Det er det samme på min.Kortversjon? Orker ikke lese en hel artikkel.
Regner med at min også justerer seg i henhold til forholdene, men med en preferanse for bakhjulsdrift.
Mener å huske at Tesla s er 90% forhjulsdrevet med normal kjøring. Den store motoren bak kobles mer inn ved behov.Hvordan fungerer AWD i elbilene deres? I min er det en tydelig preferanse av bakhjulsdrift. Sikkert 40-60. Ikke vanskelig å få til overstyring på glatt føre. Fungerer andre AWD systemer likedan?
Den mindre motoren foran er litt mer energieffektiv mener jeg å ha lest en gang så den brukes mest. For å kjøre i 80 km/t tenger man kun et sted rundt 15-20 kW effektJeg har ikke tenkt på dette før. Å bruke bare en motor til vanlig og koble inn den andre ved behov høres jo lurt ut - det gir bedre rekkevidde uten at det påvirker kjøreegenskapene vesentlig. AWD trengs jo sjelden - stort sett bare om vinteren.
Stemmer. Derfor har firehjulsdrevne P90DL mindre strømforbruk pr km enn bakhjulsdrevne P85. P90DL må også kjøres mer bestemt på svingete vei for å få god flyt, dvs slippe opp mer før sving og akselerere harder gjennom og ut av svingen. Det har muligens både noe med vektfordelingen og effektfordelingen å gjøre.Den mindre motoren foran er litt mer energieffektiv mener jeg å ha lest en gang så den brukes mest. For å kjøre i 80 km/t tenger man kun et sted rundt 15-20 kW effekt
Gratulerer med å kjøpe europeisk. Og bilen har fått mange gode tilbakemeldinger.Min første el bil. Kommer i mars. Har solceller. Fin og kjøre og gode seter. Tenkte på en med lengre rekkevidde men denne holder til behovet her i heimen. Subaruen blir I heimen. Vis vedlegget 1083182
For example, the study showed a correlation between sharp, short EV accelerations and slower degradation. This was contrary to long-held assumptions of battery researchers, including this study’s team, that acceleration peaks are bad for EV batteries. Pressing the pedal with your foot hard does not speed up aging. If anything, it slows it down, explained Alexis Geslin, one of three lead authors of the study and a PhD student in materials science and engineering and in computer science in Stanford’s School of Engineering.
Det som er interessant og nytt ifølge Tek er at det lønner seg å kjøre hardt fremfor jevnt og mykt for økt levetid på batteriet.Ingen overraskelse for oss som har hatt elbil noen år og ser langt bedre batterikapasitet enn forventet etter så mange år:
– Elbilbatterier varer lenger enn folk tror - Tek.no
Ny studie viser også at å kjøre som «vanlige folk» er bra for batteriene.www.tek.noExisting EV batteries may last up to 40% longer than expected
Consumers’ real-world stop-and-go driving of electric vehicles benefits batteries more than the steady use simulated in almost all laboratory tests of new battery designs, Stanford-SLAC study finds.news.stanford.edu
Musk er vel som Onkel Skrue, han vil helst ha alle pengene i hele verden i sin eie. Han har null interesse i politikk, han skal bare ha penger og der er den amerikanske presidenten nøkkelen.Nei det kjennes ikke godt. Hva er end-gamet til musk? Her har man en fyr som ønsker å sende menneskeheten fremover med å gjøre menneskene en multi planet art, men samtidig null empati for arbeidere med å gi folk sparken ut av det blå, nekte fagorganisasjoner. Kompis med Trump og muligens støttende til diktatorstyre( Kina , Russland).
Skjønner han ikke at slike styresett kan også ta fra han alt?
Psykopati ?
Ja, det er relativt tett mellom de som kjører Muskvitch i NorgeJay in Kyiv (@jayinkyiv.bsky.social)
Germans need to take this very seriously. Musk has 2 months to sway the German election for Putin and he's shown he can do it. If it's not taken seriously now it's over. [contains quote post or other embedded content]bsky.app
Vis vedlegget 1083476
Og dette kjører dere rundt i?