Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    - og du har såpass gjennomgående erfaring med 80-åringer at du faktisk vet at alle sliter med både TV og radio, for ikke å snakke om internett og data generelt??
    Problemet med dere gjengen av selvoppnevnte allvitere er at dere skjærer alle over samme kam... virkeligheten er faktisk nokså annerledes, men - vi baserer oss vel alle på våre mer eller mindre realistiske erfaringer med virkeligheten....,
    Bare tenk på størrelsen på våre årskull. Samle oss om pensjonistrettigheter, forsvare det vi har.. Da bør vi antagelig kuppe alle lokale Pensjonistpartiet og kjøre på.
    I alle andre partier er det jo bare de unge som skal ivaretas, alle snyfnyggene som vår generasjon desverre har matet opp og ikke minst frem.
    Kan fort bli dystert for en pensjonist. Ungen har full kontroll med fjernkontrollen
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    - og du har såpass gjennomgående erfaring med 80-åringer at du faktisk vet at alle sliter med både TV og radio, for ikke å snakke om internett og data generelt??
    Problemet med dere gjengen av selvoppnevnte allvitere er at dere skjærer alle over samme kam... virkeligheten er faktisk nokså annerledes, men - vi baserer oss vel alle på våre mer eller mindre realistiske erfaringer med virkeligheten....,
    Herregud
    Det finnes selvfølgelig unntak men det er et faktum at syn, hørsel, reaksjonsevne og generell tilstedeværelse blir dårligere år for år. Hvorfor er ikke feks motorsport dominert av pensjonister? De har jo masse erfaring, tid og penger til å drive med det.
    Kanskje man skal innføre en årlig teori og praksis prøve for alle for å være sikker på å luke ut de riktige
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Faren til min kjære Frue klarte legekontrollen hvert år helt til fruen ringte legen hans og ba ham stokke om på rekkefølgen på bokstavene i synstesten, da var det slutt på sertifikatet!
    Ett par år før dette kjørte han ned en fotgjenger i fotgjengerfeltet.
    Ved en tilfeldighet møtte vi ham i en rundkjøring senere, han kom inn fra høyre og prøvde å torpedere oss, jeg var obs på han og bremset ned, han så oss aldri.

    Mvh.
    SAL
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fastleger er generelt svært (altfor) forsiktige med å inndra førerkort, fordi det svært ofte fører til ubehageligheter. Alt fra kjeft og utskjelling til direkte trusler mot liv og helse. Konsekvensen er at en rekke personer med demens, oftest menn, beholder lappen i årevis etter at den burde ha vært inndratt.

    Min mor var et eksempel; hun kjørte bil i minst fem år lenger enn hun burde ha gjort. Og etter at lappen omsider ble inndratt, med påtrykk fra meg, ble legen rakt over glør hver eneste gang vi snakket sammen inntil hun døde.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.977
    Antall liker
    13.152
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har flere eldre i familien som fortsatt kjører bra, men jeg har og eksempler på det motsatte. En i slekta burde mistet førerkortet for flere år siden grunnet dårlig syn (han så godt i fullt dagslys, men ikke i gråvær og det som værre var) han hørte dårlig, og hadde redusert reaksjonsevne. Barna prøvde å overtale han til å slutte å kjøre bil, men han nektet, og fastlegen fikk de ingen hjelp hos; han var en slags "kompis" med den dårlige sjåføren. Så i flere år med nesten ulykker fortsatte han å kjøre. Flere og flere nekttet å sitte på med han, og i fjor høst innså han svært motvillig at han ikke kunne kjøre mer.

    I boka mi var det tydelig for flere år siden at han ikke var skikket til å kjøre bil lenger. I hans nære familie var det like tydelig.
    Så hvorfor var det da så godt som umulig å finne et system som var villig til å ta nær familie på alvor?

    Erfaringsmessig så følger det så mye styr med slike familiediskusjoner at ingen pårørende vil sette i gang noe slikt uten å virkelig mene det.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Herregud
    Det finnes selvfølgelig unntak men det er et faktum at syn, hørsel, reaksjonsevne og generell tilstedeværelse blir dårligere år for år. Hvorfor er ikke feks motorsport dominert av pensjonister? De har jo masse erfaring, tid og penger til å drive med det.
    Dersom du følger med motorsport vil du faktisk se at der er det en rekke gamlinger som deltar.
    Dersom du definerer motorsport som kun F1 og MotoGp så har du et poeng.
    La oss ta den videre. Veldig få kvinner i motorsport. La oss kjøre samme metodikk på kvinnene.
    Forøvrig, mye mer kø på veiene fra slutten av august til ut i juni, et lite unntak for høst jul og vinterferie. Det må skyldes lærerne som da kommer på jobb. Kjør samme metodikk..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Syn og hørsel, ja.... hva med de spreke og overoppmerksomme sjaførene ( sitat: Martin Schanke) som ligger i førersetet og har mussikk som du hører flere hundre meter før de passerer...? :cool:
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Som så mye annet i denne verden, er dette hovedsaklig et gammel manns problem?
    Tanken for en gammel far som i all tid har transportert sine barn, og kanskje barnebarn, nå plutselig skal miste kjøreløyve pga sine barn .. antagelig ganske utålelig
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir for dumt, men åpenbart at dette blir vel personlig for folk. Vi har også 18-års grense for å få lov til å kjøre. Enkelte kunne helt sikkert kjørt trygt fra 15 års alder, men de får uansett ikke lov å kjøre. På samme måte kunne man nok hatt en eller annen kontroll mellom 80-90 med betinget tillatelse og feks varig inndragning av førerkort fra 90 år. Det finnes sikkert en og annen 90 åring som kunne kjørt, men dette ville nok vært treffsikker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der jeg jobber er det også takk og farvel og blomsterbukett ved 70 års alder. Obligatorisk pensjonsalder, selv om man er sprek og frisk. Man unngår nok en del ubehagelige diskusjoner ved å ha en slik grense. Og så er det noen som snur seg rundt, starter eget konsulentfirma, og er tilbake neste mandag. Det er kanskje bevis godt nok på at man fortsatt har mye å bidra med, og så blir det jo en løpende vurdering derfra.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    "Mine" begynner å dra på åra. Faren min kjører fortsatt helt fint, og jeg vil si bedre enn de fleste selv om man merker alderen. Det kompenserer nok litt med trening i løpet av 30 år som taxisjåfør, han leser intensjonen til medtrafikantene så tidlig at det mer enn kompenserer for at reaksjonen har blitt litt tregere. Mamma kjører litt som hun alltid har gjort, tar svinger i gjentatte, korte, rette linjer i stedet for en bue, er litt 'brå' på både gassen og bremsen, litt uslepen motorikk. Men hun er defensiv og forsiktig, og kjører nok ganske trygt for seg selv og andre. Mannen hennes har alltid vært superdistré og gjort litt rare ting innimellom, kombinert med helt vanlig svekkelse av reaksjonsevnen er nok han den jeg har vært mest bekymra for i trafikken. Da han fikk slag ble lappen inndratt, og faktisk en av de tingene han var mest lei seg for den første tiden etterpå. Nå, et par år senere, er det litt mer realisme i bekymringene og hvordan han ser på funksjonstapet.

    Det er trist når de ikke kan kjøre lenger, men en del av livet som vi rett og slett må tåle når det blir vår tur.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.262
    Antall liker
    875
    Gjør det så enkelt som Avis, Hertz etc som ikke leier ut bil til sjåfører over 70år. Hvorfor overlate problemet til fastlegen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei nettopp! Lurer på hva som er verst, jeg... 18-20-åringer med inflatert ego (og mange i foreldregenerasjonen deres) - eller 70-åringer som er forsiktige....?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.991
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    [/QUOTE]

    Det skjer veldig lite ulykker som involverer overskridelse av fartsgrenser på 4 felts motorvei.
    De fleste ulykker skjer vel på riksveier, småveier og to felts motorvei uten midtdeler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor mange prosent av landets veier har midtdeler? En ikke ubetydelig del av ulykker skjer også på grunn av manglende vedlikehold..
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    11.537
    -Menn i alderen 35 til 50 år krasjet mest, etterfulgt av menn 50 til 64 år og menn over 65 år. Deretter følger kvinner i alderen 35 til 50 år, sier Brandeggen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.991
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Det jeg er mest engstelig for i trafikken er, i tilfeldig rekkefølge: Egne feil, folk som sovner, dårlige veier, sløve sjåfører pga. sykdom eller alder, stressede sjåfører som gjør ting mens de kjører, råkjøring av alle årsaker på veier utenom 4 felts motorvei og generell uoppmerksomhet.

    Folk som drar på langs strekkene på veier som er bygget for høye hastigheter, der alle kjører i samme retning bekymrer meg minimalt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skulle vært morsomt og interessant å vært flue på veggen når en del av kommentatorene her selv runder 70... hvis de når så langt.. :cool:
    Min far innså heldigvis selv at det var på tide å levere fra seg lappen den dagen han satte seg på traktoren (M-F 135, en nokså analog ting) og rett og slett ikke husket hvordan han skulle starte den. Da gikk førerkortet i postkassen neste dag. Senere kunne det blitt en vanskeligere diskusjon når selvinnsikten også avtok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg er mest engstelig for i trafikken er, i tilfeldig rekkefølge: Egne feil, folk som sovner, dårlige veier, sløve sjåfører pga. sykdom eller alder, stressede sjåfører som gjør ting mens de kjører, råkjøring av alle årsaker på veier utenom 4 felts motorvei og generell uoppmerksomhet.
    Det er derfor jeg synes autopiloten i bilen er en fin ting. Mye av det du beskriver er realiteter med personen i førersetet som svakeste punkt. En autopilot som både holder bilen i rett kjørefelt og maser litt om vedkommende virker uoppmerksom er et ekstra lag passiv sikkerhet. Sannsynligheten for at både bilen og jeg er uoppmerksomme samtidig er relativt lav.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.649
    Antall liker
    11.646
    Skulle vært morsomt og interessant å vært flue på veggen når en del av kommentatorene her selv runder 70... hvis de når så langt.. :cool:
    Allerede ved 50-års alder begynte jeg å mentalt forberede meg på den dagen jeg selv bestemmer meg for å slutte med bilkjøring. Og den skal skje LENGE før 90, jeg antar en gang mellom 70 og 75, egentlig. Nei, jeg kommer ikke til å levere inn førerkortet, nødvendigvis, men kvitte meg med bil, slutte og kjøre. Regnestykket er at en elsykkel, buss, tog og taxi finansieres av det å ikke ha bil. Bevegelse og motorisk trening blir viktigere for hver dag.
    Jeg ser virkelig ikke det som noen ulykke, det er verre ting med å bli gammal, enn det å ikke kjøre bil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.649
    Antall liker
    11.646
    I prosent av andel sjåfører i de gruppene?
    Ser man på andel av kjørende i aldersgrupperingene, er de under 21 og de over 75 overrepresentert på ulykkesstatistikkene. Herrer mer enn fruer.
    Relativt gammel statistikk, men relevant:

    1695901566305.png

    1695901676105.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Forresten sliter jeg litt med å sette grupper av risikosjåfører opp mot hverandre.

    Unge råkjørere mister lappen og straffes med bot eller fengsel. Det er sånn det skal være. Eldre sjåfører bør tåle at helsa deres vurderes i forhold til om det er forsvarlig at de kjører.

    Bilkjøring er farlig for en selv, passasjerene, og medtrafikanter. Jeg kan se at det er et tap å ikke kunne kjøre. Jeg kan ikke se at dette rettferdiggjør å utsette andre for livsfare.

    Det gikk 116 liv i trafikken i fjor.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Ikke noe problem med å se at det er verre å være uten privatbil i utkantsstrøkene heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    11.537
    Det skjer veldig lite ulykker som involverer overskridelse av fartsgrenser på 4 felts motorvei.
    De fleste ulykker skjer vel på riksveier, småveier og to felts motorvei uten midtdeler.
    [/QUOTE]

    Irrelevant

    Guttunger skal ikke kjøre blant oss i +180 km/t mens de filmer speedometeret for så og legge det ut på sosiale medier, ta lappen og bilen fra dem. De kan få beholde billånet, vi er da ikke urimelige heller.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.144
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    Forunderlig argument. "Det er vanskelig å komme seg rundt i utkantstrøk, derfor bør folk som ikke er skikket til å kjøre bil få lov til å fortsette å kjøre bil. Andre i bygda vet at der kommer han som ikke har styr på kjøring, så de vet å holde klar."

    Hva med dem som kommer gjennom bygda og ikke vet at en som ikke burde holde i rattet er på vei mot dem?

    Om du har nedsatt syn, hørsel og/eller vurderingsevne skal du ikke kjøre bil. Det er selvsagt bittert å måtte innse at man er på stram nedadgående i orienteringsevne, men å fyke rundt med bil på opp til to tonn med foten på gasspedalen bør da være uaktuelt.

    Jeg var heldig med mine foreldre. Min far innså at han hadde konsentrasjonsvansker og etterhvert dårligere reaksjonsevne og innleverte førerkortet uten påtrykk fra øvrig familie. Da var han 80 og han kunne/burde gjort det året før.
    Min mor var friskere i toppen enn ham og beholdt førerkortet til hun var 83, til hun meldte at "nå kan jeg ikke lenger lukeparkere bilen, så da skal jeg ikke kjøre bil". Jeg kunne bekrefte at sviktende lukeparkering var inntruffet, fordi bilen bar spor av det, på tidvis underholdende vis. Ting hun behendig hadde kunnet gjøre året før, var blitt veldig vanskelig.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    1.200
    Å kjøre bil er potensielt veldig farlig og rart at det går så bra som det gjør synes jeg.
    Noen eldre innser at de må slutte, men ganske mange ser ikke det slik og vil tviholde på denne retten så lenge de kan, og blir temmelig fornærmet hvis noen antyder at de må parkere bilen.
    De sier at de kjører fint og ingen problemer av noe slag. Hvis fastlegen nekter de legeattest blir de sint og bytter fastlege. Noen anker avgjørelsen til fylkeslegen men taper stort sett. Noen regler er klare, redusert syn, synsfelt-utfall, alvorlig svikt i ben og armer. Litt mer diffust når det gjelder kognitive funksjoner og der bør de ha kjøretime med sjåførlærer tror jeg. Da er det lett å se hvordan ståa er og er det tvil så tar de en time til og fortsatt tvil så stemmer sjåførlærer nei, og førerkortet ryker. Rettferdig etter min mening.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Forunderlig argument. "Det er vanskelig å komme seg rundt i utkantstrøk, derfor bør folk som ikke er skikket til å kjøre bil få lov til å fortsette å kjøre bil. Andre i bygda vet at der kommer han som ikke har styr på kjøring, så de vet å holde klar."

    Hva med dem som kommer gjennom bygda og ikke vet at en som ikke burde holde i rattet er på vei mot dem?

    Om du har nedsatt syn, hørsel og/eller vurderingsevne skal du ikke kjøre bil. Det er selvsagt bittert å måtte innse at man er på stram nedadgående i orienteringsevne, men å fyke rundt med bil på opp til to tonn med foten på gasspedalen bør da være uaktuelt.
    Som alltid, livet er ikke svart/hvitt, og det er alltid lett å lage resepter for andres gjøren og laden

    Man kan teste ut i praksis, reis til bygdene der det ikke eksisterer andre alternativ, stå på den lokale butikken, eller legekontoret og kjør argumentet (på de gamle). Se hva som skjer..

    Liv og lære er jo helt enkelt det..

    I bygda jeg kommer fra hadde vi flere slike, inklusive min far, og der har det til dags dato ikke skjedd noen ulykker med skader på mennesker.. Men jeg kjenner et par rakettsjåfører som har smakt litt på brøytekanter og andre ting i nærheten av veien..
    Når man er på disse stedene er det ikke mange som svirrer rundt på veien uten at alle vet..
    Og jeg tror nok at disse sjåførene i stor grad egentlig er klar over ståa, derfor kjører de saktere en F1 rekruttene.. En ting er å ha innsikt om seg sjøl, noe annet er å innrømme det overfor andre (typisk gammel mann stabeis)

    Er ikke dette egentlig denne evige storbyproblematiseringen som løses med "sånn må alle gjøre"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.144
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    Tja, har selv bodd i stroka utafor siden midten av 1990-tallet, med noen få år i Oslo som et avbrekk. Så, nei, dette er ikke et storbyargument, men sunn fornuft. Biler er drapsmaskiner, selv i lille Norge drepes og skades det et betydelig antall, og det er en viss alderstendens i tallene. Joda, det er forjævlig å bli fratatt sertifikatet, men det er betydelig verre å drepe eller lemleste noen så de skal slite med konsekvensene livet ut. (Merk, lette skader er ikke med i statistikken, hardt skadet betyr at du skal leve med følgene).

    Skjermbilde 2023-09-28 kl. 19.39.17.png
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.503
    Antall liker
    110.476
    Torget vurderinger
    23
    Det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil faktisk. Egner man seg ikke og utgjør en fare for andre og seg selv så kan man ikke regne med å få fortsette. Uansett alder, kjønn og andre variabler..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil faktisk. Egner man seg ikke og utgjør en fare for andre og seg selv så kan man ikke regne med å få fortsette. Uansett alder, kjønn og andre variabler..
    God og sikkert rett teori, men som vanlig så er det vanskelig å sette ut teori i praksis

    Det sagt så tror jeg faktisk dette blir et økende problem, spesielt for de som ser det som et problem, i tiden som kommer:
    - store årskull som nå blir pensjonister. Ryktet sier at disse pensjonistene visstnok er noe kravstor.. med opptil flere hytter på land og fjell, og dit skal det jo kjøres..
    - ikke nok personell til å bemanne sykehus, sykehjem, gamlehjem, stort sett alt som har med felles boenheter for eldre å gjøre, regjeringen har som mål å få flere eldre til å bo hjemme lengre
    - mangel på bussjåfører
    - mangel på taxi på bygda fordi det ikke er kundegrunnlag

    Sånn går no dagen
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir for dumt, men åpenbart at dette blir vel personlig for folk. Vi har også 18-års grense for å få lov til å kjøre. Enkelte kunne helt sikkert kjørt trygt fra 15 års alder, men de får uansett ikke lov å kjøre. På samme måte kunne man nok hatt en eller annen kontroll mellom 80-90 med betinget tillatelse og feks varig inndragning av førerkort fra 90 år. Det finnes sikkert en og annen 90 åring som kunne kjørt, men dette ville nok vært treffsikker.
    Jeg for min del har tenkt at jeg skal kjøre til kirka i min egen begravelse, da blir det sikkert veldig oppstand:eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn