svart-hvitt
Hi-Fi freak
Slike kommentaren, hvor det påstås «masse tull» uten å belegge påstanden, øker trådens omfang. Vær saklig.Bare i dette innlegget står det jo masse tull, og det er fordi du kontinuerlig repeterer det at tråden blir lang.
Slike kommentaren, hvor det påstås «masse tull» uten å belegge påstanden, øker trådens omfang. Vær saklig.Bare i dette innlegget står det jo masse tull, og det er fordi du kontinuerlig repeterer det at tråden blir lang.
Godt poeng. Som forklarer hvorfor Olson tok en variabel ut av likningen, noe også Hidley gjorde etter å ha bygd/designet over 400-500 rom.Gutten har da rett i at en nøytral høyttaler må ha anekoisk flat respons, såpass må vi være enige i.
Det neste spørsmålet blir spredning og hva som er nøytralt i den forbindelse. Min mening er at konstant direktivitet er et innlysende godt utgangspunkt, men med mindre det er brukt tilsvarende høyttaler I produksjon vil den tonale balansen bli veldig lys i et reflektivt rom dersom on-axis er helt flat.
Mange høyttalere har i dag waveguide, og en god del av dem nærmer seg konstant direktivitet fra waveguiden sitt virkeområde, men mister helt kontrollen under - typisk små Genelec skoesker ol. Dette kan, i et objektivt syn (les mitt), ikke være nøytralt uansett on-axis. Sier seg selv.
Etter det blir neste spørsmål om herping av høyttalerens anekoiske respons (EQ) er nøytralt, og i tilfelle hvor grensene går her.
Så blir jo neste utfordring å definere hva som er nøytralt i forhold til romakustikk, SBIR, in-room respons etc, et tema som er altfor komplisert til å bestemme via noen løse sitater imo og som mangler gode studier.
Deretter blir det jo en utfordring å finne ut av om det å følge alle disse stegene vil gi oss fehoder noe mer nytelse enn det vi allerede har med slike anlegg og slike rom som de mest hardbarka av hfs'ere allerede har. Jeg har mine tvil om det vil påvirke så veldig mye annet enn at snittinnspillingene vil bli bedre.
Fool's errand?
Med tanke på at hvert eneste forsøk på å kaste lys over problemene konsekvent ignoreres av deg, eller spores over på noe heeelt annet så er det fryktelig uforskammet å skylde på noen som helst andre. Det er også derfor du mistenkes for å bare gjøre dette for å bruke av folks tid.Slike kommentaren, hvor det påstås «masse tull» uten å belegge påstanden, øker trådens omfang. Vær saklig.
At tråden har blitt så lang skyldes ikke minst påstander om at lydstandarder ikke følges av dem som produserer musikken til at lyd ikke kan høres bra ut med flat kurve og trenger løft i bassen fra rommet.
Du beskriver et veldig viktig poeng, nemlig at individuelle preferanser er i drift. Men når man summerer opp preferansene til 100 millioner mennesker over hele verden, er preferansene sannsynligvis mer stabile for hele gruppen som helhet enn dine preferanser. Samtidig er det grunn til å tro at preferansene til hele gruppen også drifter, men sannsynligvis mindre og langsommere enn individuelle preferanser…Er ikke dette 100% subjektivt? Sjøl har mine preferanser for bass endret seg over tiden og nå liker jeg ikke (for) mye bass. Mens enkelte andre aldri kan få nok av det...
Synes dette oppsummerer problemstillingen på en ganske presis måte.Etter det blir neste spørsmål om herping av høyttalerens anekoiske respons (EQ) er nøytralt, og i tilfelle hvor grensene går her.
Så blir jo neste utfordring å definere hva som er nøytralt i forhold til romakustikk, SBIR, in-room respons etc, et tema som er altfor komplisert til å bestemme via noen løse sitater imo og som mangler gode studier.
Ja, det er et godt poeng. Hensikten er naturligvis å sjekke om materialet låter som ventet i ulike avspillingssituasjoner.@svart-hvitt – Men du snakker jo som om studiofolkene forholder seg til kun ett system. De sjekker jo mot ulike systemer og oppsett:
Vis vedlegget 932171
4-Step Mix Check and Reference - Get Your Mixes to Translate
Make sure your tracks are fit for purpose and sound great on different systems with a mix check and referencing. Learn about mix translation.www.renegadeproducer.com
Det som hadde vært morsomt var å få vite hva som skulle til for at du ble mindre sikker på at akkurat din tolkning av tingene var den eneste riktige. Det er klart det virker som at folk "henger seg opp i ting" hvis du tror det er umulig at du kan ta feil. Som @Snickers-is er inne på så er det noen i denne tråden som bruker ganske mye tid og krefter på å diskutere viktige problemstillinger i det du tar opp, men når det enten blir ignorert eller avfeid med et eller annet som ikke har så mye med saken å gjøre, så skaper du frustrasjon hos de som deltar i tråden din.folk henger seg opp i ting
Et av problemene er at du tenker alle forstår og leser studier og annet likt som deg, og at det er helt åpenbart at det er eneste måten å lese det på. Når jeg leser denne så står det at han tenker korrekt/presis og NATURLIG gjengivelse er det lureste (merk at det ikke står nøytral). Jeg er selvsagt helt enig.
1. Ekstremt mange av de som produserer musikken har ikke den fjerneste anelse om hva som står i lydstandardene og kunne ikke brydd seg mindre.At tråden har blitt så lang skyldes ikke minst påstander om at lydstandarder ikke følges av dem som produserer musikken til at lyd ikke kan høres bra ut med flat kurve og trenger løft i bassen fra rommet. Så har jeg lagt frem standardene og forsøkt å vise hvorfor og hvordan standardene har kommet i stand. Olson har vært nevnt (han brukte anekoisk kammer, et ideelt lytterom og et reflektivt rom i forskningen sin og var tidlig ute med å lage en høyttaler som tilfredsstiller dagens standard). Hidley, som har vært helt sentral i design og filosofi bak mange av verdens mest kjente produksjonsrom, er nevnt. Han står bak begrepet «bass trap», som jeg tipper mange på HFS bruker i dag. Newell er nevnt som en aktiv konsulent innenfor design av rom, og en som argumenterer for Hidleys non-environment room. Sammen med Holland (professor fra Southampton) og Hidley argumenterer han for at rommet bidrar med støy til det opprinnelige signalet.
Jeg tar min del av skylden for at engasjement av og til tipper over i irritasjon, men når jeg møtes med påstander om at standardene er «tull» og at det jeg skriver om flat romkurve i produksjonen er «fantasi», så har kanskje tråden en misjon likevel? Olson, Hidley, Everest, Davis og Newell har ikke vært nevnt så ofte på HFS at det ikke er plass til å rydde rom for en diskusjon av hva de la i begreper som ideell lyd, nøytral og farging? Jeg føler at jeg har lært en del av å lese om de nevnte ingeniørene, men om jeg har klart å videreformidle dette, er en annen sak
Dunning-Kruger-effekten – Store norske leksikon
Dunning-Kruger effekten beskriver det at folk med lite kunnskap/lave ferdigheter på et område vurderer seg selv urealistisk positivt. Dette er en form for kognitiv skjevhet (bias i tenkning) som oppstår fordi lite kunnskap/lave ferdigheter ledsages av en sviktende selvvurdering som gjør at folk...snl.no
Har du klang i bassen er det noe alvorlig feil, du må senke frekvensen.Du sa att 1 til 2 hjelper ikke i bassen, Nei det gjør ikke det. Der er det jeg kommenterer.
Men dette handler mer om å få ting mer ned i etterklang i bassen. Har ikke sagt att ditt rom er en katastrofe, du holder jo på å lege ord i munnen på andre. Ta deg sammen. Har aldri sagt det.
Faan til tull du holder på med. Slutt å ta ting ut av sammenhenger
Alle vanlige små rom har klang i bassen. Eller decay da, som er det mer korrekte ordet. Noen har mer flaks enn andre her avhengig av konstruksjon og materialer i rommet. Og hvor lenge de stående bølgene henger.Har du klang i bassen er det noe alvorlig feil, du må senke frekvensen.
Rommoder? Jeg har sjeldent diskutert klangen i bassen hos noen.Alle vanlige små rom har klang i bassen. Eller decay da, som er det mer korrekte ordet. Noen har mer flaks enn andre her avhengig av konstruksjon og materialer i rommet. Og hvor lenge de stående bølgene henger.
Sitter riktig nå, etterklang sa jeg. Det blir det stammer som stående bølger. Snakker nå om ting i tidsdomenet.Har du klang i bassen er det noe alvorlig feil, du må senke frekvensen.
Om du ser på vannfall kurven i rew hos deg, så er Z-aksen decayRommoder? Jeg har sjeldent diskutert klangen i bassen hos noen.
Clickbait-overskrift. Effekten er i høyeste grad reell, noe forfatteren av den artikkelen også tildels konkluderer med, men den blir tidvis utvidet til å ha en betydning den ikke var ment å ha. I utgangspunktet var den ment å mane til ydmykhet og være en oppfordring om å ikke ta det for gitt at man har forstått alt man ser. Det er sånn jeg oppfatter referansen til effekten i denne tråden også.Busted!
The Dunning-Kruger Effect Is Probably Not Real
I want the Dunning-Kruger effect to be real. First described in a seminal 1999 paper by David Dunning and Justin Kruger, this effect has been the darling of journalists who want to explain why dumb people don’t know they’re dumb. There’s even video of a fantastic pastiche of Turandot’s famous...www.mcgill.ca
Ok, men vi har allerede et ord for ydmykhet, nemlig ydmykhet - en av de sju dydene.Clickbait-overskrift. Effekten er i høyeste grad reell, noe forfatteren av den artikkelen også tildels konkluderer med, men den blir tidvis utvidet til å ha en betydning den ikke var ment å ha. I utgangspunktet var den ment å mane til ydmykhet og være en oppfordring om å ikke ta det for gitt at man har forstått alt man ser. Det er sånn jeg oppfatter referansen til effekten i denne tråden også.
"Dunning-Kruger-effekten" er ikke et forslag til et nytt ord for ydmykhet.Ok, men vi har allerede et ord for ydmykhet, nemlig ydmykhet - en av de sju dydene.
Den har jeg på jålevinyl!En manns tak er en annen manns gulv
Taket i furtebua er også gulvet i min stueEn manns tak er en annen manns gulv
Du skrev: «Det vet vi fortsatt ingenting om, den eneste informasjonen vi har er on-axis respons.»"Olson produserte for 70 år siden en høyttaler med bedre spesifikasjoner(..)"
Det vet vi fortsatt ingenting om, den eneste informasjonen vi har er on-axis respons.
" Han gjennomførte lytteforsøk med tusen testpersoner for å bevise at folk flest foretrakk avspilling med full båndbredde og implisitt en flat romkurve"
Snodig, alt du siterer i innlegget impliserer det stikk motsatte. ref både Fletcher/Munson og naturlig rombidrag.
"Og nettopp derfor ser vi at profesjonelle bruker akustisk EQ (dvs. akustiske tiltak) i kombinasjon med analog eller digital EQ for å oppnå en flat romkurve"
Jeg har spurt om dette i en gruppe for norske profesjonelle lydteknikere siden du maser så fælt. Hittil har ingen sagt at flat kurve hverken er riktig eller det de benytter. Tvert i mot.
Uansett hva du leser så tolker du det til å bety fasiten du allerede har i hodet? Hva er vitsen med å lese da?
Forskjell på teori og praksis der altså. Foreslår at du gjør noe annet enn å lese lærebøker og fagartikler en dag. At jeg er uenig med deg betyr ikke at jeg ikke har lest faglitteratur.Det er ulike praksis, men leser du lærebøker og fagartikler - samt ser på standarder og beste praksis av disse standardene - så er flat romkurve normen. Du må huske på at profesjonelle fokuserer på å få jobben gjort, mens nytelse er noe annet. Meld deg inn i AES og les litt faglitteratur.
Olson brukte figuren nedenfor for å lage et EQ-filter i DSE for å kompensere for rombidraget.Har lest innlegget ditt tre ganger, men finner fortsatt ingenting i innlegget som impliserer at folk bør ha flat kurve hjemme når de spiller av vanlige plater. Nesten alle høyttalere er noenlunde flate anekoiske, og nesten ingen har aktiv EQ hjemme som drar høyttalerne ned flatt i rommet, så omtrent alle vil dermed få rombidraget tilført. Det vil dermed være veldig lite hensiktsmessig å mikse plater uten å ta høyde for dette. Olson har såvidt jeg kan skjønne så langt i tråden ikke sagt noe som helst som skulle antyde noe annet.
Du skrev (mine uthevinger): «Under Tanglewood-demonstrasjonen ble det benyttet en opptaker, og videre en rekke rørforsterkere. Disse hadde på ingen måte jevn frekvensrespons, spesielt ikke opptakeren. Noen samlet kurve for å vise den samlede systemresponsen kjenner jeg ikke til at finnes, og jeg har en mistanke om at det ikke var direkte enkelt å produsere en slik all den tid man manglet i stor grad referansekilder som vi i dag har langt bedre tilgang på, og man hadde ikke mulighet til å behandle kurvene aritmetisk på en datamaskin.Noen ganger er det greit å putte inn litt fakta, som for eksempel dette:
Vis vedlegget 932977
Men nå må vi jo ikke helt glemme at dette ikke er forskning. Olson jobbet for RCA og representerte derfor disse produktene på vegne av sin arbeidsgiver. Hans presentasjoner var i stor grad markedsføring han gjorde for RCA.
Og for å drive spikeren litt lenger ned i kistetreet så kan det jo være greit å få med at LC1A ikke er en høyttaler. Det er derimot en stor coaxialdriver:
Vis vedlegget 932979
Olsons arbeid med LC1A bestod i å lage kasser til disse og argumentere for at det var dette ekte entusiaster burde kjøpe å ha i hjemmet. Under "Tanglewood Demonstrations" i 1947 benyttet de 8 av disse på rekke foran scenen, og demonstrerte musikk fra orkesteret og senere fra høyttalerne. De ville vise hvor likt det låt et ekte orkester, og etter datidens standard viste det seg at journalistene lot seg imponere.
Denne driveren var litt spesiell med det at det var en coaxialdriver. Den hadde dermed langt bedre gjengivelse i toppen enn de fleste sammenliknbare konstruksjoner.
LC-1A fantes i minst to versjoner. Den ene er oppgradert og ser slik ut:
Vis vedlegget 932981
Den andre er den vi ser på bildet over.
Her er frekvensresponsen til den versjonen Olson benyttet under sitt markedsføringsstunt i 1947:
Vis vedlegget 932982
Under Tanglewood-demonstrasjonen ble det benyttet en opptaker, og videre en rekke rørforsterkere. Disse hadde på ingen måte jevn frekvensrespons, spesielt ikke opptakeren. Noen samlet kurve for å vise den samlede systemresponsen kjenner jeg ikke til at finnes, og jeg har en mistanke om at det ikke var direkte enkelt å produsere en slik all den tid man manglet i stor grad referansekilder som vi i dag har langt bedre tilgang på, og man hadde ikke mulighet til å behandle kurvene aritmetisk på en datamaskin.
Avslutningsvis vil jeg påpeke at presisjonen i dette utstyret var så mangelfull at det ikke gir mening å diskutere dette som grunnlag for trender i frekvensrespons og preferanser knyttet til dette. Slikt utstyr har så mye betoning at å få dette til å låte minst mulig betont er en langt større og viktigere oppgave enn å bry seg med 1dB tilt i kurven. En slik smoothet kurve skjuler minst dobbelt så store avvik og i tillegg skjer det veldig store ting i tidsdomenet som også er svært hørbare.
Jeg er helt sikker på at alle har forstått dette for lenge siden, men la oss for all del legge den ballen død en gang for alle. Dette var ikke presisjonsutstyr. Her er det store fundamentale avvik som slår ut på nær 6dB selv på svært glattede kurver, og som i realiteten har vært mer enn 12dB. Høyttalere av denne typen er usalgbare både til hjemmebruk og til studio i dag.
Det brukes flat kurve i standarder for kritisk lytting i kringkasting og for musikk, kinoer (avrulling i diskanten ved store avstander), i lærebøker fra AES og noen av verdens dyreste studioer har flat romkurve som ideal. En rekke fagartikler omtaler også flate romkurver.
Du kan vel få litt mer kjøtt på beinet enn det? Eller passet det ikke inn med fremstillingen din? Litt mer om Olsons bakgrunn, jf. det @Snickers-is nevnte om Olsons bindinger til RCA (mine uthevinger):@Snickers-is skrev: «Men nå må vi jo ikke helt glemme at dette ikke er forskning. Olson jobbet for RCA og representerte derfor disse produktene på vegne av sin arbeidsgiver».
Bakgrunn: http://www.nasonline.org/publications/biographical-memoirs/memoir-pdfs/olson-harry.pdf
Vis vedlegget 932985