motoren
Æresmedlem
Jeg mener bestemt at det er forskjeller på drivverk men kan være jeg tar feil
mvh
mvh
Hvilken Tascam bruker du?Mulig jeg har sagt det før, but here goes.... med forutsetning av at man bruker ekstern DAC, så betyr egentlig transporten svært lite. Så lenge det leveres en digital bitstrøm med anerkjent format, så er problemet faktisk løst. Drevet kan faktisk ikke påvirke lyden, akkurat på samme måte som en streamer som mater en ekstern DAC heller ikke kan påvirke lyden... resten er haifai-myter... Tascam sine semipro CD-spillere med digital utgang er gull verdt.. jeg bruker en slik selv....
Her referer vel @Asbjørn nettopp til praktiske anvendelser? Ikke til teori.Du høres ut som en person som utelukkende baserer ditt på teori. Det er jo bra, det dreier seg ikke om noe annet. Hvorfor bitstream påvirkes av utganger/innganger, optisk/coaks eller balansert osv. Forklar gjerne slik at teknikk henger sammen med real world experience. Om du forklarer hvorfor ting låter forskjellig istedenfor hvorfor alt låter likt fra et teknisk ståsted blir det mye mere troverdig. Regner med du forstår deg på det. Legg tro til side. Ingen er der.
Her er jeg meget uenig fordi jeg har sammenlignet forskellige drev.Mulig jeg har sagt det før, but here goes.... med forutsetning av at man bruker ekstern DAC, så betyr egentlig transporten svært lite. Så lenge det leveres en digital bitstrøm med anerkjent format, så er problemet faktisk løst. Drevet kan faktisk ikke påvirke lyden, akkurat på samme måte som en streamer som mater en ekstern DAC heller ikke kan påvirke lyden... resten er haifai-myter... Tascam sine semipro CD-spillere med digital utgang er gull verdt.. jeg bruker en slik selv....
Vel, teorien tilsier at det kan oppstå potensielt hørbare forskjeller selv med ulik båndbredde i kablingen. Det har vært kjent i mange år og skyldes hvordan bitmønsteret for 0 og 1 ser ut i S/PDIF, som i sin tur skaper mer eller mindre interface jitter i overføringen. De tidsvariasjonene i bitstrømmen blir til analog forvrengning i DAC. Her et paper fra 1992 om det.Du høres ut som en person som utelukkende baserer ditt på teori. Det er jo bra, det dreier seg ikke om noe annet. Hvorfor bitstream påvirkes av utganger/innganger, optisk/coaks eller balansert osv. Forklar gjerne slik at teknikk henger sammen med real world experience. Om du forklarer hvorfor ting låter forskjellig istedenfor hvorfor alt låter likt fra et teknisk ståsted blir det mye mere troverdig. Regner med du forstår deg på det. Legg tro til side. Ingen er der.
PS Audio lager ikke SACD drivverk. Verket har de kjøpt fra Denon.Så jeg købte nyeste PS Audio PerfectWave SACD Transport. Her er der ikke Oppo drev, da Oppo er lukket ned. Så PS Audio måtte konstruere forfra.
Ok. Tak!PS Audio lager ikke SACD drivverk. Verket har de kjøpt fra Denon.
Hvorfor ikke?Men det er jo en ikke-audiofil tankegang!
Det er enklere å høre forskjeller mellom f.eks. drivverk og filbasert avspilling (og Spdif og USB for den sakens skyld) på anstendige høyttalere. Dropp hodetelefonene. Fyr opp hovedanlegget og test på nytt. Skjer det noe med de perspektiviske egenskapene og romfølelsen?Fikk ny CD transport i hus i dag; Pro-Ject CD Box RS2 T. Hadde derfor lyst til å finne ut hvor mye forhåpentlig bedre den er, kontra mitt annet utstyr.
Testet følgende CD transporter, og musikk streamer med rippede CD’er som WAV filer, via DAC med hodetelefon:
- Mola Mola Tambaqui - DAC.
- HiFi Rose RS250A - Musikk streamer med intern SSD Hardisk hvor alle mine CD,er er rippet via Windows Media Player, EAC, og/eller internt rippe program i Hifi Rose: jeg hørte ingen forskjell på noen av de rippede programmene. Via USB til DAC.
- Pro-Ject CD Box RS2 T, via AES til DAC. Orginal strømforsyning.
- Sony 4K UHD Blu-ray-spiller UBPX800M2, via Coax til DAC.
- Focal 2022 Utopia - Hodetelefon.
Oppsumert, jeg hørte ingen forskjell på; Pro-Ject CD Transport, Sony x800m2 Blue-ray spiller, og CDer rippet til WAV filer.
Egentlig overrasket over resultatet, men etter mine ører er Sony Blu-ray UBPX800M2, et bra CD drivverk, når brukt via Coax.
Audiofil tankegang er å alltid komplisere.Hvorfor ikke?
Dette.I en diskusjon hvor man opplevde det frustrende at lyden av drivverk ga forskjeller, så foreslo jeg å rippe CD til harddisk med program som sjekker for eksakt kopi for så å spille av fra streamer som leverer bitperfect (noe nesten alle gjør i dag).
Men der ble jeg ganske fort sablet ned ja. Var masse godlyd på cd-plata som ikke kunne overføres til fil måtte jeg vite..
Ja, det var omtrent slik jeg opplevde forskjellene hos meg også, ref den tredje linken i innlegget over. Men husk at det bare er tre ting som kan skape hørbare avvik i en digital audio-overføring: Direkte bitfeil, tidsvariasjon i bitstrømmen (jitter), og jordstøy. Det er relativt enkelt å unngå bitfeil. Jitter behøver bare å være godt nok til at den aktuelle DAC’en ikke skaper hørbar analog forvrengning av det, og moderne DAC’er tåler mye jitter. Jordstøy - vel, wifi gjennom fire-fem meter luft er et bra galvanisk skille.Det er enklere å høre forskjeller mellom f.eks. drivverk og filbasert avspilling (og Spdif og USB for den sakens skyld) på anstendige høyttalere. Dropp hodetelefonene. Fyr opp hovedanlegget og test på nytt. Skjer det noe med de perspektiviske egenskapene og romfølelsen?
Slik gjør jeg det også, virker fornuftig.I en diskusjon hvor man opplevde det frustrende at lyden av drivverk ga forskjeller, så foreslo jeg å rippe CD til harddisk med program som sjekker for eksakt kopi for så å spille av fra streamer som leverer bitperfect (noe nesten alle gjør i dag).
Men der ble jeg ganske fort sablet ned ja. Var masse godlyd på cd-plata som ikke kunne overføres til fil måtte jeg vite..
Vel, innholdet på en CD er filer med samplet amplitude av bølgeformen 44100 ganger pr sekund med 16 bits oppløsning hver gang, i to separate kanaler. En bit-korrekt rip til harddisk inneholder filer med eksakt samme signalinnhold. Da kan man i ro og fred tillate seg å lese suspekte partier på nytt, korrigere C2-feil, sammenligne checksum med andre som har rippet samme utgivelse, og generelt garantere at man har fått hver eneste bit korrekt. Man behøver ikke interpolere i feilkorreksjonskretser i fart.I en diskusjon hvor man opplevde det frustrende at lyden av drivverk ga forskjeller, så foreslo jeg å rippe CD til harddisk med program som sjekker for eksakt kopi for så å spille av fra streamer som leverer bitperfect (noe nesten alle gjør i dag).
Men der ble jeg ganske fort sablet ned ja. Var masse godlyd på cd-plata som ikke kunne overføres til fil måtte jeg vite..
Men er ripping det samme som et drivverk for fysisk medie? Det kan vel være sammenlignbart dersom man referer til drivverk som buffrer? Asbjørn snakker om mekanisk støy fra drivverk og at underlag gjør en forskjell. Det peker vel snarere mot potensielle forskjeller i drivverk?Hehe, @Asbjørn. Svaret på spørsmålet i overskriften er med andre ord nei og skal man ha Den beste lyden* ripper man platene sine.
*Ouch! Subjektivisme!
Jeg skjønner ikke poenget ditt, alle drev har en buffer! Til og med analoge kretser som er lagd for live prestasjoner har buffere.. Her snakker man altså kun om størrelse på bufferet! Det er tross alt ikke LPer man spiller av her, selv om man kan lage en buffer for LPer også om det var det..Men er ripping det samme som et drivverk for fysisk medie? Det kan vel være sammenlignbart dersom man referer til drivverk som buffrer? Asbjørn snakker om mekanisk støy fra drivverk og at underlag gjør en forskjell. Det peker vel snarere mot potensielle forskjeller i drivverk?
Noen ønsker å rippe mens andre ønsker å betjene et fysisk medie. Og dette fysiske mediet og drivverket til dette er vel egentlig hva tråden handler om? Ripping er et sidespor i diskusjonen om ultimate betalbare drivverk selv om det er riktig løsning for mange.
Ja, det er i prinsippet det samme. CD-drevet i en PC er en mekanisk CD-transport. Den kan fint brukes til å spille av musikk i sanntid, f eks ved å sette at default action på en audio-CD er å spille musikk. Og ja, drivverk er forskjellige. En stor kilde til forskjeller er hvor godt strømforsyningen til klokkekrystallen for den digitale utgangen fra drevet er skilt fra strømforsyningen til alle elektromekaniske duppeditter som servomotorer og lignende. Når stepper-motorer flytter på seg drar de såpass mye strøm at det lett kan gi spenningsvariasjoner på klokkekrystallen med tilhørende variasjon på utgangen. Det, og at klokkekrystallen er plassert like ved mikrocontrolleren, er nok mekanismen som gir såpass høyt jitter i mitt gamle Philips CD-PRO drev. Hele problemet forsvinner med en harddisk eller SSD mellom drev og DAC som en slags gigantisk buffer og reklokker. Og da kan man like godt ta vare på signalet fra bufferen slik at man slipper å lese den fysiske CD’en neste gang man vil høre på den, og vips, der har man funnet opp ripping.Men er ripping det samme som et drivverk for fysisk medie? Det kan vel være sammenlignbart dersom man referer til drivverk som buffrer? Asbjørn snakker om mekanisk støy fra drivverk og at underlag gjør en forskjell. Det peker vel snarere mot potensielle forskjeller i drivverk?
Absolutt, forstår det. Det kan også være et element av om man forstår hobbyen som å skaffe seg best mulig lydgjengivelse for musikkavspilling, eller om man finner gleden i å lytte etter subtile forskjeller mellom imperfekte dingser. Det må man jo gjerne gjøre, men selv da kan det jo tenkes å være nyttig å forstå hvordan disse hørbare forskjellene oppstår, og hvorfor noe som låter helt forskjellig gjennom en gammel NOS DAC kan låte klin likt gjennom en mer moderne konstruksjon. Det kan være litt relevant før man bruker masse penger på noe man tror vil utgjøre en forbedring, men som i praksis viser seg å låte eksakt som det man hadde fra før.Noen ønsker å rippe mens andre ønsker å betjene et fysisk medie. Og dette fysiske mediet og drivverket til dette er vel egentlig hva tråden handler om? Ripping er et sidespor i diskusjonen om ultimate betalbare drivverk selv om det er riktig løsning for mange.
Jeg ser den. Men jeg har inntrykk av at mange ønsker at digitalkilden skal ha en lydsignatur. Det trenger den ikke ha, men Nå som vi alle er forskjellige...Men er ripping det samme som et drivverk for fysisk medie? Det kan vel være sammenlignbart dersom man referer til drivverk som buffrer? Asbjørn snakker om mekanisk støy fra drivverk og at underlag gjør en forskjell. Det peker vel snarere mot potensielle forskjeller i drivverk?
Noen ønsker å rippe mens andre ønsker å betjene et fysisk medie. Og dette fysiske mediet og drivverket til dette er vel egentlig hva tråden handler om? Ripping er et sidespor i diskusjonen om ultimate betalbare drivverk selv om det er riktig løsning for mange.
Det er gjerne litt slikt, noen tåler flere års bruk enn andre på mekaniske slitasjer og andre har bare en liten grad feil posisjonering av laseren. For de som husker 3DO, så hadde de 3 forskjellige leverandører av CD-ROM som var like nok til å fungere å bytte ut og alle 3 med hver sine særegne svakheter. 25 år etterpå så har alle drevene problemer, kombinerer man alle 3 merkene av drev så får man et fungerende da det ene merket har samme problemet som resten av det merket.For en del år siden var det en byggetråd om CD-spiller på diyAudio... man prøvde en rekke drev, men endte med drevet fra en ghettoblaster til en tusenlapp som det beste.... Husker ikke, men jeg tror det var noe fra Sanyo...
THIS!Man behøver ikke interpolere i feilkorreksjonskretser i fart.
Har forsøkt det også, hører ikke noe forskjell der heller.Det er enklere å høre forskjeller mellom f.eks. drivverk og filbasert avspilling (og Spdif og USB for den sakens skyld) på anstendige høyttalere. Dropp hodetelefonene. Fyr opp hovedanlegget og test på nytt. Skjer det noe med de perspektiviske egenskapene og romfølelsen?
Litt OT kanskje, og mulig jeg misforstår, men kan du si litt om hvorfor du har gitt opp USB? Er det lydmessig verre enn andre grensesnitt som coax eller optisk?Jeg hadde bare en Audiolab 6000CDT fra før av og for min del var det enkelt å høre forskjell med Pro-ject'en. USB har jeg gitt opp for lenge siden.
Tror kanskje ikke det er et spørsmål om hørsel. Han bruker en state of the art Mola Mola Tambaqui DAC. Er det noen som helst grunn til å tro at den lar seg affisere av litt mer eller mindre jitter fra en digital kilde?Litt synd også egenlig for det kan jo kanskje tyde på at alle mennesker hører litt ulikt. Ikke rart det blir krangling og uenigheter på mange tråder.
Det jeg merker er at på Mola Mola Tamabquien, så har alle kildene samme signal styrke når de kommer til hodetelefon forsterker-delen, eller til forsterkeren. Noe som gjør det enkelt å skifte immelom kildene, for å høre om de er like eller ikke.Da er du heldig og har spart masse penger. Enten du får byttet den inn eller du selger den brukt til en bra pris.
Litt synd også egenlig for det kan jo kanskje tyde på at alle mennesker hører litt ulikt. Ikke rart det blir krangling og uenigheter på mange tråder.
Jeg hadde bare en Audiolab 6000CDT fra før av og for min del var det enkelt å høre forskjell med Pro-ject'en. USB har jeg gitt opp for lenge siden.
Det har ikke vært enkelt å sammenligne når produsentene opererer med forskjellig signalnivå,Vet ikke om de CD spillerene du sammenlignet, hadde samme signalstyrke ut digitalt?