Fornuftig å bygge mere jernbane, men det klarer vi ikke i dagens norge på et fornuftig vis. 1000 milliarder, 80 år med utredninger og ansvarsfraskrivelsesøvelser av ymse art før prosjektet skrinlegges
Ja, men følg med på den militære utviklingen på nordkalotten.
EU har en gigantsatsning på jernbane, dette inkluderede Sverige og Finland. Litt av grunnen, som jeg har dokumentert tidligere, er at en NATO logistikk øvelse i Italia feilet skikkelig. Da var konseptet frakt av tungt militær materiell i europa på vei. Dessverre var tilgjengelig veikapasitet ikke slik den engang var (når konseptet ble laget), materiellet kom ikke utfri havnen (kan være litt overdrivelse, men men..)
Da satser man mer på jernbane
Da kan man tenke følgende:
EU/NATO ruster opp jernbanen, også i nord til norsk/svensk riksgrense
NATO tar kanskje et større ansvar for opprusting av norsk jernbane til Narvik siden Narvik er nærmeste isfrie lett tilgjengelig havn for transport av tungt militært utstyr til slagmarken i nord Finland/Sverige. Konseptet med militær infrastruktur finansiert av NATO lever enda. Man kan se for seg at det denne gangen blir brukt på effektive transportveier fra isfrie havner i Norge (Trondheimsfjorden der det er jernbane allerede, Narvik der det er jernbane allerede) til Sverige og videre til Finland.
Skibotn; utrolig enkel og billig å lage jernbane fra fjorden og helt til russergrensen i finland. Den norske delen fra fjorden til finske grensen koster nok mindre en Follobanen
Problem solved, alle blir glade:
- militæret både her og der
- de lokale fordi de nå kan få en kjapp reise til kontinentet, eller bare til Luleå/Pitå for litt sommerferie med nesten godværsgaranti
-- og de slipper å dra innom Oslo der du ikke får kjøpt billett uten en App
- oslo/østlandet fordi de slipper å direkte finansiere en jernbane i nord, vel vel; alle betaler skatt der noe går til forsvaret der noe går til NATO der noe går til NATO finansierte infrastrukturprosjekt (puuhh)