Ønsker ikke kompromisser ved neste korsvei. Den som ender opp med å kjøpe MSB gjør et varp.
Bare for å pirke. Jeg nevnte bitdybde.Så det burde ikke være det rent mekaniske som er utfordringen, mulig @MakkinTosken er inne på det når han nevner bitrate?
Dybde, bredde, høyde-bitBare for å pirke. Jeg nevnte bitdybde.Og teoretisk skal vel 64 bit være astronomisk hinsides vår sensoriske følsomhet. Men stoler Tosken helt på datanisser? I dette tilfellet må jeg nesten si ja
Nei! Bitrate er hastigheten i kHz på toget med X bit. X=dybden=dynamisk området.Dybde, bredde, høyde-bit
Huff. Er det noe sammenheng mellom kHz greiene og bitdybde?
SjekkesDu kan jo også ta en kikk på Stormaudio. Fra 16-kanaler ut, nesten like fleksibel som Trinnov, men kjent for å ha bedre lyd blandt de som har eid begge deler. Bruker også Dirac.
Sjekkes![]()
Leste litt kjapt nå. Core er den du vil ha før du skal opp i stor kino.Forforsterkere Arkiver
www.avshop.no
ISP mk2 er jo på salg til en god pris, men jeg er ganske sikker på at du får alt du trenger med ISP Core også.
Min Mk1 støtter iallefall inntil treveis aktiv deling plus ubegrenset med suber, innenfor tilgjengelige kanaler.
Storm? Hva lurer du på da?De holder jaggu korta tett til brystet. Ikke en eneste spesifikasjon utover antall og type inn-utganger og kodeker. Mange overflødige lisenser lagt i den prisen for en som skal bruke anlegget primært til lyd.
Kjenner ikke til den, men skal sjekke denFlere dac'er?
Lync Aurora? Alt I samme boksen
Den minste er jo med 8 kanaler.
Men mulig ikke av interesse @Sevald ?
Lurer og lurer! Det jo finnes flere mer anerkjente merker som tilbyr det samme eller mer enn Storm i samme prissjiktet. Så når jeg da sitter å vurderer ting mot hverandre liker jeg vel å ha mest mulig data å sammenligne.Storm? Hva lurer du på da?
Burde vel lagt denne død, men hvem tilbyr det samme eller mer med unntak av Trinnov som jeg trodde er eneste reelle konkurrent?Lurer og lurer! Det jo finnes flere mer anerkjente merker som tilbyr det samme eller mer enn Storm i samme prissjiktet. Så når jeg da sitter å vurderer ting mot hverandre liker jeg vel å ha mest mulig data å sammenligne.
Nå er det selvfølgelig ikke jeg som leter, så noe mer trenger vi egentlig ikke si om saken.![]()
Lynx er jo rettet mot proff/ studio markedet.Kjenner ikke til den, men skal sjekke denSkal prøve å se litt i kula og legge planen videre. Hvor lenge jeg beholder Minidsp avgjør om jeg skal pynte litt på den. Akkurat nå surrer jeg på og er fryktelig ubestemmelig. Liker bedre når jeg har en målrettet og klar plan. Jeg ønsker egentlig et produkt som låter bra uten korrigering som et bra utgangspunkt. Når en tar i bruk DSP og gjør dette riktig, nås neste nivå.
Aha, det ga ingen klarhetNei! Bitrate er hastigheten i kHz på toget med X bit. X=dybden=dynamisk området.
Men du vet forskjell på båndbredde og dynamisk område?Aha, det ga ingen klarhet
Tok meg friheten til å lese litt rundt dette med mine opplevelser av sammenligning mellom 48 og 96 khz dsp-knoting med Minidsp. Det var et dypt hull som ble kjedelig å lete i med skremmende ord som artefakter fra resampling og rekonstruksjonsfiltre.
Masse grafer og teori ble presentert, men jækla kjedelig å lese om når man ikke får svar på hva man kan overføre til hørbarhet.
Ja, det ble straks lettere å forstå forskjellen når jeg fikk visualisert dine ord. Samplingraten er hvor mange ganger pr sekund man sjekker informasjon, bitdybden er hvor mye informasjon som er tilstede.Men du vet forskjell på båndbredde og dynamisk område?
Easy peasy, understood!
Har fått med meg at det påstås at 32 bit skal være tilstrekkelig, men jeg liker jo overkill på den sikre siden. Jeg ser at March Audio tok for seg resamplingskvaliteten på minidsp ddrc24 og fant at det ikke var helt bra i forhold til hva det burde være, så det er ikke helt umulig at minidsp generelt lider av dsp-brikke kvaliteten på sine dingser og ikke nødvendigvis dac-kvalitet.
Jeg tror vi skal være litt ydmyk fortsatt for at digitale artefakter kan gi hørbare lyter og at de tingene ikke nødvendigvis dukker opp på enkle 1 khz SINAD-målinger.
På den andre siden har jeg tittet på målinger fra Stereophile av en R2r dac fra MSB som viste helt hinsides dårlige IMD målinger, så kanskje de hørbare forskjellene som oppleves som bra egentlig stammer fra det? Who knows, interessant å lese erfaringer i A-B testing uansett.
Vis vedlegget 842458
MSB Technology Analog DAC D/A converter and Analog Power Base power supply Measurements
Sidebar 2: Measurementswww.stereophile.com
Da må du vel snart vurdere andre høytalere eller dissekere delefiltere og kjøre aktiv deling mellom basser og mellomtoner ?Da har jeg fått spilt en del med deling på 200hz, og jeg må si dette var gøy. Det føles ikke rett å pensjonere bassene i The Music, men den midtbassen tårna leverer nå er sinnssyk, så den tanken må jeg leve med. Veldig glad jeg kjøpte drivere som spiller så bra litt opp i frekvens. Lydbilde blir også mye mere ryddig og oversiktlig . Back on track. Kommer også en dac av det rimelige slaget for test.
Jeg er helt enig om at The Music blir feil med deling på 200hz. Og det kan lett balle på seg. Men tror ikke jeg trenger nye prosjekter på en stund. En eller annen form for Line Source i fremtiden kan bli aktuelt.Da må du vel snart vurdere andre høytalere eller dissekere delefiltere og kjøre aktiv deling mellom basser og mellomtoner ?
Neste steg er ikke alltid åpenbart, men ved litt testing og eksperimentering kan man få en indikator på hvilken retning neste steg bør tas.Tar tegningen, jeg må opp på neste nivå raskest mulig. Men det jeg har skrevet om Minidsp er høyst reelt. Skjønner godt at folk er fornøyd med den, men jeg sikter høyere. I Roon skjer all form for eq i 64bit før signalet tas ned til 32bits..
Gode innspill. Jeg synes det er bedre å se mulighet for å plukke mere frukter, enn å låse seg til et tankesett som ikke gir muligheter. Tårna står nok fast, men med deling i 200hz gir det meg nye muligheter på høyttaler plassering og kaviaren. Den plasseringen jeg har nå på høyttaleren gir den beste frekvensrespons mellom 100 -200hz. Det hensynet trenger ikke lengre å ta. Jeg justerer eq i Minidsp og overlater minst mulig av jobben til dirac. Ofte trykker jeg dirac av, litt pga de du skriver… Jeg innser at denne reisen kan bli lang(og fin)Neste steg er ikke alltid åpenbart, men ved litt testing og eksperimentering kan man få en indikator på hvilken retning neste steg bør tas.
Opplevelsen du fikk med høyere deling av basstårna er vel en vekker på at man kan ha mange lavt hengende frukter igjen å plukke før man er tvunget til å klatre for å finne bær.
Når jeg drev med fattigmanns-BXT til mine Kii Three opplevde jeg at deling helt opp i 200-250 hz ga betydelige fordeler for lydkvaliteten enten jeg kjørte det som mono eller stereo. Uansett hva man velger som signal må man passe på å kjøre sånne lydtester som lar deg høre om lyden flytter rundt på seg ved forskjellige frekvenser.
Det krever kanskje at man ofrer frekvensrespons og fasejustering da forholdet mellom frekvensrespons, tid/decay og fase i vår hjerne ikke er like enkel som hos mikrofonen og REW grafer.
I mine ører har jeg alltid følt at full korreksjon både i Dirac og Audiolense har ført til at sting og attack har blitt døllet ned og det kan være vel verdt å eksperimentere veldig med targetkurve, cut off for korreksjon og i hvilket område/om man oppnår bedre resultater med manuell EQ.
Ikke bare det, kan fort hende at man bør flytte høyttalerne eller basstårn eller rasshølet for best mulig opplevelse når man deler høyt.
Lettere å bytte dac![]()
Alenetiden er overJa, det er en ubetinget fordel å slippe å veie det mellom 100-300 hz opp mot stereo-perspektiv, så her har du nok mye godlyd å vinne bare ved å slepe høyttalerne litt rundt på tepper og fikle litt med timing, eq og deling på tårna.
Har ikke du en uke igjen med alenetid?![]()
Må innrømme at dette fascinerer meg litt, for også roadrune skrev at flere omgår dirac. Fungerer den ikke optimalt eller kan det være brukerfeil?Jeg justerer eq i Minidsp og overlater minst mulig av jobben til dirac.
Mulig brukerfeil. Ikke allverden jeg får gjøre manuelt. Velger antal målepunkter og lager en target. Velger også hvor høyt i frekvens den skal korrigere. Det er stort sett det hele. Må kalibrere volum for mic, master og høyttalere i forkant. Finnes egen bass management utgave av dirac. Usikker på om den kan brukes med Minidsp.Må innrømme at dette fascinerer meg litt, for også roadrune skrev at flere omgår dirac. Fungerer den ikke optimalt eller kan det være brukerfeil?
Hva kan være årsaken? Har du noen målinger på fenomenet? Mangel på attack må jo indikere en strekk av stigetid og en generell oppmyking. Kan det være naturlige overshoot fenomener som friseres? Jeg har jo bare drevet med dette datastyrte tøvet i 8mnd og til nå føler jeg fordelene i meget stor grad oppveier antatte ulemper.I mine ører har jeg alltid følt at full korreksjon både i Dirac og Audiolense har ført til at sting og attack har blitt døllet ned og det kan være vel verdt å eksperimentere veldig med targetkurve, cut off for korreksjon og i hvilket område/om man oppnår bedre resultater med manuell EQ.
Hvilken modell?Test av topping dac på gang og.
Fungerer ypperlig her. Dirac gjør en strålende jobb. Koblet ut høyttalerne i går å kjørte de "normalt" uten minidsp og dirac. Hos meg - og med disse høyttalerne er jeg ikke i tivil. Minidsp med dirac gjør en fantastisk jobb. Her er det plenty av detaljer - og trøkk i massevis.Må innrømme at dette fascinerer meg litt, for også roadrune skrev at flere omgår dirac. Fungerer den ikke optimalt eller kan det være brukerfeil?