svart-hvitt
Hi-Fi freak
Idéen til denne tråden kom etter en brannfakkel fra en kompetent ingeniør:
«So to get a slightly tilted response requires a defective speaker or a defective room, and to get something that comes close to the 3db-slope-target requires BOTH speakers and room to be defective».
Hva mener ingeniøren med defekte høyttalere?
Kurven med tilten det vises til, er ofte kjent som Brüel & Kjær-kurven. Den faller jevnt og med 6-7 dB fra 20 Hz til 20 kHz og har sitt opphav fra 1970-tallet. Andre kurver, som den kjente Olive- eller Harman-kurven faller mer enn 6-7 dB.
I tittelen har jeg brukt uttrykket prokrustesseng. SNL omtaler den slik:
«Prokrustesseng er en tvangsseng. Legge på prokrustesseng er å omforme med tvang. I overført betydning brukes prokrustesseng om noe[n] som tilpasser virkeligheten for å få den til å passe i et system. Begrepet stammer fra det greske sagnet om røveren Prokrustes, som la folk i en seng og skar av dem bena hvis de var for lange eller strekte dem ut hvis de var for korte».
Jeg kommer tilbake til uttrykket i de avsluttende spørsmålene nedenfor.
Brannfakkelen ovenfor kommer fra Øyvind Kvålsvoll. Kvålsvoll er en kompetent ingeniør som lager egne høyttalere med tilpasset elektronikk. Kvålsvoll hjelper også med akustikktiltak og DSP for kalibrering og romkompensasjon. På hjemmsiden sin tar han jevnlig for seg interessante temaer. Dessverre er han ikke lenger aktiv her på HFS, men vi kan likvel hente inspirasjon fra siden hans for å forstå lyd bedre.
I tråden om «nøytral lyd, rett lyd og target frekvensrespons» bruker han uttrykket «tilter nedover som unnarennet i Vikersundbakken». Merk at Kvålsvoll bruker begrepet «nøytral» slik ingeniører gjør det. Nøytral brukes ofte på produksjonssiden av høyttalerdesignere og -produsenter, samt profesjonelle lydfolk. Begrepet kan også brukes på forbrukersiden, men da er det en fordel - for å unngå misforståelser - om begrepet brukes slik ingeniører og profesjonelle lydfolk gjør.
For å illustrere problematikken med målkurver har Kvålsvoll målt frekvensresponsen i ulike rom med høyttalere som er konstruert for å ha jevn og flat respons i åpent rom, dvs. under anekoiske forhold.
I en oppdatering fra august i fjor skriver han følgende:
«Frequency response for F205 systems in 4 different rooms (1/1 smoothing to only show tilt) - barely no tilt, quite similar, even though the rooms are very different acoustically»
Han viser denne figuren for å dokumentere og illustrere:
I en oppdatering fra i går skriver han:
«2 of the rooms are fixed into proper acoustic performance. They are like this - FLAT across 100->top, with a small lift below 100Hz in the bass».
Figuren illustrerer påstanden:
Konklusjonen fra hans første artikkel om emnet synes å stå seg:
«Så hvordan skal en da gå frem for å få rett kurve?
Sett inn en høyttaler med flat frekvensrepons on-axis og så bra og jevn spredning som mulig, og dette blir til av seg selv. Det er ikke nødvendig med noen eq, bortsett fra justeringer på target i bassen, som kan gjøres på bassystemet».
Hva tenker folk på HFS?
(1) Er nøytral lyd et begrep som er relevant for å få «rett lyd»?
(2) Er det noen vits i at en høyttaler måler flatt og jevnt i åpent rom, under anekoiske forhold?
(3) Gir en helt flat (og jevn) kurve i rommet naturlig lyd eller bør man ha en tilt på f.eks. 10 dB fra bass (20 Hz) til diskant (20 kHz), slik Brüel & Kjær anbefalte på 1970-tallet?
(4) Er en målkurve slik som Brüel & Kjær en prokrustesseng, en «seng» som står i fare for å skamfere høyttalerens naturlige respons og direktelyden fra en «flat» høyttaler som om lyden kommer fra en defekt høyttaler, eller bør alt lydmateriale gjennom en slik målkurve?
«So to get a slightly tilted response requires a defective speaker or a defective room, and to get something that comes close to the 3db-slope-target requires BOTH speakers and room to be defective».
Hva mener ingeniøren med defekte høyttalere?
Kurven med tilten det vises til, er ofte kjent som Brüel & Kjær-kurven. Den faller jevnt og med 6-7 dB fra 20 Hz til 20 kHz og har sitt opphav fra 1970-tallet. Andre kurver, som den kjente Olive- eller Harman-kurven faller mer enn 6-7 dB.
I tittelen har jeg brukt uttrykket prokrustesseng. SNL omtaler den slik:
«Prokrustesseng er en tvangsseng. Legge på prokrustesseng er å omforme med tvang. I overført betydning brukes prokrustesseng om noe[n] som tilpasser virkeligheten for å få den til å passe i et system. Begrepet stammer fra det greske sagnet om røveren Prokrustes, som la folk i en seng og skar av dem bena hvis de var for lange eller strekte dem ut hvis de var for korte».
Jeg kommer tilbake til uttrykket i de avsluttende spørsmålene nedenfor.
Brannfakkelen ovenfor kommer fra Øyvind Kvålsvoll. Kvålsvoll er en kompetent ingeniør som lager egne høyttalere med tilpasset elektronikk. Kvålsvoll hjelper også med akustikktiltak og DSP for kalibrering og romkompensasjon. På hjemmsiden sin tar han jevnlig for seg interessante temaer. Dessverre er han ikke lenger aktiv her på HFS, men vi kan likvel hente inspirasjon fra siden hans for å forstå lyd bedre.
I tråden om «nøytral lyd, rett lyd og target frekvensrespons» bruker han uttrykket «tilter nedover som unnarennet i Vikersundbakken». Merk at Kvålsvoll bruker begrepet «nøytral» slik ingeniører gjør det. Nøytral brukes ofte på produksjonssiden av høyttalerdesignere og -produsenter, samt profesjonelle lydfolk. Begrepet kan også brukes på forbrukersiden, men da er det en fordel - for å unngå misforståelser - om begrepet brukes slik ingeniører og profesjonelle lydfolk gjør.
For å illustrere problematikken med målkurver har Kvålsvoll målt frekvensresponsen i ulike rom med høyttalere som er konstruert for å ha jevn og flat respons i åpent rom, dvs. under anekoiske forhold.
I en oppdatering fra august i fjor skriver han følgende:
«Frequency response for F205 systems in 4 different rooms (1/1 smoothing to only show tilt) - barely no tilt, quite similar, even though the rooms are very different acoustically»
Han viser denne figuren for å dokumentere og illustrere:
I en oppdatering fra i går skriver han:
«2 of the rooms are fixed into proper acoustic performance. They are like this - FLAT across 100->top, with a small lift below 100Hz in the bass».
Figuren illustrerer påstanden:
Konklusjonen fra hans første artikkel om emnet synes å stå seg:
«Så hvordan skal en da gå frem for å få rett kurve?
Sett inn en høyttaler med flat frekvensrepons on-axis og så bra og jevn spredning som mulig, og dette blir til av seg selv. Det er ikke nødvendig med noen eq, bortsett fra justeringer på target i bassen, som kan gjøres på bassystemet».
Hva tenker folk på HFS?
(1) Er nøytral lyd et begrep som er relevant for å få «rett lyd»?
(2) Er det noen vits i at en høyttaler måler flatt og jevnt i åpent rom, under anekoiske forhold?
(3) Gir en helt flat (og jevn) kurve i rommet naturlig lyd eller bør man ha en tilt på f.eks. 10 dB fra bass (20 Hz) til diskant (20 kHz), slik Brüel & Kjær anbefalte på 1970-tallet?
(4) Er en målkurve slik som Brüel & Kjær en prokrustesseng, en «seng» som står i fare for å skamfere høyttalerens naturlige respons og direktelyden fra en «flat» høyttaler som om lyden kommer fra en defekt høyttaler, eller bør alt lydmateriale gjennom en slik målkurve?
Sist redigert: