- Ble medlem
- 06.04.2019
- Innlegg
- 7.464
- Antall liker
- 11.476
Irriterer du deg over fasthengslede drikkekorker? Til sommeren skrus det ytterligere til
Plastkorker i naturen er en uting, men drikkesøl er heller ingen vinner.
www.aftenbladet.no
Kollegaen var i harnisk på morgenmøtet. «Dustekorken» som nekter å slippe taket i melkekartongen hadde forårsaket melkesøl. «Den plastdingsen er bare så hat, men det er vel noe EU-greier.»
Hun har selvsagt rett. Det er det såkalt engangsplastdirektivet (SUP) som er roten til melkesølet og frustrasjonen. Og som skal hindre at plastkorker havner i naturen.
Det samme direktivet som har gitt oss papirsugerør og engangsbestikk av bambus. Finnes det noen lure korktriks?
Full kork
Det var Coca-Cola-menigheten som først fikk kjenne de fasthengslede korkene i fingrene. Senere har Tine, Ringnes og flere andre produsenter av drikkevarer kommet etter.
Til sommeren blir det full kork. 3. juli trer kravet om at korker og lokk skal sitte fast i drikkevareemballasje i kraft.
Det er i det minste anbefalingen Miljødirektoratet har gitt Klima- og miljødepartementet. Kravet gjelder all drikkeemballasje opp til tre liter som er laget av – eller inneholder plast.
I tillegg har Orkla bestemt seg for å utstyre refillkartongene til vaskemidlene sine med hengslede korker og lokk, selv om de ikke omfattes av direktivet. Det er med andre ord bare å venne seg til de fasthengslede korkene.
Nicolay Bruusgaard er kommunikasjonssjef i Ringnes. Han mener det handler om endring av vaner.
– Sørg for å brette korken godt til side, så går det fint å helle fra flasken.
Tine har laget en video som viser hvordan det skal gjøres:
«Klikk korken på plass og juster den i ønsket posisjon.»
Har endret korken 14 ganger
Tine hevder de tar kork på største alvor og konstant leter etter løsninger for å gjøre livet lettere for alle forbrukere, samtidig som miljøet spares.
– Derfor har vi endret korken hele 14 ganger siden første utgave med hengsel kom i 2022. Vi kommer ikke til å avduke den store kork-landingen før vi er sikre på at vi har funnet selve «gullkorken», forklarer kommunikasjonsrådgiver i Tine, Peder Buskenes.
Tine-kunder i alle aldre klager sin korknød, men flertallet tilhører den eldre garde, ifølge Tines mann.
– Det var et stort kork-engasjementet i fjor høst, men vi ser en tydelig nedgang, Vår erfaring er at det hjelper når vi forklarer hvordan korken fungerer.
– Har dere noen oppmuntrende ord til kunder som er ferd med å skru seg fast?
– En fattig trøst i frustrasjonens øyeblikk er at du aldri lenger trenger lure på hvor korken er blitt av.
– Hvor korken er blitt av? Det er tullete, kommer det kontant fra min melkesølende kollega.