niels
Hi-Fi freak
Kommer an på hva folk vil høre jo, Otto Brandenburg, De Nattergale eller Bachman Turner Overdrive, Yello, Jennifer Warnes, Mark Knopfler, Andre Rieu, hvem vet....
Utrolig. Man kjenner jo igjen stemmen til Coverdale på de første strofene.Er dessuten mange som har blitt satt ut når jeg setter på Whitesnakes "Starkers in Tokyo" og utfordrer dem til å "gjette" hvem det er.....
En hardbarket rocker kom til spor 8 før det ringte en bjelle.........
mvh
Proffen
Takk for tipsJeg nevnte trekkspill musikk lenger opp tråden.
Synes denne er litt hyggelig å lytte til.
Muligens kjedelig, og kanskje litt sånn som typisk låter bra på mange slags anlegg.
....inntil chelloen begynner ved 2:40.
Da vil vel de fleste apekistene avsløre sine svakheter.
Så braNo problemo.
Funker denne like bra ?Denne finnes det mang en versjon og forskjellige innspillinger av, og kanskje litt kjedelig den også.
Men denne versjonen, som jeg kun har funnet på Spotify (finnes ikke på Tidal)
..synes jeg låter fett i kjelleren min, selvfølgelig med horn.
Vis vedlegget 927575
Har du mye headroom, dynamikk, og skikkelig smekk i midbass, så svinger dette imponerende bra.
Gode dynamiske kontraster, til tross for at det spilles fra spyttify.
Ja, cello er svært vanskelig å få til å låte naturlig.Nå må jeg bare spørre, er cello notorisk vanskelig å reprodusere for høyttalere eller hva er greia?
Takk for svar, syns det hørtes bra ut hos meg, men nå har jeg vel egentlig aldri hørt en cello i levende live.Ja, cello er svært vanskelig å få til å låte naturlig.
Dette kan kanskje lettere forstås om du leser prokrusters senga tråden til svart-hvitt hvor han snakker om en svenske (nå død) som testet "rom i rom" akustikk lyttetester.
Er selv litt usikker på hvordan/hvorfor cello er vanskelig å få til på hifi.
Den naturlige kasse resonansen på en cello opererer i et frekvensområde som vi ofte sliter med å skille fra de typiske samme resonansene som oppstår i "apekister" (typisk lukkede vanlige stativ/gulv høyttalere) ..som resultat får du farget cello lyden fra høyttalerne på en ugunstig og lite troverdig måte.
...trur eg.
I tillegg kommer uheldige rombidrag som kaskader av farging OGSÅ i dette bildet...ofte.
Jeg har egentlig ikke peiling, og sier dette på magefølelsen.
Jeg har alltid likt lyden av cello, spesielt på ekte konserter rundt omkring i Oslo.
Men synes det har vært vanskelig å gjenskape lyden heime.
...men det begynner så smått a dra seg til etter x antall hundre DIY mockups.
Hvor mye samsvarer CD med dette opptaket?Interessant celloopptak:
Vis vedlegget 927620
Eter å ha hørt CD-laget og SACD-laget i tre kanaler foretrekker jeg CD, eller egentlig tokanalsmiksen for CD. Det er et ganske tørt studioopptak som jeg synes er mer troverdig i det mer distanserte CD-laget. I trekanals blir det for mye cello og for lite rom for meg.
Har ikke hørt SACD tokanals-miksen.
Høyttalerne mine har forøvrig ikke kasser.
Det ser ut som det er alt for mye uegnet musikk i denne tråden så kan være greit med mange innspillTrodde denne tråden dreide seg om hva man spiller som "demomusikk" jeg
Det ser ut som du har besøkt en absolutt oppegående butikk.^ Det er ingen musikk som er uegnet for å "demonstrere" et anlegg.
Om da ikke anlegget (og rommet) er av en slik beskaffenhet at det har utpregede svakheter, slik at du enten må spille musikk som "skjuler" dette, eller spille musikk som fremhever de styrker det har.
Når jeg for flere år siden var i modus for å bytte høyttalere, så hadde jeg med meg 3 plater - spesielt utvalgt til formålet da de er gode til å definere en del grunnkarakteristikker.
Litt morsomt med en av butikkene jeg var innom (der jeg kommenterte at jeg ikke syntes det låt spes bra) fikk klar beskjed om at den ene plata var direkte uegnet - og at den måtte ha vært spilt inn i motfase