Mens andre holder seg til faste rammer innen musikken, så trives jeg best "off grid". Smooth er min greie og lever godt med det.
Jeg må bare nevne, etter å ha kjørt Både VW og Škoda siden før påske, så var det noe annet å sette seg inn i egen bil. Fast, solid, presis og en helt annen kvalitetsfølelse. Hverken VW eller Škodaen gjør noe som helst feil, men det kjennes billig. Det støyer mer, er mer ustabil (kan jo være dekkene) og dessuten slapt. Både VW og škodaen hadde mange "hjelpemidler", som "lane assist", varsel ved bil ved siden, start/stopp funksjon mm. Noe min bil ikke har (er visst en businessversjon min). Start og stoppfunksjonen var mer irriterende enn godt er. Motoren starter når man slipper bremsen ved feks lyskryss og når man da gir gass, bykser bilen fremover. Lane assisten eller filholderen, korrigerer hvor du ligger i kjørebanen og man kjenner plutselig det drar i rattet om man tar en "innersving" eller ligger litt over midtstripen. Sikkert fint for noen, men ødela litt av kjøreopplevelsen. Nevnte funksjoner kunne deaktiveres, men ble aktivert automatisk ved ny kjøretur. Totalforbruket etter ca 1200 km med Škoda Scala (1.0Turbo) ble 0,42 pr 10km, noe som jeg må si er bra (iflg kjørekomputeren). Et par fiffige løsninger er paraply integrert i førerdøren og isskrape i egen holder i tankluken. Flere ladeuttak i midtkonsollen og samme for de i baksetet. VW hadde ryggekamera og på turen til Kongsberg før påske, stoppet vi ved en MENY butikk vest i Drammen. Jeg parkerte ved å rygge inn på en P-plass og da jeg gikk ut av bilen var det nesten tre meter til veggen bak bilen
. Sikkert bare en vanesak. Om jeg skulle sammenlig med hifi, så er Škoda Scala og VW T-Cross (tror jeg det var), veldig fornuftig og gjør det meste riktig, så jeg vil si at de er som Rotel slik jeg kjenner Rotel, mens Audien er mer som Luxman integrert. Altså ikke highest end, men en del over og det er fortsatt MYE som er bedre, både i bilverdenen og i hifiverdenen. Det spørs akkurat hva man liker og hvor mye man vil legge i dette. Det som egentlig er litt trist, er at alle disse hjelpemiddlene har kommet for å bli og det er jo selvfølgelig for å gjøre alt tryggere, men vi som sjåfører blir mer og mer passive og vi begynner å trykke på de store skjermene i bilen, fordi vi kjeder oss eller driver med helt andre ting som ikke har med bilkjøring å gjøre.... Gjør som Støre, følg nøye med (når du kjører)