Smiodden-rektor Terje Moen Rønning mener det finnes grenser for hvor langt skoler, lærere og foreldre skal strekke seg for de unge: – Elevene må faktisk lære å ta ansvar for sine egne liv.
www.aftenbladet.no
Torsdag skrev Aftenbladet at f
lere lokale rektorer er bekymret for utviklingen i norsk skole.
I de siste Ungdata- og Elevundersøkelsene kommer det fram at elevene er stadig mindre motiverte, og at et stort flertall sier de kjeder seg på skolen.
Det har fått alarmklokkene til å ringe i Skole-Norge.
– Men ingen har vondt av å kjede seg litt, sier Smiodden-rektor Terje Moen Rønning.
Han er én av mange skoleledere som denne uken deltar på den nasjonale Skolelystkonferansen i Stavanger, hvor nettopp skolelyst, mestring og læring står på agendaen.
Har mistet utholdenheten
Selv mener ungdomsskolerektoren at skolen har utviklet seg i en positiv retning når det gjelder variasjon, praktisk undervisning, tilrettelegging og elevmedvirkning de siste 10–15 årene.
– Likevel oppgir elevene at de blir stadig mindre motivert. Det er et paradoks, sier Rønning.
For samtidig som regjeringen og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har tatt til orde for å gjøre skolen mer praktisk og mindre teoritung, mener Smiodden-rektoren at det hviler et ansvar også på elevene.
– Jeg tror alt dette med sosiale medier og påvirkningen de unge får fra Youtube, Tiktok og så videre gjør at det har blitt vanskelig for dem å stå i et arbeid over litt lengre tid. De er rett og slett ikke utholdende nok, sier Rønning.
Flytter skolen ut
Derfor mener han skolen bør være en motvekt til alle underholdningstilbudene.
– Det er fort gjort for en ungdom å si at alt er kjedelig, men vi må lære dem at de må stå i det likevel. For livet vil jo mange ganger være kjedelig, enten de skal studere, ta yrkesfag eller gå ut i jobb, sier han.
Og legger til:
– De unge har bare godt av å kjede seg, for livet er ikke bare kjekt og underholdende.
På Smiodden skole, som ligger i Kvernevik i Stavanger, har ledelsen de siste årene samarbeidet med det ideelle foretaket Trygg av natur, som jobber med livsmestring og folkehelse, blant annet gjennom en aktiv uteskole.
– Det er nok et positivt tiltak generelt, og absolutt en bra ting for våre elever, sier Rønning.
Tre enkle regler
Både han og kollegene Gerd Næss Barka ved Fjelltun skole på Jørpeland, Vaulen-rektor Gunn Reidun Tednes-Aaserød og Grannes-rektor Tone Rabben Hølland understreker at svært mange elever også befinner seg i den andre enden av skalaen.
De jobber hardt og legger ned en stor innsats i fagene.
– Og det er ikke sånn at alt er så mye verre enn før, veldig mange elever jobber godt og klarer seg fint. Men for enkelte av dem som kjeder seg og mislykkes på skolen, kan nok dessverre veien til utenforskap og ungdomskriminalitet være kortere, sier Rønning.
Han peker på at Trygg av natur skal lære barn og unge tre viktige ting:
- å bli tryggere og mer robuste på seg selv
- å ta hensyn til naturen og omgivelsene
- å ta hensyn til fellesskapet og andre
– Jeg mener vi bør fokusere mer på å gjøre ungdommene robuste. At de lærer å bry seg om andre, at de våger å si nei og at de tar ansvar for seg selv. Det handler også om at de må ta større ansvar for sin egen framtid.
Yte, ikke bare nyte
Smiodden-rektoren minner om at ikke alle kan leve av å være influensere eller Paradise Hotell-deltakere.
– Mange unge har nok blitt litt for egoistiske. De skal bli millionærer, men vil ikke yte noe på veien, sier han.
Fjelltun-rektor Gerd Barka mener skolene har et problem når de må konkurrere mot veldig mye annet som er kjekt.
– Vi ser jo at elevenes motivasjon er dalende. Samtidig er det ingen grenser for hva slags passiviserende ting som er tilgjengelige for dem, og mange får nærmest lov til alt. Da er det krevende å motivere dem til å gjøre ting de opplever som kjedelige, sier hun.
Store kontraster
Samtidig mener Barka, som leder en skole med over 700 elever, at skolen over tid har blitt for teoritung.
– Det er ikke for ingenting at det nå blir større fokus på praktiske og kreative fag, og det tror jeg er bra. Det er ingen som dør av å kjede seg litt, men vi kommer ingen vei hvis elevene kjeder seg på det jevne. Da slutter de jo å komme på skolen, sier hun.
I likhet med Smiodden skole, har også Fjelltun skole, Vaulen skole og Grannes skole satt i gang med naturskole, hvor et lite utvalg elever og lærere flytter opplæringen ut i naturen for en periode.
– Kontrastene mellom det som er kjedelig, og det som er stimulerende og underholdende, er nok mye større enn før. Derfor kan det være godt for mange av elevene våre å få komme ut for å bruke og vise fram andre sider av seg selv enn de får inne i klasserommet, sier Grannes-rektor Tone Rabben Hølland.