Ultralyd må med i opptaket

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Dette har vært diskutert tidligere, men da med referanse til subjektive erfaring og det var selvsagt magi for teoretikerne og det ble mottatt som svart magi.
    Nå kommer det stadig mer nyttig dokumentasjon og informasjon om tema.

    2. Punkter som verifiser at lyttetesten er plausible.

    • Det hørbare frekvensområdet til det menneskelige øret er mellom 16 Hz og 24 kHz, og en lyd over dette frekvensområdet blir referert til som "ultralyd". I motsetning til dette kan ultralyd, hvis frekvens varierer opp til minst 120 kHz, skape en auditiv følelse når den leveres via beinledning

    • Heterofoni er enkel flerstemmighet som for eksempel fremkommer ved at et akkompagnerende instrument spiller samme melodi som solostemmen, men utstyrer den med forsiringer (triller, gjennomgangstoner og så videre) slik at det oppstår visse samklanger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tidligere tema var en høyoppløst låt som ble kuttet med FFT-filter på 20khz. Dvs all informasjon over 20khz ble kuttet, oppløsingen på filen ble beholdt.
    Original låt ble testet mot redigert (kuttet) fil og det var fullt mulig å høre forskjell.

    Kan vi slå myten om at vi ikke kan oppfatte ultralyd som dø, eller er det fortsatt magi?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.997
    Antall liker
    10.514
    Finnes det opptaks og avspillingsutstyr som takler ultralyd?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.156
    Antall liker
    43.635
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men for avspillingsutstyr av vinyl er faktisk håndtering av ultralyd en reel faktor. Man ønsker absolutt ikke at høyfrekvent støy forårsaket av resonanser skal overdrive inngangen på phono preampen da dette vil forårsake støy i det hørbare området.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg orker å bite så veldig på denne.


    Men det står jo i studien at vi hører fra 16hz-18khz, og at det ikke finnes noen studier som har funnet noen som hører over 19khz. Så er det EN referanse til en studie hvor man har funnet enkeltpersoner under eksepsjonelle forhold og svært høye lydnivåer som har hørt effekten av heterofoni.. At man ut fra dette konkluderer med at det er kjempeviktig med utstyr som spiller av over 20khz, og at man er i stand til å høre forskjell.. Vel vel.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så ingen har hørt over 18.7khz i noen av testene her.

    Denne ene referansen leder meg til en studie skrevet av samme forfatter(!), hvor det var gjort en begrenset test hvor faseskift ved 21khz var detekterbart (ikke 24khz).

    Det de her mer presist har hørt forskjell på er en sinustone i det hørbare området, hvor de så aktiverer et lavpassfilter ved 21khz som gjør at de hører forskjell på den hørbare tonen. Så det er "bevist" (svært begrenset studie, ikke peer reviewed, ikke såvidt jeg kan se gjentatt) at et lavpassfilter i det ikke-hørbare området, kan påvirke det hørbare området. Ikke heelt urealistisk, spesielt ikke så nærme som 21khz. Så argumentet er at man da ikke bør rulle av for tidlig over det hørbare området fordi det kan påvirke det hørbare området. Fair nok.

    De aller fleste instrumenter ligger også veldig mye lavere i frekvens enn man kanskje forventer. En fiolin har feks A7 som høyeste grunntone (3520hz).

    Det som de fleste som argumenterer for super tweeters og annet gøy er at det finnes "undertoner" som man går glipp av. Men overtoner har ikke undertoner. Det er ikke slik at en fiolin har overtoner over 20khz som så i sin tur skaper undertoner i det hørbare området som da har forsvunnet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mange instrumenter har 60% av energien over 20khz.

    Vi oppfatter ultralyd gjennom «Bone-conducted ultrasound»
    Det er utført en blindtest med flinke musikere med bryter styr super diskant som går opptil 26khz.
    Ingen av lytterne visste når den var av eller på, men flesteparten foretrakk lyden når den var på.

    @SigbergAudio
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mange instrumenter har 60% av energien over 20khz.
    Nei. Ca 100% av instrumenter har ca 0% av grunntonene over 20khz. Og ca 100% av instrumenter har laaaaaaaaaaaaangt mindre enn 60% av energien (i kraft av overtoner) over 20khz. Tror du må lese den studien en gang til. Selv der har de fleste eksemplene under 1% av energien over 20khz. Hva er vitsen med å ljuge med vilje?

    Og selv om du hadde hatt rett, så hjelper jo ikke det når vi ikke hører det.

    Vi oppfatter ultralyd gjennom «Bone-conducted ultrasound»
    Men det er jo ikke slik du lytter til musikk, så hvor er relevansen til hifi?

    Det er utført en blindtest med flinke musikere med bryter styr super diskant som går opptil 26khz.
    Ingen av lytterne visste når den var av eller på, men flesteparten foretrakk lyden når den var på.

    @SigbergAudio
    Referanse?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ellers tillegge at dette er et interessant tema, men synes det er dumt om vi roter bort eventuell mulighet for læring ved at det diktes opp masse rart for å drive egen agenda.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei. Ca 100% av instrumenter har ca 0% av grunntonene over 20khz. Og ca 100% av instrumenter har laaaaaaaaaaaaangt mindre enn 60% av energien (i kraft av overtoner) over 20khz. Tror du må lese den studien en gang til. Selv der har de fleste eksemplene under 1% av energien over 20khz. Hva er vitsen med å ljuge med vilje?

    Og selv om du hadde hatt rett, så hjelper jo ikke det når vi ikke hører det.



    Men det er jo ikke slik du lytter til musikk, så hvor er relevansen til hifi?



    Referanse?
    En diskusjon av betydningen av disse resultatene beskriver andres arbeid med persepsjon av luft- og beinledet ultralyd; og påpeker at selv om ultralyd ikke anses å ha noen effekt på oppfatningen av levende lyd, kan tilstedeværelsen fortsatt utgjøre et problem for lydutstyrsdesigneren og opptaksingeniøren.

    Uten overtoner låter alle instrumenter helt likt, overtonene er like viktig.


    IMG_0007.jpeg


    Selv om det er generelt akseptert at mennesker ikke kan oppfatte lyder i frekvensområdet over 20 kHz, forblir spørsmålet om eksistensen av slike "uhørbare" høyfrekvente komponenter kan påvirke den akustiske oppfatningen av hørbare lyder ubesvart. I denne studien brukte vi ikke-invasive fysiologiske målinger av hjerneresponser for å gi bevis for at lyder som inneholder høyfrekvente komponenter (HFC) over det hørbare området påvirker hjerneaktiviteten til lyttere betydelig. Vi brukte gamelan-musikken til Bali, som er ekstremt rik på HFC-er med en ikke-stasjonær struktur, som en naturlig lydkilde, og delte den inn i to komponenter: en hørbar lavfrekvent komponent (LFC) under 22 kHz og en HFC over 22 kHz. Hjernens elektriske aktivitet og regional cerebral blodstrøm (rCBF) ble målt som markører for nevronal aktivitet mens forsøkspersoner ble utsatt for lyder med ulike kombinasjoner av LFC og HFC. Ingen av forsøkspersonene gjenkjente HFC som lyd når den ble presentert alene. Likevel økte kraftspektrene til alfafrekvensområdet til det spontane elektroencefalogrammet (alfa-EEG) registrert fra occipitalområdet med statistisk signifikans når forsøkspersonene ble eksponert for lyd som inneholdt både en HFC og en LFC, sammenlignet med en ellers identisk lyd fra som HFC ble fjernet (dvs. LFC alene). I motsetning til, sammenlignet med baseline, var ingen forbedring av alfa-EEG tydelig når enten en HFC eller en LFC ble presentert separat. Positron-emisjonstomografimålinger viste at, når en HFC og en LFC ble presentert sammen, økte rCBF i hjernestammen og venstre thalamus betydelig sammenlignet med en lyd som mangler HFC over 22 kHz, men den var ellers identisk. Samtidige EEG-målinger viste at kraften til occipital alfa-EEG korrelerte signifikant med rCBF i venstre thalamus. Psykologisk evaluering indikerte at forsøkspersonene følte at lyden som inneholdt en HFC var mer behagelig enn den samme lyden som mangler en HFC. Disse resultatene antyder eksistensen av en tidligere ukjent respons på kompleks lyd som inneholder spesielle typer høye frekvenser over det hørbare området. Vi kaller dette fenomenet den "hypersoniske effekten." rCBF i hjernestammen og venstre thalamus økte betydelig sammenlignet med en lyd som mangler HFC over 22 kHz, men den var ellers identisk. Samtidige EEG-målinger viste at kraften til occipital alfa-EEG korrelerte signifikant med rCBF i venstre thalamus. Psykologisk evaluering indikerte at forsøkspersonene følte at lyden som inneholdt en HFC var mer behagelig enn den samme lyden som mangler en HFC. Disse resultatene antyder eksistensen av en tidligere ukjent respons på kompleks lyd som inneholder spesielle typer høye frekvenser over det hørbare området. Vi kaller dette fenomenet den "hypersoniske effekten." rCBF i hjernestammen og venstre thalamus økte betydelig sammenlignet med en lyd som mangler HFC over 22 kHz, men den var ellers identisk. Samtidige EEG-målinger viste at kraften til occipital alfa-EEG korrelerte signifikant med rCBF i venstre thalamus. Psykologisk evaluering indikerte at forsøkspersonene følte at lyden som inneholdt en HFC var mer behagelig enn den samme lyden som mangler en HFC. Disse resultatene antyder eksistensen av en tidligere ukjent respons på kompleks lyd som inneholder spesielle typer høye frekvenser over det hørbare området. Vi kaller dette fenomenet den "hypersoniske effekten." Psykologisk evaluering indikerte at forsøkspersonene følte at lyden som inneholdt en HFC var mer behagelig enn den samme lyden som mangler en HFC. Disse resultatene antyder eksistensen av en tidligere ukjent respons på kompleks lyd som inneholder spesielle typer høye frekvenser over det hørbare området. Vi kaller dette fenomenet den "hypersoniske effekten." Psykologisk evaluering indikerte at forsøkspersonene følte at lyden som inneholdt en HFC var mer behagelig enn den samme lyden som mangler en HFC. Disse resultatene antyder eksistensen av en tidligere ukjent respons på kompleks lyd som inneholder spesielle typer høye frekvenser over det hørbare området. Vi kaller dette fenomenet den "hypersoniske effekten."
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Burde lasta ned Chatbot, men har ikke gjort det.

    Denne video viser en grunntone og endring av frekvens når overtonene blir lagt til, mener dere den effekt stopper ved 20khz?

    IMG_1135.jpeg
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    860
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hjelpes, så trompet avgir signal ved 0Hz også. Nå må noen stoppe dette tullet og idiotien. Nå er det vel ikke lenge før du påstår at trompeten egentlig er en cello, med utseende av en tuba som gir inntrykk av å være ei piccolofløyte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    12.727
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tubaen er jo ei forkledd piccolofløyte med frekvensdelere innebygd i de grove røra som en tuba lages av.......
    Alle instrumenter har overtoner, - det er overtonene som definerer instrumentets karakter, men selv personer med sterkt nedsatt hørsel har små om noen problemer med å skille instrumenter fra hverandre, når alle spiller samme grunntone. Det er ikke noe nytt i at enkelte instrumenter har overtonegehalt utover hørbart område, og det er godt kjent at cymbaler er "verstingene" i slik sammenheng. Det morsomme i påstandene fra enkelte som på den ene siden seriøst hevder at de spiller musikken på 110dB for at det skal være "realistisk", samtidig hevder at de hører langt utover frekvensomfanget som anses som normalt.... de som bryr seg om hørsel og hørselsskader vet at dette ikke er forenlige metoder og egenskaper.

    Alle tråder som LM dukker opp i, ender med bøttevis med svada om alt han hører som har betydning, - fra døra på sikringsskapet til milelange seriekoblinger av galvaniske skiller for at musikken fra nettet skal være støyfri nok... vrøvlet er så omfattende at det er egentlig bare to muligheter for ordgyderiet... enten er det bevisst trolling og støygenerering.. eller den andre muligheten, - som jeg skal avstå fra å nevne....
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Selv er jeg motstander av så godt som all filter og tone / lp /hp i kjeden , jeg syens det er unaturlig
    Mye av redeselen i denne opphetede i diskusjonen bunner i ,,,om vi som foretrekker analog linear bredbåndet amplifing skal høre mer av musikken ,,,mer av det i blandede av frekvens spektrumet ,,,,,?
    enn ved avspilling med multipple steile filters av 20-20k i ofte så godt som allt utstyr som er digitalt og flere ledd : (

    Selv er jeg feks ikke tivil om at selv digitalt kan forbedres men lemping av filtes og ja til med utelate som i min dac nos og 6 av sjering 100khz

    Jeg har selv bygget moddet både kjøpe daccer og min egen i generasjoner"


    Jeg er ikke i tvil om at feks min siste dac lyder bedre enn første generasjon discrete 3 pole filters og up sampler i tillegg

    Phono ampen min feks har ingen andre filters enn riia og trenger det ikke heller
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hjelpes, så trompet avgir signal ved 0Hz også. Nå må noen stoppe dette tullet og idiotien. Nå er det vel ikke lenge før du påstår at trompeten egentlig er en cello, med utseende av en tuba som gir inntrykk av å være ei piccolofløyte.
    Helt enig det var merkelig.
    Legger ved hele rapporten..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel du som finner diagrammer som stopper hvor du ønsker?
    Her er frekvensene fra et opptak av trumpet, hvofor stopper din oversikt på 9khz?
    Vis vedlegget 948471
    Jeg tok det første diagrammet jeg fant, så om det er 100% korrekt vet jeg ikke. Det du har funnet er i hvertfall ikke 100% korrekt. Det viser maks energi rundt, 6-7khz? og så nesten like mye til 14-15khz? Hva det viser er jeg usikker på, men ganske sikker på at det ikke er en trompet.

    Her har vi jo ellers to forskjellige, men sikkert interessante diskusjoner. Det ene er om "de fleste" instrumenter har overtoner over 20khz. Det andre er om vi hører over 20khz. Det første blir jo mindre interessant hvis det siste ikke er sant.

    Du har vist til en studie hvor ingen hørte filla forskjell, men man kunne se på en EKG av hjernen at de reagerte på høyfrekvent lyd. Jeg tenker at hvis den opplevde forskjellen er så liten at du må kobles til en EKG for å detektere det, så er det ganske mange andre steder jeg ville puttet pengene mine før de ble plassert i en supertweeter.

    Hva med å legge de samme pengene i å forbedre de driverne som faktisk opererer i det hørbare området? 🤷‍♂️
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tok det første diagrammet jeg fant, så om det er 100% korrekt vet jeg ikke. Det du har funnet er i hvertfall ikke 100% korrekt. Det viser maks energi rundt, 6-7khz? og så nesten like mye til 14-15khz? Hva det viser er jeg usikker på, men ganske sikker på at det ikke er en trompet.

    Her har vi jo ellers to forskjellige, men sikkert interessante diskusjoner. Det ene er om "de fleste" instrumenter har overtoner over 20khz. Det andre er om vi hører over 20khz. Det første blir jo mindre interessant hvis det siste ikke er sant.

    Du har vist til en studie hvor ingen hørte filla forskjell, men man kunne se på en EKG av hjernen at de reagerte på høyfrekvent lyd. Jeg tenker at hvis den opplevde forskjellen er så liten at du må kobles til en EKG for å detektere det, så er det ganske mange andre steder jeg ville puttet pengene mine før de ble plassert i en supertweeter.

    Hva med å legge de samme pengene i å forbedre de driverne som faktisk opererer i det hørbare området? 🤷‍♂️
    Klart det hørbare er viktigst! Vi er alle enig at et stereoanlegg låter langt unna et instrument.
    Om stereoanlegget teoretisk bør spille til 25-26khz og det bidrar til et mer realistisk opplevelse kan jeg ikke forstå vi skal stoppe på 20khz. I tillegg til info fra harepusen som jeg er helt enig. Gryphon går langt oppi MHz område og det kan høres i form av oppløsning, selvom det sikkert er idioti for de fleste her.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    726
    Hjelpes, så trompet avgir signal ved 0Hz også. Nå må noen stoppe dette tullet og idiotien. Nå er det vel ikke lenge før du påstår at trompeten egentlig er en cello, med utseende av en tuba som gir inntrykk av å være ei piccolofløyte.
    Det er en speciel DC-trompet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.022
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpes, så trompet avgir signal ved 0Hz også. Nå må noen stoppe dette tullet og idiotien. Nå er det vel ikke lenge før du påstår at trompeten egentlig er en cello, med utseende av en tuba som gir inntrykk av å være ei piccolofløyte.
    Det er en speciel DC-trompet.
    Joda, en trompet avgir DC, eller «null Hz». DC-komponenter oppstår i instrumentets transienter. I oppstarten av «støtet». Dette gjelder en rekke instrumenter, feks gitar. I det plekteret slår på strengen så «spruter» det DC-komponenter.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Klart det hørbare er viktigst! Vi er alle enig at et stereoanlegg låter langt unna et instrument.
    Om stereoanlegget teoretisk bør spille til 25-26khz og det bidrar til et mer realistisk opplevelse kan jeg ikke forstå vi skal stoppe på 20khz.
    Ja, så da gjenstår spørsmålet om det faktisk bidrar til en mer realistisk opplevelse.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.013
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmål til ettertanke:

    1. hvor mange mikrofoner som kan ta opp (la oss si) 20-50.000 Hz, fins det?
    2. hvor ofte brukes disse i musikkproduksjon, og hvorfor/hvorfor ikke?
    3. Hvor vanlig er det å bruke >20.000 i lydproduksjon (DAW), og hvorfor/hvorfor ikke?
    4. hvor mange høyttalere kan gjengi >20kHz, og hvorfor kan de det/ikke?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    7.800
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har vært så heldig å tilbringe en del tid i studio i det siste kan jeg hvertfall si at det er fascinerende hvor mange forskjellige bokser lyden er innom, koblet sammen med sikkert 100 meter XLR kabel. Tviler på at det er mye spennende igjen over 20khz på en typisk innspilling. Så kan man legge til det faktum at det gjerne lagres på en mastertape som har typ 20-20khz båndbredde og kanskje 60-70dB SNR. :eek: Men låter bra gjør det likevel.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, så da gjenstår spørsmålet om det faktisk bidrar til en mer realistisk opplevelse.
    Jeg brukte en superdiskant som ble satt på maks volum og to musikkfiler, en med kutt på 20khz og en med fullfrekvent oppover i frekvens.
    Jeg skippet mellom disse og kunne oppleve en forskjell. Det støttes flere rapporter det er full mulig.
    IMG_1069.png
    IMG_1070.jpeg
    IMG_1071.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.196
    Antall liker
    9.736
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mer opptatt av subbsoniske lyder. Det kan vi fint føle.
    Det over 20 k er jo av liten interesse i mine øyne og ører. Lyd om kan føles og høres er da av større interesse en ting som må måles med EKG.
    De fleste som frekventerer her inne hører ikke en dritt over 18 k er jeg ganske sikker på.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mer opptatt av subbsoniske lyder. Det kan vi fint føle.
    Det over 20 k er jo av liten interesse i mine øyne og ører. Lyd om kan føles og høres er da av større interesse en ting som må måles med EKG.
    De fleste som frekventerer her inne hører ikke en dritt over 18 k er jeg ganske sikker på.
    Jeg akseptert ditt mål, men mitt mål er naturtro lyd og hver promille det kan forbedres er jeg interessert i.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.377
    Antall liker
    24.345
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Klart det hørbare er viktigst! Vi er alle enig at et stereoanlegg låter langt unna et instrument.
    Sikker på det?? Vet ikke hvor du får det fra, men virker som (igjen) en tullete påstand fra deg, helt uten noen
    form for dokumentasjon.
    Om stereoanlegget teoretisk bør spille til 25-26khz og det bidrar til et mer realistisk opplevelse kan jeg ikke forstå vi skal stoppe på 20khz. I tillegg til info fra harepusen som jeg er helt enig. Gryphon går langt oppi MHz område og det kan høres i form av oppløsning, selvom det sikkert er idioti for de fleste her.
    Ikke noe spesiellt der. Og igjen overdriver du påstandende dine for å passe inn i agendaen din.
    De fleste Gryphon forsterkere har en båndbredde på opp til 350KHz (- 3 dB).... DIN gryphon effekt har båndbredde til 400KHz (IKKE 4 MHz), men det har de fleste andre også. Da er den jo en begrensning, om din forforsterker har større båndbredde. Dette er ikke så interessant når du snakker digitalmusikk. Sjekk t. eks. bare CD´en din. Båndbredde til 192KHz, hvilket er tullete, da frekvenser over 22KHz (CD) er digital støy, som er uønsket ved musikkgjengivelse. Derfor at dette filtreres vekk.
    Nokk en tråd av LM, hvor løse, udokumenterte påstander kastes ut til høyre og venstre.
    Skulle ha sittet hardt på fingrene/tastaturet denne gangen også, men greide det ikke..... Sorry !!!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Sikker på det?? Vet ikke hvor du får det fra, men virker som (igjen) en tullete påstand fra deg, helt uten noen
    form for dokumentasjon.

    Ikke noe spesiellt der. Og igjen overdriver du påstandende dine for å passe inn i agendaen din.
    De fleste Gryphon forsterkere har en båndbredde på opp til 350KHz (- 3 dB).... DIN gryphon effekt har båndbredde til 400KHz (IKKE 4 MHz), men det har de fleste andre også. Da er den jo en begrensning, om din forforsterker har større båndbredde. Dette er ikke så interessant når du snakker digitalmusikk. Sjekk t. eks. bare CD´en din. Båndbredde til 192KHz, hvilket er tullete, da frekvenser over 22KHz (CD) er digital støy, som er uønsket ved musikkgjengivelse. Derfor at dette filtreres vekk.
    Nokk en tråd av LM, hvor løse, udokumenterte påstander kastes ut til høyre og venstre.
    Skulle ha sittet hardt på fingrene/tastaturet denne gangen også, men greide det ikke..... Sorry !!!
    Jeg vet det skulle stått kHz, men er på mod sperre så får ikke redigert, poenget er uansett det samme.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Tror ikke jeg orker å bite så veldig på denne.


    Men det står jo i studien at vi hører fra 16hz-18khz, og at det ikke finnes noen studier som har funnet noen som hører over 19khz. Så er det EN referanse til en studie hvor man har funnet enkeltpersoner under eksepsjonelle forhold og svært høye lydnivåer som har hørt effekten av heterofoni.. At man ut fra dette konkluderer med at det er kjempeviktig med utstyr som spiller av over 20khz, og at man er i stand til å høre forskjell.. Vel vel.
    Tror vel at en hel av klientellet her på HFS på grunn av noget fremskreden alder bare kan drømme om 15-16kHz. Jeg er definitivt en av de. 🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn