Det koster ikke mer strøm å akselerere fra 0-100 på 3 sekunder enn på 15 sek. Det er et antall kilo masse som skal få en viss kinetisk energi, E = m v^2. Motoren har en viss effektivitet som varierer noe med turtall, men ikke med hvordan den kom dit. Resistive effekttap i watt er proporsjonale med kvadratet av strømtrekk, men energitapet er også proporsjonalt med tiden, så mye strømtrekk i veldig kort tid er ikke så mye mer tap enn noe mindre strømtrekk i lengre tid. For praktiske formål kan man si at energiforbruket for 0-100 er det samme uansett, men at det gjør ganske stor forskjell om man holder seg på 100 km/t eller legger seg på 130 i stedet. Det er hastighet, dvs luft- og rullemotstand over tid som drar strøm, ikke akselerasjonen.
Edit: Om jeg grovregner rett er kinetisk energi av 2500 kg Tesla ved 100 km/t lik 1921 kJ eller 0,51 kWh. Det er strøm for en hel krone, eller nok energi til å varme opp ca 5 liter tevann. Eller, regnet motsatt: Hvis man svir av 0,51 kWh på 3,5 sekunder er det 525 kW effekt i snitt, eller 712 gammeldagse hk…