Takk
Enig - liker også P25 og synes jo RP40 er fin i all sin enkelhet. Ikke minst forskjellige farger av RP6
Har mått tenke litt på det du skriver om fravik av prinsippene.
Jeg har ikke lest kaffebordboka som ligger her, så skal være litt varsom i bastantheten.
Enkel. Men enkel tror jeg handler en del om produksjons-kost og da kan nok P9 og P7 (samt P25 og P5) vært litt utfordrende. Mye som skal monteres på produksjons-linja. Enklere med en plint som er fiks ferdig. Denne keramikktallerken med underhengte keramikkskiver kan jo ikke være helt billig og enkel å produsere.
Lite avtrykk. En litt nærmere titt på spilleren avslører at det er en mindre plint enn på f.eks RP3, og at det er montert en ramme utenpå for å lage ytre ramme stor nok til å gå utenfor tallerken og passe lokket. Den kan jo skrus av og spilles uten. Tror jeg gjorde det på P5en for test/lek uten at jeg husker om det ga noe forskjell. Her er rammen av aluminium og tynn og dermed lett.
Lett vekt. Det er svært så fascinerende å løfte på en P5/P7 uten tallerken, subplatter og tonearm. Veier ikkeno. Du har sett den skinnen som ligger oppå og under på RP3 og de spillerne? På P7 er det etter sigende en skjelettplint - tenk Planar 8 som er inni to hele plater av samme materiale som skinnene på RP3 er laget av. Jeg har sett noen avslørende bilder som skal være av P9 som viser at det nok er mer snakk om utfreste felter i plint enn et skjelett. Men likevel. Lettvekt.
Osv. Det ser ut som også denne er bygget stiv mellom lagerbrønn og armfeste. Tungsten motvekten er mindre enn de vanlige motvektene og skal dermed ha mer masse nærmere senter av armen og forbedre sporing og balanse. At tallerken er bygget som den er gir vekt som er plassert i ytterkant og dermed en svinghjulseffekt. Finnes også på nyere modeller, fra RP6 og videre. Jeg synes spilleren virker velbygget og solid uten at den er selvmotsigende.
mvh