Bil, båt og motorsykkel Sierra Cosworth, kjøpetips/erfaringer

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
341
Antall liker
510
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Jeg har med hell involvert forumet tidligere for innspill til kjøp av bil litt utenom det vanlige. Forrige gang endte vi opp med en 2015 Golf R - artig bekjentskap og kanskje verdens beste kompromiss mellom, effekt, pris, praktikalitet, komfort og driftsikkerhet. Men litt sjelløst...

Så det er på tide å realisere en guttedrøm. Drar å ser på denne i morgen: 20230818_154903.jpg

20230818_154903.jpg

Jeg er ikke del av noe bilmiljø lenger, kjenner ingen ressurspersoner på Ford og står litt på bar bakke. Historien bak bilen er 1 eier i 8 år, bilen er utviklet med øye for kvalitet og effektivitet. Karosseri og ramme skal være bra, rustfritt (utopi, men selger er veldig tillitsvekkende og tilsynelatende veldig ærlig) og det tekniske skal være på stell. Men hva bør en sjekke litt ekstra grundig? Jeg forstår jo at dette er ting som er delvis driftsikkert, hva som helst kan ryke når som helst, men hva er deres tips til å eventuelt avdekke typiske ting?

Setter pris på alle innspill 🙂
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.312
Antall liker
12.984
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg hadde 2 stk std Sierra 2.0 fra 84-96... omtrent ingen problemer med de, men Cosworth var/er betydelig annerledes motor og drivverk... jeg regner med at også hjuloppheng o.l. ble forsterket, men det kommer vel mest an på hvordan bilen er brukt/kjørt...
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
12.253
Antall liker
9.824
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En veldig artig bil.
Prøvde siste utgave på Ford i Mysen da den kom.
Fikk frem fliret den husker jeg.
4x4 og 220 hk den gangen var ganske heftig.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.400
Antall liker
10.744
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hadde engang en kamerat som hadde en Cosworth Sierra, det var versjonen med bakhjuls trekk og motoren var jazzet opp til +/- 450 hk og det er en av få biler som har skremt meg....... den var vill........... andr ebilen som har skremt meg var en Lotus Super Seven med turbomatet BDA motor...... 250 hk hørees ikke mye ut i dag, men hvis bilen veier under 800 kilo og rumpa de befinner seg millimetere i fra bakkennivå og er kun beskyttet av en tynn finerplate....... så er det både spennende og skremmende. Problemet med Cosworth Sierra'er i dag er at det er laaaaaaangt mellom eksemplarer som er fine..... 9 av 10 har vært vraket, stjålet rundbulka opptil flere ganger....... så det og finne en fin en er ikke lett.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.944
Antall liker
14.348
Sted
Sørlandet
Hei,

1) Vær sikker på at det er en ORIGINAL Cosworth med matching numbers. Det er mye rart der ute. Mye svindel, tyvegods osv.
2) Rust
3) Rust
4) Gode motorer men jeg ville forsikret meg hvor god motoren i ditt eksemplar faktisk er. Servicehistorikk, overhalinger, leak test, komp osv
5) Det originale interiøret er kostbart og slites fort. For meg er det viktig at også interiøret er originalt.
6) Kjøp BMW M3
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
11.737
Antall liker
11.832
Hei,

1) Vær sikker på at det er en ORIGINAL Cosworth med matching numbers. Det er mye rart der ute. Mye svindel, tyvegods osv.
2) Rust
3) Rust
4) Gode motorer men jeg ville forsikret meg hvor god motoren i ditt eksemplar faktisk er. Servicehistorikk, overhalinger, leak test, komp osv
5) Det originale interiøret er kostbart og slites fort. For meg er det viktig at også interiøret er originalt.
5) Kjøp BMW M3
De fem første punktene er gode råd, men jeg tenker at for folk som handler for å restaurere, er det bare sånn virkeligheten er. Vi ser det jo daglig på typiske "car rescue" reality på TV, de henter frem vrak fra glemselen, og gjør "ny" bil ut av det.

Til det siste punktet er det å si at dersom det er en ekte Sierra Cosworth 4x4 man ønsker seg, er BMW en annen bil. ;)
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
967
Antall liker
499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Kunne Lotus Omega være et alternativ? Den har sikkert mange av de samme problemene som Sierra'en, og sikkert minst like vanskelig å finne et ryddig eksemplar...

Med et langt liv med bilforsikring husker jeg godt at Sierra Cosworth er den eneste bilen jeg har vært borti med en tyverifrekvens rundt 170, dvs. at hver bil gjennomsnittlig ble stjålet 1,7 ganger i året! God grunn til å sjekke et eventuelt objekt grundig!
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
341
Antall liker
510
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Takk for innspill! Bil er besiktiget og ga godfølelsen. Alt stemmer - historien, opplevelsen, minimalt med uunngåelig rust osv.

Bilen er godkjent ombygget noe som forsåvidt er helt ok for min del. Original er å foretrekke, men om det er verdt differansen i kroner synes jeg nok ikke...

Maskinen og drivlinja virker også satt opp for holdbarhet med mye riktige deler. Gjennomført.

Så dere ser jo hvilken vei dette forhåpentligvis går... 😎
 

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
1.773
Antall liker
1.945
Sted
VestBredden
Ditto bil selges snart (Midnight Blue) (ikke meg) til den rette. Ikke lagd mange av den bilen med den farven
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
12.253
Antall liker
9.824
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
GTI Dreper den gangen det. Husker jeg prøvde en på Ford i Mysen når pappa kjøpte ny Sierra. Den gangen var det en stygg rask bil. Var rundt 1990.
200hk og 0-100 på rundt 6 sek. Det var raskt den gangen. Husker jeg smilte fra øre til øre utover slettene mot Sverige.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.122
Antall liker
10.671
Hei,

1) Vær sikker på at det er en ORIGINAL Cosworth med matching numbers. Det er mye rart der ute. Mye svindel, tyvegods osv.
2) Rust
3) Rust
4) Gode motorer men jeg ville forsikret meg hvor god motoren i ditt eksemplar faktisk er. Servicehistorikk, overhalinger, leak test, komp osv
5) Det originale interiøret er kostbart og slites fort. For meg er det viktig at også interiøret er originalt.
6) Kjøp BMW M3
Punkt 1-5 gjelder vel uansett hvilken bil man kjøper av denne typen.
 
Topp Bunn