K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Å oppeve ting live er en helt annen opplevelse. Man bruker flere sanser. Jeg har større musikalsk utbytte foran musikkanlegget i stua (med noen få unntak)
|
"Over hodet på dirigenten" er jo den mest ideelle plassering for hovedmikrofoner med et orkester. Nærmikking? Nja, jeg synes jo personlig det låter litt mer naturlig med litt avstand. Jeg hadde gjerne sett at vokal og annet hadde blitt tatt opp med noe mer avstand.Lyngen:
Jeg henger med helt til konklusjonene dine. Kan du forklare hva som går tapt ved "fjernmikking" (les over hodet på dirigenten) og hva som går tapt ved nærmikking?
Kan du gi et eksempel på klassisk musikk du har tatt opp? Utøver og lokale.
Jeg kjenner ikke fullt ut dine preferanser, så det er godt mulig jeg ikke er helt på rett spor der. Mine innrykk av hvilke produkter hvor ordet musikalsk oftes blir brukt er mer en generell betrakning, men også noe jeg synes går igjen i Fidelity. F.eks Kudos som jeg selv kjøpte på bakgrunn av testene der. I mine ører var ikke den nøytral slik det påstås der, men hadde en viss mykhet, fyldighet og en noe mørk lyd. Focalene mine låter anderledes og de er også testet i Fidelity. Det står ingenting om at de går motsatt vei av nøytralitet der. Hvorfor ikke?Det ser videre ut som om dine erfaringer går i retning av at musikaliteten handler om farging, og at den er innsynet og nøytralitetens motpol. Det er slett ikke min erfaring, så der ser det ut som om vi snakker forbi hverandre.
Med påtrykt mener jeg spenning/tid forløp for å understreke at jeg mener det signalet som forsterkeren skal forsterke og ikke nødvendigvis opplevd lydbølger fra f.eks en fiolin."Minst mulig avvvik med det påtrykte signalet" er forøvrig en påstand, eller en definisjon jeg sliter litt med. Hvordan kommer du fram til det? Og for all del, underbygg gjerne.
Nettopp ja...Jeg kan ikke uttale meg om opptak på generelt grunnlag,
Man har jo rett og slett nødt til å ha referanser fra de andre komponentene. Jeg er ingen målemann.Hvordan avgjør du hvilken av tre forsterkere som er mest tro mot signalet inn, da? Måler du? Om den ene forsterkeren da måler fint, men er stinn av feedback, mens en annen, la oss si en single ended rørforsterker , ikke har feedback i det hele tatt, og dermed måler dårligere, hvilken av disse er mest tro mot signalet?
Det er jeg heller ikke enig med deg i. Majoriteten av innspillinger låter ikke HiFi. Majoriteten av produsenter og musikere er ikke HiFi nerder. De vet at majoriteten ikke bryr seg stort om lyd. Bare se hvor mange som bruker elendige ørepropper. Hva slags anlegg har folk flest hjemme? Men det finnes selvsagt unntak, også innen pop/rock. Og ikke minst innen jazz og klassisk. Der er det mye bra. Det er en grunn til at det spilles mye enkel jazz og annen HiFi musikk på messer. Det er fordi det låter bra, i motsetning til svært mange andre sjangre. Produsenter av ekstrem HiFi (ja, for folk flest er selv et anlegg til 50.000,- sykt mye) er nok langt mer opptatt av kvalitet enn majoriteten av produsenter. de snakker heller om "sound" musikalsk sett, ikke lydmessig. Jeg har vært i endel studioer som produserer for kjente artister og det er ikke mye som minner om HiFi der. Og hvis du nevner noe om lyd f.eks komprimering så har jeg oppplevd liten interesse.Det finnes langt flere dårlige avspillinger enn det finnes dårlige avspillinger, spør du meg.
Godt! Da er konklusjonen at nøytrale anlegg bør fargelegges og få blodoverføringer ;D. Skal høre på Raising Sand når jeg kommer hjem igjen.Trompetnerd, jeg er helt enig. Oppsett som av mange oppleves som nøytrale , er ofte blodfattige og fargeløse, og dermed ganske langt fra å være nøytrale.
Min erfaring er at høyttalere som har en heving i øvre mellomtone og en senking av øvre bassområdet (80-100hz) ofte omtales som nøytrale. En slik kurve kan vel kanskje oppleves som mer oppløst og avslørende men jeg mener den er farget og at man går glipp av dynamisk kontrast (trøkk) og informasjon i mellombassområdet. Det kan også tenkes at slike høyttalere oppleves mer nøytrale fordi de er enklere å integrere i et rom da det ikke er så mye nivå i mellombassområdet.Godt! Da er konklusjonen at nøytrale anlegg bør fargelegges og få blodoverføringer . Skal høre på Raising Sand når jeg kommer hjem igjen.Trompetnerd, jeg er helt enig. Oppsett som av mange oppleves som nøytrale , er ofte blodfattige og fargeløse, og dermed ganske langt fra å være nøytrale.
Hei Trond.Her er vi befriende på linje, HC.
For de som har mast litt på bilder av den nye rackløsningen, her kommer i alle fall ett. Synes det dominerer litt, men det funker!
Takker. Joda, jeg liker dem, jeg også. Særlig etter at jeg fikk satt dem på gummiknotter. Det ligger an til litt mer eksterimentering med avkobling, forresten. Er litt i tenkeboksen der enda..Det var da et meget pent rack må jeg si
Håvard
Dette må jeg finne ut av.Hei, Per Olav! (Nesten litt mystisk å skrive det her inne, du heter det samme som broren min, og han kommer aldri til å forviller seg inn hit...)
Vel, det er massivt, i alle fall. Det kommer fra Big Dipper HiFi, og er i samme familien som det Audio Norge brukte på Hortenmessa i år, men jeg vet ærlig talt ikke helt...
Har sluppet opp for "liker", men dette liker jegHer er vi befriende på linje, HC.
For de som har mast litt på bilder av den nye rackløsningen, her kommer i alle fall ett. Synes det dominerer litt, men det funker! Vis vedlegget 154131