Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.002
    Sted
    Trondheim
    Jeg leaste en Golf GTE i 3 år. Ingen anmerkning på bremseskiver når jeg leverte bilen inn til Møller. Men det er viktig å bruke bremsene av og til slik at du kjenner de hogger til. Gjelder vel forsåvidt alle biler, ikke bare VW.
    Jeg kjører akkurat likedan med min BMW som med GTEene. Ingen antydning til rust etter 4 år på 330e-en. Og jeg kjører ikke mer aggressivt bare fordi jeg nå har en BMW.
    Jeg vet selvfølgelig dette med behovet for å bremse skikkelig en gang i blant, og jeg er sikkert litt skyldig i å ikke bremse hardt nok ofte nok, men det forklarer ikke forskjellen. SKifte bremseskiver etter 1-2 år i begge GTEene jeg hadde (på den ene holdt de faktisk i 2), ingen antydning til rust på 330e-en etter 4,5 år.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Ikke overrasket. Billigbil fra US/Kina med serviceapparat hvor ingen har rett til å organisere seg sikrer nok den beste kvaliteten i alle ledd.
    Greit oppsummert. Slik Musk behandler sine ansatte er det å forvente at kvaliteten på produktet er under pari. Han presser på for maksimalt antall enheter, til lavest mulig kostnad (mye bra er ribbet fra modellene etterhvert), og det som ruller på veiene blir dårlig.

Sist redigert av en moderator:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.103
    Sted
    Sunnmøre
    Elon Musk forhindrer altså ikke at de ansatte organiserer seg. Organisering er en frivillig sak arbeidstaker ikke har plikt til opplyse om. Elon Musk bryter ingen lover.
    Dei kan sjølvsagt vera med i ei fagforeining på same måte som i den lokale filateli-klubben, men det er altså ikkje det spørsmålet handlar om.

Det handlar om kva rolle ein tilkjenner fagforeiningar: har dei rett til å representera dei organiserte tilsette andsynes arbeidsgjevaren og å forhandla fram kollektive avtalar. Dette har vore ei bærebjelke i europeisk og amerikansk arbeidsliv og industri dei siste ca. 125 åra.

For så vidt ikkje særleg pop i Kina eller gamle austblokken (du hugsar Lech Wałęsa og Solidarnosc?), for der har det vore ideologi at staten representerte interessene til arbeidarane a priori.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Alle nye biler setter på håndbrekk, bakke eller ikke.. Min er 5.5 år og originale bremseskiver/klosser bak - helt nok, men står i garasje. Ellers er tromler bak en god ide !
    Min "spede" erfaring med problemer med bremser, som eier av x-antall forskjellige biler gjennom noenogførti år, er i hovedsak relatert til skivebremser - og da spes. bak. Kalipere som hadde satt seg, og måtte byttes på 2 biler og klosseheng "rund baut" på 1 bil. Gjorde det etter den erfaringen som vane å sjekke og evt pusse rent ved hvert hjulskift.
    På trommelbrems opplevde jeg 1 tilfelle av svetting på én bremsesylinder som jeg plukket av, honet og pakket om. Utover det kun regngjøring og smøring.

Hvor hardt man egentlig må trå på bremsepedalen for at bakbremser griper inn erfarer man fort med bakhjulsdrift og automat når det er speilholke :cool:. Lærte med raskt at det i gitte situasjoner var greit å ha hånda på gearsjalteren for raskt å kunne nappe over i nøytral

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Endor
    på BMW 320D Coupe har jeg hatt problemer med calipere som har hengt seg opp opp med resultat overopphetede skiver og totalbytte bak ...

På BMW730D har jeg hatt levetid på bremseskiver foran på ca 6 år, hvoretter de ble skeive og måtte byttes. skiver bak har jeg vel hatt levetid på ca 7 år; Samme her, de ble skeive og fikk vibrasjoner ved bremsing.
    Det er vel kanskje innenfor? :unsure:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Trommelbremser er noe drit, det vet alle som har prøvd seg på en overhaling.
    Vis vedlegget 1091666
    Pøh... langt verre å prøve seg på å overhale en kaliper hjemme på kjøkkenbenken :cool: . Såfremt det ikke begrenser seg til kun å få stempler som har satt seg til å løsne igjen. Men har det gått lenge nok er det ikke så ofte at det er fullgod løsning.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.981
    Pøh... langt verre å prøve seg på å overhale en kaliper hjemme på kjøkkenbenken :cool: . Såfremt det ikke begrenser seg til kun å få stempler som har satt seg til å løsne igjen. Men har det gått lenge nok er det ikke så ofte at det er fullgod løsning.
    Har no hatt 4 kalippere fra en gammel Mercedes på kjøkkenbenken for full overhaling, kan ikke huske at jeg brukte så lang tid på det. Dessuten om du er lat så kan man bytte hele kalipperet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trekker fra noen stjerner hver gang jeg blir bedt om å gi feedback etter service med kommentar om at servicen var helt utmerket, men at jeg umulig kan anbefale Tesla til andre når de ledes av en galning. Ikke moralsk forsvarlig å putte penger i hans lomme når jeg ser hva han bruker dem til.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir jo morsomt nå når Trumper'n har proklamert at Europa må kjøpe mer amerikanske biler hvis man skal unngå straffetollpå EU-biler i USA....
    Rekk opp hånda de som vil ha US-bil - muligens unntatt Tesla ( sønnen min har også Tesla...)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sunndalsøra
    På vinter tid med salting, så er trommelbremser bedre når en tenker på rust. Men må gjøres rein får å få vekk bremsestøv. Håndbrekket må også justeres etter som bremseskoene slites. Er nok mere effektiv disse skive bremsene. Men må brukes hardt ofte så calipre ikke henger seg opp. Var værst når de brukte komposit materiale.. Veldig skummelt når bilen begynner å dra i den ene eller andre retningen.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Endor
    På vinter tid med salting, så er trommelbremser bedre når en tenker på rust. Men må gjøres rein får å få vekk bremsestøv. Håndbrekket må også justeres etter som bremseskoene slites. Er nok mere effektiv disse skive bremsene. Men må brukes hardt ofte så calipre ikke henger seg opp. Var værst når de brukte komposit materiale.. Veldig skummelt når bilen begynner å dra i den ene eller andre retningen.
    Hmmm, jeg må kjøre mere over Hardangervidden i Sport+ mode :cool:
    Da lukter det svidd når jeg nærmer meg Ustaoset :ROFLMAO:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn