Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    2.140
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke uenig, og lenge siden jeg har bedrevet vinterkjøring (På Yamaha ørken drog) så burde la det ligge.
    A young mans game. Eller, jeg husker Primus treff vi kom over på 80-tallet. Skjeggete gubber på Jawa og BMW kuer. Hardinger.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da er årets første tur et faktum, -i høyst ureglementert antrekk, og på jobb-pendleren noen runder i garasjen😅
    Bedre enn ingenting.

    Justering på gass, nedre og øvre clutchwire utført samtidig. Og biken er sesong klar. Kan knapt vente på å slippe det # buss helvette. Heller «Frog Game» mellom bilistene på Ringen. Skulle man kjøpt noen pigger og våget seg på en vintersesong igjen?

    Vis vedlegget 994122
    Ja i både stavanger og bergen brukte jeg sykkelen hele året
    Du må til enhver tid kjøre som om alle andre er idioter " og være forutseende og kjøre planlagt
    ,,,, du er den myke trafikanten
    Fine vinter sykkler er gamle totaktere , de bør ikke veie mer en max 120 -150 kg og være 100 -250 ccm De har akkurat passe torq i lav registerert til å ikke spinne ut og beholde veg grepet
    Uansett litt riski ,, men morsomt , det er ikke for alle , Erfaring på glatt kjøring m 2 hjul er minimum krav . S por valg får en helt ny oppfattning og kan være helt avgjørende for turene
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En kammerat og jeg fandt en adskildt gul 750 m III i papkasser ... i start 80 erne.
    Skruede den sammen og havde en sjov, men noget småfarlig sommer.
    Den havde sin helt egen mening om hvor kurven i et sving skulle ende - Hvilket yderst sjældent var den du selv havde planlagt.
    Motor vibrationerne gjorde ens hænder totalt følelsesløse efter 20 km kørsel.
    Men Herre jemini for et optræk ...... Heftig ting :cool:

    Ja du skal virkelig være rutinert og erfaren for å kjøre de heftige og ville trippel sylinderne,, egentlig burde de ikke vært på veien og tilgjengelige for alle manns
    Flere har mistet livet på dem
    Dog så er de virkelig drit kule å kjøre på bane ,, sånn v2 rgv og v4 til yamaha og suzuki : )
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    snakk om 2 stroke, kjørt mye rs 250 og rgv 250
    Apriliana fikk tuning til 60 hk på bakhjulet . )

    ronax 500, neweste of everything ,2 stroke injected v4

    Vis vedlegget 994201



    Får adrenalin kick av bare høre dem ,,, de helt ville


    RS 250, det har jeg også hatt. Den var nok ergonomisk bygd for små italienere og ikke for noen på rundt 1,80. Når jeg forsøkte å krype nedi den, så slo jeg konsekvent hjelmen i kåpeglasset.
    Solgte den og kjøpte Ducati 916 i stede. Det var en relativ stor overgang for å si det slik...
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    RS 250, det har jeg også hatt. Den var nok ergonomisk bygd for små italienere og ikke for noen på rundt 1,80. Når jeg forsøkte å krype nedi den, så slo jeg konsekvent hjelmen i kåpeglasset.
    Solgte den og kjøpte Ducati 916 i stede. Det var en relativ stor overgang for å si det slik...
    Ja oplevde ikke sitte stillig meg selv problematisk , må være den ene cm da : )
    Road racing gutta da våre var noe lange tynne laurer " i tillegg og godt humør ,, Pappaer i olje bransjen og spesial fuel versjoner var ett faktum : )

    RS250 var jo egentlig en bane sykkel ,,, vi solgte flere uten reg
    og klargjøring for bane
    For verstingene ble kun motor sent til england for å hente ut 6- 10hk ekstra
    En perle og ett konsept av en maskin ,,,for bane
    Sist RS kunde sente jeg meldingen ; Hjelp ,,, hent sykkeln din før jeg drreper meg "
    PS kjøiring etter rep var avtalt : )
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja oplevde ikke sitte stillig meg selv problematisk , må være den ene cm da : )
    Road racing gutta da våre var noe lange tynne laurer " i tillegg og godt humør ,, Pappaer i olje bransjen og spesial fuel versjoner var ett faktum : )

    RS250 var jo egentlig en bane sykkel ,,, vi solgte flere uten reg
    og klargjøring for bane
    For verstingene ble kun motor sent til england for å hente ut 6- 10hk ekstra
    En perle og ett konsept av en maskin ,,,for bane
    Sist RS kunde sente jeg meldingen ; Hjelp ,,, hent sykkeln din før jeg drreper meg "
    PS kjøiring etter rep var avtalt : )
    I forrige årtusen (?) så var det en egen 250 standard klasse i RR her i Norge. Den ble etablert fordi en 250 racing maskin kostet en arm OG en legg hvis den skulle være konkuransedyktig. Og med tilhørende servicekostnader. Det var ikke så mange som hadde råd til det, så da lagde de 250 standardklasse. Ideen var enkel, sykkelen skulle være standard, en kunne bytte kåper, eksosanlegg og et par småting til. Det gikk klart flest RS250'er i den klassen. Senere kom 600 production og den klassen erstattet 250 standard. Samme konsept men med 600 4-takt motorer.
    Og ja, det var en artig sykkel:
    Skal vi se, må vist slures igang på rundt 4000, slipper en clutchen på under det, så kveler den seg.
    Motorbrems - hva er det, finnes ihvertfall ikke i denne motoren.

    Ellers var den vel omtrent slik:
    4000 - her skjer det ingenting.
    5000 - skjer fortsatt ingenting.
    6000 - hm, skal det skje noe snart (?)
    7000 - nå begynner det å skje noe her.
    8000 - ikke så værst, nå går ihvertfall raskere fremover.
    9, 10, 11 og 12000, bare å holde seg fast.

    Det skal sies at girkassa var drevet deretter.
    Hvis en konsekvent klikket inn neste gir på 12000,
    Så falt den til 9000 som var i effektområdet.
    Til vanlig småkjøring, så var det muligens litt slitsomt.
    Overgangen til 916 var ganske stor, den skal IKKE slures igang på 4000...
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    I forrige årtusen (?) så var det en egen 250 standard klasse i RR her i Norge. Den ble etablert fordi en 250 racing maskin kostet en arm OG en legg hvis den skulle være konkuransedyktig. Og med tilhørende servicekostnader. Det var ikke så mange som hadde råd til det, så da lagde de 250 standardklasse. Ideen var enkel, sykkelen skulle være standard, en kunne bytte kåper, eksosanlegg og et par småting til. Det gikk klart flest RS250'er i den klassen. Senere kom 600 production og den klassen erstattet 250 standard. Samme konsept men med 600 4-takt motorer.
    Og ja, det var en artig sykkel:
    Skal vi se, må vist slures igang på rundt 4000, slipper en clutchen på under det, så kveler den seg.
    Motorbrems - hva er det, finnes ihvertfall ikke i denne motoren.

    Ellers var den vel omtrent slik:
    4000 - her skjer det ingenting.
    5000 - skjer fortsatt ingenting.
    6000 - hm, skal det skje noe snart (?)
    7000 - nå begynner det å skje noe her.
    8000 - ikke så værst, nå går ihvertfall raskere fremover.
    9, 10, 11 og 12000, bare å holde seg fast.

    Det skal sies at girkassa var drevet deretter.
    Hvis en konsekvent klikket inn neste gir på 12000,
    Så falt den til 9000 som var i effektområdet.
    Til vanlig småkjøring, så var det muligens litt slitsomt.
    Overgangen til 916 var ganske stor, den skal IKKE slures igang på 4000...
    Vel kommen etter DUC ,, du kjører jo maskinen deretter ?
    Den er krevende ,,men og mer forutsigelig ,, har du vart på track med dem ?

    Stemmer ikke helt sist modellen av RS 250 omg sier jeg bare , de har brukbar mid range 5 k ,, allt annet er feil, ds giringer på 9-10k litt avhengig aav load Våre hadde race titan eksoser dog

    En annen viktig faktor for race og vei ,, om dreving . En gitt bane eller kjøre strekning/svinger du elsker ,, du manger power eller gir , omdreving er tingen
    Min laverda 750 s hadde like god aks som 1000 ,, grunnet dreving bla
    Kjøre teknikken må legges om ,, se ronax vid lenger oppe ,,, slik kjørte vi


    Alltid elsket store 4 takter brute power men ikke allltid betjenlig ,Noen har bremsset seg rett på ræv
    i motor brems ,,, nei du skal ikke ha slipper clutch , Du skal lære å holde avslaget rett . ) imo og flere andre andre førere , nei heller ikke abs eller TC
    Beste er tunede track mc er mappede twins for forutsigelig het imo

    Den beste 4 cylinder ever ,,,en 200 hk mv augsta f4 mappet ,,, men og mappet for ned brems
    så sinnsykt genialt, Som en electro motor torq , ja fra 6 k
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nabosønnen hadde en blå 750 Mach III den gang da de kom.
    Han kjente bare til et turtall ...
    Han hadde forstått allt . ) Alle har vi vært ungdommer ? : )

    Og sjøl om vi blir eldre og kansje ,, ? klokere med tiden så er det en sjarme med å se noen
    beholde litt av det ungdommelige / barnslige ennå i voksen alder IMO
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Fordelen med 916 og 1098'en er at de har et ganske bredt effektområdet, en kan tillate seg å slippe de litt ned. Men det er klart, de gjør sitt beste i rundt 7-11000 området.
    I motsetning til det mange tror, så er faktisk 916 ganske tung styrt. Men når en først har fått lagt den i kurven en vil følge, så går den igjennom som et godstog. Er lite som påvirker den
    1098'en er mye av det samme, men for meg, så vandret den litt ut av svingen når en gir på ved utgangene. Byttet styrekrone og linkarmen i baksvingen, da ble den mye bedre.
    Har slipper på 1098'ene, er veldig greit å kunne gire ned uten at den logrer med halen...
    Er noen år siden jeg var på bane med banejernet, men den står her fortsatt. Kanskje en skulle se litt på den til våren...
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    In
    Fordelen med 916 og 1098'en er at de har et ganske bredt effektområdet, en kan tillate seg å slippe de litt ned. Men det er klart, de gjør sitt beste i rundt 7-11000 området.
    I motsetning til det mange tror, så er faktisk 916 ganske tung styrt. Men når en først har fått lagt den i kurven en vil følge, så går den igjennom som et godstog. Er lite som påvirker den
    1098'en er mye av det samme, men for meg, så vandret den litt ut av svingen når en gir på ved utgangene. Byttet styrekrone og linkarmen i baksvingen, da ble den mye bedre.
    Har slipper på 1098'ene, er veldig greit å kunne gire ned uten at den logrer med halen...
    Er noen år siden jeg var på bane med banejernet, men den står her fortsatt. Kanskje en skulle se litt på den til våren...
    Mange teknikker å bruke ,, Noen bruke liit bakbrems for å kontrollere slide " Beste er en motor m low down torq ala duc og 1190
    men jeg tror du blir en bedre fører med å herske de 2 genrene

    Ps rc8r har i standard insane mange induvidual settings for fører .Likeledes for trailing "og høyder chassi , link arm ratio
    mm
    her er en 250 vid , han kjører slik jeg ville eller gjør
    Og hør ,,, får du f,,, ikke kick av det ,, så vet ikke jeg

    Derfor er den ikke egnet i by kjøing, men en 50 mil telemark svingete vei omg

     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.653
    Antall liker
    7.306
    Sted
    Holmestrand
    Han hadde forstått allt . ) Alle har vi vært ungdommer ? : )

    Og sjøl om vi blir eldre og kansje ,, ? klokere med tiden så er det en sjarme med å se noen
    beholde litt av det ungdommelige / barnslige ennå i voksen alder IMO
    Dessverre hadde han ikke forstått riktig alt.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Når både motoguzzi laverda og mv agusta bringes fram ,, da er det ikke for ingen ting
    De rulet banene way back .Her en lyd fil av ett av vidunderne

    mv augusta 500 både først 4 cylindern og sist 3 cyl til agostini

     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    856
    Antall liker
    1.086
    Dro BMWen på en Trackday en gang. Gav mersmak. Skulle jeg gjort det igjen så hadde jeg hevet fothvilerne. I ettertid satt jeg på breiere bakfelg. BMWen er stor, lang og tung. Synes den klarte seg greit allikevel. Det var 30 varmegrader den dagen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.334
    Antall liker
    24.178
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Var veeeeldig ung, da jeg mødte ett hold tyskere på påskeferie i Århus.
    En av de var så flink å la meg prøve denne. Kjørte en tur på vel små 10 Km, og har aldrig glemt det.
    Drømte om å få råd de neste 20 årene..... men med danske avgifter......... Det lykkedes aldrig :ROFLMAO:

    1707800289177.png

    https://silodrome.com/benelli-750-sei/
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Var veeeeldig ung, da jeg mødte ett hold tyskere på påskeferie i Århus.
    En av de var så flink å la meg prøve denne. Kjørte en tur på vel små 10 Km, og har aldrig glemt det.
    Drømte om å få råd de neste 20 årene..... men med danske avgifter......... Det lykkedes aldrig :ROFLMAO:

    Vis vedlegget 995418

    https://silodrome.com/benelli-750-sei/
    Det ryktedes i tid at denne oppstod som kopi av honda cb 500 4 cylinderen ,,,bare med 2 ekstra sylindre : )
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja hvis de bare hadde fått bytta noen tenn plugger å synka forgasserne så,,,
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    856
    Antall liker
    1.086
    Jeg synes nok Allen Millyard får litt mer finish på greiene.
    Forøvrig flink fyr som får til mye artig. Typisk britisk "shed mechanic"

     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    953
    Antall liker
    488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Snodig motor - kan se ut som en blanding av 2- og 4-takt... :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn