Tåler vi en Møller til?
Jeg kjøpte i sin tid en Audi A4 1998 modell. Brukt, men hadde gått bare litt over 20 000 km. 1998 modell, den med den problematiske forstillingen. Etter ca 60 000 km begynte forstillingen å "bråke". Tenkte å få det fikset i Norge, men det var ganske dyrt. Jeg skulle uansett til Praha med bilen, så jeg booket inn en verkstedtime der hos den største Audi-forhandleren. En del billigere enn Norge, men likevel kostet det en del. Etter 95 000 km begynte forstillingen å "krangle" igjen. I mellomtiden hadde det blitt en sak omkring dette akkurat på den modellen, der Audi hadde godkjent utvidet garanti til 100 000 km. Jeg tok kontakt med Møller og mente at de skulle reparere forstillingen på denne garantien.
Det nektet Møller fordi "bilen er reparert enn noen andre enn oss". Jeg mente at det skulle ikke spille noen rolle siden den var reparert av et Audi-verksted i utlandet og viste frem kvitteringen fra Audi-verkstedet i Praha. Den utvidete garantien var jo gitt av Audi, men det spilte ingen rolle. Møller kunne reparere, men jeg måtte betale.
Jeg tok da kontakt med NAF som satte advokat på saken. En uke etterpå fikk jeg telefon fra Møller om at jeg bare kunne komme med bilen, og de skulle selvfølgelig reparere den kostnadsfritt.
Siden noen tidligere nevnte BMW:
En av lyspærene i hovedlykten i min BMW 530D røk. Vanskelig å komme til, så jeg dro til forhandler (Strandveien Auto). De byttet lyspæren gratis. Tok ikke en gang betalt for selve lyspæren.
Etter 7 år (og en tur på Autobahn i Tyskland) røk turboen på den samme bilen. Tok kontakt med Strandveien, og de tok kontakt med BMW. Resultat: Turboen ble byttet uten at de tok betalt for delen, bare arbeid. Som BMW sa - turboen på den bilen skal ikke ryke etter 7 år (bilen hadde da gått ca 75 000 km).
Så det er da ikke bare sorgen.