Faen, hvor du er party pooper, BangBang!
Vel, jeg har to stk Ken Kreisel DXD808 i sk Duo konfigurasjon, dvs de står med hodene mot hverandre, som anbefalt av KK.
Fordelen med denne konfigurasjon, er at det gir betydelig mindre vibrasjoner fra de lukkede kassene enn om subene hadde stått hver for seg. Dessuten kobler bassen seg til rommet på en helt annen måte og man får monster bass ut av kun fire 8", der hvert element er drevet av 375w RMS. Enda en fordel ligger i at det er lettere å tune inn bassen slik og man risikerer ikke lenger faseproblemer. Det rare er at det under bruk er helt umulig å lokalisere subene selv om begge står på samme side. Jeg kunne kanskje ha klart meg med en, men da er jeg avhengig av å sitte kun på bestemte plasser for å unngå romnoder/-moder. Liker at bassen fordeler seg jevnt ut i rommet.
Ulempen med KK DXD808 er at alle justeringer må gjøres manuelt. Ingen DSP, målemikrofon eller andre finurligheter som kan hjelpe deg med integreringen. Dessuten har de kun line level input, så man må ha en pre out/sub out.
Men sabla gode "musikksuber" er de, raske og smidige som de er, også selv om de skulle deles høyere opp i frekvens. Dessuten er de smale i fronten (28cm) så de tar ikke mye plass. At de kan stables gjør at man kan bygge hele fire stk i høyden, da i en sk
QUATRO konfigurasjon uten å ta opp mer gulvplass.
De ble merkelig nok priset lavere her i Norge enn i resten av verden, men er ikke å få kjøpt gjennom norsk forhandler lenger (L-Sound satset på sine Arendal suber). I hjemlandet sitt koster de omtrent det samme som suber som koster drøye 20k NOK her til lands ($2000).
Want to know more? Google deg frem til utallige panegyriske tester, målinger og omtaler. Det har versert rykter om at noen har opplevd kvalitetsvikt, men jeg har aldri hatt annet issues enn at sikringer har gått to ganger på de fire DXD808 jeg har eid. KK gjør det bra også i proffmarkedet, så de skal jo tåle røff bruk.
Så, hva er det du har tenkt deg?
(send PM hvis det passer bedre)