U
utgatt60135
Gjest
Hørte endel på Raising Sand nå. Jeg skjønner at lesere reagerer på referansestatus. Bedre lyd enn på mye annet, men på langt nær optimal synes nå jeg. Jeg synes plata er produsert noe ukonsekvent med tanke på stereobildet. Begynner med smalt lydbilde og for så å bli så bredt at det høres ut som mono (det er det jo også, slik at det er lite naturlig akustikk). Men nå som går igjen synes jeg er god tyngde, substans og detalj i bassen. Synes også at dynamikken er god (det er først og fremst her vi snakker om dynamikk, ikke så mye med HiFi komponenter imo), men vokalnene kan synes litt presset. Også litt dempet mikrodynamikk som gjør lyden en smule mørk. Har hørt mer transparente innspillinger. Dette gjør jo at plata blir veldig behagelig å lytte til tross noe presset vokaler. God lyd, men ikke noe referanse. Grøtete og seig: Nei, abolutt ikke. Krevende å gjengi? Nei. Musikalsk sett synes den er litt lunken og uinspirerende dog.Ja,jeg tror vi er ved veis ende her nå, Lyngen.
Vi blir ikke enige. Jeg ser forresten at jeg var litt rask da jeg skrev det du siterte meg på. Jeg mener bestemt at det finnes langt, langt flere dårlige avspillinger enn det finnes dårlige innspillinger. Jeg sier det fordi jeg uendelig mange ganger har opplevd at plater jeg trodde var grøtete, uoppløste og preget av dårlig håndverk fra produsentens side, viser seg å være så krevende å gjengi at de først åpner seg opp når anlegget virkelig begynner å få kontroll på vibrasjons- og strømproblematikk og innehar en høy grad av oppløsning. Noen åpenbare eksempler er de fleste av Peter Gabriels utgivelser i perioden 1982-93, Dylans "Time out of mind", Robert Plant/Allison Krauss: Raising Sand. Låter den siste skiva grøtete og seigt, er det anlegget som har problemer. Denne platen fikk referansestatus i HiFi Plus, til endel av lesernes store forferdelse. Men prøv å spille den på et virkelig kompetent anlegg. Da snakker vi pur sonisk magi.
Trompetnerd, jeg er helt enig. Oppsett som av mange oppleves som nøytrale , er ofte blodfattige og fargeløse, og dermed ganske langt fra å være nøytrale.
Peter Gabriel fra den tiden var ikke å finne på Spotify.
Hørte litt på Bob Dylan plata også. Ikke noen fantastisk lyd, men helt kurant. Ikke noen ubehageligheter som jeg noterte meg.
Jeg undres over hentydinger til at nøytralt skulle være anemisk, overdrive detaljer (diskanten som ikke r fremtredende er nøytralt, imo) eller hva det nå er. Nøytralt er nøytralt. Fargeløst, ingen spesiell karakter. Gjennomsiktig. Lyden bestemmes av innspillingen. I praksis er det så klart ikke så lett å få alt til å stemme med ingen egenlyd, men noen er utvilsomt nærmere enn andre.