All dressed up but no place to go.
Sikkert en fed cykle - men kors hvor de dog begge trænger til mudder og mileage.
Måske endda et mindre styrt eller to.
Så sitter vi her i godstolen da, og venter på sommer og MC sesongen. Utenfor her på Frysja er det rene snøstormen utenfor nå.
Men for politiet her i byen tok visst sesongen aldri slutt. Bildet er kopiert fra VG.no Respekt for de kara der.
For noen vintre siden, så stod vi på E6 innfart fra Gardermoen ifm statsbesøk og så en formasjons ving med disse kara rundt VIP Benzene. Det gikk fort, og det var kaldt, salt og sleipt snøslaps på motorveien.
Laverda ,,, på vestlandet og kjekt om fomulert La ver da ,,, altså ; hold opp med det
Foruten om å lage traktorer og landbruks maskiner lagde de noe insane v6 motor sykkler for track
sf750 tidlig 70 var ikke så kjent her hjemme , men nydelig sykkel og egen sjarm som allt italiensk ?
Ellers er de kjent for triplene sine 76 - jota 1000 ,den tidens raskeste serie produserte
Cross plane utgaven var så sinnsykt rå at de på oppfordring gjorde veivene om til 120/120 /120 til en snillere utgave
På nitti tallet kom twinnene 650 , med egen produsert "delta boks ramme conseptet ,ala bimota men og en diamond super lett stål fagverks ramme samt egen motor.
Eller s er de bygg opp som ducatiene , maschesini , brembo , white power , paoili, showa , magneti marelli og
termignoni bla ,,
650 twins
De brukte i over i over gangen suzuki sv 650 motoren for en liten periode
ellers er 650 luft kjølte twin med injektion forløperen til 668 luft olje kjølt .
750 s og race modell formula for track . Samme motor basen , bare nå som vannkjølt
for å klare med varmen ,,,,
På fabrikken sin tid ble vi omvist av sjefen , han forklarer Vi gikk bort til naboen ferarri og de designet vann kjølingen for oss 1,6 liter effektiv volum
Selv følgelig cross plane motor alle twinnene her . ) 650 /750 hadde dessuten fuel tanken under setet for å senke tynde punktet ,,, formulan i tilleg ice cubes " for å hindre skvalping .
Og merker man det ?
Alle som har gått hart inn i sving og godt nedlegg kjenner kreftene inni tanken ,,, helt eliminert på alle laverda 650/750
Delta boxen rammen og hele consptet er så rigid at styre demper er helt unødvendig
Her en diamante
Selv har jeg mest å gjort med twinnene som jeg kjenner både eletrisk og mekanisk
Helt på sisten før,,,, ikke konkurs ,,, men de hadde karantene . De
lagde de en dream bike " sfc 1000 , hvor proto typen ble av vet ingen ,,
De som har hørt den live sier den hørtes ut som dyr fra en annen verden og håret på tilstede værende stod til værs ,,, vel var det ikke selv da
Min drøm og skreen saver lenge , nåer det bare minner men enda synes jeg det er noe av det nydeligste og råeste skapt .
Da jeg seinere var i italia med aprila team mc tema , da hadde aprilia over tatt Laverda og jeg spurte om utsiktene for laverda fremover ; Svar ; Laverda is gonna sleep for a long long time " Og slik er det ennå
Piaggio group eier nå både aprilia som de faktisk står for nyeste utviklingene i all teknikk" Moto guzzi eies og men har større egen utvikling som eldste motor sykkel fabrikant som alldri har vært nede eller i konkurs , ,,,det sørget staten for .Italian way "
kose og drømme bilder for meg og kansje noen andre
Her hjemme var det vel stopp rundt 2000 , men flere twinner som 750 diamante, 750s og ghost 668 var på lager / toll lagre rundt om kring her hjemme og videre distribuert som dele sykkler flere år seinere.
SFc 1000 var slutte på en æra ca 2002 . RIP
Artig sak, har kjørt mye sykkel opp igjennom men mistet litt lysten for endel år siden. Kjøpte denne for å pendle med. Holder jo trafikken på landeveien og kjekk nede i Moss sentrum, over til Jeløya.
Ingen sykkel for ny begynnere , ja de flexer litt i ramma over 200 : )kansje litt før og
Litt av det villeste kan kureres litt,,,selv m demper oppsett vekt fordeling og styre demper bla
Men,,, du som fører må vise hvem som er sjefen " : )
Hadde en gang en Honda NS400R lik denne. 3 sylindret 2-takter 72 hk og tørrvekt på 163 kg , angrer på at jeg brukte den til innbytte på en splitter ny YZF750R i 97'
Ingen sykkel for ny begynnere , ja de flexer litt i ramma over 200 : )kansje litt før og
Litt av det villeste kan kureres litt,,,selv m demper oppsett vekt fordeling og styre demper bla
Men,,, du som fører må vise hvem som er sjefen " : )
En kammerat og jeg fandt en adskildt gul 750 m III i papkasser ... i start 80 erne.
Skruede den sammen og havde en sjov, men noget småfarlig sommer.
Den havde sin helt egen mening om hvor kurven i et sving skulle ende - Hvilket yderst sjældent var den du selv havde planlagt.
Motor vibrationerne gjorde ens hænder totalt følelsesløse efter 20 km kørsel.
Men Herre jemini for et optræk ...... Heftig ting
Da er årets første tur et faktum, -i høyst ureglementert antrekk, og på jobb-pendleren noen runder i garasjen
Bedre enn ingenting.
Justering på gass, nedre og øvre clutchwire utført samtidig. Og biken er sesong klar. Kan knapt vente på å slippe det # buss helvette. Heller «Frog Game» mellom bilistene på Ringen. Skulle man kjøpt noen pigger og våget seg på en vintersesong igjen?