Høyttalere Er du sensitiv til lydsignaturer?

  • Trådstarter Utgatt medlem 28213
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Sikkert rett i allt, men nå låter det jo, som Kathrine er nesten der, hvor hun har lyst å være.
    Kunne jo hende, at noen bittesmå "twerks" med DSP kunne fanget det sisste ;)
    Ja... Det er en liten ting til da.. De er altfor store. Jeg synes ikke det passer, selv om de er veldig fine, så.. Det er så massivt. Så jeg trenger nok en DSP med speaker-shrinking funksjon i tillegg :) :p
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.945
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg vart forelska i Beverigde 2 elektrostathøgtalarar attende i 1978. Høgtalarar som baud på ein sinnsjuk realisme når det kom til lydbilde og oppløysing. Dette skjedde på eit tidspunkt då det var uråd for meg å skaffe pengar til slikt. Så ting måtte utsetjast til eg var etablert. Det skjedde mykje rart dei neste 30 åra, og eg prøvde etter kvart eit femtitals høgtalarar (og mykje anna hifistell). Det var svært lite av desse som var dårlege, og sjølv om høgtalarane var til dels svært ulike, hadde så å seie alle kvalitetar som eg kunne like. Så fekk eg høyre ein konstruksjon som hadde noko av det eg kunne kjenne att frå dei gamle Beverigdane. Men likevel svært ulikt. Det enda med at eg ga opp Beverigdeprosjektet og ørkenvandringa etter dei. Så slo eg meg til tåls med MBL 101E2, og er tydelegvis fornøgd, ettersom eg ikkje har skifta dei ut etter snart 15 år. Dei har nokre av dei eigenskapane eg var så begeistra for i Beverigdehøgtalarane, når det gjeld perspektiv og oppløysing, men er mykje betre på andre felt, så eg er tilbøyeleg til å meine at dei er betre. Dei er kanskje ikkje verdas beste høgtalarar, men mange meiner at dei ikkje er langt i frå....
    Så dette, og sjølvsagt den bias og tilvenning eg har hatt gjennom mange år med MBL, ser eg ingen grunn til å byte høgtalarar. Det vil sikkert skje når eg vert så gammal at eg må på pleieheim, men ikkje før. Helst ikkje då heller..
    Som Bob Dylan seier det:
    If you cant get the one you love
    You better lov the one you get.
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Eg vart forelska i Beverigde 2 elektrostathøgtalarar attende i 1978. Høgtalarar som baud på ein sinnsjuk realisme når det kom til lydbilde og oppløysing. Dette skjedde på eit tidspunkt då det var uråd for meg å skaffe pengar til slikt. Så ting måtte utsetjast til eg var etablert. Det skjedde mykje rart dei neste 30 åra, og eg prøvde etter kvart eit femtitals høgtalarar (og mykje anna hifistell). Det var svært lite av desse som var dårlege, og sjølv om høgtalarane var til dels svært ulike, hadde så å seie alle kvalitetar som eg kunne like. Så fekk eg høyre ein konstruksjon som hadde noko av det eg kunne kjenne att frå dei gamle Beverigdane. Men likevel svært ulikt. Det enda med at eg ga opp Beverigdeprosjektet og ørkenvandringa etter dei. Så slo eg meg til tåls med MBL 101E2, og er tydelegvis fornøgd, ettersom eg ikkje har skifta dei ut etter snart 15 år. Dei har nokre av dei eigenskapane eg var så begeistra for i Beverigdehøgtalarane, når det gjeld perspektiv og oppløysing, men er mykje betre på andre felt, så eg er tilbøyeleg til å meine at dei er betre. Dei er kanskje ikkje verdas beste høgtalarar, men mange meiner at dei ikkje er langt i frå....
    Så dette, og sjølvsagt den bias og tilvenning eg har hatt gjennom mange år med MBL, ser eg ingen grunn til å byte høgtalarar. Det vil sikkert skje når eg vert så gammal at eg må på pleieheim, men ikkje før. Helst ikkje då heller..
    Som Bob Dylan seier det:
    If you cant get the one you love
    You better lov the one you get.
    Ja, de MBL'ene er jo et par små billige budsjetthøyttalere :D Godt at du er fornøyd med de. Det er vel det du snakker om, som jeg også er inne på. Synd du ikke fikk tak i et par Beverigde om enn ikke bare for nostalgiens skyld. Selv har jeg aldri hørt om merket. Det er litt slik jeg oppfatter Kef også, eksempelvis at jeg sitter og skriver med musikk på anlegget. Noen ganger stopper alt fordi høyttalerne overrasker deg med et eller annet. Tro det eller ei, men LS50 klarer dette. Jeg tror rett og slett jeg liker at lyden skal være bak høyttalerne, det er kun stemmer som kan tre frem i mine ører vel og merke. Likevel er det godt at noen her inne har virkelig funnet sitt nirvana :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.945
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    KEF var noko av det kjekkaste eg hadde høyrt attende på 70-talet, heilt til eg høyrde noko endå betre...
    Konkurrentar til KEF er JBL, Tannoy og denslags vil eg seie. MBL er ganske annleis, om enn gode.

    Dersom du får sjansen til å prøve elektrostatar, er det fleire av desse som verkeleg kan gje att lyden tredimensjonalt.
    Dei gongane eg har hatt elektrostatar i heimen, har eg også fått meir og meir lyst til å lytte til klassisk, spesielt symfoniar og store orkesterverk. Smaken kan endre seg når ein endrar høgtalarar.

    Beverigde er visstnok tilgjengeleg med ein ny, moderne modell. Men det er ingen som importerar slike med det eg veit. Eg har ein mistanke om at dei kan bli likte av fleire enn meg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.621
    Antall liker
    25.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Beveridge og danske High Fidelitys kanskje beste besøksartikkel noen sinne "efter en kveld med fantasifull utnyttelse av den svenske spirituslovgivning" (sic) hos Forsell som hadde en Goldmund på fjærer på fjærer med en luftbåren tonearm som han hadde lavet helt selv, i et kott.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.155
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom man har roon kan man jo egentlig slippe unna med ekstra boks da der er mulig for å tune en del. Størrelsen på ht trenger nok kraftigere kost som en høvel men da blir det nok ikke pent
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja Kathrine ,, litt kjipt med nye HT mismatch .Du har jo holdt på noen år du og med dette ,, denne syke hobbien : )

    Ja vi blir bare mere kresne og og sære på hva vi må ha på veien "
    og det er heller ikke feil imo ,, så lenge vi tilfredstilles . Marginene er tightere dog ,,,
    Du er jo litt bestemmt og har jo egentlig funnet ut av veien videre : )

    Signaturen til HT forblir den

    Jeg ville gått for bytte til en to veis med en alt sub som kunne sjaltes inn /ut etter behov
    Den ser jo bra ut Kef ref 1 meta ,,og får bra omtaler
    Den er er gen 12 og neweste of all tech "
    Den ville jeg hørt på både i butikk og hjemme før jeg kjøpte ,,

    Eller ønsker jeg deg god sommer og nye planer
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Jeg ville gått for bytte til en to veis med en alt sub som kunne sjaltes inn /ut etter behov
    Den ser jo bra ut Kef ref 1 meta ,
    Ja. Det blir nok ikke meta varianten, det blir originalen jeg kommer til å gå for. Det har litt med pris å gjøre, det er også en treveis, så det får jeg ikke gjort noe med :p
    Siden jeg har den i 6 år, trenger jeg ikke høre den først, har hatt den i 6 år, det får da holde :p

    Meta koster jo 122k med stativer, så det er en høyttaler en gang i fremtiden, ikke nå :)

    Subben vil komme på, det er mulig det blir en utskifting der etter hvert, det er så mange som har gode løsninger/dsp for å få de til å sitte.

    God sommer til deg også :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    993
    Antall liker
    717
    Katrine, du kan jo lytte til den Kef Ref 1 i en butik. Måske skyldes det ikke højttalerene, men noget andet. Hvis du kan lide højttalerene i butikken, så ligger fejlen et andet sted I systemet.
    Jeg ville prøve et godt strømkabler. Kvinder hører ofte godt, og jeg er sikker på, at du vil høre en forbedring med et LessLoss Prime strømkabel. Det er deres billigste. Ca 3000 dkr, og det er bedre end de mange jeg har prøvet eks Audioquest med deres dyre.
    Den fornemmelse hvor stemmer står så naturlig. Det rammer mig emotionelt. At en trompet hører du ikke kun trompeten, men også hvordan trompetist bruger fingrene. At et slag på et bækken giver den messing lyd, som skal være der. At metal lyder som metal.
    Det mest latterlige råd nogensinde!
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    993
    Antall liker
    717
    Jeg havde meget lettere ved at blive involveret i musikken, da jeg var yngre. Jeg havde kef cs 9 og kef 107R. Når jeg hørte musik på dem, havde jeg altid gåsehud og fik eargasme. I dag har jeg langt dyrere højttalere, men det er meget sjældent, jeg får gåsehud. Jeg tror det er fordi, at jeg synes at mange indspilninger lyder elendigt. Det bemærkede jeg ikke på samme må, da jeg var ung. Når jeg hører musik i bilen, bliver jeg langt mere rørt, end når jeg hører det herhjemme.
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Jeg havde meget lettere ved at blive involveret i musikken, da jeg var yngre. Jeg havde kef cs 9 og kef 107R. Når jeg hørte musik på dem, havde jeg altid gåsehud og fik eargasme. I dag har jeg langt dyrere højttalere, men det er meget sjældent, jeg får gåsehud. Jeg tror det er fordi, at jeg synes at mange indspilninger lyder elendigt. Det bemærkede jeg ikke på samme må, da jeg var ung. Når jeg hører musik i bilen, bliver jeg langt mere rørt, end når jeg hører det herhjemme.
    Ja, jeg husker 107 selv, det var imponerende saker. Nå i dag.. Nei takk de er store som fjell :) Det høres trist ut at du ikke føler du får noe gåsehud. Du vet, de jeg vil kvitte meg med, gir meg gåsehud, de er fantastiske på sin måte. LS50 gir meg ikke gåsehud, likevel liker jeg de bedre. Go figure.

    Det høres jo ut som du trenger et par R1 selv :) ;) Det er uansett godt du har bilen da. Men innspillingene er ikke så mye bedre der? Det jeg likte med R1 kontra hva jeg har nå er at de er tilgivende. Jeg tror kanskje du traff på noe der jeg ikke har tenkt på tidligere. Kanskje det er derfor LS50 også gir meg lykke når jeg hører musikk? Hvem vet.
     

    Antoine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    651
    Antall liker
    1.232
    Sted
    Oslo
    Det er vel her skoen trykker. En høyttaler som låter fantastisk, den gjør alt rett. Det er bare den siste lille delen. Den bare engasjerer meg ikke
    Ja, det er helt essensielt at høyttalerne engasjerer. Det må være på plass, ellers hjelper det det ikke hvor enn så bra de er ellers. Det aller viktigste for meg. Har jeg gjort bomkjøp? Ja, ganske nylig. Kjøpte Dynaudio som spilte veldig bra, men de engasjerte ikke. Rett ut på brukte igjen. Det har skjedd to ganger tidligere av litt samme grunn.

    Sensitiv til lydsignauturen? Egentlig ikke. Jeg kan godt like både analytiske og mer laidback høyttalere. De passer til ulik musikk og det kan være morsomt å variere. Men engasjementet må være der! Nå gikk jeg til de mest laidback jeg kan like med Sonus Faber (de har en forførende mellomtone og en luftig topp som Dynaudio ikke hadde), men neste gang har jeg tenkt å stramme til litt. Så jeg har KEF Ref 1 på ønskelista i tillegg til Focal Sopra 1. Akkurat Reference serien har jeg ikke hørt så ganske du kan beskrive litt hvordan de låter? Jeg kjenner bare til R-serien og Blade, men ut i fra det jeg leser så har de en fin balanse mellom engasjement og detaljer/transparens? En liten smule på den varme siden? Litt mer enn Focal? Jeg har aldri sett de demonstrert på messe og ei heller på OHC. De er vel ikke ofte å finne på brukten heller.

    Jeg har også det samme inntrykket av at DSP er til å eventuelt rette opp avvik pga rom, ikke å endre signaturen til høyttalere. Man først finne rette høyttalere. Var det MBL du har nå? Hvilke alternativer kunne du se for deg?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Ja, det er helt essensielt at høyttalerne engasjerer. Det må være på plass, ellers hjelper det det ikke hvor enn så bra de er ellers. Det aller viktigste for meg. Har jeg gjort bomkjøp? Ja, ganske nylig. Kjøpte Dynaudio som spilte veldig bra, men de engasjerte ikke. Rett ut på brukte igjen. Det har skjedd to ganger tidligere av litt samme grunn.

    Sensitiv til lydsignauturen? Egentlig ikke. Jeg kan godt like både analytiske og mer laidback høyttalere. De passer til ulik musikk og det kan være morsomt å variere. Men engasjementet må være der! Nå gikk jeg til de mest laidback jeg kan like med Sonus Faber (de har en forførende mellomtone og en luftig topp som Dynaudio ikke hadde), men neste gang har jeg tenkt å stramme til litt. Så jeg har KEF Ref 1 på ønskelista i tillegg til Focal Sopra 1. Akkurat Reference serien har jeg ikke hørt så ganske du kan beskrive litt hvordan de låter? Jeg kjenner bare til R-serien og Blade, men ut i fra det jeg leser så har de en fin balanse mellom engasjement og detaljer/transparens? En liten smule på den varme siden? Litt mer enn Focal? Jeg har aldri sett de demonstrert på messe og ei heller på OHC. De er vel ikke ofte å finne på brukten heller.

    Jeg har også det samme inntrykket av at DPS er til å eventuelt rette opp avvik pga rom, ikke å endre signaturen til høyttalere. Man først finne rette høyttalere. Var det MBL du har nå? Hvilke alternativer kunne du se for deg?
    R1 er som nevnt ganske tilgivende, laid back, de har et enormt rom innenfor der de er. De fyller stuen fra gulv til tak. F.eks, en nabo kom innom og lurte på hvordan vi kunne snakke normalt, mens lyden opplevdes som høy. Det er da høyden på lydbildet. Jeg opplevde at den var mer holografisk enn 3D om det betyr noe. Det er de tingene den har kombinert som gjør at den er så tiltalende for meg. Likevel finnes de som ikke liker det, og kanskje liker mer en punchy sak. Jeg synes det var nok punch, likevel de jeg bruker nå har langt mer punch, og er mer i presens. (Wharfedale Elysian 4). Fantastisk stemmegjengivelse. Du kan se på Wharfedale tråden på hifi merker. Der har jeg den mer utbrodert.

    Nei, det er veldig lite Reference på brukten. De fleste er veldig fornøyd med de vil jeg tro. Det er et par ref 5 til salgs, men det er altfor stort. Et par ref 3 på torget her. Litt for dyrt imo. 75k i Sverige, så frakt + moms vil jeg tro.

    Jeg har ikke hørt Focal, men tror de er ganske annerledes, er ikke det mer B&W vs Focal da? Lenge siden jeg har hørt noen av de.

    Fordelen med alt dette er at jeg vet hvilken signatur jeg liker. Kanskje på sikt vil jeg skaffe et par Sonus Faber også. :)
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    453
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Skjønner akkurat hva du snakker om. Det kan ta lang tid å finne tilfredstillelsen. Den dagen musikk som du på et tidspunkt ikke egentlig orker høre på, kan høres på, fant jeg ut at det nå egentlig er bra nok, og det engasjerer. En dag skjer det at nå er det på tide å være fornøyd. Du kommer dit Kathrine. Akk, virket nesten religiøst.
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Skjønner akkurat hva du snakker om. Det kan ta lang tid å finne tilfredstillelsen. Den dagen musikk som du på et tidspunkt ikke egentlig orker høre på, kan høres på, fant jeg ut at det nå egentlig er bra nok, og det engasjerer. En dag skjer det at nå er det på tide å være fornøyd. Du kommer dit Kathrine. Akk, virket nesten religiøst.
    Ja jeg kommer dit, nå kan jeg veien også, så det er litt lettere. Jeg må nok begrave meg på finn en stund fremover. Har 2 par med høyttalere å selge, 1 eller 2 forsterkere. (Må se om jeg kan få tak i en Hegel forst også).

    Ja, denne hobbyen har litt krav, ofte dyre krav. Det er når det sitter som du sier, er da man glemmer elektronikk, og bare nyter musikken. Det er målet mitt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.151
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Så slo eg meg til tåls med MBL 101E2,
    Som Bob Dylan seier det:
    If you cant get the one you love
    You better lov the one you get.
    Vonar du ikkje er på pleieheimen enno, og fortsatt står til tåls med dine MBL
    Men det var Stephen Stills som skreiv og sang:
    And if you cant be with the one you love, honey
    Love the one your with
    (forøvrig en frase han "lånte" fra Billy Preston )
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.151
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Men om du har høytalere som ikke gir deg fot;
    Da passer Bob Dylan inn:
    "It ain't me babe
    It ain't me you're looking for"
    Har selv hatt noen av de, raskt inn og raskt ut av stua
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    571
    Bra musikk på en transitorradio kan være bedre en dårlig musikk på en dyr annlegg.
    Er kjempe fornøyd med annlegget jeg har nå og skal ikke endre noe med det første.
    Kjenner til annlegg som ikke er til min smak, men musikken er uansett viktigst.

    Klarer ikke å engasjere med i det som kalles "audiofil hobby".
    Musikk er livsviktig og annlegg skal vær tilfredsstillende, men utover dette... tar jeg det med ro.
    Klart at bra musikk er mer givende å høre på gjengitt av noe som imponerer lydmessig, heller enn dårlig musikk gjengitt av et anlegg som låter bra. Like fult handler audiofile musikk de i utgangspunktet ikke liker så godt, de kan også ha mange tullete plater i samlingen sin, som test-plater som utelukkende gjenngir frekvenser m.m.
    Veien til å være tvangsnevrotisk er ikke lang for en liten andel av audiofile, vi som har hatt denne interessen en stund har alle møtt flere som seriøst ikke bare skal handle strømkabel til uhørt pris, men som sågar skal ha kabelløftere til den o.s.v. Veien til å få alvorlige tvangstanker er ikke like lang for alle, klart man spør seg om det er langt igjen før det "vipper over" for de verste.
    Jeg har selv gjort en god del snålt hva gjelder denne interessen, mye av det jeg ser noen få for seg har jeg selv heldigvis holdt meg unna og kan riste på hodet av. Tenker at jo hardere noen er rammet, altså jo større betydning noen gir de spreste tweaks, dess dyrere gjør vedkommende alt for seg selv og jo mindre handler det gjerne om musikken (det er lyden i seg selv som blir drivkraften). Noen har rett og slett havnet på ville veier, det kan ikke bli slik at man har musikk for lydens skyld heller enn anlegg for å gjengi musikken man liker.
    Altså er det slik, at de som styrer unna musikken de liker best, for å heller spille det som låter bra. Klart at alarmbjellene burde ringe for dem, det er ikke bra og det er bekymringsverdig.

    -

    Hva gjelder lydsignatur så er det høyttalerne først og fremst som utgjør forskjellene i lyd, den helt klart vesentlige komponenten for hvordan et stereoanlegg låter og forskjellene man får. Dernest er det nest viktigste forsterkervalget, spesielt da å finne en forsterker som håndterer høyttalerne på en god måte (har man det i orden så er det ikke like viktig om den bærer den ene eller andre logoen/navnet da det har langt mindre å si). Kilden er den minst viktige komponenten i så måte, som utgjør minst forskjell.
    Man kan lett ta seg selv i å bli overrasket over hvor billige komponenter som kan gi veldig akseptabelt resultat, og da spørre seg selv om det er verdt det å kjøre rundt i en bil som kanskje burde vært et vrak allerede, fordi pengene skulle legges i kabler heller enn ny bil. Det finnes slike, og de ofrer enkelt ferieturen (hvert år) for sine audio-valg. Det har de selvfølgelig sin frihet til å gjøre, men klart at noen tar det hele bekymringsmessig langt.
    Jeg har selv det siste året brukt penger på spikes under komponentene og "billige" kabler jeg slettes ikke trenger, altså ting som ikke utgjør noen forskjell verdt å skrive om. Men altså, jeg kjøpte det ikke fordi jeg forventet et lydmessig bedre resultat (det sa jeg allerede før jeg dro det hele i hus), jeg gjorde det av forfengelighet og fordi det skulle se finere ut (altså estetiske årsaker). Dessuten var det ikke dyrere enn at jeg kunne det, uten at det påvirket økonomien i stor grad (jeg handlet fra Kina).
    Men altså, selv om jeg er småtullete selv og denne hobbyen har fått meg til å gjøre noen idiotiske investeringer (spesielt da jeg var yngre og mer naiv), jeg husker fortsatt den grønne tusjen man skulle påføre CD-platene farge (skulle påvirke laseren)... Jeg er heldigvis ikke der jeg ser at noen enkeltindivider er, altså de mest tvangsnevrotiske audiofile. I møte med dem føler nok de fleste av oss vesentlig mer i vater, altså at vi har en sunnere og mer realistisk tilnærming til hva vi driver med.
    Ikke så komplisert dette, tidvis kan man ta seg selv i å synes at ganske enkle og forholdsvis billige komponenter (selv eldre komponenter), at de kan gi et oppsiktsvekkende godt resultat. Hørt oppsett som er veldig enkle, ikke mye verdt, som har spilt såpass bra at man kan spørre seg hva i all verden er det vi driver med? Den rette forsterkeren på de riktige høyttalerene, selv om det ikke er veldig dyre og imponerende saker, det kan låte langt bedre enn forventet, det finnes flere gnistrende gode produkter der ute som gjør veien til en god lydopplevelse kort og tilgjengelig for alle.
    Annet blir mer for snobberi å regne!!
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    489
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Lydsignaturer er spennende, har hatt nesten det jeg har ønsket en stund og så kom det store vendepunktet, dsp. Når alt ble sydd sammen og de frekvensene jeg favoriserte før ikke lenger betydde det samme for meg, mellomtonen og diskanten ble like viktig for meg som det som skjedde i bassen. Nå i dag orker jeg nesten ikke å høre på et oppsett som ikke har noen form for tuning, men jeg ønsker fortsatt å høre på klangen til kassene og karakteristikken til elementene. Gåsehud får jeg sjelden, men med mine Divine så var jeg 99% fornøyd med signaturen/lyden, så gjenstår det nå å finne den siste prosenten så skal jeg si meg fornøyd. :) Det involverer også høyttalerbytte for min del, heldigvis kunne jeg pensjonere mine edelstener på et trygt sted i nær familie så jeg har noe å "falle tilbake på" om alt annet skulle rakne.

    God leting og god sommer. ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.839
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    R1 er som nevnt ganske tilgivende, laid back, de har et enormt rom innenfor der de er. De fyller stuen fra gulv til tak. F.eks, en nabo kom innom og lurte på hvordan vi kunne snakke normalt, mens lyden opplevdes som høy. Det er da høyden på lydbildet. Jeg opplevde at den var mer holografisk enn 3D om det betyr noe. Det er de tingene den har kombinert som gjør at den er så tiltalende for meg. Likevel finnes de som ikke liker det, og kanskje liker mer en punchy sak. Jeg synes det var nok punch, likevel de jeg bruker nå har langt mer punch, og er mer i presens. (Wharfedale Elysian 4). Fantastisk stemmegjengivelse. Du kan se på Wharfedale tråden på hifi merker. Der har jeg den mer utbrodert.

    Nei, det er veldig lite Reference på brukten. De fleste er veldig fornøyd med de vil jeg tro. Det er et par ref 5 til salgs, men det er altfor stort. Et par ref 3 på torget her. Litt for dyrt imo. 75k i Sverige, så frakt + moms vil jeg tro.

    Jeg har ikke hørt Focal, men tror de er ganske annerledes, er ikke det mer B&W vs Focal da? Lenge siden jeg har hørt noen av de.

    Fordelen med alt dette er at jeg vet hvilken signatur jeg liker. Kanskje på sikt vil jeg skaffe et par Sonus Faber også. :)
    Jeg mistenker at Quad (kassehøyttalere, ikke elektrostater) og Wharfedale bruker ganske like drivere, da det er noe av samme eierskap inne i bildet (IAG group). Elysian 4 har oppgitt 4 Ohm nominal og 3,2 Ohm minimal, det hadde derimot vært interesant å se hva de faktisk dipper ned på for dette kan være en litt stygg last for endel forsterkere. Delefrekvenser på 340Hz og 3,1kHz.
    Slet veldig med å få til Quad Z4 selv, de hadde også gode kvaliteter men stygge dipper (oppgitt 4 Ohm nominal og minimum 3,2 Ohm de også, men de målte visstnok 2,8 Ohm) som gjorde at det ble mye forvrengning fra de fleste forsterkere jeg prøvde og en "typisk B&W lyd" som drar frem stemmer men ble litt masete til mitt bruk. For min del løste klasse D mitt største problem med forvrengning pga lav impedanse, og DSP (Dirac) resten. Som gjorde at de sto hjemme i endel år i anlegg nr.2 hos meg.

    Det kan kanskje hjelpe på å biampe her for deg, dette gjør at man får opp impedansen og gjør de til en mye enklere last til forsterkerne som gjør at de kan bryte opp på en litt annen måte som gjør de enda bedre uten at impedansen påvirker forsterker på en negativ måte, bare for å få ut det aller siste du kanskje mangler av de. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.062
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det mest latterlige råd nogensinde!
    Det siger du, der ikke har lyd der giver gåsehud! Mon ikke at du skal få det løst, istedet for at feje andres løsninger af bordet?
    Mit musikanlægg, det giver gåsehud I den grad og blandt andet ved hjælp af LessLoss. Mine hi-fi venner er vildt imponeret over lyden.
    Man bør ikke omtale andres dyb følte råd som latterlige, og ikke have styr på lyden selv. Det hænger ikke sammen. Nogle gange må man gå nye veje og afprøve ting, som man ikke forstår.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.711
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det siger du, der ikke har lyd der giver gåsehud! Mon ikke at du skal få det løst, istedet for at feje andres løsninger af bordet?
    Mit musikanlægg, det giver gåsehud I den grad og blandt andet ved hjælp af LessLoss. Mine hi-fi venner er vildt imponeret over lyden.
    Man bør ikke omtale andres dyb følte råd som latterlige, og ikke have styr på lyden selv. Det hænger ikke sammen. Nogle gange må man gå nye veje og afprøve ting, som man ikke forstår.
    Men hvis man ikke er fornøyd med lydsignaturen til høyttalerne så hjelper det ikke å bytte strømkabel.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.713
    Antall liker
    20.694
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Katrine, du kan jo lytte til den Kef Ref 1 i en butik. Måske skyldes det ikke højttalerene, men noget andet. Hvis du kan lide højttalerene i butikken, så ligger fejlen et andet sted I systemet.
    Jeg ville prøve et godt strømkabler. Kvinder hører ofte godt, og jeg er sikker på, at du vil høre en forbedring med et LessLoss Prime strømkabel. Det er deres billigste. Ca 3000 dkr, og det er bedre end de mange jeg har prøvet eks Audioquest med deres dyre.
    Den fornemmelse hvor stemmer står så naturlig. Det rammer mig emotionelt. At en trompet hører du ikke kun trompeten, men også hvordan trompetist bruger fingrene. At et slag på et bækken giver den messing lyd, som skal være der. At metal lyder som metal.
    Nok en tråd om GetLost-kabler. Du gjør deg selv til en klovn. Ta deg sammen!
     
    A

    Artcoustic

    Gjest
    Det siger du, der ikke har lyd der giver gåsehud! Mon ikke at du skal få det løst, istedet for at feje andres løsninger af bordet?
    Mit musikanlægg, det giver gåsehud I den grad og blandt andet ved hjælp af LessLoss. Mine hi-fi venner er vildt imponeret over lyden.
    Man bør ikke omtale andres dyb følte råd som latterlige, og ikke have styr på lyden selv. Det hænger ikke sammen. Nogle gange må man gå nye veje og afprøve ting, som man ikke forstår.
    Det er simpelthen imponerende at du skal nævne de Lessloss kabler og dimser i enhver tråd.
    Kabler som du intet bevis har for at skulle gøre en forskel.
    Det er din egen indbildning du fører videre til andre stakler der kunne finde på at følge dine råd.
    Stil op i en ordentlig blindtest og udpeg de kabler og dimser, så kan vi tage den derfra.
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Jeg mistenker at Quad (kassehøyttalere, ikke elektrostater) og Wharfedale bruker ganske like drivere, da det er noe av samme eierskap inne i bildet (IAG group). Elysian 4 har oppgitt 4 Ohm nominal og 3,2 Ohm minimal, det hadde derimot vært interesant å se hva de faktisk dipper ned på for dette kan være en litt stygg last for endel forsterkere. Delefrekvenser på 340Hz og 3,1kHz.
    Slet veldig med å få til Quad Z4 selv, de hadde også gode kvaliteter men stygge dipper (oppgitt 4 Ohm nominal og minimum 3,2 Ohm de også, men de målte visstnok 2,8 Ohm) som gjorde at det ble mye forvrengning fra de fleste forsterkere jeg prøvde og en "typisk B&W lyd" som drar frem stemmer men ble litt masete til mitt bruk. For min del løste klasse D mitt største problem med forvrengning pga lav impedanse, og DSP (Dirac) resten. Som gjorde at de sto hjemme i endel år i anlegg nr.2 hos meg.

    Det kan kanskje hjelpe på å biampe her for deg, dette gjør at man får opp impedansen og gjør de til en mye enklere last til forsterkerne som gjør at de kan bryte opp på en litt annen måte som gjør de enda bedre uten at impedansen påvirker forsterker på en negativ måte, bare for å få ut det aller siste du kanskje mangler av de. :)
    Vet ikke hva Quad bruker, det er scan-speak mellomtone og bass. AMT har de laget selv tror jeg. Har ikke merket at forst har hatt noen pusteproblemer :) Men jeg har ikke testet det. Jeg bruker klasse AD, og AB. Signaturen er den samme :)

    PS. Hadde helt glemt det, men R1 har akkurat samme data, bortsett fra 85db vs 92db.
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.839
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hva Quad bruker, det er scan-speak mellomtone og bass. AMT har de laget selv tror jeg. Har ikke merket at forst har hatt noen pusteproblemer :) Men jeg har ikke testet det. Jeg bruker klasse AD, og AB. Signaturen er den samme :)

    PS. Hadde helt glemt det, men R1 har akkurat samme data, bortsett fra 85db vs 92db.
    Pusteproblemer er ikke det jeg tenker på med biamping, det er bare at en vanskelig impedanse kurve kan påvirke frekvensresponsen pga påvirkning av forsterker. Ved å biampe så får man sikkert irundt 8 Ohm til hver forsterker istedet for 4 Ohm med bare en forsterker, og frekvensresponsen blir da mindre påvirket av småstygge drop i impedansen og dette kan hjelpe litt lydmessig. Men man må gjerne skru opp til -40dB for å få like høy lyd som ved -50dB på forsterker. Mange fordeler på biamping sånn sett, mindre forvrengning også da forsterker slipper å spille i flere oktaver og man trenger ikke like mye effekt til toppen som til bassene. Men igjen, best effekt får man ved aktivt delefilter/DSP på biamping.
    Men ikke sikkert at man opplever den store forskjellen ved biamping heller, det gjorde ikke jeg tidligere med litt snillere høyttalere.
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Pusteproblemer er ikke det jeg tenker på med biamping, det er bare at en vanskelig impedanse kurve kan påvirke frekvensresponsen pga påvirkning av forsterker. Ved å biampe så får man sikkert irundt 8 Ohm til hver forsterker istedet for 4 Ohm med bare en forsterker, og frekvensresponsen blir da mindre påvirket av småstygge drop i impedansen og dette kan hjelpe litt lydmessig. Men man må gjerne skru opp til -40dB for å få like høy lyd som ved -50dB på forsterker. Mange fordeler på biamping sånn sett, mindre forvrengning også da forsterker slipper å spille i flere oktaver og man trenger ikke like mye effekt til toppen som til bassene. Men igjen, best effekt får man ved aktivt delefilter/DSP på biamping.
    Men ikke sikkert at man opplever den store forskjellen ved biamping heller, det gjorde ikke jeg tidligere med litt snillere høyttalere.
    Det er ikke påvist noen stygge impedanse drops på noen av de. Jeg ser hva du mener, men jeg ser det ikke som en løsning på signaturen. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.436
    Antall liker
    16.724
    Sted
    Østfold
    Jeg vet ikke om dette emnet er blitt tatt opp tidligere her inne. Jeg har fått erfare noen dyrekjøpte lærepenger. Som regel er jeg ganske diplomatisk med det jeg kjøper, man kjøper vel ikke ting man ikke liker, ikke sant?
    Jeg har prøvd med å gjøre grundig research på hva jeg skal ha i hjemmet. Endog er det kun teoretisk og andres ører som gir meg informasjonen.

    Jeg har hatt et par høyttalere stående i 6 år, noen her som har lest noen innlegg har fått med seg at det er Kef Reference 1. Lite visste jeg at erfaring med denne som aldri har gitt meg så mye som en unote skulle nær sagt utklasse alt annet jeg får tak i. Det betyr ikke at de er verdens beste høyttalere, likevel så er de kanskje det for meg. For mitt bruk, mine ører og min hjerne som til slutt bestemmer om jeg liker hva jeg hører eller ei.

    Jeg hadde aldri dette problemet før Kef ref 1 (R1 fra nå). Nå derimot ser jeg kun en løsning og det er å gå tilbake til Kef. Man kan snakke om plassering, rommet, demping mm. Det er bare at hva enn jeg gjør endrer det ikke signaturen til de jeg har nå. Kanskje de er for store for rommet, hva vet jeg. Jeg har ikke lyst til å anskaffe dsp, eq, måleinstrumenter for å få et par høyttalere til 100k til å spille slik jeg ønsker de skal spille. Det er vel her skoen trykker. En høyttaler som låter fantastisk, den gjør alt rett. Det er bare den siste lille delen. Den bare engasjerer meg ikke. Selvsagt kunne jeg kjøpt ny forsterker og se hvordan det går, likevel er signaturen der. Jeg har to forsterkere og ingen av de engasjerer meg.

    Så den sensitive delen er at jeg rett og slett blir lei meg fordi det ikke fungerer for meg. Jeg har også et par Kef LS50 som jeg tok frem. De kan ikke måle seg selvsagt, likevel.. De engasjerer meg. Selv om de kanskje er dårligere på alle parametere man måtte finne frem. Så foretrekker jeg lyden til LS50 fremfor ja.. Jeg har ikke lyst å snakke ned merket. Dette merket har fremragende tester og alt er som det skal, det bare fungerer ikke. På sett og vis fant jeg de var suverene over R1 også. Det er bare det at R1 treffer meg emosjonelt. Til en viss grad gjør LS50 det også. Selv om de egentlig bare er et surrogat for hva jeg egentlig savner.

    Det verste er at jeg kan stå for hva jeg har skrevet om de også. Det er når ståket gir seg, og du sitter alene med de, så går detaljer og lydbilde i bakleksen når de ikke klarer å få deg til å leve deg inn i musikkens verden. Da jeg koblet på LS50 så forsvant lydbildet bak høyttalerne, der liker jeg at det befinner seg. Når lyden er litt fremoverlent så blir det litt masete for meg.

    Akk, da går det til bruktbørsen for min del.

    Er det noen andre med lignende "bomkjøp" som har noen erfaringer å dele? :)
    Jeg trenger å løfte humøret her :D

    God sommer! :)
    Til spørsmålet i overskriften, ja, veldig. Jeg har brukt veldig mye tid (mesteparten av livet) på å lære meg hvordan det jeg hører og det jeg måler henger sammen. Det betyr ikke at jeg ikke kan nyte musikk til tross for tekniske mangler, men det gjør at jeg sparer veldig mye tid når jeg kalibrerer lyd sammenliknet med for 20 år siden for eksempel.

    Det høres ut som at du har gode ører og god kontroll på hvordan ting skal låte. Det er fryktelig mye dyrt utstyr der ute som er tull og fjas fra ende til annen. Høyttalere som måler bra låter stort sett også bra på alt av rimelig fornuftig elektronikk.

    Imidlertid har en høyttalerkonstruktør en viktig hodepine å ta hensyn til, og det er hvordan klangbalansen skal være i det ferdige produktet og hvordan det da vil fungere med rommet høyttaleren er forventet å havne i. Det som skjer fra 2-300Hz og opp er i stor grad høyttalerens signatur er det vi lett identifiserer. Under dette overgangsområdet er derimot rommets innvirkning så betydelig at vi ikke kan skille det fra direktelyden. Hvis du savner engasjement i lyden så bør du tenke på følgende:

    1: Hva trenger rommet mitt for å gi meg potensielt nok kapasitet nedover?
    2: Hva slags spredning fungerer i mitt rom med min høyttalerplassering?
    3: Hva slags utstyr kan gi meg justeringsmulighetene jeg trenger?
    4: Hva slags kompetanse kreves for å få dette til? Har jeg den? Kan jeg få eller kjøpe den?

    De høyttalerne du nevner måler bra og scorer høyt på såkalt spinorama-målinger. Det er rimelig å anta at du vil like lyden av andre høyttalere som også måler bra på dette. Fra enkelte produsenter finner vi modeller som fullstendig faller gjennom, og andre som måler utmerket. Fra enkelte produsenter finner vi bare modeller som måler bra, og fra noen produsenter finner man stort sett bare modeller som faller helt gjennom.

    Det som gjerne går igjen er at de som måler bra på Spinorama er lette å få til, behandler innspillinger "nøytralt" uten å legge til sin egen signatur osv. Allikevel sier disse svært lite om signalkvalitet, altså hvordan høyttalernes forvrengningskarakteristikk er. Her snakker vi ikke bare om harmonisk forvrengning, men intermodulasjon og ikkeharmonisk forvrengning. Dette er ikke et enkelt felt verken å forstå eller å måle, men det har allikevel mye å si for lyden. Så et bra sted å starte er å teste ting som måler bra på Spinorama, men ikke uten videre gå ut i fra at det da er bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.985
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    LS50 gir meg ikke gåsehud, likevel liker jeg de bedre. Go figure.
    Det jeg likte med R1 kontra hva jeg har nå er at de er tilgivende.
    Har det kommet frem hva du savner - karakteristikk - og hva engasjement-savnet går på?
    Leser det dit at du vil ha en litt "laid-back" topp, litt "kropp" i mellomtonen og en engasjerende trampetakten mid-bass, eller...?

    For min del så var det etter litt (mye) testing, lån og bytting, grovt sett 3 hovedfaktorer som styrte- og ble retningsgivende for komponentvalg - og etterhvert det jeg har endt opp med i dag.
    a) En høyttaler m/diskant som er der i fullt monn - men som du ikke "hører". De første "ordentlige" høyttalerne mine hadde slik diskant, men manglet...
    b) En høyttaler som i tillegg spiller bass på lavt volum og har en engasjerende midbass.
    c) Rørbasert amp (har hatt 3 forskjellige), selvom også Klasse-A fungerer fint mot eksisterende høyttalere.

    Dagens oppsett har vært benyttet i 3 ulike rom, uten noen form for andre akustikktiltak og korrigeringer enn høyttalerplassering og lett demping av førsterefleksjoner.
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Imidlertid har en høyttalerkonstruktør en viktig hodepine å ta hensyn til, og det er hvordan klangbalansen skal være i det ferdige produktet og hvordan det da vil fungere med rommet høyttaleren er forventet å havne i. Det som skjer fra 2-300Hz og opp er i stor grad høyttalerens signatur er det vi lett identifiserer. Under dette overgangsområdet er derimot rommets innvirkning så betydelig at vi ikke kan skille det fra direktelyden. Hvis du savner engasjement i lyden så bør du tenke på følgende:

    1: Hva trenger rommet mitt for å gi meg potensielt nok kapasitet nedover?
    2: Hva slags spredning fungerer i mitt rom med min høyttalerplassering?
    3: Hva slags utstyr kan gi meg justeringsmulighetene jeg trenger?
    4: Hva slags kompetanse kreves for å få dette til? Har jeg den? Kan jeg få eller kjøpe den?
    Jeg har ikke noen grunn til å tro at Peter Comeau sin filosofi er gal, på noen måte. Kanskje ikke helt der jeg har mine preferanser, kanskje jeg savner V formen? Jeg vet ikke Snickers.
    Så nr 1: Jeg har merket litt utfordringer med rommet, tror du det kan være så enkelt at de står for nære vegg? Helt ærlig synes jeg bassen fungerer slik den skal. Det er ikke der skoen trykker, det er mer mellomtonen.
    2: En høyttaler står ca 30cm fra sidevegg. Spredningen er god hvis jeg drar de ut. men da får jeg som nevnt en ulyd rundt 100hz området. (Det er litt trangt her). Her er for øvrig R1 veldig lett å sette på plass og god lyd som resultat. (Den er vesentlig mindre).
    3. Jeg har prøvd å programmere Devialet 200 til å redusere, lage en dip. Men det gikk ikke som ønsket, så kun forst egne tonekontroller. Jeg har ingen erfaring innenfor dsp el.
    4. Tja si det Snickers. Kanskje dsp. Endog sliter jeg med størrelsen på de også. Det blir trangt..

    IMG_20240612_163221[1].jpg


    Så jeg mistenker rommet er mye av synderen, men kanskje ikke for selve signaturen.

    IMG_20200423_214855.jpg


    De fikk en del mer luft, men det fungerte bra :)
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Har det kommet frem hva du savner - karakteristikk - og hva engasjement-savnet går på?
    Leser det dit at du vil ha en litt "laid-back" topp, litt "kropp" i mellomtonen og en engasjerende trampetakten mid-bass, eller...?

    Dagens oppsett har vært benyttet i 3 ulike rom, uten noen form for andre akustikktiltak og korrigeringer enn høyttalerplassering og lett demping av førsterefleksjoner.
    Ja, altså det er karakteristikken som kanskje ikke er helt forenlig med ørene. Jeg føler ikke at de gjør noe som helst galt i rommet. De har mistet litt bredde siden de står litt nært veggene. Det er fremdeles bredt, men brer seg ikke så mye utover som de gjorde når de stod litt lenger frem. Det gikk ikke pga noe som skjedde mtp vegg, sofa og at jeg kanskje satt for nært. Hvem vet. Uansett det er ikke det viktige her. Det er rett og slett karakteristikken på de som er problemet.

    Savnet er ganske enkelt. Det er R1, den fungerer langt bedre i rommet. De store er kanskje for store både visuelt og lydmessig i et relativt lite rom. De låter best når jeg er 4m unna. (PC stolen). Kef kan nær sagt også brukes til nærfelt. Så avstand til de er ikke så viktig.

    Husk, det er ikke noe i veien med høyttalerne, det er bare lydsignaturen som ikke er å foretrekke for meg, og meg alene :)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.429
    Antall liker
    58.078
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sånn er det bare noen ganger, treffer det ikke så treffer det ikke. Jeg gikk tilbake til den lyden jeg kjente og blir der(Italiensk).😁
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.432
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde Kef R107 (både mkl og mkll) da dette var topp i sin tid.
    Fra midten av 80' til slutten av 80'? Husker ikke.
    Men DA synes jeg det var noe av det beste jeg kunne oppnå i forhold til min økonomi.

    ...videre utover 90' gikk det mer i Martin Logan og ProAc Responce seriene, som jeg begge likte svært godt når det kom til "signatur"

    I dag skrur jeg min egen lydsignatur med DIY og DSP.
    Dette synes jeg fungerer godt etter mine behov.
    Vet ikke hvorfor, men jeg har vært heldig med de akustiske utfordringene i det rommet jeg disponerer nå, kjøper "slemme og dyre" drivere jeg putter inn i obskure kabinetter/horn med ganske gruske kapasiteter...som gir meg ganske frie tøyler til å gi til akkurat den lyden jeg helst vil høre.

    Jeg har veldig lite peiling på hvordan man egentlig skal gå frem for å få fremragende lydgjengivelse,
    men jeg trur det hjelper mye å sette seg inn hva eks. Snickers-is skriver om denslags.

    Hadde jeg hatt hans kunnskap, ville jeg sikkert fått dobbelt så bra lyd av det jeg disponerer i min setup pr i dag.

    1000002461.jpg


    Skål 🤭
     
    U

    Utgatt medlem 28213

    Gjest
    Så lenge du koser deg med DIY og musikk, så er vel ting som det skal :) Ja snickers vet veldig mye. Må ha tunga rett i munn for å forstå hva han mener noen ganger, men han er veldig hjelpsom, det hjelper jo :)

    Det er ikke det at en DSP sikkert hadde hjulpet meg, men så er det det med størrelse og slikt da. Jeg fikk ikke sett de i virkeligheten før jeg kjøpte de. Som du kanskje ser på bildet er de svært massive kontra feks R1.

    Jeg kommer meg nok i mål skal du se @Bergfinn :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn