morbid
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.08.2018
- Innlegg
- 4.599
- Antall liker
- 2.989
Sammenligningen med en enkeltcelle i mobiltelefon som trekker full pupp under aktiv bruk er ikke spesielt relevant..
Nå er jo ikke dette nøyaktig på mila men man viste jo på den tiden at rekkevidden vill gå ned særlig på vinterstid. Så da venta man på en som gikk ca 30k dvs neste generasjon E-Golf. De fleste går jo 30k idag- ville aldri hatt noen mindre. Hadde en nyere versjon av E-Golf også men solgte den da den elste var god nok til det den skulle brukes til. På en varm sommerdsag går den sikkert 12-14 mil den dag idag men kjører den jo aldri ned mot nullMen det vil ikke holde for folk som hadde kjøpt den fordi de trenger 14 mil mellom lading, noe den klarte med god margin i 2015, men etter kun 8 år er rekkevidden halvert. Det er slikt som har fått meg til å tvile på elbilens holdbarhet. Har du tatt den til Møller og bedt om vurdering av batteribytte innenfor de 8 år det er 'garantert'?
I det daglige trenger jeg kun 10%. Mao er 50% betydelig mer enn det jeg trenger i det daglige eller 95% av mitt bil behov. Kun unntaksvis trenger jeg vesentlig mer enn dette så det går nok fint det og om det skulle gå så galt. Fossil motorer mister og et ikke ubetydelig antall hester gjennom livet, ikke 50% kanskje men dog...Dette vil da si at effektiv rekkevidde, om sommeren, er 70% av batteriets kapasitet. Før det gradvis forringes. For en bil med oppgitt rekkevidde på 450 km, vil da det reelle være 315. Om sommeren. Lading til 80%, minus de 10 i bunn. Olabil, med andre ord.
På en Tesla er det en enkel pek & dra-kontroll på displayet, både i bilen og i appen. Der er noen verdier forhåndsmarkerte «hakk» for daglig bruk, formodentlig 60, 70, 80 %, og så er de to øverste merket for langtur. Om man setter den til 100 % for en langtur og glemmer å ta den ned igjen vil bilen høflig spørre etter et par dager om du vil at den skal redusere litt.Hvordan styrer folk at bilen kun lades til 80%?
App? Innstilling i bilen? Laderen?
Slik var det før, mitt inntrykk er at slik er det ikke nå. Mamma lader elbilen sin full hver gang hun lader (usikker på om bilen i det hele har noen funksjonalitet for å justere det) og forhandleren hadde sagt at det var helt ok etter at hun viderebragte mine innvendinger mot praksisen.Det er vel mer et billedlig utrykk for "starter dagen med plenty for planlagte gjøremål med godt rom for å være spontan og er aldri innom en bensinstasjon" hva som er SOC er ikke så relevant.. For de som har litt tungt for det
Bare vent til Xi gjør noe dumt med Taiwan....I bilen kan jeg stille mellom 90% eller fulladet. Har også mulighet å bytte batteri et par ganger i mnd. så ganske bekymringsfritt (foreløpig) mtp. batterireduksjon. Bare å skifte når vi føler for det...
Det er klart at dette kjem litt an på behov og ikkje minst rekkjevidde. Min situasjon siste åra har vore at vi har måtte vera i beredskap for å kunne køyra maks på kort varsel, sjølv om småkøyring har vore normalen.Frasen "starte med full tank hver dag" er også ganske vanlig. Jeg gjør det omtrent aldri.
Eksakt. Om man kjører 100-150 km pr dag (som er veldig mye mer enn de gjennomsnittlige 38 km), så starter man hver dag med langt mer rekkevidde enn man har bruk for og behøver ikke ofre det en tanke i løpet av hele dagen. Neste dag, repeat. Om batteriet kan lades til 80 eller 90 kWh har ingen ting å si. Om bilen viser 250 eller 400 km på displayet hver morgen har ingen ting å si. Heller ikke om den viser 100 eller 300 km gjenværende rekkevidde hver kveld. Det er uansett mer enn nok. Man behøver ikke tenke noe sånt som «i morgen må jeg fylle tanken, så jeg må legge inn litt ekstra tid.» Rekkevidde og tanking er ikke en problemstilling.Det er vel mer et billedlig utrykk for "starter dagen med plenty for planlagte gjøremål med godt rom for å være spontan og er aldri innom en bensinstasjon" hva som er SOC er ikke så relevant.. For de som har litt tungt for det
Jepp, i praksis trenger man en mulighet for å jevnlig, i praksis over natten hjemme, lade et sted rundt den daglige kjørelengden. Avvik fra dette håndteres enten ved litt planlegging eller et stopp på en eller annen hurtiglader - det er en smal sak å løse i det daglige. Av samme grunn er det typisk også begrenset hvor mye ladeguffe man faktisk trenger hjemme, bilen står normalt stille lenge nok til at det ikke skal så mye til å fylle på tilstrekkelig.Eksakt. Om man kjører 100-150 km pr dag (som er veldig mye mer enn de gjennomsnittlige 38 km), så starter man hver dag med langt mer rekkevidde enn man har bruk for og behøver ikke ofre det en tanke i løpet av hele dagen. Neste dag, repeat. Om batteriet kan lades til 80 eller 90 kWh har ingen ting å si. Om bilen viser 250 eller 400 km på displayet hver morgen har ingen ting å si. Heller ikke om den viser 100 eller 300 km gjenværende rekkevidde hver kveld. Det er uansett mer enn nok. Man behøver ikke tenke noe sånt som «i morgen må jeg fylle tanken, så jeg må legge inn litt ekstra tid.» Rekkevidde og tanking er ikke en problemstilling.
Jeg sliter allerede med å få regningene til å strekke til så De kan varsle selv, uten meg. Milliardhonoraret kan De benytte til å kjøpe boken "Forskjellen på Skjemt og Alvor for Dummies""Elbilen er død om fem år."
Dette er informasjon som snarest bør viderebringes til beslutningstakerne i verdens største bilfabrikker. De vil sette pris på å få denne ytterst viktige opplysningen, som fullstendig vil kaste om kull på deres nåværende strategier.
Gi meg gjerne underliggende dokumentasjon og eventuelle faktaopplysninger som underbygger påstanden. Jeg har underlig nok fortsatt kontakter i Toyota/Lexus og GM, samt muligheter for å kunne nå andre fabrikanter via nettverket (VAG-gruppen). Det er godt mulig dette vil utløse et honorar, som vi eventuelt kan dele AOC. Bilfabrikantene som satset på hydrogen tapte milliarder og de har definitivt ikke lyst til å gjenta den blemmen.
Det kan bli skikkelig lønnsomt for oss dette, @AOC . Send meg en PM.
Hvis man justerer ned ladestrømen er det neppe noen stor fare.Er folk hjernedøde?
Hva slags bil er det?I bilen kan jeg stille mellom 90% eller fulladet. Har også mulighet å bytte batteri et par ganger i mnd. så ganske bekymringsfritt (foreløpig) mtp. batterireduksjon. Bare å skifte når vi føler for det...
Men fortsatt forbudt.Hvis man justerer ned ladestrømen er det neppe noen stor fare.
Du er nok inne på noe, det finnes en industri som skal føs, men greit å være føre var. Har lader hjemme så lader lovlig, men bruker nødladeren nå og da ved behov. Har til og med varmtvannsbereder med kontakt - og mange kurser uten jordfeilbryter, rart jeg lever egentligJeg synes dette med forbud med lading via schuko er merkelige greier. For det første, det er forbudt, men det er lov i nød, da kan man lade 24 timer uten problemer. F.eks kan man besøke foreldrene nå og da, og lovlig lade hver gang fordi man er "nødt", men ikke hjemme. For det andre, vi har i mange år plugget i motorvarmer og kuppevarmer med tilsvarende strømtrekk i samme kontakt uten at det kom noe forbud. Ikke engang de runde industrikontaktene er lov, til tross for at de er beregnet for høyt strømtrekk over tid når industrielt maskineri står og surrer og går hele dagen. Dette lukter lobbyvirksomhet.
Nio ES8 for vår del. Når sant skal sies så har vi ikke prøvd batteri swap endaHva slags bil er det?
Hva er det du lurer på? Jeg var tidlig ute med Polestar og gikk igjennom barnesykdom prosessen med bytte av 12V system og diverse annet. Til tross for dette har kundereisen vært utelukkende positiv og jeg har ikke opplevd noen andre problemer med bilen. Jeg har en Performance med store bremser og Øhlins understell og syntes at bilen er virkelig morsom på svingete veier. På vinterføre opplever jeg den som svært trygg. Rekkevidden i 20 minus oppover til fjellet er ca 26 mil.Hadde overnattingsbesøk av en fetter med Polestar i natt.
Fornyet min interesse for den.
Andre som har erfaringer å dele?
24 t vil ikke jeg kalle nødlanding, men 2-4 t slik at en kan komme seg til ladestasjon er nød, og at ved besøkslading så er man våkne.Jeg synes dette med forbud med lading via schuko er merkelige greier. For det første, det er forbudt, men det er lov i nød, da kan man lade 24 timer uten problemer. F.eks kan man besøke foreldrene nå og da, og lovlig lade hver gang fordi man er "nødt", men ikke hjemme. For det andre, vi har i mange år plugget i motorvarmer og kuppevarmer med tilsvarende strømtrekk i samme kontakt uten at det kom noe forbud. Ikke engang de runde industrikontaktene er lov, til tross for at de er beregnet for høyt strømtrekk over tid når industrielt maskineri står og surrer og går hele dagen. Dette lukter lobbyvirksomhet.
My thoughts exactly. Og siden Musk også er utafor endte vi opp med en Enyaq. Ikke verdensmester på hurtiglading akkurat, men det visste vi. Og slik vi bruker bilen helt uproblematisk. Har til og med vært på enn 2000 km langtur på forsommeren. Særdeles fornøyd så langt.En elbil er en stor investering, så jeg synes det er rart at så mange tar sjansen på å kjøpe nye/ukjente kinesiske merker som har dukket opp over natten (Nio, Xpeng, BYD, Zeekr osv) . Én ting er det politiske aspektet og det faktum at Kina er et diktatur og en overvåkingsstat som tatt rett ut av "1984", men hvor sikker kan man være på at disse produsentene fortsatt eksisterer om 10 år når bilene vil begynne å trenge reparasjoner og reservedeler? Og hvor mye kan man stole på en kinesisk garanti osv.
Vi kjøpte elbil nylig og endte opp med en Kia EV6. Den tikker av de fleste boksene, pluss at den er lagd i en stabil, demokratisk stat.
Relevant,En elbil er en stor investering, så jeg synes det er rart at så mange tar sjansen på å kjøpe nye/ukjente kinesiske merker som har dukket opp over natten (Nio, Xpeng, BYD, Zeekr osv) . Én ting er det politiske aspektet og det faktum at Kina er et diktatur og en overvåkingsstat som tatt rett ut av "1984", men hvor sikker kan man være på at disse produsentene fortsatt eksisterer om 10 år når bilene vil begynne å trenge reparasjoner og reservedeler? Og hvor mye kan man stole på en kinesisk garanti osv.
Vi kjøpte elbil nylig og endte opp med en Kia EV6. Den tikker av de fleste boksene, pluss at den er lagd i en stabil, demokratisk stat.
Det jeg egentlig lurer på er brukeropplevelse og hvordan det er med feil.Hva er det du lurer på? Jeg var tidlig ute med Polestar og gikk igjennom barnesykdom prosessen med bytte av 12V system og diverse annet. Til tross for dette har kundereisen vært utelukkende positiv og jeg har ikke opplevd noen andre problemer med bilen. Jeg har en Performance med store bremser og Øhlins understell og syntes at bilen er virkelig morsom på svingete veier. På vinterføre opplever jeg den som svært trygg. Rekkevidden i 20 minus oppover til fjellet er ca 26 mil.
Rekkevidden har forsåvidt bare blitt bedre og bedre ettersom dem har forbedret strømstyringen med softwareoppdateringer.
Men når dette er sagt så mener jeg at P2 er for dyr sammenliknet med feks Tesla Y. Jeg tror også det kan være lurt å sjekke ut Zeekr 001 som er like rundt hjørnet. Zeekr kommer fra samme produsent som lager Volvo og Polestar:
Vis vedlegget 938043
Har hatt min Polestar 2 i snart 3 år. Kun en feil på disse årene etter 3 måneders bruk: Jeg fikk jeg ikke åpnet bilen. Låssystem og bilen virket plutselig helt dødt. Fikk åpnet bilen med nødnøkkelen og kjørt denne selv (uten flere ting som ikke virket) til min Volvoforhandler. En liten time etter en sw oppdatering var bilen klart igjen. Har ikke hatt en eneste feil på bilen de siste 2 ½ år, kun en innkalling fra forhandler for bytte av noen elektriske kontakter. Mange sw. oppdateringer er gjennomført smertefritt når bilen står utenfor på gårdsplassen i denne perioden. Jeg har også samme erfaring som @BeetleBug. Rekkevidden har bare blitt bedre. Kjørte en tur tidligere i sommer på litt over 100 mil og bilen viste en potensiell rekkevidde på 48-50 mil Brukte ca 150 kw (kr 3,54/kw - Ionity "Polestar pris") på turen. 408 hk og to motorer/4 hjuls drift.Det jeg egentlig lurer på er brukeropplevelse og hvordan det er med feil.
Hvilket du kort og konsist har svart på.
Hva pris angår så er jeg enig, men jeg liker både eksteriør og ikke minst interiør MYE bedre enn Teslas.
Takker og bukker.
Kjørte til Tyskland med Kiaen for et par uker siden og det var også en særs positiv opplevelse. Den bikker akkurat 20kWh/100km når man ligger i 130km/t på autobahn, mens med cruisekontrollen på 150km/t lå den på rundt 25kWh/100km. Så man må lade hver tredje time på motorvei, men 300kW-ladere var vidt tilgjengelig og EV6 lader på 800V og nesten 250kW. Så etter en pissepause og en is var vi på 80-90% batterikapasitet og kunne fortsette. Min erfaring fra turen er at høy ladehastighet er veldig behagelig på slike turer og veier mye opp for lang rekkevidde, men til daglig bruk er det jo ikke veldig viktig. Dog er driftskostnadene på langtur ganske høye sammenliknet med en gjerrig bensin- eller dieselbil; både i Tyskland, Danmark og Norge lå prisen på rundt 8-9 kr/kWh. Når man lader hjemme er det selvsagt en helt annen historie.My thoughts exactly. Og siden Musk også er utafor endte vi opp med en Enyaq. Ikke verdensmester på hurtiglading akkurat, men det visste vi. Og slik vi bruker bilen helt uproblematisk. Har til og med vært på enn 2000 km langtur på forsommeren. Særdeles fornøyd så langt.