^ Det ligger jo konkrete meninger og tanker nå (i Brüssel) om at en bil skal ha en stipulert levetid på kun 10 år (omtrent) der produsent skal ha garantiansvar i 7-8 av disse årene.
Hva et kjøretøy da evt skal koste og hvordan det skal være regningssvarende å være produsent kan jo bli relativt spennende å se.
Ikke noe nytt i det. BMW i3 i sin "extended range version" hadde jo det. Og hybridbiler som ikke er "plug-in" har vel fungert på den måten hele tiden? Ideen er jo at man kan ha en liten motor som går på optimalt turtall når det trengs og dermed kan bruke svært lite drivstoff underveis.
Realiteten er vel at Norge har en veldig gammel bilpark og nedover Europa er det relativt vanlig å ha langt nyere biler. Øst-Europa vil jo få et problem da det stadig fraktes gamle tyske biler østover. Når jeg er der nede ser jeg henger etter henger med gamle biler som fraktes til Polen, Slovakia, Ungarn, Romania, Bulgaria ...
Det fungerer fortsatt, til det eventuelt ikke fungerer lenger en ubestemt gang i fremtiden. Tror ikke det ble noen teknisk risiko med dette, mer en tverrstopp for videre utbygging og utvikling.
Den største risikoen der på kort sikt er fagforeningskonflikten i Sverige, hvor elektrikerforbundet boikotter arbeid for Tesla som sympatiaksjon. Musk har ingen forståelse for fagforeninger og kommer ikke til å gi seg. Etterhvert vil man vel se en del defekte superladere også hos Tesla i Sverige.
^ Det ligger jo konkrete meninger og tanker nå (i Brüssel) om at en bil skal ha en stipulert levetid på kun 10 år (omtrent) der produsent skal ha garantiansvar i 7-8 av disse årene.
Hva et kjøretøy da evt skal koste og hvordan det skal være regningssvarende å være produsent kan jo bli relativt spennende å se.
Jeg nevner ikke den konkrete utvidelsen av ELV-direktivet i det hele tatt. Om du leser hva jeg skriver: Konkrete meninger og tanker. Ikke vedtak og beslutninger. Også utover det ELV-direktivene omfatter.
det er sant,
Hva det kan utvikle seg til over tid er det ingen som kan si noe om i dag. Men, at det er en utvikling i en retning - utvilsomt.
Jeg nevner ikke den konkrete utvidelsen av ELV-direktivet i det hele tatt. Om du leser hva jeg skriver: Konkrete meninger og tanker. Ikke vedtak og beslutninger. Også utover det ELV-direktivene omfatter.
det er sant,
Hva det kan utvikle seg til over tid er det ingen som kan si noe om i dag. Men, at det er en utvikling i en retning - utvilsomt.
^ Det er ikke så enkelt å linke til noe som det ikke finnes underlag på (konkrete fremlagte forslag/beslutninger).
Signaler om hva som rører seg innenfor de ulike deler av EU parlamentet som berører bil får man jo bl.a gjennom de ulike organisasjonene (BIL, NBL, ABL osv), som alle jobber inn mot myndighetene. Slik det er innenfor alle bransjer/fagmiljøer. Når slike saker kommuniseres gjennom flere ledd kan det selvfølgelig resultere i rykter og antatte sannheter. Det er det alltid risiko for. Men, normalt - ingen røyk uten ild.
EU er jo (naturlig nok) et flerhodet troll i denne sammenheng, der de ulike instanser jobber mot sine mål og sine fanesaker.
Selvfølgelig er det da også motstridende interesser mellom de som jobber for industriens interesser, de som jobber for forbrukernes interesser og de som jobber med miljøfokus - og alle de interesseorganisasjoner som lobber for sine særinteresser.
Man ser jo også dette i Norge der ELV-direktivet berører både Vegdirektoratet og Miljødirektoratet.
Diskusjoner rundt krav til kvalitet/levetid på komponenter har utspring både i det å øke/ivareta forbrukernes interesser og tanker rundt harmonisering av komponentlevetid sett opp mot det komplette produktets stipulere levetid. Levetid på batterier har vært et element her, der tanker og ideer virker å ha gått rundt
hvorfor ikke fase ut- og resirkulere hele kjøretøyet når batteriet, som en kostbar, sentral komponent allikevel må skiftes.
Dette sees også i sammenheng med konsekvenser av et evt Euro 7 krav der krav til varige utslippsgrenser øker fra dagens 100K km/5år til 200K km/10år. Euro 7 vil også omfatte mer enn kun utslipp fra motor.
Today, the European Commission adopted a new proposal on common rules promoting the repair of goods, which will result in savings for consumers and support the objectives of the European Green Deal by reducing waste, among others.
ec.europa.eu
Det ser jeg frem til. Jeg hadde en opplevelse i fjor med en KitchenAid food processor som havarerte. Maskinen ser solid ut utenpå, men girkassen inni er bare plastikk. Et tannhjul mistet noen tenner etter konflikt med en litt for stor potet. Det var umulig å kjøpe reservedeler i Norge, nærmeste serviceverksted i Danmark. Beste løsning fra leverandøren var at jeg skulle sende maskinen til Danmark for reparasjon, på min egen risiko og regning.
Det jeg gjorde i stedet var å bestille reservedeler i USA, under deres «right to repair». De ville ikke/kunne ikke sende til Europa, formodentlig på grunn av avtalebetingelser med produsenten, så jeg fikk delene sendt til JetCarrier i New Jersey, skippet til Halden, og så sendt til meg med Bring. Deretter byttet jeg girkasse, og er litt forsiktigere med potetstørrelser fremover.
Nok en gang vil EU være konsumentens beste forsvarer, som for andre saker som roaming-avgifter etc. Noen må snart begynne å innrømme hva som er fakta her og slutte å spre oppspinn om hva EU «egentlig» vil. Det var slike historier man greide å overbevise en tilstrekkelig stor andel av britiske velgere om at brexit var en god idé. Det var det ikke, viste det seg.
Vi har mye å takke EU for både mhp personvern og forbrukerrettigheter. Samtidig krasjer enkelte EU direktiver som feks om plastposer og pant ofte med vel etablerte og fungerende systemer i Norge. Men hva annet kan vi vente når vi har valgt å ikke delta i utformingen av disse direktivene?
Ser de nevner telefoner spesielt. En ting er å fysisk reparere dingsen. Men hva hjelper det hvis leverandøren ikke lenger supportere dingsen (?)
Får du feks ikke sikkerhetsoppdateringer til dingsen, så er det uansett kjørt.
Hvor lenge vil leverandøren bli pålagt å supportere dingsen (?)
Har selv liggende en nå omlag 6 år gammel 'phone, og den fungerte helt greit til mitt bruk. Men siden den i fjor ikke lenger var supportere av leverandøren, så fikk jeg (streng) beskjed om å skaffe en ny. Driver nå langtidstest av batteriet i den gamle, bruker den som wifi terminal hjemme og lader den nå ca 1 gang i uka mot før 1 gang i døgnet. Kan ikke si at jeg sålangt merker noen degradering av batteriet...
har en roota android telefon på 5året, fungerer helt fint enda. Selve hardwaren er bra, men det store problemet er som nevnt dårlig støtte og at mange lager Software som gjør telefonen dårligere etter hvert slik at man skal kjøpe ny.
Og jeg kan hvis jeg vil hente ny telefon hvert år via jobben, men så lenge den jeg har funker bra så ser jeg ikke behovet for å bytte.
Jeg håper det kommer samme muligheter for el biler, slik at man kan laste inn andre programvarer som utvider levetiden og gir bedre opplevelse enn standard....
Vi har mye å takke EU for både mhp personvern og forbrukerrettigheter. Samtidig krasjer enkelte EU direktiver som feks om plastposer og pant ofte med vel etablerte og fungerende systemer i Norge. Men hva annet kan vi vente når vi har valgt å ikke delta i utformingen av disse direktivene?
Eksakt. Vi ser også stadig at Norge venter med å gjøre det som er rett og riktig til EU har bestemt, så slipper norske politikere å ta støyten. Som dette «right to repair»-direktivet, eller nå sist energicharteret.
EU mener det internasjonale Energycharteret er i strid med klimamålene og vil trekke seg fra avtalen. Nå følger også Norge etter.
www.energiogklima.no
Charteret gjør det mulig for energiinvestorer å saksøke land og kreve erstatning for internasjonale voldgiftsdomstoler, dersom politiske tiltak eller lover har en negativ effekt på deres fortjeneste. Dette gjelder også om tiltakene tjener vertslandenes legitime mål om å beskytte miljøet og klimaet.
Sikkert riktig å gjøre, og på høy tid, men kunne blitt en ubekvem diskusjon for oljelandet Norge alene. Det er lettere å dilte etter og si at «vi følger EU i denne saken». Det hadde vært enda bedre om vi også kunne påvirke EU’s standpunkter, men det vil vi helst slippe. I «sjølvråderettens» hellige navn.
Synes du offentlig debatt skal overlates til løse rykter som ikke lar seg dokumentere? Bare stole på alle påstander av typen «jeg hørte en liten fugl synge om at…»? Hvilken troverdighet har det, på en skala fra sju til søtten?
Dette er på omtrent samme nivå som om regjeringen, eller et regjeringsparti drøfter ulike forslag de kanskje på et tidspunkt ønsker å fremme. Slikt kommer jo ofte frem i lyset på ulike måter.
Er det da feil å ymte frempå hva som diskuteres - og hva som på et tidspunkt kanskje kan bli realiteter.
Eller må man avvente til man på et eller annet vis kan legge frem «dokumentasjon» ?
Dette er på omtrent samme nivå som om regjeringen, eller et regjeringsparti drøfter ulike forslag de kanskje på et tidspunkt ønsker å fremme. Slikt kommer jo ofte frem i lyset på ulike måter.
Er det da feil å ymte frempå hva som diskuteres - og hva som på et tidspunkt kanskje kan bli realiteter.
Eller må man avvente til man på et eller annet vis kan legge frem «dokumentasjon» ?
Det kunne jo være en bra start om du fortalte hva som er dine kilder til hva som påstås å diskuteres. Det kan være lekkasjer fra noen i maktens korridorer, eller det kan være fri fantasi fra en anonym gjøk på internett. Noen av oss mener det gjør en forskjell. I disse tider regnes ikke utsagnet «ingen røyk uten ild» som spesielt sofistikert kildekritikk.
Synes du offentlig debatt skal overlates til løse rykter som ikke lar seg dokumentere? Bare stole på alle påstander av typen «jeg hørte en liten fugl synge om at…»? Hvilken troverdighet har det, på en skala fra sju til søtten?
Skjønner ikke helt at du, som jeg anser for å være relativt oppegående, ikke ser det som interessant å få informasjon om hva som rører seg rundt forbi av ting, rykter, eller ikke.
Kan jo da lett trekke parallell til diskusjonene rundt kriminalitetsutviklingen i en annen tråd.
Vi får kun forholde oss til flere år gammel statistikk da, for det er den eneste dokumentasjonen. At Politiet, politikere og «alle» andre hevder at det har vært en markert økning de siste årene er jo bare udokumenterte løse rykter som ikke hører hjemme i den offentlige debatten.
Skjønner ikke helt at du, som jeg anser for å være relativt oppegående, ikke ser det som interessant å få informasjon om hva som rører seg rundt forbi av ting, rykter, eller ikke.
Kan jo da lett trekke parallell til diskusjonene rundt kriminalitetsutviklingen i en annen tråd.
Vi får kun forholde oss til flere år gammel statistikk da, for det er den eneste dokumentasjonen. At Politiet, politikere og «alle» andre hevder at det har vært en markert økning de siste årene er jo bare udokumenterte løse rykter som ikke hører hjemme i den offentlige debatten.
I den tråden florerte det også av linker til avisartikler og andre kilder til det samme, og det ble vel etterhvert etslags konsensus om at kriminalitetsutvklingen blant unge på Oslos østkant og en del andre steder de siste årene ikke nødvendigvis er fanget opp i den nasjonale statistikken. Dessuten argumenterte bl a Sluket med hva han kan se utenfor egen dør, dvs øyevitneskildring.
Nå, din tur. Linker til artikler som gjengir de diskusjonene du påstår at foregår? Har du selv vært til stede i de lukkede møtene og kan legge frem førstehånds info? Hvordan vet du at dette diskuteres?
Jeg synes mer generelt at spredning av grunnløse rykter ikke er spesielt interessant, bare unødvendig støy. For å vite om «ting» er interessante eller ikke ville det være nyttig å vite kilden til påstanden. Om man selv spekulerer, som jeg også av og til gjør om hva som foregår på bakrommet i den rødgrønne regjeringen, får man heller legge det frem som det og ikke påberope seg ubestemmelige kilder.
Deg om det. Du får jo synes og mene akkurat det du ønsker.
I mitt virke er det viktig å orientere seg om hva som rører seg «på by,n» - rykter, signaler osv, og notere seg det, for så å gjøre som Støre (følge nøye med) og så snart det lar seg gjøre bringe antakelser over i fakta, eller avskrive det.
Og - expect the unexpected, snarere enn å være på hæla når det evt inntreffer. Da er man allerede bakpå, og da kan det allerede være for sent ute.
For andre er det tydeligvis greit nok med å forholde seg til svart/hvitt - enten gjelder det, eller ikke.
Mth Slukets kommentar. Det er flere enn han som observerer episoder. Men, skal man generalisere og almenngyldiggjøre noe utfra enkeltpersoners observasjoner utenfor sin stuedør?
Politiet - kan vi stole på hva de mener? De ønsker mer ressurs, og kan således ha en skjult agenda.
Media, jo det de bringer til bords må vi jo tro på.
Nei - vi får nok vente til fakta foreligger.
Igjen, du sier det «rører seg», men er ikke villig til å si noe om hvor og hvordan du har fanget opp dette, bare at «ingen røyk uten ild». Nuvel, men hvordan kan vi andre vite at det ikke er du som rører?
For min del ville det faktisk holde med en enkeltpersons observasjon (din) hvis du kan sannsynliggjøre at du selv var til stede og overhørte EU-politiker X diskutere dette med EU-byråkrat Y. Da ville du ha belegg for påstanden din.
Det heter seg at «extraordinary claims require extraordinary evidence». Det du påstår «rører seg» går stikk motsatt av det jeg kan observere som EU’s standpunkter og politiske retning. Det er heller ikke veldig mye som tyder på at noen partier gjør kampanje på de standpunktene du nevner foran årets EU-valg. Jeg ser ikke hva som angivelig skulle «røre seg» i den retningen. Motbevis meg gjerne, men jeg vil gjerne se mer enn din egen påstand for å tro på det du sier.
Linker til artikler som gjengir de diskusjonene du påstår at foregår? Har du selv vært til stede i de lukkede møtene og kan legge frem førstehånds info? Hvordan vet du at dette diskuteres?
Ja, jeg har med ujevne mellomrom deltatt på ulike seanser i regi av bransjerelaterte organisasjoner, og var også for en del år tilbake bedriftens representant i en av de.
Du leser det jeg skriver (forsøker å vri det til, og mistenkeliggjøre) som om det skulle være dokumenterte uttalelser fra EU parlamenter og representanter. Langt derifra. Det dreier seg om signaler som fanges opp av de som har vantene lenger inn i byråkratiet enn du og jeg. Også EU byråkrater lekker info om hva som diskuteres bak «lukkede» dører. Og hvorfor skulle det være så veldig vanskelig å tro at det diskuteres ulike scenarier for fremtiden - også innenfor dette området.
Du er, som du selv nevner, flink til å «spekulere» innenfor andre områder, men her - nope.
Klart det er mye rart som diskuteres, men noe slags obligatorisk skroting av elbiler etter ti år kombinert med fabrikkgaranti i 7-8 år tror jeg rett og slett ikke på.
Og om det var en slik diskusjon er vel det enda et tegn på at Norge burde være fullverdige medlemmer med innsyns- og medbestemmelsesrett, heller enn bare vente og se hva man til slutt bestemmer på våre vegne. Sjølvråderett - bah!
El Pais har skrevet litt om det og det dreier seg om større reparasjoner av bensin og dieselbiler med en tenkt aldersgrense på 15 år har jeg lest et annet sted
El Pais har skrevet litt om det og det dreier seg om større reparasjoner av bensin og dieselbiler med en tenkt aldersgrense på 15 år har jeg lest et annet sted
Nei, dette er om End of Life Vehicle-direktivet. Det sier ingen ting om noen obligatorisk skrotingsalder, men en del om hvordan ikke lenger reparerbare bilvrak skal skrotes. Eneste kilde El Pais oppgir for ryktene om noe annet er «noen hevder på sosiale medier at…»
The Commission is proposing a new set of rules to help protect the environment, make the European vehicle industry more sustainable and robust, reduce energy use, and benefit the recycling industry.
Her var det mange punkter som kan tolkes for langt.
Eks, min CJ7 har dører som ikke er skrudd fast i det hele tatt, de henger på stabelhengsler. Det er orginalt fra fabrikk og med hensikt. Så hvis jeg blir stoppet langs veien uten dører så kan jeg risikere at bilen blir kondemnert der og da (?)
1G er også trøblete, motor og girkasse bytte er ganske vanlig.
Og 3f, hvis du blir underkjent i en eu test på utslitte bremser, så kan en altså risikere at bilen blir kondemnert. Legg merke til at da skal "noen" uspesifiserte foreta en teknisk inspeksjon. Hvilke føringer skal ligge til grunn for denne inspeksjonen og hvem skal utføre den (?)
Her var det mye som nok krever en konkret avklaring på hva som faktisk skal være gjeldende regelverk. Skal bli interessant å se hvordan dette ender...
Jeg synes det legges alt for mye vekt på store motorer og aksellerasjon i disse omtalene og "testene" av elbiler. Hva med kjøreegenskaper og komfort - det som virkelig teller. Min i5 går 0-100 på 3,8 sek og 0-200 på 12. Når bruker jeg det? Aldri. 0-100 er morsomt 2 ganger, deretter uvesentlig.
Rettere sagt - man kan bruke det for å komme ut av noen vanskelige situasjoner, f.eks. en forbikjøring der det plutselig kommer en bil imot (for kort strekning til å ha full oversikt når du starter forbikjøringen), men det er jo ofte situasjoner du kommer i fordi du vet at du har mye krefter og kan gi på litt, en situasjon du ikke hadde kommet i hvis du ikke hadde hatt den raske aksellerasjonen.
En viktig ting for meg er muligheten til å stille inn kjørestillingen riktig. Jeg har lange ben og vil sitte slik at jeg har tilnærmet 90° vinkel i albueleddet for å ha mest mulig kraft når jeg dreier på rattet. Det er enkelt å få til i min i5, da mulighetene for rattinnstilling med både høyde og lengde av rattstammen er svært gode. I tillegg er det svært gode muligheter for justering av lengden og høyden av lårstøtten. Jeg har aldri prøvd en annen bil der jeg sitter like behagelig. Det er veldig viktig på lange turer. I de fleste biler jeg har prøvd blir jeg sittende for langt fra rattet med for dårlig lårstøtte. Det er tydeligvis ikke "fancy" nok til å bli nevnt i slike omtaler?
Her var det mange punkter som kan tolkes for langt.
Eks, min CJ7 har dører som ikke er skrudd fast i det hele tatt, de henger på stabelhengsler. Det er orginalt fra fabrikk og med hensikt. Så hvis jeg blir stoppet langs veien uten dører så kan jeg risikere at bilen blir kondemnert der og da (?)
1G er også trøblete, motor og girkasse bytte er ganske vanlig.
Og 3f, hvis du blir underkjent i en eu test på utslitte bremser, så kan en altså risikere at bilen blir kondemnert. Legg merke til at da skal "noen" uspesifiserte foreta en teknisk inspeksjon. Hvilke føringer skal ligge til grunn for denne inspeksjonen og hvem skal utføre den (?)
Her var det mye som nok krever en konkret avklaring på hva som faktisk skal være gjeldende regelverk. Skal bli interessant å se hvordan dette ender...
Hvis du kan reparere den såpass at den kan passere neste EU-kontroll med samme chassisnummer er den jo reparerbar. Du kan bytte motor, girkasse og til og med karosseri så lenge bilens identitet er beholdt (VIN-nummeret, som nå). Om den er historisk veteranbil behøver den ikke engang være reparerbar. Om den er typegodkjent uten dører er det ikke noe problem.
Dette regelverket handler ikke om å få trafikkfarlige biler bort fra veien, men om å resirkulere bilvrak. Det er et avfallshåndteringsdirektiv. Det står ingen 10- eller 15-årsgrense i det. Tvert i mot er det et uttrykt ønske om å vedlikeholde biler så lenge det er forsvarlig. Grunnen til de detaljerte reglene for å kunne kjenne igjen et bilvrak når man ser det er for å kunne stanse en del lyssky virksomhet, som smugling av bilvrak til tredjeland og «bilkirkegårder».
Jeg er fortsatt mildt fascinert av hvordan enkelte absolutt må tolke alt som kommer fra EU med dyp mistillit, men vil for all del ikke selv ha noen innsyns- eller påvirkningsrett. «Vi får se hvilke dumheter de bestemmer seg for», liksom, ikke «jeg skal ringe min representant og be henne kreve en endring her før det blir vedtatt». Det er veldig merkelig.
Ja, det er mange vrak som eksporteres fra vestlige land til tidligere østeuropeiske land som nå er medlem av EU. På mine turer gjennom Tyskland til Tsjekkia er det ikke få vrak på hengere man ser. Felles for dem er at disse stort sett er på vei til Polen, Romania eller Bulgaria. For noen uker siden traff jeg også på flere fra Moldova.
Jeg synes det legges alt for mye vekt på store motorer og aksellerasjon i disse omtalene og "testene" av elbiler. Hva med kjøreegenskaper og komfort - det som virkelig teller. Min i5 går 0-100 på 3,8 sek og 0-200 på 12. Når bruker jeg det? Aldri. 0-100 er morsomt 2 ganger, deretter uvesentlig.
Rettere sagt - man kan bruke det for å komme ut av noen vanskelige situasjoner, f.eks. en forbikjøring der det plutselig kommer en bil imot (for kort strekning til å ha full oversikt når du starter forbikjøringen), men det er jo ofte situasjoner du kommer i fordi du vet at du har mye krefter og kan gi på litt, en situasjon du ikke hadde kommet i hvis du ikke hadde hatt den raske aksellerasjonen.
En viktig ting for meg er muligheten til å stille inn kjørestillingen riktig. Jeg har lange ben og vil sitte slik at jeg har tilnærmet 90° vinkel i albueleddet for å ha mest mulig kraft når jeg dreier på rattet. Det er enkelt å få til i min i5, da mulighetene for rattinnstilling med både høyde og lengde av rattstammen er svært gode. I tillegg er det svært gode muligheter for justering av lengden og høyden av lårstøtten. Jeg har aldri prøvd en annen bil der jeg sitter like behagelig. Det er veldig viktig på lange turer. I de fleste biler jeg har prøvd blir jeg sittende for langt fra rattet med for dårlig lårstøtte. Det er tydeligvis ikke "fancy" nok til å bli nevnt i slike omtaler?
Utvilsomt, men det er jo mye viktigere enn om bilen akselererer 0-100 på 2,5 eller 3,8 sekunder. En ting er nå disse youtube videoene av tufser som raser rundt i biler med alt for store motorer, men det nevnes jo ikke i såkalte seriøse tester heller. Når i5 vises i en youtube-video er det 2 ting som nevnes - den fantastiske akselerasjonen (som ikke er så fantastisk: 0-100 på 3,8 sek er ikke veldig spesielt med elektriske biler) og muligheten til å spille dataspill på displayet mens man lader. 2 totalt meningsløseting. Det er mange elbiler som er raskere enn en i5 i akselerasjon, og spille dataspill mens man lader? Da har man gjerne kjørt 30 mil og da er det my viktigere å gå en liten tur enn å sitte og spille dataspill.
Jeg blir er etter hvert rimelig lei av alle disse videoene av folk som kjører rundt med strake armer for å nå fram til rattet og tror at det er tøft og at det er slik man skal sitte.
Har du ikke fått med deg at det er kvart på 3 som gjelder nå?
Uansett gjelder kritikken min også såkalte "seriøse anmeldelser".
Jeg reagerte bl.a. på en anmeldelse i elbilforum på nettet der de kommenterte at på i5 var det vanskelig å justere de utvendige speilene langt nok ut til å se skikkelig bakover (jeg som er 1.92 lang har aldri hatt det problemet). Da må man ha førersetet veldig langt bak. Mannen som skrev dette er ikke spesielt lang, så han må ha sittet så langt bak at han knapt nok rakk fram til rattet.
Utvilsomt, men det er jo mye viktigere enn om bilen akselererer 0-100 på 2,5 eller 3,8 sekunder. En ting er nå disse youtube videoene av tufser som raser rundt i biler med alt for store motorer, men det nevnes jo ikke i såkalte seriøse tester heller. Når i5 vises i en youtube-video er det 2 ting som nevnes - den fantastiske akselerasjonen (som ikke er så fantastisk: 0-100 på 3,8 sek er ikke veldig spesielt med elektriske biler) og muligheten til å spille dataspill på displayet mens man lader. 2 totalt meningsløseting. Det er mange elbiler som er raskere enn en i5 i akselerasjon, og spille dataspill mens man lader? Da har man gjerne kjørt 30 mil og da er det my viktigere å gå en liten tur enn å sitte og spille dataspill.
Jeg blir er etter hvert rimelig lei av alle disse videoene av folk som kjører rundt med strake armer for å nå fram til rattet og tror at det er tøft og at det er slik man skal sitte.