Snickers-is
Bransjeaktør
Litt på siden av temaet - Det har vært nevnt hva vi hører, men hva med hva vi føler?
Jeg skulle gjerne sett en FFT av det han får inn via målemikrofonen i den første videoen din @mk1classic
Litt på siden av temaet - Det har vært nevnt hva vi hører, men hva med hva vi føler?
Jeg tenker selv grunntonen og oppover i frekvens er vestlig og ikke dc ved oppstart av tonene, det er derfor jeg undres over denne:Det som er av bass i tonestartene fra en trompet forsvinner nok etter noen få centimeter avstand, og ved nærmikking er det oftes både lavpassfilter og hypassfilter involvert. Så det er nok som oftest ikke i bassen slaget står om gjengivelsen av trompet, men bør ikke glemmes når det kommer til skikkelig gode opptak med tanke på realisme. Spør @Sluket
Tror ingen her inne mener man bør kutte overtonene på en trompet på 9Khz. I pop og blåserekke er det en fordel å kutte vekk noen av overtonene, men ikke ved 9Khz
En fin øvelse kan være å legge til lavpassfilter i DSP studioet sitt og eksperimentere med hvor høyt det må være før man ikke hører det.
Det finnes ikke toner som ikke er sinustoner. Alle sinustonene som utgjør grunntone + overtoner er individuelle toner som opptrer helt uavhengige av hverandre. Tar man bort de som ikke er hørbare vil ikke de andre tonene endre seg.Det er ikkje snakk om å høyre "sinustonar" over 20kHz, men som alle er klar over så består ein tone av fundamental + overtonar.
Instrumenta i den lyse enden vil få avkorta overtonespekteret når ein innfører eit skarpt lavpassfilter.
Kan det vere ein av grunnane at det mange gonger er betre lyd frå plater enn CD...
Tro kan flytte fjell sies det, så da bør dette også være mulig.Hvor realistisk er det å få >20 kHz ut av vinyl og stift?
Jeg lurte mer på hvor realistisk det var å få mer enn 20 kHz ut av en digitalfil som er begrenset til 20 Hz-20 kHz.Hvor realistisk er det å få >20 kHz ut av vinyl og stift?
De to ekstra kanalene som er nødvendig for kvadrofoni ble lagt over de hørbare og demodulert.Hvor realistisk er det å få >20 kHz ut av vinyl og stift?
Det mente jo MQA å få til, så alt er kanskje mulig der også?Jeg lurte mer på hvor realistisk det var å få mer enn 20 kHz ut av en digitalfil som er begrenset til 20 Hz-20 kHz.
Mvh
- Men det er jo på langt nær alt som er MQA-kodert, eller?Det mente jo MQA å få til, så alt er kanskje mulig der også?
Det er fleire pickuppar som har ganske rett frekvensgang langt over 20kHz. Dei gode kan ver rimeleg rette til 50kHz.Hvor realistisk er det å få >20 kHz ut av vinyl og stift?
«Alle sinustonene som utgjør grunntone + overtoner er individuelle toner som opptrer helt uavhengige av hverandre.Tar man bort de som ikke er hørbare vil ikke de andre tonene endre seg.»Det finnes ikke toner som ikke er sinustoner. Alle sinustonene som utgjør grunntone + overtoner er individuelle toner som opptrer helt uavhengige av hverandre. Tar man bort de som ikke er hørbare vil ikke de andre tonene endre seg.
Et interessant eksperiment kunne være å ta en innspilling man opplever å låte ulikt på vinyl og CD, og måle hva som faktisk kommer ut av de to formatene. Rent teknisk vet vi hva formatene rommer, men hva som ender opp på mediene og kommer ut ved avspilling avhenger i stor grad av utstyret man har benyttet i kjeden for innspilling, kutting, pressing og ikke minst avspilling. Her kan det definitivt være forskjeller. Det forutsetter selvsagt at det er samme masteringer som er benyttet i begge tilfellene.
Absolutt, og det ble vel stilt en del gode spørsmål om MQA faktisk lyktes med det de mente å lykkes med også.- Men det er jo på langt nær alt som er MQA-kodert, eller?
Og jeg kan fremdeles ikke forstå at en 16/44 datafil kan inneholde mer informasjon enn opp til ca. 20 kHz. Og de aller fleste opptak er fremdeles Red Book så vidt jeg vet.
Mvh
Det er helt riktig, og man skal ikke så veldig langt opp i hierarkiet for å finne en. DenonDL103R, f.eks:Det er fleire pickuppar som har ganske rett frekvensgang langt over 20kHz. Dei gode kan ver rimeleg rette til 50kHz.
I gode gamle dagar laga ein forsterkererar (stepup, riaa, linjetrinn og effektforsterkar) med båndbreidde over 200kHz.
Så om signalet fins på plata, kjem det ut om resten av utstyret er i stand til å gjengje.
Dersom du fjerner deler av overtonespekteret frå eit instrument så vil klangen endre seg.Det finnes ikke toner som ikke er sinustoner. Alle sinustonene som utgjør grunntone + overtoner er individuelle toner som opptrer helt uavhengige av hverandre. Tar man bort de som ikke er hørbare vil ikke de andre tonene endre seg.
Ja, men kan vi regne med det? Ser for meg at det krever mer enn vinyl kan levere.om signalet fins på plata
Skal vi ikke heller si, at det "opfattede" klangen vil endre seg??Dersom du fjerner deler av overtonespekteret frå eit instrument så vil klangen endre seg.
To bølger kan krysse hverandre uten å påvirke hverandre, som bølger i vann. I krysningspunktet kan man like vel få summeringseffekter som varierer med bla. den relative fasen mellom bølgene.«Alle sinustonene som utgjør grunntone + overtoner er individuelle toner som opptrer helt uavhengige av hverandre.Tar man bort de som ikke er hørbare vil ikke de andre tonene endre seg.»
Kan du greie litt ut om det? Ikke at jeg er uenig, men nysgjerrig. Setter opp noen punkter jeg trenger forklaring på.
Videoen du delte hvor ultralyd treffer hverandre skaper hørbar lyd om jeg forstod den rett.
Hvordan skjer det om ikke frekvensen endres av kollisjon/utligning?
Et orkester uten skille mellom artistene kan enkelte frekvenser kanselleres mellom instrumentene og bli borte, hvordan skjer det om ikke frekvensene endres av hverandre?
Denne forklaring viser to frekvenser som ligger tett på hverandre, pga tids forskjellen blir styrken variabel.
Vis vedlegget 948952
Hei tkr,Det er helt riktig, og man skal ikke så veldig langt opp i hierarkiet for å finne en. DenonDL103R
For ei tid tilbake hadde me 4-kanalsopptak på plate der dei 2 ekstra kanalane var koda inn over 20kHz.Ja, men kan vi regne med det? Ser for meg at det krever mer enn vinyl kan levere.
Og det er jeg lurer på hvilket sanseorgan som leverer her?Litt på siden av temaet - Det har vært nevnt hva vi hører, men hva med hva vi føler?
Del 1
Del 2
Hei Pedal,Hei tkr,
Om jeg husker riktig, så var du en av de aller første her inne til å digitalisere analogriggen din. Du kjører AD-DA konverteringen "on the fly".
Hvilken bitdybde og samplingfrekvens bruker du da? Oppfatter du 16/44 (Red Book) som transparent, eller hører du forskjell når du øker til feks 24bit/96kHz?
Vinyl, hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig.Hva er kildene dine til 24/96 ??
Mange vinyl-rippere som rapporterer om det samme som du skriver.Hei Pedal,
Jeg kjører 24/96 på AD- konverteringen. Jeg synes at der er hørbare forskjeller ned til 16/44. Det er ikke alltid slik at jeg hører digre forskjeller umiddelbart, men det hender at ADen slår seg tilbake til 16/44 når anlegget blir slått på. Da høres det så "feil" ut, at det stort sett ikke skal mer enn et par sanger til før jeg spretter opp for å se etter om noe ikke stemmer.
Kan ikke fortelle deg nøyaktig hva som høres feil ut, dessverre. Det nærmeste jeg kommer er at det høres litt "dødt" ut.
Mvh
Jeg kjører 192 på min AD for å være sikker på at jeg misser noe...Mange vinyl-rippere som rapporterer om det samme som du skriver.
Interessant at et par 70 år gamle ører fint hører hva som mangler over 20kHz.
-Jeg misser nok en del, jeg også, med mine nesten 70 år gamle ører, men:Jeg kjører 192 på min AD for å være sikker på at jeg misser noe...
Tro flytter fjell.Mange vinyl-rippere som rapporterer om det samme som du skriver.
Interessant at et par 70 år gamle ører fint hører hva som mangler over 20kHz.
Nei, for meg dreier det seg nok mer om optimalisering av latenstid, ikke for at det er helt nødvendig heller. Men ADCen som sitter i MP1100 kan levere 192, så da lar jeg den gjøre det.-Jeg misser nok en del, jeg også, med mine nesten 70 år gamle ører, men:
1) På 192 kHz går prosesseringskraftutnyttelsen fra rundt 50% til nesten maks, og
1) Ved 96 kHz er Nyquist-frekvensen 48 kHz. Da er man allerede i grenseland for hva en god PU greier å få med seg, så jeg ser ikke helt poenget ved å gå opp til 192 kHz, altså en Nyquistfrekvens på 96 kHz. I de siste 96-48 = 48 kHz kan det ikke ligge så mye annet enn veldig høyfrekvent støy.
Mvh
Hei, skjønte ikke helt det der:Nei, for meg dreier det seg nok mer om optimalisering av latenstid, ikke for at det er helt nødvendig heller. Men ADCen som sitter i MP1100 kan levere 192, så da lar jeg den gjøre det.
Ja, om man prosesserer signalet i en DSP som jeg, vil bitraten senke latenstiden, klart buffer må heves, som øker den igjen, så det er en balanse. Når jeg spiller en plate gjør det null forskjell, men jeg er nå en jævla nerd. Dessuten leverer min Ortofon Xpression til 60kHzHei, skjønte ikke helt det der:
Går latenstiden ned når du kjører opp samplingsfrekvensen?
Og hvilken forskjell gjør latenstiden når du spiller av en plate?
Mvh
Tro flytter fjell.
De fleste 70åringer hører ikke engang fuglesang om våren eller gresshopper i løpet av sommeren, eller noe som helst over 10kHz
Virker som trådstarter og en del andre ble unnfanget ved kryssing med labrador
Tror ikke på julenissen så klarer meg med 16/44. Alle oppsett jeg har hørt rundt om som er påstått høyoppløst har svakheter de også. Men lete ette uvesentligheter er jo en hobby det også.
Min svigerfar om skulle ha fylt 80 hørte gresshopper han. Så ikke ta alle over en kam. Når du da ier de fleste 70 åringer. Det er ikke tilfelle.Tro flytter fjell.
De fleste 70åringer hører ikke engang fuglesang om våren eller gresshopper i løpet av sommeren, eller noe som helst over 10kHz
Virker som trådstarter og en del andre ble unnfanget ved kryssing med labrador