Hva mener dere som titter innom her forresten om uttrykket "musikalsk" brukt om hifi-apparatur?
Jeg bruker det jo fra tid til annen, og fordi jeg mener noen komponenter rett og slett låter mer riktig og levende enn andre. De behandler instrumentets egenart og klangfarger, rommet, akustikken og det umiddelbare ved opptaket bedre enn mye annet. Det låter riktigere, mer som musikk spilt der og da, ikke som konserverte toner som bare såvidt slipper ut av sitt ofte digitale fangenskap.
Jeg mener helt ubeskjedent at jeg kan mene noe om det fordi jeg har hørt instrumenter, oftest akustiske, "i levende live" og veldig nært i mengder av sammenhenger. Ofte spilt av noen av de fremste musikerne jeg kjenner til. Tord Gustavsen, Vilde Frang, Leif Ove Andsnes, Arve Tellefsen, Rolf Lislevand, Jordi Savall...
Jeg regner med at jeg vet litt om hvordan fioliner, lutt, en cello, et flygel eller en bratsj skal lyde. Når det sitter, detter femmer´n ned. Da er et komponent av en sånn klasse at det fortjener den merkelapen. Alt av mitt eget utstyr er valgt med dette, samt dynamikk og tilstedeværelse, som rettesnor. I min bok er det langt fra sprøyt å bruke "musikalsk" om et komponent. Da står det ikke i veien for musikken, umiddelbarheten, følelsene og kanske intensjonene. Vi lar oss gripe, vi tramper kanskje takten og vi føler oss nær det som skjer. Det er en grunn til at jeg bruker rør. Det ligger i musikaliteten.
Jeg synes cj, Audio Note, Impulse, APL, Wilson Benesch, Hovland, Koetsu, Dynavector, Avid, Rogue, PSB og mange andre er gode på disse tingene. Tidlige digitalforsterkere, derimot, tryner så det holder. Er de da umusikalske? Hvis et anlegg gjengir en blek, anemisk og fargeløs faksimile av musikken, helt definitivt.
In my not very humble opinion.