Rolig nå unge mann.Bare rot
Ja, kan vel si det sånn. I fjord hadde vi mye bedre tid og landet vel til 18,5 i stil. I år har det vært litt over en uke med tid for planlegning og mye på impuls. Vi er heldig hvis vi i det hele tatt kommer ned på beina. Og for å si det sånn så er feilkonstruerte hornløsninger en sikker vei til møkkalyd.Bare rot
Hva er historien bak dette hornet?Danley hornet utgår. Låt helt på tryne.
Vi finner en ny løsning.
Tar med et par speakon og kobler om til "skoeske" forsterkeren, kan hende den har litt mer gain enn Anaview'en...DA fikk jeg tenkt meg om og koblet om.
Så nå spiller "de brune"...
De er riktignok noe mer tungdrevne en "de hvite", så det blir litt basstungt...
Det er Eminence bp 102 som sitter i de.Jeg er skyldig!! Kjente de først igjen da jeg var innom DIY-rommet for andre gang.
Høyttalerene er IKKE Synergy horn. De ble designet for å være problemløsere og jeg hadde lavt budsjett og dårlig tid. Restaurant Olympen på Grønland har mange et forhold til og noen har vel også diffuse erindringer om en tur på Pigalle, baren i andre etasje. Husker ikke når - 10-12 år siden kanskje. Baren ble bygget om i en slags Art Deco stil og arkitekten var skikkelig streng. Nesten umulig å få lurt inn høyttalere noe sted. Vurderte å felle inn i taket men takplatene var custum frest ut i et stilig mønster så det var No Go.
Endte opp med at det eneste stedet var i et plassbygget hyllesystem bak baren. Hyllesystemet var sveiset opp i tynnt firkantrør så bass/midbass kunne få 4-500 glass og sikkert like mange flasker til å klirre som Ringnes sin tappelinje.
Den største utfordringen var at høyttalerene var bak bartenderene som da ville få det høyeste lydtrykket, tenk HMS problemer og også praktiske problemer som å høre bestillinger.
Løsningen ble å bruke PA fulltoner fra Faital. Minnes det var 3FE. Eller kanskje neo varianten. Hornet hadde vel 75x30 spredning, husker ikke om det var asymmetrisk og pekte "nedover. De ble montert 250-280 cm over gulvet. Bassene ble montert inne i hornet (Synergy style) for både å summere bedre og for å få vibrasjonskansellering. Hele greia var designet mtp å bruke DSP.
Funket det? Ja. Lyden ble kastet ut i lokalet dit den skulle. Det var lite nivå på frekvenser over 6-700Hz når man jobbet i baren og det gjorde det lett å høre hva gjestene bad om.
Som hifihøyttaler er det ikke vanskelig å kritisere Faital fulltonen og spredningsmessig ble det noen kanselleringer fra 12" bassene når jeg delte litt høyere. Minnes jeg hadde to settinger, en på 200 og en på 350Hz. Men jeg tror det skal gå å få decent lyt ut av de med litt pusling.
Det beste ville vært å designe et skikkelig Synergy horn men det hadde jeg ikke kompetanse til å gjøre på 2-3 dager pluss at jeg ikke hadde lyst til å stjele Danley sin IP på noe som var en kommersiell høyttaler.
Edit: jeg trengte tydeligvis to forsøk for å skrive "asymmetrisk" rett.
Kjør på Tor.Neste år kan det hende det står et blodtrimma synergihorn made in Langesund på messa. Hadde vært et artig prosjekt
Jeg får ta med et skikkelig Synergyprosjekt selv og se om det blir bedre mottatt..Neste år kan det hende det står et blodtrimma synergihorn made in Langesund på messa. Hadde vært et artig prosjekt
Ypper du opp til kamp?Jeg får ta med et skikkelig Synergyprosjekt selv og se om det blir bedre mottatt..
Ja var gøy å få høre oppsetet til Kolbræk. Var kult med en 12" driver i 3 meter langt basshorn (hvis jeg husker rett) og med såpass god kapasitet, selv om det ikke gikk helt i kjelleren mtp bass. Lekent og lett i mine ører.Ble vel aldri noe av det. Hørte forresten selvbygget til Bjørn Koldbrek i helgen. Det hadde mange ekstreme kvaliteter men ville ikke byttet med det jeg hører på i daglig