke må ta for hardt i, og gir meg mens leken ennå er god. Så sjekker jeg etter ca. 50 km, og dette gjør jeg gang etter gang selv om jeg aldri har opplevd at en eneste mutter har vært løs. Men vi har vel alle våre tvangshandlinger som vi sliter med.
Dekktrykksovervåkning er selvsagt ikke noe min gamle traver kan skilte med. Men jeg har noe som fungerer nesten like godt. "Hei, du har litt lite luft i det dekket der" er det av og til noen som sier til meg. Da takker jeg for opplysningen og svinger innom nærmeste bensinstasjon for å fylle luft. Kan man kalle dette manuell dekktrykksovervåkning?
Uansett, her sitter jeg med mine datanissehøyttalere og trodde at jeg var supermoderne. Så feil kan man ta!
Forresten, det er mange likheter mellom en gammel Toyota og en gammel Technics. De bare går og går, og nekter å gi opp. Stridige disse japanerne.
Takk for tips TT.Jeg gir meg ikke med dette dekkskiftet, da det er to ting til. Har du bil med dekktrykksovervåkning, er det viktig å både ha riktig dekktrykk og "resette" denne etter skift. Alle biler etter 2014 har dette opplegget. Sist men ikke minst, ikke fall for fristelsen og sett på ventilhetter av aluminium eller andre metaller, da disse vil reagere mot messingen i ventilgjengene. Vasker du dekkene og setter du disse vekk for vinteren eller sommeren, så vær du sikker på at hettene har korrodert fast. Da jeg skulle fylle luft etter dekkskift i går, satt den ene hetten dønn fast. Prøvde med tang og fastnøkkel, men det hjalp ikke. Måtte til slutt fram med Dremel og kappeskive for å få fjernet hetten.
Vis vedlegget 911052