Svenskene prøvde jo på det og gikk på en heidundrande smell .... vi er vel ikke i nærheten å få det til når det gjelder cost/valuePå sikt bør vi selvfølgelig få opp egen batteriproduksjon i Europa. Det er ikke umulig, det forskes på teknologi og selve produksjonsprosessen bør være innfor det man komfortabelt er i stand til i vår del av verden. At Kina satser tungt på å bli monopolister på all ny teknologi bl.a gjennom statlig subsidiering er jo etter hvert lett å se. Jeg mener det haster med å få ut fingeren og demme opp for dette. Enn så lenge er subsidierte kinesiske batterier en mindre trussel enn subsidierte kinesiske elbiler.
Kina kjører på som et lokomotiv med bilindustri, batteriteknologi og produksjon og ellers alt mulig annet. Vanske å konkurrere mot så Europeisk bil og batteri produksjon har noe å bryne seg på mot Kina.På sikt bør vi selvfølgelig få opp egen batteriproduksjon i Europa. Det er ikke umulig, det forskes på teknologi og selve produksjonsprosessen bør være innfor det man komfortabelt er i stand til i vår del av verden. At Kina satser tungt på å bli monopolister på all ny teknologi bl.a gjennom statlig subsidiering er jo etter hvert lett å se. Jeg mener det haster med å få ut fingeren og demme opp for dette. Enn så lenge er subsidierte kinesiske batterier en mindre trussel enn subsidierte kinesiske elbiler.
Jeg klarer ikke med min beste vilje å se dette. Du får en over 5 meter lang stasjonsvogn med firehjulstrekk og hele utstyrslista inkludert for 550 000kr - bare for å nevne et eksempel. Den er laget i Tyskland. Ikke Kina. Den eneste som er teknisk foran, særlig med tanke på drivverk/effektivitet er Tesla....Du kan sikkert kjøpe VW i 2026, men du kommer neppe til å gjøre av 1) høy pris 2) teknologisk akterutseilt
Ja, og den mest effektive måten å gjera det på er å sitja på utsida og raka inn uhyrlege pengesummar. Eller vent no litt...Har Europa noe valg? Hva med å begynne et annet sted enn med millionbonuser og tomme champagneflasker? Det er risikabelt å gjøre seg avhengig av autoritære regimer. Man har sluppet seg langt bakpå ,men det må være mulig å få på plass europeisk batteriproduksjon. Hvor skal man f.eks hente batterier til NATOs droneproduksjon i årene framover? Kina? Verden går fra full globalisering til blokkdelt regionalisering. Da må Europa reindustrialisere på flere områder. Og man må støtte denne reindustrialiseringen økonomisk i starten, slik Kina har gjort.
Har Europa noe valg? Hva med å begynne et annet sted enn med millionbonuser og tomme champagneflasker? Det er risikabelt å gjøre seg avhengig av autoritære regimer. Man har sluppet seg langt bakpå ,men det må være mulig å få på plass europeisk batteriproduksjon. Hvor skal man f.eks hente batterier til NATOs droneproduksjon i årene framover? Kina? Verden går fra full globalisering til blokkdelt regionalisering. Da må Europa reindustrialisere på flere områder. Og man må støtte denne reindustrialiseringen økonomisk i starten, slik Kina har gjort.
Helt enigBåde Europa og USA må reindustrialiseres. Globaliseringen er årsaken til at vi har Trump i det hvite hus. Vi bør i større grad handle med våre venner. Vi som forbruketre får gjøre vår del...
100%Både Europa og USA må reindustrialiseres. Globaliseringen er årsaken til at vi har Trump i det hvite hus. Vi bør i større grad handle med våre venner. Vi som forbruketre får gjøre vår del...
Det er to ting med VW ...... jeg liker ikke at de putter trommelbremser på bilen = gammel teknologi, hva er det av andre ting vi ikke ser.....Jeg klarer ikke med min beste vilje å se dette. Du får en over 5 meter lang stasjonsvogn med firehjulstrekk og hele utstyrslista inkludert for 550 000kr - bare for å nevne et eksempel. Den er laget i Tyskland. Ikke Kina. Den eneste som er teknisk foran, særlig med tanke på drivverk/effektivitet er Tesla....
Svært fornuftig. Også noe flere andre produsenter har innsett og gått «tilbake» til.Det er to ting med VW ...... jeg liker ikke at de putter trommelbremser på bilen = gammel teknologi,
Svært fornuftig. Også noe flere andre produsenter har innsett og gått «tilbake» til.
been there, done that ….. flere ganger med overopphetede skiverJa, det skal litt bremsekraft til før kaliperne bak beveger på seg - og enda mindre er de i bruk på en elbil kontra fossil.
Så kaliperne kan «sette» seg (dyrest å gjøre noe med), klosseførerne ruster slik at klossene ikke beveger seg fritt. Ved hard oppbremsing da kan de bli hengende på - med varmegang som resultat. Det kan igjen ødelegge skivene - som forøvrig også ellers vil ruste raskere.
Jeg har vanskelig for å tro at tromler gir mindre trøbbel på siktTja, jeg har hatt kuk med bremsetromlene på e-Upen nesten hver bidige PKK. Seks biler i husholdningen, og kun den som kuker..
Ja, ingenting som tilsier st tromler gir mindre vedlikehold og feil. Tvertimot. På eierforumet for min gamle Audi er det flere som konverterer fra tromler til skiver fordi tromler har så høye vedlikekostnader. Så tromler er nok heller kostnadsbesparelse, men VW liker vel å fremstille det annerledes utad.Tja, jeg har hatt kuk med bremsetromlene på e-Upen nesten hver bidige PKK. Seks biler i husholdningen, og kun den som kuker..
For å få hele utstyrslista havner jeg på minst 100’ mer når vinterhjul skal være med.Jeg klarer ikke med min beste vilje å se dette. Du får en over 5 meter lang stasjonsvogn med firehjulstrekk og hele utstyrslista inkludert for 550 000kr - bare for å nevne et eksempel. Den er laget i Tyskland. Ikke Kina. Den eneste som er teknisk foran, særlig med tanke på drivverk/effektivitet er Tesla....
Nå har jo VW en god og lang historikk med å føre kundene bevisst bak lyset og forfalske teknisk dokumentasjon!Ja, ingenting som tilsier st tromler gir mindre vedlikehold og feil. Tvertimot. På eierforumet for min gamle Audi er det flere som konverterer fra tromler til skiver fordi tromler har så høye vedlikekostnader. Så tromler er nok heller kostnadsbesparelse, men VW liker vel å fremstille det annerledes utad.
Alle nye biler setter på håndbrekk, bakke eller ikke.. Min er 5.5 år og originale bremseskiver/klosser bak - helt nok, men står i garasje. Ellers er tromler bak en god ide !Var det ikke NAF som en gang uttalte at dem mente å kunne se en sammenheng på vedlikehold av bremser på bakhjul i forhold hvordan bilen blir parkert? Hvor brukere som setter fra seg bilen i bakke kan oppleve mindre behov for service grunnet bruk av brems og håndbrekk.
Vår BMW 225ex hybrid har klokket 7 år og har fortsatt originale skiver og klosser bak. Bilen står som regel parkert i en bakke hvor bilen da automatisk setter på håndbrems.
Såvidt jeg vet så hindrer Tesla ingen å organisere seg. Organisering er en frivillig privatsak.Ikke overrasket. Billigbil fra US/Kina med serviceapparat hvor ingen har rett til å organisere seg sikrer nok den beste kvaliteten i alle ledd.
Spørsmålet om fagorganisering gjeld kollektiv forhandlingsrett og tariffavtale.Såvidt jeg vet så hindrer Tesla ingen å organisere seg. Organisering er en frivillig privatsak.
Ja nettopp; så ingen hindring fra Tesla å la ansatte organisere segSpørsmålet om fagorganisering gjeld kollektiv forhandlingsrett og tariffavtale.
Vel, ikke helt hva Elon Musk sier...Ja nettopp; så ingen hindring fra Tesla å la ansatte organisere seg
Elon Musk forhindrer altså ikke at de ansatte organiserer seg. Organisering er en frivillig sak arbeidstaker ikke har plikt til opplyse om. Elon Musk bryter ingen lover.Vel, ikke helt hva Elon Musk sier...
Tesla and unions - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Jeg leaste en Golf GTE i 3 år. Ingen anmerkning på bremseskiver når jeg leverte bilen inn til Møller. Men det er viktig å bruke bremsene av og til slik at du kjenner de hogger til. Gjelder vel forsåvidt alle biler, ikke bare VW.Jeg har hatt 2 VW GTEer. Begge fikk rust på bremseskivene etter et år slik at skivener måtte byttes. Jeg har hatt en BMW 330e i 4 år - ingen antydning til rust på skivene. Heller ikke på min i5 som jeg har hatt litt over et år.
VW gjør et eller annet dramatisk feil med hjuloppheng og bremser. Det kom også rasling og knirking i hjulopphenget på GTEene etter relativt kort tid. 330e-en er helt lydløs. Ingen knirking eller rasling noe sted. i5 er for ny til å trekke noen konklusjon, men så langt er det ikke en knirkelyd å høre noe sted.