Snart er det midnatt, anlegget spiller bedre enn på lenge, de nye rackene fungerer veldig fint nå som de hviler på gummiknotter og ikke rett på gulvet, og tiden på døgnet bestemmer vel egentlig musikken. Bachs musikk til en søvnløs notabilitet; Goldberg-variasjonene. Murray Perahia ved klaveret denne gangen. Spørs vel om det kan bli særlig mye vakrere.
Som ganske mange andre her inne var jeg ikke overraskende en tur i Horten i helga. Det meste av lørdagen ble tilbrakt i etslags audiofilt orienteringsløp mellom diverse mer eller mindre interessante rom og utstillere, ispedd hyggelige samtaler med endel utrolig hyggelige kjente jeg ser altfor sjeldent, en glimrende lunch på Hortens utmerkede indiske restaurant og grenseløse mengder audiofil støy.Nå må dere for pokker holde opp med "Stimela", "Keith don´t go", Ho Kari og Patricia Barber. Er det ingen som eier fantasi? Det er da laget andre vellydende plater de siste femti årene!!!! Prøv klassisk Sinatra, Paul Simon, Rickie Lee Jones, Tom Waits, Joan Armatrading, Edie Brickell (som er gift med Paul Simon!), Marc Cohn, David Sylvian, Riuichi Sakamoto, Nick Drake, Peter Gabriel,Talk Talk, Leif Ove Andsnes, Dawes, Randy Newman..To name but a few. Og sikkert en drøss hipsterband jeg ikke kan. Jeg er tross alt snart femti.
Kudos til Nordic Sound Design, forresten. Han hadde baller nok til å demonstrere Leben-forsterkeriet sitt med klassisk heavy fra Blyzeppelinerne. Det er ikke mange plater som låter kjipere, spør du meg. Men det funka likevel!
Horten er alltid hyggelig på sitt rufsete "off broadway"-vis, og jeg imponeres stadig av at Terje og hans kumpaner egentlig orker. I år virket det som om besøket var i tynneste laget, egentlig. Bare for etpar år tilbake var det langt flere utstillere, et helt annet trøkk og en mye tettere, mer hektisk stemning. I år var det noe litt resignert over hele greia. Mange toneangivende aktører var fraværende, og det var tynt med folk i gangene. I foajeen ved Fidelitys stand var det nærmest øde, noe som taler sitt litt for tydelige språk.
Når det gjelder lyden på rommene er det allerede sagt endel i den egne messetråden, men jeg føler for å trekke fram en herre fra innlandet som alltid klarer det mange andre synes å slite noe jævlig med. Han får oppsettet sitt til virkelig å spille musikk. Jeg snakker selvfølgelig om Arild Berget fra Hifi-Guiden. Det var en befrielse å sitte inne på det lille rommmet etter å ha funnet etpar brukte jazzplater blant det ganske rikholdige bruktutvalget å høre en gammel liveskive med Dance with a stranger over høyttalerere fra Wilson Benesch, en for meg ukjent forsterker og CD-rigg fra Audio Aero. Det låt avslappet, musikalsk og riktig. Som det i og for seg alltid gjør hos den mannen. Stjerne i boka til Arild! To nye, norske kabelprodusenter hadde også funnet veien til vestfolds lillebror av en by.Paradox Audio, som enten er humorister, eller har en dose audiofil ironi bygget inn i firmanavnet, og Midas References. Vi er visst gode på kabler her oppe ! Selv om det er mange som fremdeles påstår at det ikke er noe å bruke penger på....
Hvor bra disse nye greiene låter, vil vi vel finne ut før eller siden.
Vi som kan høre forskjell på kabler, mener jeg.
Ellers var det godlyd å spore hos Doxa, Audiocompaniet, Pilar, Moiz, OHC, Stereofil, Audio Note og etpar steder til, og det var hyggelig å se Andreas fra Big Dipper holde vinylfanene høyt, som vanlig.
Overraskende nok var det ikke mange vinylspillere å se i år. Selv om det vel er det enkeltkomponentet det er mest fokus på, på mange måter. Var årets messe en light-verson fordi endel aktører ikke stilte, eller bærer det bud om tørke i bransjen? Jeg skulle forøvrig gjerne sett bransjen jobbe mer for å rekruttere, satse mer på også å stille ut innstegsprodukter, i stedet for å gjøre det den alltid har gjort, snakke til de som allerede er hekta.Et blikk rundt på messehotellene bekrefter det vi vet fra før. Vi er et miljø med et seriøst forgubbingsproblem.Og jeg er jaggu en av gubbene! Grøss!
Jeg snakket med noen Horteninnbyggere jeg kjenner. Den ene av dem er journalist. Ingen av dem ante at messen gikk av stabelen i det hele tatt.I deres egen hjemby, som ikke akkurat bærer preg av altfor mange arrangementer akkurat denne helga.Eller i det hele tatt, for alt jeg vet. Det kan lønne seg å markedsføre seg litt, spør du meg. Det gjelder jo hele bransjen. Det gjøres ikke allverden for å spre informasjon om de strålende og vellydende produktene som importeres hit til steinrøysa. Spesielt ikke overfor "vanlige" folk. Jeg hører ofte at det klages over at markedsføring er dyrt. Joda, ting koster. Men uansett er det peanøtter mot det det koster å gå konkurs...
Det er ikke mange av vår bransjes aktører som oppfører seg som om "markedsorientering" er noe de behøver å befatte seg med. Kanskje hadde alt sett mye bedre ut om de hadde fått ut finger´n og forstått at de tar grusomt feil..
Jeg tror fullt og fast på at om vanlige folk med litt mer enn gjennomsnittlig musikkinteresse hadde visst om oss, for å si det sånn, hadde situasjonen vært en annen. Se bare på OHC, som bevisst retter seg mot andre segmenter enn de audiofile. Flere av mine venner har fått et betydelig kick av å lytte til musikk de trodde de kjente hos meg, og har gått ut og handlet både Hegel, Kef, Audio Note, cj, Creek, Spendor og Copland i etterkant.
Vel, uansett. Jeg håper bransjen heiser opp buksene og tar et skikkelig tak neste år.Nøling er tap, gutter. Folk flokker ikke til en bransje som ikke gidder å vise seg fram!
Takk til Musicus, Gutty, Sluket, Finger´n, Brasse (eller hva du kaller deg nåtildags!), Fosse,Vermin,Hagto, RBN, Swifty (Pluss i margen for panfløytevarsel!) Jan O og alle dere jeg traff og pratet med på lørdag. Usedvanlig hyggelig, som alltid. Og en ekstra takk til redaktør Knut som ble med selv om han nok ville være hjemme og nyte helga. Det ville i tilfelle vært fullt fortjent.
Nå har Murray sluttet å spille og gått og lagt seg. Det skal jeg også.
God natt.