Tidlig i 2020 fikk Mølleren Sylvia tilbud om å være med i en liten gruppe tilbydere av matvarer, som skulle sendes ut til kunder ved hjelp av Postens budbiler, gjennom et tilbud som fikk navnet AMOI. Vi takket ja, men kranglefant som jeg er kom jeg litt på kant med initiativtakerne da jeg tillot meg å lure på hvordan de skulle tjene penger på dette.
Amoi sørget for ekstraomsetning under pandemien, og jeg kunne se hvordan antallet tilbydere økte, men stusset fortsatt på hvordan Posten mente den skulle tjene penger på denne satsingen. (Slik jeg også har undret meg over Kolonial/Oda, Dagens og Dyrket, Brødboksen, med flere).
Nå settes det stopp, etter tap på 100 millioner på en omsetning på 10 millioner. Det var veldig hyggelige mennesker bak og moro å bli spurt om å være med. Men jeg er overbevist om at dette kan man ikke tjene penger på. Kanskje blir man lurt av hvordan Fjelberg Fisk & Vilt drar inn en del? Den butikken har stamkunder generasjoner tilbake, som har faste bestillingslister til "pene hjem" på Oslo vestkant, der sjåførene har egne nøkler og låser seg inn i kundenes fryse- og kjølerom. Gud forby at man skal slippe opp for kaviar og bressekyllinger, rypebryst og russiske erter.
Nå ser jeg at de som overtar restene av AMOI skal satse på enda mer eksklusive tilbud. Lykke til.
Leveringstjenesten Amoi har tapt over 100 millioner på tre år. Nå får selskapet nye eiere, som skal relansere konseptet i en «mindre og enda mer eksklusiv skala».
www.dn.no
I fire år har Amoi tilbudt hjemleveringstjenester fra blant annet restauranter, bakerier og delikatessebutikker i Oslo, Stockholm og Bergen. Nå har Posten avhendet den kostbare satsingen.
– Fra konsern har vi hatt tro på konseptet og lagt tyngde bak satsingen. Tjenesten har vært populær hos kundene, men etableringen har kostet mye og veien til lønnsomheten er kostnadskrevende, skriver pressesjef Kenneth Pettersen i Posten i en epost.
De nye eierne er en konstellasjon bestående av Annis Pølsemakeri, Galopin, Vulkanfisk, The Cupcake & Pie Co Donut Store og Mathallen Oslo. Disse vil eie en femtedel hver, forteller Vulkanfisk-eier Øyvind Glørstad.
– Vi ga ikke så altfor mye, men kjøpesummen er ikke offentlig, sier Glørstad.
Amoi skal i løpet av januar relanseres med et nytt konsept i en «mindre og enda mer eksklusiv skala». Det innebærer at man fortsatt kan bestille fersk fisk, kjøtt, ost, desserter og delikatesser fra Mathallen, med felles hjemlevering i Oslo og omegn.