V1, American style?
Der detter de vel gjerne ut av vinduer?Eller noe tatt rett ut av Putins Russland.
Ja, og i Norge også! Når Gro og gjengen skulle ha Gardermoen for en hver pris datt tilfeldigvis Jan Wiborg ut av hotellvinduet, rapporten om Hurum var dårlig nytt for Gardermoen. Klart han måtte bort! Dokumentmappen var borte også.....Der detter de vel gjerne ut av vinduer?
Men, ja.
Ja Putin begynte tidlig å blande seg inn i norske saker!Ja, og i Norge også! Når Gro og gjengen skulle ha Gardermoen for en hver pris datt tilfeldigvis Jan Wiborg ut av hotellvinduet, rapporten om Hurum var dårlig nytt for Gardermoen. Klart han måtte bort! Dokumentmappen var borte også.....
Mvh.
SAL
Jeg sto i en stige på hytta i fjor sommer og hørte motorlyd - mange sylindre. Det var definitivt ingen Cessna 172, så jeg tittet opp og så Spitfire og Mustang i formasjon på vei nordover.RR Merlin-lyden fra Spitfire og Mustang er virkelig noe å glede seg til. Jeg så en Spit nærmest knytte sløyfe om kontrolltårnet på et Kjevik-flyshow i 1990 omtrent. Uforglemmelig.
Tror du har en liten erindringsforskyvning. Våre Lynx heloer kunne ikke loope, på lik linje med resten av Lynx parken. (Men de er meget manøvreringsdyktige !) Da ville rett og slett hydraulikken gå i stå når de kom opp ned.Fascinerende og sterkt med all historien bak disse flyene, spesielt fra 2.verdenskrig.
Jeg har alltid vært interresert i fly, det har fulgt meg siden guttedagene. Jeg var for lang til å få prøve å bli flyger i forsvaret, og er glad for det idag.
Det minner meg på fine egne flyyopplevelser fra tiden i hæren i Nord-Norge. Mye nytt og spennende i luften på den tiden.
Jeg tok fallskjermsertifikat på fritiden på rekruttskolen, har ikke hoppet siden, men drømmer om det fremdeles.
Geværkompaniet vårt stilte på parade på flystripa på Bardufoss en gang Kong Olav var på besøk med en drøss NATO-topper. Da var det flyoppvisning med F16, som var ganske nye da, de tordnet forbi oss når de tok av, gikk rett til værs og strøk rett over hodene våre flygende opp-ned. En lydopplevelse for livet.
Helikopter var moro, ble brukt av hæren i de mange store øvelsene, og jeg husker skrekkblandet fryd da vi ble fraktet med Bell UH1 i "stridsmessig flyvning" med åpne dører mellom fjellene i Indre Troms.
Kystvakten fikk nye Lynx helikoptre på den tiden, jeg var med et militærkorps på besøk på en av båtene og piloten tilbød oss en liten demonstrasjon. Jeg ante ikke at det var mulig å gjøre loop med helikopter, men han gjorde det. Omtrent som dette:
Britiske Westland Lynx, verdens raskeste helikopter på 80-tallet.
Det har du helt sikkert rett i. Ikke umulig at vi så noen manøvre som vi syns var imponerende, og at noen snakket om at Lynx kunne være istand til noe liknende en loop hvis observert fra en viss retning. Vi trodde jo det skulle være umulig, derfor så imponert og begeistret. Fremdeles har jeg problemer med å forstå hvordan helikopter skal klare en virkelig loop. Litt samme som da jeg litt senere så Harrier-jagere som tok av vertikalt. Kan være en liten minne-brist der ogsåTror du har en liten erindringsforskyvning. Våre Lynx heloer kunne ikke loope, på lik linje med resten av Lynx parken.
......
Dette ser ganske ekstremt ut, men jeg er redd det er langt fra det eneste tilfellet.What goes up, must come down.