Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.916
    Antall liker
    2.708
    Sted
    Bergen
    Litt OT, for those few that only demands and appreciates the best
    IMG_0958.jpeg
    men det blir færre og færre, og antagelig litt konsekvenser Blir vel samler objekter om et par år
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.669
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Med "ikke Kina" menes det ikke at ingen deler skal komme fra Kina. Det er umulig. Det menes at bilen ikke skal være produsert av et firma som finansieres av kinesiske myndigheter med hensikt å ødelegge bilindustrien i andre land. Hvor vanskelig kan det være å forstå det?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Forstår hvor du vil selvsagt, jeg bare påpeker at halve verdien av bilen ender opp i Kina uansett og i den forstand er løpet allerede kjørt for Mercesdes.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.242
    Torget vurderinger
    1
    På sikt bør vi selvfølgelig få opp egen batteriproduksjon i Europa. Det er ikke umulig, det forskes på teknologi og selve produksjonsprosessen bør være innfor det man komfortabelt er i stand til i vår del av verden. At Kina satser tungt på å bli monopolister på all ny teknologi bl.a gjennom statlig subsidiering er jo etter hvert lett å se. Jeg mener det haster med å få ut fingeren og demme opp for dette. Enn så lenge er subsidierte kinesiske batterier en mindre trussel enn subsidierte kinesiske elbiler.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.916
    Antall liker
    2.708
    Sted
    Bergen
    Go plan
    Men kæm skal betale?
    I en verden der 20 øre på kWh eller 10 kroner i bomavgift for elbil segmentet medfører ramaskrik og nærmest samfunnssammenbrudd skal du være god, eller bo i usa, dersom du skal få folk til å kjøpe elbiler med europeiske priser på batteri produksjon
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Og hvem skal utvikle? Hele forskerkorpset (og markedet og materialene) er i Kina.

    For 10 år siden støvsugde Kina vesten for professorer, typisk nær pensjonsalder, og tilbydte dem astronomiske betingelser for å utvikle FoU i Kina. Dette er forøvrig ikke unikt for Kina, men har skjedd mange ganger før, jfr norsk sokkel og teknologioverføring fra USA.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Endor
    På sikt bør vi selvfølgelig få opp egen batteriproduksjon i Europa. Det er ikke umulig, det forskes på teknologi og selve produksjonsprosessen bør være innfor det man komfortabelt er i stand til i vår del av verden. At Kina satser tungt på å bli monopolister på all ny teknologi bl.a gjennom statlig subsidiering er jo etter hvert lett å se. Jeg mener det haster med å få ut fingeren og demme opp for dette. Enn så lenge er subsidierte kinesiske batterier en mindre trussel enn subsidierte kinesiske elbiler.
    Svenskene prøvde jo på det og gikk på en heidundrande smell .... vi er vel ikke i nærheten å få det til når det gjelder cost/value
    Får vi 60% dyrere biler med Europeiske batterier?
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.056
    Antall liker
    460
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    På sikt bør vi selvfølgelig få opp egen batteriproduksjon i Europa. Det er ikke umulig, det forskes på teknologi og selve produksjonsprosessen bør være innfor det man komfortabelt er i stand til i vår del av verden. At Kina satser tungt på å bli monopolister på all ny teknologi bl.a gjennom statlig subsidiering er jo etter hvert lett å se. Jeg mener det haster med å få ut fingeren og demme opp for dette. Enn så lenge er subsidierte kinesiske batterier en mindre trussel enn subsidierte kinesiske elbiler.
    Kina kjører på som et lokomotiv med bilindustri, batteriteknologi og produksjon og ellers alt mulig annet. Vanske å konkurrere mot så Europeisk bil og batteri produksjon har noe å bryne seg på mot Kina.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.242
    Torget vurderinger
    1
    Har Europa noe valg? Hva med å begynne et annet sted enn med millionbonuser og tomme champagneflasker? Det er risikabelt å gjøre seg avhengig av autoritære regimer. Man har sluppet seg langt bakpå ,men det må være mulig å få på plass europeisk batteriproduksjon. Hvor skal man f.eks hente batterier til NATOs droneproduksjon i årene framover? Kina? Verden går fra full globalisering til blokkdelt regionalisering. Da må Europa reindustrialisere på flere områder. Og man må støtte denne reindustrialiseringen økonomisk i starten, slik Kina har gjort.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Du kan sikkert kjøpe VW i 2026, men du kommer neppe til å gjøre av 1) høy pris 2) teknologisk akterutseilt
    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se dette. Du får en over 5 meter lang stasjonsvogn med firehjulstrekk og hele utstyrslista inkludert for 550 000kr - bare for å nevne et eksempel. Den er laget i Tyskland. Ikke Kina. Den eneste som er teknisk foran, særlig med tanke på drivverk/effektivitet er Tesla....
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    1.374
    Torget vurderinger
    1
    Har Europa noe valg? Hva med å begynne et annet sted enn med millionbonuser og tomme champagneflasker? Det er risikabelt å gjøre seg avhengig av autoritære regimer. Man har sluppet seg langt bakpå ,men det må være mulig å få på plass europeisk batteriproduksjon. Hvor skal man f.eks hente batterier til NATOs droneproduksjon i årene framover? Kina? Verden går fra full globalisering til blokkdelt regionalisering. Da må Europa reindustrialisere på flere områder. Og man må støtte denne reindustrialiseringen økonomisk i starten, slik Kina har gjort.
    Ja, og den mest effektive måten å gjera det på er å sitja på utsida og raka inn uhyrlege pengesummar. Eller vent no litt...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Har Europa noe valg? Hva med å begynne et annet sted enn med millionbonuser og tomme champagneflasker? Det er risikabelt å gjøre seg avhengig av autoritære regimer. Man har sluppet seg langt bakpå ,men det må være mulig å få på plass europeisk batteriproduksjon. Hvor skal man f.eks hente batterier til NATOs droneproduksjon i årene framover? Kina? Verden går fra full globalisering til blokkdelt regionalisering. Da må Europa reindustrialisere på flere områder. Og man må støtte denne reindustrialiseringen økonomisk i starten, slik Kina har gjort.

    Både Europa og USA må reindustrialiseres. Globaliseringen er årsaken til at vi har Trump i det hvite hus. Vi bør i større grad handle med våre venner. Vi som forbruketre får gjøre vår del...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.916
    Antall liker
    2.708
    Sted
    Bergen
    Både Europa og USA må reindustrialiseres. Globaliseringen er årsaken til at vi har Trump i det hvite hus. Vi bør i større grad handle med våre venner. Vi som forbruketre får gjøre vår del...
    Helt enig
    Og vi må begynne i det små
    Støtt lokalt næringsliv
    Støtt nabobygdas næringsliv
    Støtt Norges næringsliv
    Støtt nabolandenes næringsliv
    Støtt Europa næringsliv

    vær mer nøye med hvor du kjøper dine ting fra
    Handel = politikk = utvikling = beredskap
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.895
    Antall liker
    1.939
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis Kina skal dominere markedet med subsidier/støtte fra staten, så så blir det for dyrt og ulønnsomt og produsere både de i europa og USA. Dette er alvorlig.
    Handelsbalansen har slått feil. USA må styke inndre marked og gjøre seg mere uavhengi av EU. Norge handler mere fra USA enn dem selv. Det må også Trump begynne å se :)
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Endor
    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se dette. Du får en over 5 meter lang stasjonsvogn med firehjulstrekk og hele utstyrslista inkludert for 550 000kr - bare for å nevne et eksempel. Den er laget i Tyskland. Ikke Kina. Den eneste som er teknisk foran, særlig med tanke på drivverk/effektivitet er Tesla....
    Det er to ting med VW ...... jeg liker ikke at de putter trommelbremser på bilen = gammel teknologi, hva er det av andre ting vi ikke ser.....
    og så er det en uhyrlig dårlig fungerende S/W
    Men å kjøre, er VW id.4 helt fin synes jeg! ... så lenge du ikke bruker cruisekontroll o_Oo_Oo_Oo_Oo_O
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Svært fornuftig. Også noe flere andre produsenter har innsett og gått «tilbake» til.

    Ja, det er gjort for at kunden skal få færre problemer. Skivebremser bak som praktisk talt aldri brukes har en tendens til å ruste fast...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.251
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det skal litt bremsekraft til før kaliperne bak beveger på seg - og enda mindre er de i bruk på en elbil kontra fossil.
    Så kaliperne kan «sette» seg (dyrest å gjøre noe med), klosseførerne ruster slik at klossene ikke beveger seg fritt. Ved hard oppbremsing da kan de bli hengende på - med varmegang som resultat. Det kan igjen ødelegge skivene - som forøvrig også ellers vil ruste raskere.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Endor
    Ja, det skal litt bremsekraft til før kaliperne bak beveger på seg - og enda mindre er de i bruk på en elbil kontra fossil.
    Så kaliperne kan «sette» seg (dyrest å gjøre noe med), klosseførerne ruster slik at klossene ikke beveger seg fritt. Ved hard oppbremsing da kan de bli hengende på - med varmegang som resultat. Det kan igjen ødelegge skivene - som forøvrig også ellers vil ruste raskere.
    been there, done that ….. flere ganger med overopphetede skiver 🤔
     
    Sist redigert:
    • Trist
    Reaksjoner: ptb

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.645
    Antall liker
    1.378
    Tja, jeg har hatt kuk med bremsetromlene på e-Upen nesten hver bidige PKK. Seks biler i husholdningen, og kun den som kuker..
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Endor
    Suzuki kommer med e-vitara og i kjent stil nekter Suzuki å offentliggjøre noe som helst om bilen....


    Detter hva ChatGPT sier om bilen :unsure:

    Suzuki has unveiled its first electric vehicle, the e-Vitara, a compact SUV developed in collaboration with Toyota. Production is set to commence in spring 2025 at Suzuki Motor Gujarat in India, with launches planned for Europe, India, and Japan by summer 2025.

    Technical Specifications:

    • Dimensions:
      • Length: 4,275 mm
      • Width: 1,800 mm
      • Height: 1,635 mm
      • Wheelbase: 2,700 mm
      • Ground Clearance: 180 mm
    • Powertrain Options:
      • Base Model:
        • Motor Power: 144 PS (142 hp)
        • Drivetrain: Front-Wheel Drive (FWD)
      • Mid-Range Model:
        • Motor Power: 174 PS (172 hp)
        • Drivetrain: Front-Wheel Drive (FWD)
      • Top Model:
        • Motor Power: 184 PS (181 hp)
        • Drivetrain: All-Wheel Drive (AWD) with dual motors
        • Combined Torque: 300 Nm
    • Battery Options:
      • 49 kWh Battery:
        • Estimated Range: Approximately 310 km (193 miles)
      • 61 kWh Battery:
        • Estimated Range: Between 402 km and 450 km (250-280 miles)
    • Performance:
      • Top Model:
        • Motor Output: 135 kW
        • Estimated Range: Up to 400 km (248 miles) per charge
    • Interior Features:
      • Dual horizontal displays
      • Physical climate controls
      • Rotary gear selector
      • Two-spoke steering wheel
      • Floating center console
      • Vertical air vents
      • Dedicated Trail mode for off-road capability
    The e-Vitara is built on Suzuki's new HEARTECT-e platform, designed specifically for electric vehicles, featuring a lightweight structure and optimized battery capacity. Pricing details are yet to be announced, but European starting prices are expected to be around €35,000.

    This launch marks a significant step in Suzuki's electric vehicle strategy, aiming to expand its battery electric vehicle lineup while continuing to offer hybrid and conventional powertrains tailored to regional needs.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Tja, jeg har hatt kuk med bremsetromlene på e-Upen nesten hver bidige PKK. Seks biler i husholdningen, og kun den som kuker..
    Ja, ingenting som tilsier st tromler gir mindre vedlikehold og feil. Tvertimot. På eierforumet for min gamle Audi er det flere som konverterer fra tromler til skiver fordi tromler har så høye vedlikekostnader. Så tromler er nok heller kostnadsbesparelse, men VW liker vel å fremstille det annerledes utad.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se dette. Du får en over 5 meter lang stasjonsvogn med firehjulstrekk og hele utstyrslista inkludert for 550 000kr - bare for å nevne et eksempel. Den er laget i Tyskland. Ikke Kina. Den eneste som er teknisk foran, særlig med tanke på drivverk/effektivitet er Tesla....
    For å få hele utstyrslista havner jeg på minst 100’ mer når vinterhjul skal være med.
    IMG_0495.jpeg

    BYD sin variant koster knappe 150’ mindre med alt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Endor
    Ja, ingenting som tilsier st tromler gir mindre vedlikehold og feil. Tvertimot. På eierforumet for min gamle Audi er det flere som konverterer fra tromler til skiver fordi tromler har så høye vedlikekostnader. Så tromler er nok heller kostnadsbesparelse, men VW liker vel å fremstille det annerledes utad.
    Nå har jo VW en god og lang historikk med å føre kundene bevisst bak lyset og forfalske teknisk dokumentasjon!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.669
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hatt 2 VW GTEer. Begge fikk rust på bremseskivene etter et år slik at skivener måtte byttes. Jeg har hatt en BMW 330e i 4 år - ingen antydning til rust på skivene. Heller ikke på min i5 som jeg har hatt litt over et år.
    VW gjør et eller annet dramatisk feil med hjuloppheng og bremser. Det kom også rasling og knirking i hjulopphenget på GTEene etter relativt kort tid. 330e-en er helt lydløs. Ingen knirking eller rasling noe sted. i5 er for ny til å trekke noen konklusjon, men så langt er det ikke en knirkelyd å høre noe sted.
     

    mohrup

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    3

    «Af de 4.668 Tesla Model 3 årgang 2020, som mellem 1. januar og 21. november sidste år var til syn, dumpede de 1.051. Det svarer til 23 procent. Til sammenligning dumpede ’kun’ 9 procent af de øvrige elbiler, der var til syn i 2024».
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.968
    Antall liker
    656
    Jeg hadde en Audi e-tron ladbar hybrid, og måtte etter kort tid skifte bremseskiver bak, enda jeg var obs på fenomenet og sjokkbremset ofte når jeg følte meg trygg både for føret og trafikken bak. Har nå en noe større, men tilsvarende BMW og har så langt ikke hatt problemer.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.838
    Antall liker
    3.542
    Var det ikke NAF som en gang uttalte at dem mente å kunne se en sammenheng på vedlikehold av bremser på bakhjul i forhold hvordan bilen blir parkert? Hvor brukere som setter fra seg bilen i bakke kan oppleve mindre behov for service grunnet bruk av brems og håndbrekk.

    Vår BMW 225ex hybrid har klokket 7 år og har fortsatt originale skiver og klosser bak. Bilen står som regel parkert i en bakke hvor bilen da automatisk setter på håndbrems.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var det ikke NAF som en gang uttalte at dem mente å kunne se en sammenheng på vedlikehold av bremser på bakhjul i forhold hvordan bilen blir parkert? Hvor brukere som setter fra seg bilen i bakke kan oppleve mindre behov for service grunnet bruk av brems og håndbrekk.

    Vår BMW 225ex hybrid har klokket 7 år og har fortsatt originale skiver og klosser bak. Bilen står som regel parkert i en bakke hvor bilen da automatisk setter på håndbrems.
    Alle nye biler setter på håndbrekk, bakke eller ikke.. Min er 5.5 år og originale bremseskiver/klosser bak - helt nok, men står i garasje. Ellers er tromler bak en god ide !
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.242
    Torget vurderinger
    1
    Det verste med VW er et hjuloppheng som gir skjevslitasje på dekkene. Moderne dekk av viskelærtypen slites fort nok som det er. Har en Caddy som i løpet av sine 12 år har vært gjennom et utall dekksett. Rekorden var vel 10 dekk på ett år. Et kjent problem på VW.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.056
    Antall liker
    460
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt 2 VW GTEer. Begge fikk rust på bremseskivene etter et år slik at skivener måtte byttes. Jeg har hatt en BMW 330e i 4 år - ingen antydning til rust på skivene. Heller ikke på min i5 som jeg har hatt litt over et år.
    VW gjør et eller annet dramatisk feil med hjuloppheng og bremser. Det kom også rasling og knirking i hjulopphenget på GTEene etter relativt kort tid. 330e-en er helt lydløs. Ingen knirking eller rasling noe sted. i5 er for ny til å trekke noen konklusjon, men så langt er det ikke en knirkelyd å høre noe sted.
    Jeg leaste en Golf GTE i 3 år. Ingen anmerkning på bremseskiver når jeg leverte bilen inn til Møller. Men det er viktig å bruke bremsene av og til slik at du kjenner de hogger til. Gjelder vel forsåvidt alle biler, ikke bare VW.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn