Som Balle sier det enkelt, presis og godt!
Det er på en måte dagens moderne morsekode og Enigma også om man vil samtidig, dechifferingen varier etter hvilket rammeverk som ligger bak. Det kan være såpass komplekst at det er både kryptert og komprimert opp til flere ganger. Når det gjelder data så er det svært vanlig å komprimere, for å spare båndbredde. Her er det ikke snakk om komprimering som lager dårligere kvalitet, det er algoritmer som samler sammen 1-ere og 0-ere for å spare plass, det brukes samme algoritme omvendt vei når det pakkes ut så data er identisk som før det ble pakket ned. De som har holdt på med f.eks. ZIP eller RAR filer, vet hva dette innebærer. Det er også noe som heter checksum ute og går som kontrollerer at data er identisk for hver pakke. Det krever jo noe CPU. Dette er på "data" siden av alle avspillere i dag, om det er PC eller streamer så er det samme protokoller som brukes og samme nettverk etc. Når det gjelder DAC så er det mye annet som foregår, der gjelder det bare å replikere et signal til en så ren sinus som mulig istedet og her er det også helt andre protokoller og data som foregår. Dolby har jo noe kodet signal, som betyr at man må bruke dems lisens for å få dekodet signalet etc.
Digitalt er ikke digitalt, kan man jo også likeså godt si. Databehandlingen er digital, der det digitale 1 og 0 gjøres om til hexadesimaler og andre regnestykker for å få ønsket format på pakkene som kommer inn. Checksum kan man ha i alle ledd og lag i OSI modellen, for å ha konsistens på data enkelt og greit som også bidrar til økt sikkerhet både for brukere og ikke minst tapsfri signalbehandling av f.eks. lyd eller hva som helst av data som kommer inn.