Kan ikke være mye å satse på.... Var produsert fra 1982 og kostet "bare" 995$.....Deep Purple skrev:Noen som har noe å si om SP-12 ?
Lurer på å kjøpe en....
Skal brukes med MI Mosfet og Crites( Cornwall)model B
Vet at dette svaret kommer lovlig sent, men dersom du sjekker side 14 her: http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_47.pdf , ville det undre meg mye om du ikke finner ut mer enn at Gryphon er en god forsterker.bluesbreaker skrev:AUDIO RESEARCH DSi 2oo
Er det noen som følger denne tråden som har erfaring med denne?
Vurderer denne som min neste forsterker.
Har lest omtale i Fidelity. Ble ikke så veldig mye klokere. Bare at den er billigere enn gryphon diablo som de anså være den beste integrerte de prøvde. Altså ikke mye klokere.
Bra omtale i TAS.
Noen her som har en, eller har hørt en DSi 200?
Dette blir selvsagt litt på siden av ARC-tråden, men kan allikevel forsøke å kommentere litt av det du poengterer her.bluesbreaker skrev:Vedr. DSi200. Test i Fidelity v H. Rognlien.
Jeg har selvsagt lest omtalen du viser til. Mitt problem var et jeg for det første ikke har erfaring med NAIM, som det ble sammenlignet med og stod mye om, og heller ikke de benyttede høytalere.
Som anmelder bør man ta høyde for at leserne ikke har samme referanseprodukter som man selv. Jeg mener likevel at det er korrekt å oppgi sine referanser og benyttet utstyr i en test.
Jeg skjønner ikke poenget med å ikke utfordre forsterkeren med lavere laster, når ARc selv sier at denne kan drive alt av høytalere.
For å beskrive lyden fra Dsi 200 gjør du bruk av analogier som helsmidd hammer og boksing. Det er det vanskelig å få noe fornuftig ut av synes jeg.
Når det gjelder din beskrivelse av hvordan apparatet framstår og byggekvalitet er jeg helt enig. Meget flott og en drøm å betjene.
Jeg stilte mitt spørsmål på sentralen fordi jeg søkte andres erfaringer med produktet i håp om å danne meg et bilde av Dsi 200 og om den kunne passe hos meg.
Frode Olsen hos Acoustic Tuning har vært imøtekommende og lånt meg et eks av DSi 200. (Forøvrig meget vennlig og serviceminded.)
Etter å ha spilt på forsterkeren noen timer kan jeg nok til en viss grad kjenne igjen din karakteristikk og beskrivelse av lyden i ARc`n.
(Heldigvis )
Som sagt kan jeg kjenne igjen din beskrivelse av forsterkeren etter å ha hørt den.Haakon_Rognlien skrev:Dette blir selvsagt litt på siden av ARC-tråden, men kan allikevel forsøke å kommentere litt av det du poengterer her.bluesbreaker skrev:Vedr. DSi200. Test i Fidelity v H. Rognlien.
Jeg har selvsagt lest omtalen du viser til. Mitt problem var et jeg for det første ikke har erfaring med NAIM, som det ble sammenlignet med og stod mye om, og heller ikke de benyttede høytalere.
Som anmelder bør man ta høyde for at leserne ikke har samme referanseprodukter som man selv. Jeg mener likevel at det er korrekt å oppgi sine referanser og benyttet utstyr i en test.
Jeg skjønner ikke poenget med å ikke utfordre forsterkeren med lavere laster, når ARc selv sier at denne kan drive alt av høytalere.
For å beskrive lyden fra Dsi 200 gjør du bruk av analogier som helsmidd hammer og boksing. Det er det vanskelig å få noe fornuftig ut av synes jeg.
Når det gjelder din beskrivelse av hvordan apparatet framstår og byggekvalitet er jeg helt enig. Meget flott og en drøm å betjene.
Jeg stilte mitt spørsmål på sentralen fordi jeg søkte andres erfaringer med produktet i håp om å danne meg et bilde av Dsi 200 og om den kunne passe hos meg.
Frode Olsen hos Acoustic Tuning har vært imøtekommende og lånt meg et eks av DSi 200. (Forøvrig meget vennlig og serviceminded.)
Etter å ha spilt på forsterkeren noen timer kan jeg nok til en viss grad kjenne igjen din karakteristikk og beskrivelse av lyden i ARc`n.
(Heldigvis )
Som skribent er det en forutsetning at man har relevant referansepunkt, og da vanligivs et tilsvarende produkt av internasjonalt kaliber. I tillegg må man trekke med seg livserfaring og hifi-erfaring i sin bedømmelse. Naim Supernait med ekstra strømforsyning er absolutt relevant i så henseende.
Å finne analogier fra det virkelige livet for å beskrive lyd er en fordømt stor utfordring. Jeg vet at langt fra alle har slått inn mange spiker i en vegg. Men har du benyttet en lett Estwing (13 Oz) for så å bytte til en "Supersaver" til 49,90 på 20 Oz, vil du begripe hva jeg sikter på i det minste. Det dreier seg om å omsette effekt lett og presist, i motsetning til å slurve, tungt og upresist. DSi 200 har en lett, hurtig og presis stil som på mange måter minner om det å omsette energi med "stivt power" da i form av en smidd hammer, der all energi du legger inn i slaget, flytter seg direkte inn i spikeren. Eller litt som forskjellen på den russiske kjempen Valujev og Sugar Ray Leonard. Jeg ville ikke stått i veien for noen av dem!
Kanskje ikke den mest vellykkede metaforen jeg har funnet på, men "it seemed like a good idea at the time, som man sier...
Og ellers er jeg enig i at jeg skulle hatt mer tid til rådighet, så jeg kunne kjørt den i kne med tung last; av og til gjør tidsaspektet slike ting umulig, dessverre. Jeg fant dog grunn til å nevne fenomenet, da andre har påpekt en slik sammenheng.
Mvh
Håkon Rognlien
Jævla bra bilde, slikt sier det meste ! ;DE.I.A. skrev:Tenkte dette var et bilde som ville glede AR menigheten
Ord blir overflødige .
SP 12 = NeiFZ skrev:Aldri hørt en SP-12, men den var vel et temmelig ubeskrevet blad i sin tid. Tror ikke den var særlig lenge på markedet heller. En "billigmodell" i forhold til klassikerne SP-6B, SP-8, SP-10 og SP-11.
Men for alt jeg vet kan den jo låte bra..........
SP-12 er undervurdert etter min mening. Jeg har en stående hjemme som "backup" til min SP-11 mk.2. Hadde bare SP-12 i flere år og solgte den. Savnet den såpass at jeg kjøpte igjen en. Med gode rør har denne et storslagent og flott lydbilde som kan konkurere med de beste. Den er derimot ikke støyfri, og uansett rør gir den et lite sus/brus ved tomgang.Deep Purple skrev:Noen som har noe å si om SP-12 ?
Lurer på å kjøpe en....
Skal brukes med MI Mosfet og Crites( Cornwall)model B
Det blir nok feil. Hvis noe var "billigmodell" av SP-11 så var det SP-9. SP-12 ble lansert før SP-11 (og SP-9) og var samtidig med SP-8 og SP-10 på markedet så vidt jeg husker.funbunny skrev:SP-12 låter som en billigmodell av SP-11, hvilket det vel også er...
SP-14 var vel også en billigmodell av SP-11. Monstrøs sak som i praksis var en transistorkonstruksjon bestykket med en (1) 6DJ8. Ellers er vel rådet fra A-Arve i tråd med gjeldende ARC folklore.FZ skrev:Det blir nok feil. Hvis noe var "billigmodell" av SP-11 så var det SP-9. SP-12 ble lansert før SP-11 (og SP-9) og var samtidig med SP-8 og SP-10 på markedet så vidt jeg husker.funbunny skrev:SP-12 låter som en billigmodell av SP-11, hvilket det vel også er...
Nix, SP-14 var en "billigmodell" av SP-15.Pesquera skrev:SP-14 var vel også en billigmodell av SP-11.
Dette byttet har jeg og gjort.Riktig nok nå trekvart år siden,så jeg må ta noen få forbehold om at husken står meg bi.Opplevde at alle parametere bedret seg.Bassen ble strammere og bedre definert,samt dypere.Mellomtoneområdet ble enda nøyere tegnet opp,i den forstand at de enkelte elementer var mye lettere å skille fra hverandre.Diskanten syntes å flyte friere og med enda bedre oppløsning.Så totalt sett opplevdes det som et betydelig steg framover.I tillegg var det knakende fint med mulighet for å justere last underveis.bjornendrestad skrev:Kan du forklare litt om forskjellen mellom ph5 og ph7. Hva du hørte ?
Siterer fra tråden min...."Hva er så de umiddelbare inntrykkene ift forgjengeren: La meg først slå fast at PH5 er en knallgod phonoforsterker! Det er allikevel klart for meg at 7eren spiller i minst en divisjon over. For det første er det en total ro, ikke et knyst eller unote å spore i lydbildet. Rommet er himmelhøyt og svært åpent. Stereoperspektiv er strålende og det er lett å plassere de ulike instrumenter i lydbildet, selv på kompleks musikk. Mellomtonen er dette anleggets store force noe jeg har mast mye om tidligere i denne tråden. PH7 står selvfølgelig ikke tilbake på dette området ift tidligere ytelser, men når tvertimot nye høyder. På frekvensfløyene er det også bedringer å spore ift PH5. Bassen virker enda bedre definert, diskanten mer raffinert og delikat. Blir mye halleluja og superlativer dette her, men jeg er som dere skjønner svært fornøyd...."bjornendrestad skrev:Kan du forklare litt om forskjellen mellom ph5 og ph7. Hva du hørte ?
Nydelig sak noe sånt kunne jeg sikkert satt i arbeide på toppene på RSIIB.FZ skrev:Et par generasjoner til nå så er vi tilbake til min D-79 som jeg kjøpte for 30 år siden ;D
Det er bare å stikke innom. Bare hyggelig med besøk! Men det er nok litt mindre trøkk en du er vant med... Men det spiller bra nå, venter bare på at rørene skal få brent seg inn noen timer8x12_TOM skrev:Og, fy flate.... dette så rått ut . Dette må jeg nesten bare få høre neste gang jeg er i Bergen
;D ;D ;D Sier det deg noe?Andy skrev:Dette ser da helt rått ut.
Litt om lyden og hvor fornøyd du er takk! ;D