JadaJadaJada Det er landbruket som subsidieres, ikke melkebønder spesielt.Æpp æpp æpp! Det er elbiler generelt som subsidieres. Ikke Tesla spesielt.
Nei, det er bønder spesielt som subsidieres med produksjonstilskudd, tesla eller andre bilprodusenter har ikke fått ei krone fra den norske stat.JadaJadaJada Det er landbruket som subsidieres, ikke melkebønder spesielt.
Du får tro som du vil.Nei, det er bønder spesielt som subsidieres med produksjonstilskudd, tesla eller andre bilprodusenter har ikke fått ei krone fra den norske stat.
Jepp, det stemmer, eller negativ skatt som vi av og til omtaler det som. Eller omfordeling av inntekt. Det vil si at vi alle som ikke kjører elbil, betaler for at de kan få en vare billigere enn de ville med et omfordele de skattesystem. Om det er rettferdig og fornuftig er et åpent spørsmål.Du får tro som du vil.
Omtrent alle økonomer er enige om at fritak for moms, avgifter og billig passering i bommer er defacto subsidiering!
Betaler gladelig alt av avgifter på min gamle diesel-Audi for at noen skal få råd til å eie en Kina-Rolls.Jepp, det stemmer, eller negativ skatt som vi av og til omtaler det som. Eller omfordeling av inntekt. Det vil si at vi alle som ikke kjører elbil, betaler for at de kan få en vare billigere enn de ville med et omfordele de skattesystem. Om det er rettferdig og fornuftig er et åpent spørsmål.
Som alle var jeg bekymra for de til tider skyhøye strømprisene til husholdninger og næringsliv.Betaler gladelig alt av avgifter på min gamle diesel-Audi for at noen skal få råd til å eie en Kina-Rolls.
Not
Subtil eleganse.Hong-Rollsen fra Kina må være noe av det støggeste bileksteriør som er bygget på mange år.... men så var det smaken og baken..
Hensikten er vel å provosere og det virker tilsynelatende veldig braHong-Rollsen fra Kina må være noe av det støggeste bileksteriør som er bygget på mange år.... men så var det smaken og baken..
Ser det skrives litt om bil i tråden. I en artikkel i media i dag etterlyses det et forbud mot å kjøre med vinterdekk om sommeren. Stadig flere dropper å legge om dekk, spesielt i Sør-Norge. Enten av latskap eller dårlig økonomi. Statistikkene viser tydelig at andelen bilister som kjører med vinterdekk om sommeren og som er involvert i alvorlige ulykker, er økende.
Gummikvaliteten og mønster er helt annerledes på dekk som er beregnet å brukes i kaldt vær vs varmt vær, og dermed annerledes kjøreegenskaper.
Blant alle merkelige påbud og forbud vi har i landet, er det ubegripelig at ikke mydighetene forbyr å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Er det noen som har en anelse om hva motivasjonen kan være for ikke å forby vinterdekk om sommeren? Det er ikke tilstrekkelig nok alvorlige ulykker enda, kanskje må bli noen flere før et forbud innføres?
Dessverre er det ofte sånn, man er ikke proaktiv nok, ting må bli ille før korrigerende tiltak gjøres.
Tror du er værsjuk og i dårlig humør nå... kanskje bli med på gutta-tur til sol og varme? Vi er et gjeng som drar til Durres nå om et par dagerNår er det sommer? I morra er det Juni. I dag er det 2 grader her og snøbyger....
Kjører med piggfritt en måned til tror jeg...
Jeg hiver på sommerdekk så fort anledning byr seg. Merker fort hvor dårlig vinterdekk er så fort det blir et par pluss grader. Er det opp mot 10 så er bilen veldig lite retningsbestemt og man merker at knastene på dekket gir etter.
At noen i det hele tatt ønsker å kjøre slik forstår jeg ikke. Er vel bedre å bruke 30min på å bytte hjul enn å irritere seg over dårlige kjøre egenskaper hele sommeren.
For ikke å snakke om at egenskapene til vinterdekken er ruinert når neste vinter kommer etter å ha kjørt med de hele sommeren.
Det er dekkene dine som har kontakt med veien, og hvis de er tyggis så hjelper det lite.Bilen min er fantastisk retningsstabil selv med vinterdekk. En av grunnene til å kjøre med vinterdekk ut sommeren er at man ønsker seg nye vinterdekk til ny (vinter) sesong. Ellers er det stor forskjell på vinterdekks sommeregenskaper. De Nokian og Continental dekkene jeg har hatt før var svært dårlige på våt vei med mye vann; vannplanet lett. Pirellidekkene jeg har nå er like gode som sommerdekk på våt vei, men er nok hakket dårligere på holke. Blir nok Nokian eller Continental til høsten....
Enig. Fortsetter dette vil så å si all privateid næringsvirksomhet og næringseiendom være eid av personer som ikke bor i Norge om endel år. Vanskelig å konkurrere i lengden når man hvert år må betale ca 1,5% mer av avkastningen enn utlendingene (som jo slipper å betale dette).Dette har jeg ment hele tiden. Fint med en påminnelse. At ikke norske sosialister tar innover seg svenske sosialisters dyrkjøpte erfaringer gjennom 40 år, er en nasjonal økonomisk tragedie. Formuesskatten ble omtrent fordoblet fra 2022 til 2023. Sjokkeffekten har ikke helt slått inn enda. I løpet av 2023 og inn i 2024, kommer det en nye emigrasjonsbølge. Da flytter ikke bare de største privatinvestorene (milliardærene) men også de mange med mindre investeringsporteføljer, helt ned i noen ti-talls millioner. Herav unge gründere med mange jern i ilden. Skade-effekten er 2-delt: Den umiddelbare er at Norge går glipp av personbeskatningen. Langtidseffekten er at det blir færre nye virksomheter.
Finansminister Vedum forsvarte seg nylig med sedvanlig politiker-floskler og henvisninger til fjorårets veksttall. Men dette er bare selvbedrag, fordi veksten i fjor ble initiert tidligere år, godt smurt av daværende lave rentenivå og ekspansive statsbudsjetter. Dagens skatteregime er simpelthen ikke bærekraftig for en stor del av norsk næringsliv, og vil gi stygge utslag i årene som kommer.
Dobblingen av formueskatten var SVs viktigste forhandlingskrav for årets statsbudsjett. Vi har desverre en mindretallsregjering som må danse etter SVs pipe. Symbolikken var sterk under landsmøtet i mars, da Audun Lysbakken adresserte Spetalen og Sissener med sin “takk for sist” kommentar. SVs lek med nasjones næringsliv kommer til å koste Norge dyrt. Svært dyrt.
ikke bare så ærlig, men meningsløst grådig. hva faen trenger du å spare litt skatt for, når du har den type pæng?Men skal vi være ærlige, og det bør vi vel være? så er det et åpent spørsmål hva man selv ville gjøre om man var i den situasjon at man kunne spare massevis i skatt ved å flytte til Sveits.
Jeg vet i allefall at hvis jeg vant en toppgevinst i EuroJackpot ( rundt omkring 1 milliard ) så ville jeg nok reise ut. Ikke til Sveits men enten
til Malta eller en hyggelig øy i Karibien. Så ærlig vil jeg være.
Næææh, ikke nok til å ha råd til å bli her i landetså du står uten midler ganske så raskt?
det merkverdige er at de som flytter er de som uansett har mer enn nok.