Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Å oppeve ting live er en helt annen opplevelse. Man bruker flere sanser. Jeg har større musikalsk utbytte foran musikkanlegget i stua (med noen få unntak)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Lyngen:
    Jeg henger med helt til konklusjonene dine. Kan du forklare hva som går tapt ved "fjernmikking" (les over hodet på dirigenten) og hva som går tapt ved nærmikking?
    Kan du gi et eksempel på klassisk musikk du har tatt opp? Utøver og lokale.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.204
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    U

utgatt60135

Gjest
    Lyngen:
    Jeg henger med helt til konklusjonene dine. Kan du forklare hva som går tapt ved "fjernmikking" (les over hodet på dirigenten) og hva som går tapt ved nærmikking?
    Kan du gi et eksempel på klassisk musikk du har tatt opp? Utøver og lokale.
    "Over hodet på dirigenten" er jo den mest ideelle plassering for hovedmikrofoner med et orkester. Nærmikking? Nja, jeg synes jo personlig det låter litt mer naturlig med litt avstand. Jeg hadde gjerne sett at vokal og annet hadde blitt tatt opp med noe mer avstand.

Jeg er ingen lydtekniker og har aldri påstått noe annet. På mer seriøse opptak er det lydteknikere som tar seg av lyden, mens det blir av enkleste sort hvis jeg tar den alene. Alikevel får man jo litt erfaring med lyd med årene.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hjemme igjen etter demo av Lyras toppmodell og hyggelig prat med Stig Inge Bjørge, som også liker kameraer fra Leica,skulle det vise seg. Den famøse toppmodellen låt rett og slett skremmende realistisk og naturlig. Selv superdøll hifiplingplong fra Stockfish fikk et menneskelig drag oer seg. Prisen er mildest talt høy, så noen referansemodell fra Lyra blir det nok ikke her, men en Koetsu Urushi fra den gamle mesteren selv er ingen dårlig pickup det heller.

Lyngen, jeg forstår hvor du kommer frra, for å si det sånn. Bare for ordens skyld, det kan se ut som om du tror det er høyttalere fra Audio Note jeg hyller for deres musikalitet. Det er faktisk ikke først og fremst dem jeg snakker om, men endel konvertere, forsterkere (Meishu Silver Signature, eksempelvis) og pickupelementer er svært lettflytende, dynamiske og , tør jeg si det, musikalske. Det ser videre ut som om dine erfaringer går i retning av at musikaliteten handler om farging, og at den er innsynet og nøytralitetens motpol. Det er slett ikke min erfaring, så der ser det ut som om vi snakker forbi hverandre. Stig Inge Bjørge snakket tidligere om at et virkelig godt anlegg brakte musikken ut til lytteren med alt avnærvær og intensitet. Det er netopp det jeg mener. Denne faktoren som gjør at man gripes.
    Jeg ser overhode ingen problemer med å bruke "musikalitet" om et komponent, og kan ærlig talt ikke begripe hva problemet skulle være.

Jeg forstår hvor du kommer fra,undervurderer slett ikke din opplevelse av hverken musikalitet eller musikken i seg selv, og har respekt for ditt syn. Vi er bare ikke på linje,rett og slett.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Cash, det var en avsindig nedtur med Bush-plata. Sitter faktisk akkurat nå og lytter til den medfølgende CD-versjonen, siden vinylen ikke er til å holde ut.
    Det er tydeligvis ikke meningen at jeg skal ha de siste skivene hennes på vinyl. De tre siste utgivelsene har vært sånn alle sammen. Kanskje er plateselskapet helt ute og sykler både ved valg av presseri og med totalt fraværende kvalitetskontroll.

Jeg snakket forresten med Morten Lindberg i 2L i dag, og nevnte at jeg ikke hadde vært helt heldig med mine to eksemplarer. Det har jeg visst virkelig ikke, for av 1000 solgte av førsteopplaget, hadde de fått fem i retur på grunn av rundetellere og dårlig pressing. DET er ingen dårlig brøk, akkurat. 2L presser forøvrig skivene sine hos Pallas i Tyskland. Det er betryggende...

U

utgatt60135

Gjest
    Det ser videre ut som om dine erfaringer går i retning av at musikaliteten handler om farging, og at den er innsynet og nøytralitetens motpol. Det er slett ikke min erfaring, så der ser det ut som om vi snakker forbi hverandre.
    Jeg kjenner ikke fullt ut dine preferanser, så det er godt mulig jeg ikke er helt på rett spor der. Mine innrykk av hvilke produkter hvor ordet musikalsk oftes blir brukt er mer en generell betrakning, men også noe jeg synes går igjen i Fidelity. F.eks Kudos som jeg selv kjøpte på bakgrunn av testene der. I mine ører var ikke den nøytral slik det påstås der, men hadde en viss mykhet, fyldighet og en noe mørk lyd. Focalene mine låter anderledes og de er også testet i Fidelity. Det står ingenting om at de går motsatt vei av nøytralitet der. Hvorfor ikke?

Det interessante her til slutt er alså hva vi opplever som nøytral og hvem som har mest rett. Om jeg så missforstår din ideelle musikalitet angående produkter vil du så mene at en forsterker som har minst mulig avvik med det påtrykte signalet er den mest musikalske? Det er jo da også den som får med seg innspillinger slik de er, men både svakheter og styrker. Den kan jo ikke lastes for feil og mangler tidligere i kjeden, kan den?

Kan du nevne noen produkter du synes er mest mulig nøytral?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lyngen, med all respekt, her er jeg helt og fullstendig uenig med deg. Jeg er ikke ute etter å finne ut hvem som har mest rett og hva vi opplever som mest mulig nøytralt. Vi sitter tross alt ikke i sandkassa her. Mitt poeng er, og har alltid vært, at det er helt relevant å definere et produkt som musikalsk basert på evnen til å levendgjøre musikken. Jeg har i utgangspunktet sagt meg enig i din definisjon av nøytal. Der kan vi altså enes. Men nøytalt i forhold til hva? Ingen av oss vet hva som foregikk i opptaksøyeblikket likevel. Vi var ikke der. Så det kan som best være snakk om en opplevd nøytralitet.
    Jeg opplever for eksempel et produkt som Adyton Cordis 1.8 som nøytalt. Det samme kan sies om forforsterkeren jeg bruker, Hovland HP100. De har også det til felles at de er svært musikalske.
    Det ville overraske meg om jeg er på kollisjonskurs med særlig mange som faktisk har hørt disse produktene over tid, forresten.

Jeg kan vanskelig svare for tester gjengitt i Fidelity av produkter jeg ikke har hørt selv. Det ser du sikkert. Videre er det ikke rart at de to aktuelle produktene ikke er satt opp mot hverandre i bladet, all den tid det ikke var snakk om en sammenligningstest. Det er synd du åpenbart føler deg villedet mht Kudos, men samtidig hyggelig at du også fant høyttaleren du faktisk lever med.

"Minst mulig avvvik med det påtrykte signalet" er forøvrig en påstand, eller en definisjon jeg sliter litt med. Hvordan kommer du fram til det? Og for all del, underbygg gjerne.
    Når det er sagt, synes jeg denne passiaren har tatt en litt underlig retning. Det er godt mulig du er uenig med meg der også, men det lever jeg fint med. Jeg tror derfor vi må konkludere med at vi nok ikke kommer til å bli enige, men "to agree to disagree" er til å leve med det også, spør du meg. Konfluens er ei det beste, for å parafrasere Ibsen.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Vel, jeg synes det virker som at du baserer deg på endel følelser angående komponenter. Jeg har et mer nøkternt syn på det. Det er mulig du synes jeg er på villspor nå, men det er litt slik jeg føler det. Jeg kan ikke snakke om levendgjøring av musikk angående elektronikk, for meg er det reproduksjon, lydkarakterer og kompromisser. Hard facts. Nei, det er ikke alltid lett å vite hva som er helt nøytralt, men jeg mener man kan nå et stykke med erfaring og gode referanser. Det var f.eks vedlig interessant å høre en lydteknikkervenn av meg kommentere hvordan han mener opptaket er uten at han kjente anlegget mitt på forhånd. hans inntrykk var meget likt mine både angående mitt anlegg og innspillinger.

Adyton har jeg ikke hørt, så der kan jeg ikke uttale meg.

Men det er en ting jeg ikke har fått med meg. Mener du at opptak får med de riktige klangfargene generelt sett? Den riktige fylden og kropp på tonen? Får de med klangrom realistisk?

U

utgatt60135

Gjest
    "Minst mulig avvvik med det påtrykte signalet" er forøvrig en påstand, eller en definisjon jeg sliter litt med. Hvordan kommer du fram til det? Og for all del, underbygg gjerne.
    Med påtrykt mener jeg spenning/tid forløp for å understreke at jeg mener det signalet som forsterkeren skal forsterke og ikke nødvendigvis opplevd lydbølger fra f.eks en fiolin.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dette blir litt vel utydelig for meg, Lyngen. Du føler altså at jeg baserer meg på følelser. Men det gjør ikke du. Du er mer nøktern, og baserer deg på hard facts. Det er litt slik du føler det. (Min uthevning). Akkurat, ja.

For deg kan åpenbart ikke elektronikk levendegjøre musikken. Det forklarer med all tydelighet i verden hvorfor det lugger hos deg når jeg bruker ordet "musikalitet" om for eksempel min egen forforsterker. Det du beskriver som hard facts, er hard facts for deg. Min verden høres ikke sånn ut, og det er jeg ærlig talt glad for.
    Jeg er faktisk enig med deg i at man med hensyn til nøytralitet kommer et stykke på vei med erfaring og gode referanser. Men det blir likevel bare snakk om en oplevd , og da subjektiv nøytralitet, all den tid vi ikke var tilstede i opptaksøyeblikket. Det er netopp erfaringen og referansene våre som setter oss i stand til å oppleve noe som nøytralt.

Fair nok at du ikke har hørt Adytonn Cordis 1.8 eller Hovland (uten at du faktisk sa at du ikke hadde hørt den, men du uttalte deg ikke, uansett), men da vet du noe om hva jeg definerer som nøytralt.

Jeg kan ikke uttale meg om opptak på generelt grunnlag, men jeg har opptak både fra EMI, Sony Music., Opus 111, Harmonia Mundi, BIS, Chandos, Astree og andre som er overbevisende på disse parametrene.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hvordan avgjør du hvilken av tre forsterkere som er mest tro mot signalet inn, da? Måler du? Om den ene forsterkeren da måler fint, men er stinn av feedback, mens en annen, la oss si en single ended rørforsterker , ikke har feedback i det hele tatt, og dermed måler dårligere, hvilken av disse er mest tro mot signalet?

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg kan ikke uttale meg om opptak på generelt grunnlag,
    Nettopp ja...

Kompetanse om reproduksjon har tre hoveddeler. Musikken som skal taes opp, selve opptaket/bearbeidelse og HiFi komponenter.

På akkurat samme måte spiller alle tre delene sammen i HiFi. CD-spilleren, forsterkeren og høyttaleren.

Hvis man ignorerer forsterkerens påvirkning kan man trå feil. Det er etter min oppfattelse mange HiFi intereserte som trår litt feil pga denne manglende forståelsen.

Men hvordan vi liker musikken fremført hjemme trår ingen feil uansett :).

U

utgatt60135

Gjest
    Hvordan avgjør du hvilken av tre forsterkere som er mest tro mot signalet inn, da? Måler du? Om den ene forsterkeren da måler fint, men er stinn av feedback, mens en annen, la oss si en single ended rørforsterker , ikke har feedback i det hele tatt, og dermed måler dårligere, hvilken av disse er mest tro mot signalet?
    Man har jo rett og slett nødt til å ha referanser fra de andre komponentene. Jeg er ingen målemann.

Edit; God natt :).

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg burde kanskje underbygge litt. Ser at jeg var litt ukonsentrert i natt. Poenget mitt var at det er umulig å være generell mht spørsmålet ditt. Noen opptak lykkes, og har som mål å gjenskape rom og klangfarger, andre virker mer kliniske og har en tørrere, mer tett oppmiket instrumentlyd som gir lite rom. På noen er det brukt Blumlein-par, andre ikke. Joda, jeg ser at kunnskap om opptak kan være nyttig, men det diskvalifiserer ikke de som ikke har det, nødvendigvis.
    Her inne finnes det folk som i fullt alvor mener at en hjemmekinoreceiver låter så bra at man ikke kan skille den og la oss si en Adyton Cordis 1.8. Dermed er det det de bruker, og med de referansene i ryggen uttaler de seg villig vekk om hva som er hørbart og ikke.For meg blir det så absurd at det er vanskelig å finne ord uten å fornærme. Om ikke det er å ignorere forsterkerens påvirkning, vet ikke jeg hva som er det.

Men å overse et komponents påvirkning tror jeg likevel de færreste som er i stand til å høre, gjør.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Jeg har lyst til å slenge inn et eksempel til her. For noen år siden ble det skevet mye om CD-spilleren til Lector. Mange inkl. anmeldere roste den veldig for dens naturlighet. Endelig en som ikke låter HiFI (?). Den hadde jeg på hjemlån, men i mine ører hørte jeg mye egenklang. At den ikke låt nøytralt er jeg temmelig påståelig med. Da må jeg spørre. Hva er sammenhengen med egenklang og naturlighet? Er ikke nøytralt naturlig? Må et produkt forvrenge for å låte naturlig? Min påstand er at det ikke er produktet som låter mer naturlig, eller er mer musikalsk for de som vil bruke det begrepet. Naturlig lyd burde jo være fullt innsyn uten egenlyd, imo. Jeg tror at det er litt for mange som innbilder seg innspillinger som mer perfekte enn de egentlig er. Jeg synes det er ganske så essensielt å spørre seg om hvor naturlig innspillinger er. Retter vi pekefingeren på riktig sted?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Selvfølgelig er nøytralitet naturlig, Lyngen. Forøvrig er det jo din påstand at Lector-spilleren er full av egenlyd. Alle produkter introduserer forvrengning også. Like it or not, men det er sånn det er.
    Det er ganske fascinerende å finne ut etterhvert som man får bedre og bedre anlegg hvor mange av forvrengningsartifaktene som mange tillegger innspillingene, som viser seg å ligge i elektronikkeen, eller som blir indusert gjennom omgivelsene.

Det finnes langt flere dårlige avspillinger enn det finnes dårlige innspillinger, spør du meg.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Enig.
    Et lite hjertesukk herfra:
    Min erfaring er at de såkalte "nøytrale" produktene ofte har en sterk egenkarakter de også. At den er grå i fargen gjør den ikke mer nøytral.
    Å diskutere nøytralt anlegg blir merkelig for meg. Har aldri hørt to anlegg spille likt, ikke i nærheten engang. Hva sier det?

Jeg søker "gjennomsiktighet" eller at anlegget er "kamelon" i forhold til innspillinger. Det synes jeg er viktigere enn hvor "nøytralt" nullpunktet er.
    Min erfaring er at hvis anlegget er gjennomsiktig og kamelon mot innspillingene er sjansen stor for at det oppleves musikalsk også.

Alle referanseinnspillingene som er gjort på 60-70-80 tallet er det viktig for meg at jeg får ALL musikken ut av. Da hjelper det meg dårlig at innspillingskvaliteten er dårlig.

Etter en dag fylt med opptreden med kirkeorgel, undervisning av unge håpefulle trompetister og bandøvelse til slutt hører jeg i dette sekund på Brahms 4 symph med Carlos Kleiber etter å ha hørt Mahler 3 med Leonard Bernstein. To totalt ulike innspillingskvaliteter, den ene med masse akustikk, den andre nærmest helt tørr, men den musikalske kvaliteten og energien skinner ut at dette anlegget som er fullt av komponenter som farger. Tilogmed kablene har filter. Nei, det er nok ikke noen fasit på dette.:cool:

U

utgatt60135

Gjest
    Det finnes langt flere dårlige avspillinger enn det finnes dårlige avspillinger, spør du meg.
    Det er jeg heller ikke enig med deg i. Majoriteten av innspillinger låter ikke HiFi. Majoriteten av produsenter og musikere er ikke HiFi nerder. De vet at majoriteten ikke bryr seg stort om lyd. Bare se hvor mange som bruker elendige ørepropper. Hva slags anlegg har folk flest hjemme? Men det finnes selvsagt unntak, også innen pop/rock. Og ikke minst innen jazz og klassisk. Der er det mye bra. Det er en grunn til at det spilles mye enkel jazz og annen HiFi musikk på messer. Det er fordi det låter bra, i motsetning til svært mange andre sjangre. Produsenter av ekstrem HiFi (ja, for folk flest er selv et anlegg til 50.000,- sykt mye) er nok langt mer opptatt av kvalitet enn majoriteten av produsenter. de snakker heller om "sound" musikalsk sett, ikke lydmessig. Jeg har vært i endel studioer som produserer for kjente artister og det er ikke mye som minner om HiFi der. Og hvis du nevner noe om lyd f.eks komprimering så har jeg oppplevd liten interesse.

Vel, jeg hadde turt å vedde mye penger på at Lector spilleren har betydelig egenlyd så får du bare tro hva du vil. Uansett er er det ofte stor uvilje mot å prøve å tilegne seg litt mer forståelse når det går litt på tvers av sine egne gamle meninger. Jeg har spurt meg selv litt vonde spørsmålet om jeg kan ta feil mange ganger, men foreløpig står jeg ved det. Så får jeg bare si som deg. Vi får bare bli enige om å være uenige.

Ok, da skal jeg ikke mase mer om dette her. Jeg har endel hjertesukk jeg også.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja,jeg tror vi er ved veis ende her nå, Lyngen.
    Vi blir ikke enige. Jeg ser forresten at jeg var litt rask da jeg skrev det du siterte meg på. Jeg mener bestemt at det finnes langt, langt flere dårlige avspillinger enn det finnes dårlige innspillinger. Jeg sier det fordi jeg uendelig mange ganger har opplevd at plater jeg trodde var grøtete, uoppløste og preget av dårlig håndverk fra produsentens side, viser seg å være så krevende å gjengi at de først åpner seg opp når anlegget virkelig begynner å få kontroll på vibrasjons- og strømproblematikk og innehar en høy grad av oppløsning. Noen åpenbare eksempler er de fleste av Peter Gabriels utgivelser i perioden 1982-93, Dylans "Time out of mind", Robert Plant/Allison Krauss: Raising Sand. Låter den siste skiva grøtete og seigt, er det anlegget som har problemer. Denne platen fikk referansestatus i HiFi Plus, til endel av lesernes store forferdelse. Men prøv å spille den på et virkelig kompetent anlegg. Da snakker vi pur sonisk magi.

Trompetnerd, jeg er helt enig. Oppsett som av mange oppleves som nøytrale , er ofte blodfattige og fargeløse, og dermed ganske langt fra å være nøytrale.

U

utgatt60135

Gjest
    Trompetnerd, jeg er helt enig. Oppsett som av mange oppleves som nøytrale , er ofte blodfattige og fargeløse, og dermed ganske langt fra å være nøytrale.
    Godt! Da er konklusjonen at nøytrale anlegg bør fargelegges og få blodoverføringer ;D. Skal høre på Raising Sand når jeg kommer hjem igjen.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jaja, du får konkludere som du vil, Lyngen.
    Legg merke til at jeg skrev av mange, ok?

Virkeligheten er jo ikke fargeløs, som kjent.

Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.168
    Torget vurderinger
    16
    Godt! Da er konklusjonen at nøytrale anlegg bør fargelegges og få blodoverføringer . Skal høre på Raising Sand når jeg kommer hjem igjen.
    Min erfaring er at høyttalere som har en heving i øvre mellomtone og en senking av øvre bassområdet (80-100hz) ofte omtales som nøytrale. En slik kurve kan vel kanskje oppleves som mer oppløst og avslørende men jeg mener den er farget og at man går glipp av dynamisk kontrast (trøkk) og informasjon i mellombassområdet. Det kan også tenkes at slike høyttalere oppleves mer nøytrale fordi de er enklere å integrere i et rom da det ikke er så mye nivå i mellombassområdet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er vi befriende på linje, HC.

For de som har mast litt på bilder av den nye rackløsningen, her kommer i alle fall ett. Synes det dominerer litt, men det funker!
    L1060248.jpg

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Her er vi befriende på linje, HC.

For de som har mast litt på bilder av den nye rackløsningen, her kommer i alle fall ett. Synes det dominerer litt, men det funker!
    Hei Trond.

Veit du hva slags materiale som er brukt i racket?

/POB

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det var da et meget pent rack må jeg si

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Per Olav! (Nesten litt mystisk å skrive det her inne, du heter det samme som broren min, og han kommer aldri til å forville seg inn hit...;))

Vel, det er massivt, i alle fall. Det kommer fra Big Dipper HiFi, og er i samme familien som det Audio Norge brukte på Hortenmessa i år, men jeg vet ærlig talt ikke helt...

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var da et meget pent rack må jeg si

Håvard
    Takker. Joda, jeg liker dem, jeg også. Særlig etter at jeg fikk satt dem på gummiknotter. Det ligger an til litt mer eksterimentering med avkobling, forresten. Er litt i tenkeboksen der enda..

Noen som har åtte ART Q-dampers liggende de ikke bruker?

Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Hei, Per Olav! (Nesten litt mystisk å skrive det her inne, du heter det samme som broren min, og han kommer aldri til å forviller seg inn hit...;))

Vel, det er massivt, i alle fall. Det kommer fra Big Dipper HiFi, og er i samme familien som det Audio Norge brukte på Hortenmessa i år, men jeg vet ærlig talt ikke helt...
    Dette må jeg finne ut av.
    Tror jeg kunne tenkt meg noe lignende, i litt andre dimensjoner.
    Stilig er det ihvertfall.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Det var vakkert Trond! Ser ut som vi har samme smak angående mer enn musikk og hifi :D Hva heter det racket?

Ellers synes jeg du og andre med god samvittighet kan bruke ord som musikalsk og organisk om hifi utstyr:)
    Ordet nøytralt er slik jeg ser det ganske meningsløst når vi snakker hifi.Det peker på en måte mot at det skulle eksistere noe som er perfekt,noe som ikke setter egenkarakter på musikksignalet,og slikt finnes ikke.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Steikandes flott rack og ikkje minst innholdet i racket.
    Ta gjerne et bilde frå sweetspot også,så impulsene kommer skikkelig med:)

Underlaget på 300b blokkene,er det noko som følger med racket?

Mvh.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Rune, jeg har på følelsen at du er inne på noe der.Racket heter "Elemento" og er såvidt jeg vet fabrikert i Kina. Snakk med Erik på Big Dipper HiFi, så har han sikkert mer info om størrelser, priser og hva det skal være. "Nøytralt" er et vanskelig begrep, all den tid alt innvirker på resultatet, men det kan jo likevel oppleves som nøytralt. Som jeg har vært inne på er et av mine problemer netopp at så mange bruker begrepet om lyd som er ganske anemisk og fargeløs, og da mister det helt sin berettigelse for meg.
    Stig inge Bjørge fortalte forleden at et virkelig godt anlegg skal bringe musikken ut til lytteren. Det er en utmerket definisjon på ha musikalitet brukt om hifi handler om.

samlanes, forsterkerunderlaget er skjærefjøler i nøttetre fra Ikea, satt inn med møbelolje, som igjen hviler på Quasar Points fra Nordost. Det gjør forøvrig alle de andre komponentene også. Hyggelig at du liker dem! Du må komme innom å høre en gang!

Her er det etterlyste bildet fra sweetspot. De mest spilte platene de siste dagene er forresten Dylans "Tempest" og TrondheimSolistenes "Souvenir part II" fra 2L. Helt fantastisk musikk!
    L1060252.jpg

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Der ja,flott oversiktsbilde.
    Skjærefjøl frå ikea ja,massivt og bra vil eg tru.

Kunne godt tenkt meg ein lytt ja,neste gang eg kjører forbi skal eg ta kontakt.
    Kjørte forbi både Bærum og kun 10-15km frå Drøbak i sommer på vei til sverige(der konsert med Rolf Wikstrøm i Kristinehamn var målet.)
    Sjøl håndhilste eg på Roffe og takket for god musikk,og madammen fekk signert Roffes siste plate,da var me happy begge to.

Det rykket i hififoten når eg passerte både Bærum og Drøbak:)
    Det skal ikkje gjenta seg at eg suser forbi neste gang.

Mvh.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er hjertelig velkommen!
    Disse fjølene fungerer faktisk veldig fint som underlag, og størrelsen var nærmest perfekt. Det er ikke hver dag et utlegg på i underkant av 300,- gir lyden et løft!;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Oi, se der ja, det var pene møbler, med en sober finish, takk for bildene!

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Sabla flott rack. gratulerer

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.176
    Torget vurderinger
    2
    Fine rack impulse.
    Ble litt nostalgisk når jeg så de. Minner litt om min barndoms grønne dal med melkeramper.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Interessant å høre/lese om dine erfaringer med rack impulse. Jeg må nok finne meg noe nytt selv også etterhvert som prosjektet mitt skrider frem...da er det hyggelig at du tråkker opp sti :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn