Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Idéen til denne tråden kom etter en brannfakkel fra en kompetent ingeniør:

    «So to get a slightly tilted response requires a defective speaker or a defective room, and to get something that comes close to the 3db-slope-target requires BOTH speakers and room to be defective».

    Hva mener ingeniøren med defekte høyttalere?

    Kurven med tilten det vises til, er ofte kjent som Brüel & Kjær-kurven. Den faller jevnt og med 6-7 dB fra 20 Hz til 20 kHz og har sitt opphav fra 1970-tallet. Andre kurver, som den kjente Olive- eller Harman-kurven faller mer enn 6-7 dB.

    I tittelen har jeg brukt uttrykket prokrustesseng. SNL omtaler den slik:

    «Prokrustesseng er en tvangsseng. Legge på prokrustesseng er å omforme med tvang. I overført betydning brukes prokrustesseng om noe[n] som tilpasser virkeligheten for å få den til å passe i et system. Begrepet stammer fra det greske sagnet om røveren Prokrustes, som la folk i en seng og skar av dem bena hvis de var for lange eller strekte dem ut hvis de var for korte».

    Jeg kommer tilbake til uttrykket i de avsluttende spørsmålene nedenfor.

    Brannfakkelen ovenfor kommer fra Øyvind Kvålsvoll. Kvålsvoll er en kompetent ingeniør som lager egne høyttalere med tilpasset elektronikk. Kvålsvoll hjelper også med akustikktiltak og DSP for kalibrering og romkompensasjon. På hjemmsiden sin tar han jevnlig for seg interessante temaer. Dessverre er han ikke lenger aktiv her på HFS, men vi kan likvel hente inspirasjon fra siden hans for å forstå lyd bedre.

    I tråden om «nøytral lyd, rett lyd og target frekvensrespons» bruker han uttrykket «tilter nedover som unnarennet i Vikersundbakken». Merk at Kvålsvoll bruker begrepet «nøytral» slik ingeniører gjør det. Nøytral brukes ofte på produksjonssiden av høyttalerdesignere og -produsenter, samt profesjonelle lydfolk. Begrepet kan også brukes på forbrukersiden, men da er det en fordel - for å unngå misforståelser - om begrepet brukes slik ingeniører og profesjonelle lydfolk gjør.

    For å illustrere problematikken med målkurver har Kvålsvoll målt frekvensresponsen i ulike rom med høyttalere som er konstruert for å ha jevn og flat respons i åpent rom, dvs. under anekoiske forhold.

    I en oppdatering fra august i fjor skriver han følgende:

    «Frequency response for F205 systems in 4 different rooms (1/1 smoothing to only show tilt) - barely no tilt, quite similar, even though the rooms are very different acoustically»

    Han viser denne figuren for å dokumentere og illustrere:
    IMG_4410.png


    I en oppdatering fra i går skriver han:

    «2 of the rooms are fixed into proper acoustic performance. They are like this - FLAT across 100->top, with a small lift below 100Hz in the bass».

    Figuren illustrerer påstanden:
    IMG_4411.png


    Konklusjonen fra hans første artikkel om emnet synes å stå seg:

    «Så hvordan skal en da gå frem for å få rett kurve?

    Sett inn en høyttaler med flat frekvensrepons on-axis og så bra og jevn spredning som mulig, og dette blir til av seg selv. Det er ikke nødvendig med noen eq, bortsett fra justeringer på target i bassen, som kan gjøres på bassystemet».

    Hva tenker folk på HFS?

    (1) Er nøytral lyd et begrep som er relevant for å få «rett lyd»?

    (2) Er det noen vits i at en høyttaler måler flatt og jevnt i åpent rom, under anekoiske forhold?

    (3) Gir en helt flat (og jevn) kurve i rommet naturlig lyd eller bør man ha en tilt på f.eks. 10 dB fra bass (20 Hz) til diskant (20 kHz), slik Brüel & Kjær anbefalte på 1970-tallet?

    (4) Er en målkurve slik som Brüel & Kjær en prokrustesseng, en «seng» som står i fare for å skamfere høyttalerens naturlige respons og direktelyden fra en «flat» høyttaler som om lyden kommer fra en defekt høyttaler, eller bør alt lydmateriale gjennom en slik målkurve?
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det første jeg lurer på her er hvordan 10dB fra 20hz-20khz blir 3db/oktav.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.887
    Antall liker
    10.310
    Torget vurderinger
    2
    Fyren er virker litt bastant og uinformert , kanskje han burde lese Tooles bok ?
    Selv syns jeg for mye fall ned mot 10k kan låte litt tamt, ett fall på 1db fra 1k til 10k passer med mine ører. men er snorrett kurve fra 20-20k er pyton å høre på , helt feil. Bassen må løftes..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Fyren er virker litt bastant og uinformert , kanskje han burde lese Tooles bok ?
    Selv syns jeg for mye fall ned mot 10k kan låte litt tamt, ett fall på 1db fra 1k til 10k passer med mine ører. men er snorrett kurve fra 20-20k er pyton å høre på , helt feil. Bassen må løftes..
    Han er ikke uinformert.

    Merk at Toole-kurven er hedonistisk*. Kvålsvoll angriper problemstillingen primært fra ingeniørens perspektiv.

    *Jeg bruker ordet hedonisme slik det er ment, som for å uttrykke individets nytte, nytelse. SNL-artikkelen er god: https://snl.no/hedonisme
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Folk har litt forskjellige preferanser (og tildels muligheter) for hva som skjer under 100hz, og over 10khz er det også litt varierende hva som skjer av fall avhengig av rom og avstand og det er også følsomt for korrekt måling, toe-in osv osv.

    Så jeg tror man får mer konsekvente og sammenlignbare resultater hvis vi diskuterer fall fra 100hz-10khz for å få et inntrykk av den generelle tonale balansen folk foretrekker.

    1) nøytral lyd er nok et vrient begrep å bli enige om, vi har prøvd før man kan alltids prøve igjen.

    2) Det er bra om den måler jevnt, men her må man også se litt off-axis, ikke kun on-axis. Den skal ikke nødvendigvis måle helt flatt men det er er godt utgangspunkt. Det har jo vært teorien. Personlig designer jeg med noe løft i nedre mellomtone / øvre bass, og mener det gir mest naturlig og riktig in-room respons. Feks Kef gjør det samme på mange av sine modeller.

    3) en godt designet høyttaler vil gi tilt in-room, hvor mye vil variere både basert på rommet og spredningen til høyttaleren.

    4) Jeg er skeptisk til å DSPe frem en kurve som ikke matcher høyttalerens naturlige in-room kurve.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Folk har litt forskjellige preferanser (og tildels muligheter) for hva som skjer under 100hz, og over 10khz er det også litt varierende hva som skjer av fall avhengig av rom og avstand og det er også følsomt for korrekt måling, toe-in osv osv.

    Så jeg tror man får mer konsekvente og sammenlignbare resultater hvis vi diskuterer fall fra 100hz-10khz for å få et inntrykk av den generelle tonale balansen folk foretrekker.

    1) nøytral lyd er nok et vrient begrep å bli enige om, vi har prøvd før man kan alltids prøve igjen.

    2) Det er bra om den måler jevnt, men her må man også se litt off-axis, ikke kun on-axis. Den skal ikke nødvendigvis måle helt flatt men det er er godt utgangspunkt. Det har jo vært teorien. Personlig designer jeg med noe løft i nedre mellomtone / øvre bass, og mener det gir mest naturlig og riktig in-room respons. Feks Kef gjør det samme på mange av sine modeller.

    3) en godt designet høyttaler vil gi tilt in-room, hvor mye vil variere både basert på rommet og spredningen til høyttaleren.

    4) Jeg er skeptisk til å DSPe frem en kurve som ikke matcher høyttalerens naturlige in-room kurve.
    «Folk har litt forskjellige preferanser…».

    Du diskuterer her hedonisme. Når ingeniører bruker ordet nøytral, er det for å få en så sann oversettelse fra opptak til avspilling som mulig.

    «nøytral lyd er nok et vrient begrep å bli enige om…»
    Enig, når man blander inn hedonisme. Blant ingeniører er enigheten større. Allerede ved overgangen fra 1800- til 1900-tallet brukte ingeniører EQ for å oppnå lyd uten kulør.

    «en godt designet høyttaler vil gi tilt in-room, hvor mye vil variere både basert på rommet og spredningen til høyttaleren».
    Det viser Kvålsvolls målinger. I bassen blir det en liten heving. Den kan lett fjernes med EQ.

    «Jeg er skeptisk til å DSPe frem en kurve som ikke matcher høyttalerens naturlige in-room kurve»
    Det er de fleste ingeniører enige om. Men når din høyttaler er konstruert for å ikke være helt flat anekoisk, er det et spørsmål om den er - for å låne Kvålsvolls uttrykk - defekt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1) Tildels ja, men det er mange høyttalere som ikke makter å spille flatt til 20hz, så da blir det vanskelig å mappe en tilt til 20hz, derfor er 100hz kanskje et bedre utgangspunkt.

    2) Jeg tror det kommer til å bli vanskelig uansett. Vi vet allerede at vi ikke har noen fasit. "riktig" er basert på det lydteknikeren vurderte som riktig lyd når han hørte det gjennom sine monitorer, og hva benyttet han til å vurdere riktig? Jo, ører og smak, i praksis hedonisme. Å gjengi "riktig" lyd vil aldri bli en eksakt vitenskap.

    3) Den kan fjernes ja, det ville jo vært veldig dumt, men mulig

    4) Det er et spørsmål ja. Svaret er så klart nei. 😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    3dB-slope kan vel vera 3dB/decade, då får du 9dB 20-20kHz. Det er vel svaret om eg skal gissa.
    Merk betegnelsen her: «Third octave band center frequency».

    Figuren viser B&K (svart linje) vs. Olive:

    IMG_0616.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    1) Tildels ja, men det er mange høyttalere som ikke makter å spille flatt til 20hz, så da blir det vanskelig å mappe en tilt til 20hz, derfor er 100hz kanskje et bedre utgangspunkt.

    2) Jeg tror det kommer til å bli vanskelig uansett. Vi vet allerede at vi ikke har noen fasit. "riktig" er basert på det lydteknikeren vurderte som riktig lyd når han hørte det gjennom sine monitorer, og hva benyttet han til å vurdere riktig? Jo, ører og smak, i praksis hedonisme. Å gjengi "riktig" lyd vil aldri bli en eksakt vitenskap.

    3) Den kan fjernes ja, det ville jo vært veldig dumt, men mulig

    4) Det er et spørsmål ja. Svaret er så klart nei. 😊
    Ang. (3). Hvorfor ville det være dumt å fjerne rombidraget i bassen i avspillingsrommet? Vil det være dumt for produksjonssiden (lydtekniker) og/eller for forbruker?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ang. (3). Hvorfor ville det være dumt å fjerne rombidraget i bassen i avspillingsrommet? Vil det være dumt for produksjonssiden (lydtekniker) og/eller for forbruker?
    Det vil være dumt for lydtekniker og for forbruker fordi det vil gi tynn og unaturlig lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Har du noen tanker om hvordan man effektivt fjerner rombidrag i bass?
    Til @SigbergAudio sin bemerkning om at «det ville være veldig dumt» å fjerne rombidraget («basskulen», slik den også fremkommer i Kvålsvolls målinger).

    Se for deg et akustisk (rå)opptak. Dette opptaket inneholder rombidraget fra opptaksrommet, f.eks. en kirke. Hvis dette opptaket spilles av i et vanlig rom, vil det bli et nytt rombidrag helt nederst i bassen. Det blir en rom-i-rommet-effekt, og dobbelt opp med rombidrag helt nederst (i bassen). Da vil lyden bli unaturlig, med for mye bass. En måte å søke naturlig lyd i avspillingsrommet på, er å fjerne rombidraget i bassen (i avspillingsrommet).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det vil være dumt for lydtekniker og for forbruker fordi det vil gi tynn og unaturlig lyd.
    Vel, det er nettopp dette (flat romkurve i bassen) lydteknikere gjør, f.eks. Morten Lindberg som har vært nominert til Grammy over 30 ganger.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    43.069
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Til @SigbergAudio sin bemerkning om at «det ville være veldig dumt» å fjerne rombidraget («basskulen», slik den også fremkommer i Kvålsvolls målinger).

    Se for deg et akustisk (rå)opptak. Dette opptaket inneholder rombidraget fra opptaksrommet, f.eks. en kirke. Hvis dette opptaket spilles av i et vanlig rom, vil det bli et nytt rombidrag helt nederst i bassen. Det blir en rom-i-rommet-effekt, og dobbelt opp med rombidrag helt nederst (i bassen). Da vil lyden bli unaturlig, med for mye bass. En måte å søke naturlig lyd i avspillingsrommet på, er å fjerne rombidraget i bassen (i avspillingsrommet).
    Ja, det leste jeg, og jeg spurte hvordan?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Til @SigbergAudio sin bemerkning om at «det ville være veldig dumt» å fjerne rombidraget («basskulen», slik den også fremkommer i Kvålsvolls målinger).

    Se for deg et akustisk (rå)opptak. Dette opptaket inneholder rombidraget fra opptaksrommet, f.eks. en kirke. Hvis dette opptaket spilles av i et vanlig rom, vil det bli et nytt rombidrag helt nederst i bassen. Det blir en rom-i-rommet-effekt, og dobbelt opp med rombidrag helt nederst (i bassen). Da vil lyden bli unaturlig, med for mye bass. En måte å søke naturlig lyd i avspillingsrommet på, er å fjerne rombidraget i bassen (i avspillingsrommet).
    Dette stemmer jo da ikke, det er ikke råopptak folk typisk lytter til. Tonaliteten er designet i er lydstudio. Et lydstudio er også et rom, hvor man da designer lyden slik at det låter slik lydteknikeren mener er riktig. Hvis vi lar rombidraget i bassen være tilstede både hos lydteknikeren og hjemme, så blir resultatet riktig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er nettopp dette (flat romkurve i bassen) lydteknikere gjør, f.eks. Morten Lindberg som har vært nominert til Grammy over 30 ganger.
    Dette er på generelt grunnlag ikke det lydteknikere gjør.

    Hva Lindberg gjør helt spesifikt vet jeg ikke, men han har nok da med sitt oppsett i studio god forståelse for hvordan lyden oversettes til hjemmebruk, slik at han klarer å skru dette riktig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det leste jeg, og jeg spurte hvordan?
    En måte å gjøre det på, er å beregne bidraget fra rommet til frekvensreponsen. Dette krever at man kjenner til høyttalerens anekoiske respons. Når rommets bidrag er beregnet, kan man bruke EQ for å kompensere for rombidraget - med mål om at man sitter igjen med en persepsjon av direktelyden (som er flat). Nedenfor er et eksempel. Vi ser at korreksjonen (blå) er nær den inverse av rød kurves avvik fra nullstreken.

    IMG_0617.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Dette stemmer jo da ikke, det er ikke råopptak folk typisk lytter til. Tonaliteten er designet i er lydstudio. Et lydstudio er også et rom, hvor man da designer lyden slik at det låter slik lydteknikeren mener er riktig. Hvis vi lar rombidraget i bassen være tilstede både hos lydteknikeren og hjemme, så blir resultatet riktig.
    Jeg viste til hvordan en av de mest Grammy-nominerte innenfor akustisk sjanger opererer. Han er ikke et unntak, uavhengig av sjanger.

    Du må forklare hvorfor det er fint med 2 stk rombidrag for at lyden skal låte naturlig (nøytral).

    Ellers er det opplagt at hvis lydtekniker har heving i bassen i produksjonen av en låt, så vil forbruker komme nærmest denne lyden ved å bruke samme romkurve hjemme. B&K har kanskje bidratt til at mange lydteknikere har en kurve som heller 7-10 dB? B&K er imidlertid 50 år gammel. Verden går videre. Er det mer bass i nyere produksjoner enn i gamle?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    43.069
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En måte å gjøre det på, er å beregne bidraget fra rommet til frekvensreponsen. Dette krever at man kjenner til høyttalerens anekoiske respons. Når rommets bidrag er beregnet, kan man bruke EQ for å kompensere for rombidraget - med mål om at man sitter igjen med en persepsjon av direktelyden (som er flat). Nedenfor er et eksempel. Vi ser at korreksjonen (blå) er nær den inverse av rød kurves avvik fra nullstreken.

    Vis vedlegget 915918
    Fjerner du rombidraget her? Når kommer bidraget, kommer det samtidig som signalet tenker du?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Fjerner du rombidraget her? Når kommer bidraget, kommer det samtidig som signalet tenker du?
    Nei, hele rombidraget til lyden i rommet kan ikke uttrykkes i én figur. En ordentlig vurdering av rommet kan uttrykkes slik som vist i denne lenken på mer enn 30 sider.

    Når rommet er godt, slik EBU, ITU, AES og andre har lagd anbefalinger om, vil kompensasjon for rombidraget til frekvenskurven være et nyttig bidrag mot idealet om nøytralitet. Ditt rom er sannsynligvis så bra at en flat kurve selv i bassen er nøytral fra en lydteknikers ståsted. Derfor vil en flat kurve i ditt rom høres bra ut med gode akustiske opptak som 2L.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Genelec burde jo lage høyttalere med negativ tilt da, slik at man slipper å bruke eq for å få riktig klangbalanse i rommet?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Idéen til denne tråden kom etter en brannfakkel fra en kompetent ingeniør:

    «So to get a slightly tilted response requires a defective speaker or a defective room, and to get something that comes close to the 3db-slope-target requires BOTH speakers and room to be defective».

    Hva mener ingeniøren med defekte høyttalere?

    Kurven med tilten det vises til, er ofte kjent som Brüel & Kjær-kurven. Den faller jevnt og med 10 dB fra 20 Hz til 20 kHz og har sitt opphav fra 1970-tallet.

    I tittelen har jeg brukt uttrykket prokrustesseng. SNL omtaler den slik:

    «Prokrustesseng er en tvangsseng. Legge på prokrustesseng er å omforme med tvang. I overført betydning brukes prokrustesseng om noe[n] som tilpasser virkeligheten for å få den til å passe i et system. Begrepet stammer fra det greske sagnet om røveren Prokrustes, som la folk i en seng og skar av dem bena hvis de var for lange eller strekte dem ut hvis de var for korte».

    Jeg kommer tilbake til uttrykket i de avsluttende spørsmålene nedenfor.

    Brannfakkelen ovenfor kommer fra Øyvind Kvålsvoll. Kvålsvoll er en kompetent ingeniør som lager egne høyttalere med tilpasset elektronikk. Kvålsvoll hjelper også med akustikktiltak og DSP for kalibrering og romkompensasjon. På hjemmsiden sin tar han jevnlig for seg interessante temaer. Dessverre er han ikke lenger aktiv her på HFS, men vi kan likvel hente inspirasjon fra siden hans for å forstå lyd bedre.

    I tråden om «nøytral lyd, rett lyd og target frekvensrespons» bruker han uttrykket «tilter nedover som unnarennet i Vikersundbakken». Merk at Kvålsvoll bruker begrepet «nøytral» slik ingeniører gjør det. Nøytral brukes ofte på produksjonssiden av høyttalerdesignere og -produsenter, samt profesjonelle lydfolk. Begrepet kan også brukes på forbrukersiden, men da er det en fordel - for å unngå misforståelser - om begrepet brukes slik ingeniører og profesjonelle lydfolk gjør.

    For å illustrere problematikken med målkurver har Kvålsvoll målt frekvensresponsen i ulike rom med høyttalere som er konstruert for å ha jevn og flat respons i åpent rom, dvs. under anekoiske forhold.

    I en oppdatering fra august i fjor skriver han følgende:

    «Frequency response for F205 systems in 4 different rooms (1/1 smoothing to only show tilt) - barely no tilt, quite similar, even though the rooms are very different acoustically»

    Han viser denne figuren for å dokumentere og illustrere:
    Vis vedlegget 915788

    I en oppdatering fra i går skriver han:

    «2 of the rooms are fixed into proper acoustic performance. They are like this - FLAT across 100->top, with a small lift below 100Hz in the bass».

    Figuren illustrerer påstanden:
    Vis vedlegget 915797

    Konklusjonen fra hans første artikkel om emnet synes å stå seg:

    «Så hvordan skal en da gå frem for å få rett kurve?

    Sett inn en høyttaler med flat frekvensrepons on-axis og så bra og jevn spredning som mulig, og dette blir til av seg selv. Det er ikke nødvendig med noen eq, bortsett fra justeringer på target i bassen, som kan gjøres på bassystemet».

    Hva tenker folk på HFS?

    (1) Er nøytral lyd et begrep som er relevant for å få «rett lyd»?

    (2) Er det noen vits i at en høyttaler måler flatt og jevnt i åpent rom, under anekoiske forhold?

    (3) Gir en helt flat (og jevn) kurve i rommet naturlig lyd eller bør man ha en tilt på f.eks. 10 dB fra bass (20 Hz) til diskant (20 kHz), slik Brüel & Kjær anbefalte på 1970-tallet?

    (4) Er en målkurve slik som Brüel & Kjær en prokrustesseng, en «seng» som står i fare for å skamfere høyttalerens naturlige respons og direktelyden fra en «flat» høyttaler som om lyden kommer fra en defekt høyttaler, eller bør alt lydmateriale gjennom en slik målkurve?
    Jeg liker spørsmålet du stiller. Håper det kommer mange gode bidrag.

    Lydvitenskap er en blanding av ingeniørkunst, lydviten og hørsel. Jeg er ingen ingeniør, men svarer på bakgrunn av erfaring fra de to siste.

    1. Jeg tror nøytralt er et godt begrep, men man bør være forsiktig med å skape nye myter og nye preferanser når man skal forbedre gamle. Jeg har inntrykk av at man overkompliserer noe som egentlig er ganske rett frem. Min mening er at man kan lage nøytral lyd mellom ca 300-4000hz som er overførbart fra anlegg til anlegg, rom til rom. Over og under det frekvensområdet er ikke dette mulig. Det vil alltid lyde ulikt. Jeg er overrasket over at så få mener det samme, men er klar over at jeg er relativt alene om å hevde dette.
    Men selv om det vil låte ulikt over og under så vil man likevel kunne hevde at det låter nøytralt.

    2. Usikker. Jeg tror det er en fordel med jevn powerrespons, men mitt inntrykk er at andre ting teller mer.

    3. Jevn kurve fallende 10db fra bass ned til diskant vil aldri låte nøytralt som en universal kurve, men Brüel… sin kurve kan brukes til et utgangspunkt for tweaking. Vel og merke den med utflating ved 60hz og nedover.

    4. Ja hvis man bruker den slavisk. Det er en glattet kurve og nok ment som et utgangspunkt. Det er for mange faktorer i samspillet mellom høyttaler og rom som påvirker til at man kan kopiere.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er det opplagt at hvis lydtekniker har heving i bassen i produksjonen av en låt, så vil forbruker komme nærmest denne lyden ved å bruke samme romkurve hjemme.
    Flott at vi begge er enige her. Og de fleste forbrukere med noenlunde godt utstyr har høyttalere med en anekoisk respons som vil gi et naturlig løft in-room, og de retter ikke opp i dette med eq.

    Tenk gjennom hva som skjer hvis lydtekniker gjør det samme.

    Hva blir da resultatet for forbruker?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Flott at vi begge er enige her. Og de fleste forbrukere med noenlunde godt utstyr har høyttalere med en anekoisk respons som vil gi et naturlig løft in-room, og de retter ikke opp i dette med eq.

    Tenk gjennom hva som skjer hvis lydtekniker gjør det samme.

    Hva blir da resultatet for forbruker?
    Det vil bli mer bass hos forbruker hvis forbrukers rom gir bassbidrag - og hvis produksjonen var gjort i flatt rom med flat høyttaler.

    Er det mer bass i moderne produksjoner enn gamle?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    43.069
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, hele rombidraget til lyden i rommet kan ikke uttrykkes i én figur. En ordentlig vurdering av rommet kan uttrykkes slik som vist i denne lenken på mer enn 30 sider.

    Når rommet er godt, slik EBU, ITU, AES og andre har lagd anbefalinger om, vil kompensasjon for rombidraget til frekvenskurven være et nyttig bidrag mot idealet om nøytralitet. Ditt rom er sannsynligvis så bra at en flat kurve selv i bassen er nøytral fra en lydteknikers ståsted. Derfor vil en flat kurve i ditt rom høres bra ut med gode akustiske opptak som 2L.
    Jeg antar at den grønne korrigerte kurven er tilnærmet lik den anekoiske, blir ikke du da sittende å høre på den blå kurven før rombidraget fyller på? For det er jo det signalet som nå kommer ut av høyttaler, ikke det grønne. Er du sikker på at du registrerer lyd på samme måte som mikrofonen? Kan det ikke lett antas at om man primært bruker eq for å temme bass, at man hjemme, under mindre optimale forhold, risikerer å oppfatte en tynnere enn nøytral lyd?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker spørsmålet du stiller. Håper det kommer mange gode bidrag.

    Lydvitenskap er en blanding av ingeniørkunst, lydviten og hørsel. Jeg er ingen ingeniør, men svarer på bakgrunn av erfaring fra de to siste.

    1. Jeg tror nøytralt er et godt begrep, men man bør være forsiktig med å skape nye myter og nye preferanser når man skal forbedre gamle. Jeg har inntrykk av at man overkompliserer noe som egentlig er ganske rett frem. Min mening er at man kan lage nøytral lyd mellom ca 300-4000hz som er overførbart fra anlegg til anlegg, rom til rom. Over og under det frekvensområdet er ikke dette mulig. Det vil alltid lyde ulikt. Jeg er overrasket over at så få mener det samme, men er klar over at jeg er relativt alene om å hevde dette.
    Men selv om det vil låte ulikt over og under så vil man likevel kunne hevde at det låter nøytralt.

    2. Usikker. Jeg tror det er en fordel med jevn powerrespons, men mitt inntrykk er at andre ting teller mer.

    3. Jevn kurve fallende 10db fra bass ned til diskant vil aldri låte nøytralt som en universal kurve, men Brüel… sin kurve kan brukes til et utgangspunkt for tweaking. Vel og merke den med utflating ved 60hz og nedover.

    4. Ja hvis man bruker den slavisk. Det er en glattet kurve og nok ment som et utgangspunkt. Det er for mange faktorer i samspillet mellom høyttaler og rom som påvirker til at man kan kopiere.
    Foretrekker du å høre på et akustisk (rå)opptak med nytt bassbidrag fra avspillingsrommet du sitter i?

    Hva gjør du EQ-messig på opptaksstedet mht. mikrofonplassering for at lyden du hører i avspillingsrommet skal bli så nær som mulig lyden i opptaksrommet?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Foretrekker du å høre på et akustisk (rå)opptak med nytt bassbidrag fra avspillingsrommet du sitter i?

    Hva gjør du EQ-messig på opptaksstedet mht. mikrofonplassering for at lyden du hører i avspillingsrommet skal bli så nær som mulig lyden i opptaksrommet?
    1. Ja, jeg setter alltid opp rom/anlegg for at det skal låte realistisk. Det er ikke mulig å ikke få med nytt bassbidrag fra avspillingsrommet. Mikrofonene fanger ikke opp opptaksrommets fulle og hele sannhet i bassen så derfor vil man alltid være avhengig at rombidrag fra lytterommet. Jeg tror du egentlig lurer på om jeg hever target, men for å være ærlig så er det veldig sjeldent at jeg hever noe i bassen. Jeg «slanker» heller target.

    2. Ingenting. Jeg har flere hodetelefoner jeg bruker for å sette balanse. Høyttalerene brukes ikke til dette, men er mer for å justere størrelse på lydbildet og høyttalere er etter min erfaring bedre til å detektere bassmoder i opptaksrommet og for at artistene kan høre. For å balansere lyden i hodetelefonene kan jeg bruke et knippe andre innspillinger fra for eksempel 2L. Når det er sagt er det først når jeg spiller av på hovedanlegget jeg får svare på hvordan opptaket låter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Uttalelsen i starten på åpningsinnlegget fremstår retorisk. Generelt synes jeg ikke retorikk fungerer så bra for å forklare vitenskap, det bidrar ofte bare til mer polarisering. Jeg går selvsagt også selv i den fella i blant men har i det miste et bevisst forhold til at det innebærer en risiko for at det ikke er en optimal måte å kommunisere på.

    Men Herr Kvålsvoll har også skrevet at han utvikler høyttalere helt uten å lytte til dem. Jeg måtte lese flere ganger for å se at jeg leste riktig.

    Vi vet at energiresponsen, frekvensresponsen og distribusjonen i tidsdomenet i betydelig grad farger hvordan vi opplever frekvensbalansen. Videre vet vi at in-room responsen varierer med blant annet rommets størrelse, men det gjør også vår forventning til frekvensrespons. Dette kompliserer hvordan vi kan tolke målingene for å slå fast hvordan vi vil oppleve lyden i praksis.

    I tillegg vet vi at begrepet nøytral lyd må inkludere alt som er involvert for å lage lyd, det vil si alt som skjer i studio i tillegg til det som skjer i signalkjeden og lytterommet. Vi har ingen holdepunkter for å si at en innspilling er nøytral, men om vi ser på typisk opptaksutstyr og plassering av mikrofoner har vi ganske solide holdepunkter for å si at opptak som hovedregel er lagt fra nøytrale, og at de tenderer til å helle i én bestemt retning.

    Alt dette gjør det for meg helt uforståelig at man kan tenke at å ta beslutninger ift voicing kan gjøres uten hjelp av ører. I såfall faller også argumentene om defekte høyttalere og tiltet respons.

    Også forekommer det meg kanskje noe underlig at man viser et eksempel på en høyttaler som skal bevise at når ting funker så er det ingen tilt, men så viser eksempelet tilt, og med den aktuelle glattingen kan man allikevel skimte at det skjuler seg diper i nedre mellomtone i "det perfekte rommet".

    Jeg tror B&K-kurven står på langt tryggere faglig fundament enn de siterte uttalelsene. Samtidig skulle det vært artig å høre noen av Kvålsvolls kreasjoner om anledningen byr seg en gang.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Uttalelsen i starten på åpningsinnlegget fremstår retorisk. Generelt synes jeg ikke retorikk fungerer så bra for å forklare vitenskap, det bidrar ofte bare til mer polarisering. Jeg går selvsagt også selv i den fella i blant men har i det miste et bevisst forhold til at det innebærer en risiko for at det ikke er en optimal måte å kommunisere på.

    Men Herr Kvålsvoll har også skrevet at han utvikler høyttalere helt uten å lytte til dem. Jeg måtte lese flere ganger for å se at jeg leste riktig.

    Vi vet at energiresponsen, frekvensresponsen og distribusjonen i tidsdomenet i betydelig grad farger hvordan vi opplever frekvensbalansen. Videre vet vi at in-room responsen varierer med blant annet rommets størrelse, men det gjør også vår forventning til frekvensrespons. Dette kompliserer hvordan vi kan tolke målingene for å slå fast hvordan vi vil oppleve lyden i praksis.

    I tillegg vet vi at begrepet nøytral lyd må inkludere alt som er involvert for å lage lyd, det vil si alt som skjer i studio i tillegg til det som skjer i signalkjeden og lytterommet. Vi har ingen holdepunkter for å si at en innspilling er nøytral, men om vi ser på typisk opptaksutstyr og plassering av mikrofoner har vi ganske solide holdepunkter for å si at opptak som hovedregel er lagt fra nøytrale, og at de tenderer til å helle i én bestemt retning.

    Alt dette gjør det for meg helt uforståelig at man kan tenke at å ta beslutninger ift voicing kan gjøres uten hjelp av ører. I såfall faller også argumentene om defekte høyttalere og tiltet respons.

    Også forekommer det meg kanskje noe underlig at man viser et eksempel på en høyttaler som skal bevise at når ting funker så er det ingen tilt, men så viser eksempelet tilt, og med den aktuelle glattingen kan man allikevel skimte at det skjuler seg diper i nedre mellomtone i "det perfekte rommet".

    Jeg tror B&K-kurven står på langt tryggere faglig fundament enn de siterte uttalelsene. Samtidig skulle det vært artig å høre noen av Kvålsvolls kreasjoner om anledningen byr seg en gang.
    Anbefalingene fra EBU, ITU og AES tilsier (i tillegg til en rekke andre forhold) en frekvenskurve som er flat i bassen. Er du uenig i anbefalingene?

    Kravet fra Dolby - en kommersiell aktør som i større grad tar hensyn til konsensus i lydbransjen - krever en heving i bassen på 1 dB. Er dette for lite?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    1. Ja, jeg setter alltid opp rom/anlegg for at det skal låte realistisk. Det er ikke mulig å ikke få med nytt bassbidrag fra avspillingsrommet. Mikrofonene fanger ikke opp opptaksrommets fulle og hele sannhet i bassen så derfor vil man alltid være avhengig at rombidrag fra lytterommet. Jeg tror du egentlig lurer på om jeg hever target, men for å være ærlig så er det veldig sjeldent at jeg hever noe i bassen. Jeg «slanker» heller target.

    2. Ingenting. Jeg har flere hodetelefoner jeg bruker for å sette balanse. Høyttalerene brukes ikke til dette, men er mer for å justere størrelse på lydbildet og høyttalere er etter min erfaring bedre til å detektere bassmoder i opptaksrommet og for at artistene kan høre. For å balansere lyden i hodetelefonene kan jeg bruke et knippe andre innspillinger fra for eksempel 2L. Når det er sagt er det først når jeg spiller av på hovedanlegget jeg får svare på hvordan opptaket låter.
    Du skrev:
    «Mikrofonene fanger ikke opp opptaksrommets fulle og hele sannhet i bassen så derfor vil man alltid være avhengig at rombidrag fra lytterommet».

    Kommentar:
    «The effect of proximity is well-known to most sound engineers. The singer's voice gets more bass when the microphone moves closer to the mouth. As the microphone moves away, the sound gets thinner».
    Lenke: https://www.dpamicrophones.com/mic-...blast&utm_source=sos&utm_campaign=mic-uni-edu

    Låt 9 på Tuvayhun, «The Pure in Heart», er kanskje et godt eksempel i så måte. Hva tenker du om bassen på dette opptaket?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Jeg erfarer at når folk begynner langt nede i bassen når de tuner lyd, så legger de for raskt på nivå i dypbassen, og ender med å være forsiktige i nedre mellomtone fordi lyden blir for mørk og ullen. Begynner man lenger oppe og legger på bassen videre nedover etter hvert er det lettere å unngå denne feilen.

    Resultatet virker ofte å harmonere godt med flat bass fra en plass mellom 100 og 300, og ned, evt hvis man mangler dypbassen helt ender man ofte med en mindre heving i bunnen.

    Dolby sin tilnærming fungerer best om man har tilgang på hele kjeden. Dolby samarbeider tett med filmbransjen og derfor brukes gjerne samme standard både for innspilling og for avspilling. Med andre ord mener jeg standarden fungerer best dersom den samme standarden er benyttet i studioet som laget innspillingen.

    Men igjen, man kan ikke tallfeste dette med en slik presisjon, da ender man lett med at det ikke fungerer i praksis, og da hjelper det lite å så i bordet med "bevis på at det er perfekt".
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg erfarer at når folk begynner langt nede i bassen når de tuner lyd, så legger de for raskt på nivå i dypbassen, og ender med å være forsiktige i nedre mellomtone fordi lyden blir for mørk og ullen. Begynner man lenger oppe og legger på bassen videre nedover etter hvert er det lettere å unngå denne feilen.

    Resultatet virker ofte å harmonere godt med flat bass fra en plass mellom 100 og 300, og ned, evt hvis man mangler dypbassen helt ender man ofte med en mindre heving i bunnen.

    Dolby sin tilnærming fungerer best om man har tilgang på hele kjeden. Dolby samarbeider tett med filmbransjen og derfor brukes gjerne samme standard både for innspilling og for avspilling. Med andre ord mener jeg standarden fungerer best dersom den samme standarden er benyttet i studioet som laget innspillingen.

    Men igjen, man kan ikke tallfeste dette med en slik presisjon, da ender man lett med at det ikke fungerer i praksis, og da hjelper det lite å så i bordet med "bevis på at det er perfekt".
    «Dolby sin tilnærming fungerer best om man har tilgang på hele kjeden. Dolby samarbeider tett med filmbransjen og derfor brukes gjerne samme standard både for innspilling og for avspilling. Med andre ord mener jeg standarden fungerer best dersom den samme standarden er benyttet i studioet som laget innspillingen».

    Nøytralitet er et begrep fra ingeniør- og produksjonssiden. Her tenker man en hel kjede fra mikrofon til høyttaler i rommet. Kvalitetskravene er høye og «flat» er standard anbefaling.

    Du svarte ikke eksplisitt på spørsmålet om du er enig eller uenig i anbefalingene om flat bass fra EBI, ITU, AES og Dolby (+1dB).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg antar at den grønne korrigerte kurven er tilnærmet lik den anekoiske, blir ikke du da sittende å høre på den blå kurven før rombidraget fyller på? For det er jo det signalet som nå kommer ut av høyttaler, ikke det grønne. Er du sikker på at du registrerer lyd på samme måte som mikrofonen? Kan det ikke lett antas at om man primært bruker eq for å temme bass, at man hjemme, under mindre optimale forhold, risikerer å oppfatte en tynnere enn nøytral lyd?
    Godt spørsmål. Hvis mikrofonen gir et upresist bilde, hvorfor skulle den alltid gi et svar som tilsier tynn lyd med korreksjon til flat? Er det ikke mer naturlig å anta at mikrofonens feiilestimat - som brukes i korreksjonsfilteret for å oppnå flat kurve i rommet - noen ganger vil gi for mye bass og noen ganger for lite bass i rommet? Sånn sett er den flate linjen en «beste gjetning»?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    43.069
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt spørsmål. Hvis mikrofonen gir et upresist bilde, hvorfor skulle den alltid gi et svar som tilsier tynn lyd med korreksjon til flat?
    Kanskje fordi vi har mye til felles i våre tusen hjem? Få som har store haller til rådighet, de fleste av oss har rom mellom ca 20-40kvm, mange også mindre. De største rommene er veldig ofte fellesstuer med få muligheter til seriøs behandling.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn