Ser du skriver (både innhold og brukeropplevelse", men kan du være mer spesifikk? Jeg har brukt Altibox i rundt ti år og er like fornøyd som jeg var på dag 1. Imidlertid har jeg heller ikke brydd meg med å se på andre tjenester siden jeg er så fornøyd som jeg er.
Om man husker kampen Altibox tok mot TV2 hvor brukerne var uten TV2 i lang tid? Jeg sendte den gang takkemail til Altibox og tok imot kroneavslag da TV2 likevel aldri ble brukt. Lite viste jeg at konkurentene svelget den sure pillen og gav brukerne TV2 Play i grunnpakene sine. Det fremkom ikke så tydelig i kampens hete hva dette egentlig innbefattet for Altibox sine kunder.
Nå viser etterspill at eneste vinneren her ble Altibox. Som nå priser seg tilsvarende konkurentene. Men hvor kunden da i tillegg selv må betale/bruke poeng for å få TV2 Play* som nå er med i grunnpakken hos andre aktører.
Og da vi igjen gikk tilbake til Altibox etter 12 mnd med Telia lærte vi at konkurenten også tilbyr flere aktuelle strømmeselskap kunden kan bruke poengene sine på. Samt noen kanaler som passet vår hustand bedre enn grunnpakken fra Altibox.
Brukeropplevelsen er mest ødelagt av at Altibox benytter TV boksen som salgsportal. Her i huset får vi utslett av alt som ligner reklame, da spesielt når man betaler for tjenesten. Selve TV guiden oppleves også enklere i bruk hos konkurentene. Samt vi gikk lei av at programmer ofte ikke lar seg starte fra begynneslen med Altibox. Opptak er bra enkelt hos Altibox, men det hjelper jo ikke når man har sluttet å bruke tv-boksen pga få kanaler i grunnpakken og mye reklame.
Det er en ting Altibox sin 3.part salgsparner fortsatt er bedre på og det er svartid på kundestøtte. Dette fungerer bra på fakturaspørsmål og avtaleforhold.
Her er Telia og Telenor så borteinatta at en funderer på om man burde innføre obligatorisk krav til alle som tar lederstillinger i et selskap at dem må ringe eget støtteapparat for å få rettet en feil før de tiltrer lederstilling. Det sagt, jeg har selv sittet i møter hvor man bevist har laget slik strategi hos kundemottak for å trette ut kunden på spesefikke kundehendvendelser.
Grunnen til at Altibox røk ut forriege gang var at de helt teit har gjort det umulig å velge DNS på hjemmesentralen. Noe man kan hos både Telia og Telenor. Hos Telenor opplevde jeg det som et must da deres egen rett som det var falt ut i kortere og lenger perioder.
Det skal samtidig nevnes at Telia sin nyeste TV-boks oppleves som utrolig treg. Samt vi hadde problem med Netflix som ofte gikk i heng på den. Telia sitt kundesenter hadde kreativ løsning på problemet ved å anbefalte å bruke TV appen
(*) Faktisk overrasker TV2 Play med mye bra innhold når man ser bort fra egenprodusert realety-fjas. I hvertfall til de skilte ut BritBox som egen betalingstjeneste.