Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    891
    Antall liker
    438
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, gjennomsnittlig kunne det jo bli noe deromkring.. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Drit nå i taktene, den var overjordisk vakker! Sikkert at ikke dette er et bilde laget av AI?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    891
    Antall liker
    438
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Hvis AI kan generere et slikt motorbilde, har vi lite å frykte foreløpig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Den vil nok lære sånn småningom hvordan eksospipene skal gå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Men om man ser på ramma så er det jo plass til en barsk V4 der, eventuellt en ikke for stor V6.
    Kunne godt ha kjøpt en slik en. Selv om det er en Alfa med standard oljelekkasje! :LOL:
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    891
    Antall liker
    438
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Man (jeg) kan få inntrykk av at bråk (eller vakker motorlyd som det kan være og som mange vil kalle det) er et must. Ikke minst blant dem som kjører med strake rør. Kan ikke huske å ha observert noen av dem med stabilt gasspådrag i over 100 meter...
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Man (jeg) kan få inntrykk av at bråk (eller vakker motorlyd som det kan være og som mange vil kalle det) er et must. Ikke minst blant dem som kjører med strake rør. Kan ikke huske å ha observert noen av dem med stabilt gasspådrag i over 100 meter...
    Kjørte med et langt 4-2-1 grenrør uten katalysator og åpen Akrapovic-potte i flere år med litt småsnacks i motorstyring. Lyden var herlig god, dog noe høylytt. Bråket infernalsk for omverdenen og etter å ha returnert til originalt igjen var det deilig å få slutt på bråket og bunndraget tilbake. Voksne og barn holder seg ikke for ørene når jeg nærmer meg lenger. Godt tegn.

    Savner imidlertid forhjulsløft ved maks pådrag og forhøyet turtallsperre innimellom. Men overhodet ikke bråket.

    Kjørte først med en TwoBrothers-Racing potte, den var det mye dypere lyd i, men blåste i filler..

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.869
    Antall liker
    5.523
    Sted
    Holmestrand
    Han hadde forstått allt . ) Alle har vi vært ungdommer ? : )

    Og sjøl om vi blir eldre og kansje ,, ? klokere med tiden så er det en sjarme med å se noen
    beholde litt av det ungdommelige / barnslige ennå i voksen alder IMO
    Ikke riktig alt.
    Han kjørte på en guttunge på sykkel før han kjørte inn i en parkert bil.
    100m hjemmefra.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tidenes seneste sesongstart var planen idag.
    Sykkel avregistrert for vinteren så den gikk ikke. Kun mulig å reetablere forsikring (Tryg) i åpningstidene.
    Da blir det nok ei uke til.
    Jeg regner vintersesong fra den dagen jeg parkerer sykkelen til den dras fram igjen. Etter jeg flyttet til østlandet er vinteren blitt lenger og lenger (følelse).
    Parkerte 9-10 november 2023 og nå blir det ca 10 april 2024.
    5mnd vinter.
    Værmelding her den neste uken.
    Screenshot 2024-04-01 at 20.42.08.png

    Fare for snø hele denne uken. Blir oppstart 8 april.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Registrerte sykkelen igjen Mandag forrige uke, men det ble ikkeno kjøring.
    Jeg tipper at også denne uka utgår.
    Vårklargjøring er gjort for lengst. Alle filtre nye, alle oljer nye, ny bremsevæske og nye bremseskiver og klosser forran. Ny skive bak får bli neste år.
    Har en kardang på benken som skal overhales og ligge klar, må skaffe en drivaksel også i tilfelle.
    Öhlins-demperne, både forran og bak ble overhalt i fjor.
    Vi satser på å runde 160 000km på telleren i år :)
    IMG_4632.jpeg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    SR-en startet på tredje kick. 5. mars
    Men nå har vi sjeldent snø og slikt tull på Nord-Jæren😂
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Har vært Triumph-entusiast i noen år nå, men kjører aaaaalt for lite sykkel.
    Ønsker ikke å binde opp for mye penger i sykkel som blir for lite brukt.
    Inngikk derfor et kompromiss med meg selv.
    Flett ny sykkel for under 75.000😬
    Virker nesten for godt til å være sent.
    Jaja, bestilte meg en uansett.
    170 kg, 400 kubikk med 40 hk.
    Forresten, den har litt høyere setehøyde enn Street Scrambler 900, og bare 2 cm kortere. 2OMTWJBH7RBGTEPBEZI5FN3F24.jpg
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    962
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har vært Triumph-entusiast i noen år nå, men kjører aaaaalt for lite sykkel.
    Ønsker ikke å binde opp for mye penger i sykkel som blir for lite brukt.
    Inngikk derfor et kompromiss med meg selv.
    Flett ny sykkel for under 75.000😬
    Virker nesten for godt til å være sent.
    Jaja, bestilte meg en uansett.
    170 kg, 400 kubikk med 40 hk.
    Forresten, den har litt høyere setehøyde enn Street Scrambler 900, og bare 2 cm kortere.
    Hvor høy er du? Jeg vurderte denne litt, men endte opp med en brukt f650gs dakar jeg venter på.
    Har jeg lappen? Nei.
    Mye enklere når man har en sykkel i garasjen…
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Hvor høy er du? Jeg vurderte denne litt, men endte opp med en brukt f650gs dakar jeg venter på.
    Har jeg lappen? Nei.
    Mye enklere når man har en sykkel i garasjen…
    Jeg er 181 cm
    Når akkurat nedi med flate føtter, når jeg går inn for det
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har vært Triumph-entusiast i noen år nå, men kjører aaaaalt for lite sykkel.
    Ønsker ikke å binde opp for mye penger i sykkel som blir for lite brukt.
    Inngikk derfor et kompromiss med meg selv.
    Flett ny sykkel for under 75.000😬
    Virker nesten for godt til å være sent.
    Jaja, bestilte meg en uansett.
    170 kg, 400 kubikk med 40 hk.
    Forresten, den har litt høyere setehøyde enn Street Scrambler 900, og bare 2 cm kortere.
    Grattis!

    Stilig bike til en veldig god pris😊. Post noen ord om hvordan den oppleves etterhvert?
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    123
    Antall liker
    48
    Hvor høy er du? Jeg vurderte denne litt, men endte opp med en brukt f650gs dakar jeg venter på.
    Har jeg lappen? Nei.
    Mye enklere når man har en sykkel i garasjen…
    Dakar er litt høyere? Vurderer en 650 gs grunnet setehøyde, og har startet på lappen.. venter bare på at det skal tine litt mere.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    962
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Dakar er litt høyere? Vurderer en 650 gs grunnet setehøyde, og har startet på lappen.. venter bare på at det skal tine litt mere.
    Yes, dakar er noe høyere men alle f650gs har såvidt jeg kan forstå muligheten til å bytte seter mellom modellene for forskjellige høyder.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.475
    Antall liker
    4.284
    Torget vurderinger
    10
    Disse to skal selges om noen skulle trenge skikkelige klassikere!
    -75 Z1 900 og -73 H2.
    Matching motorer og felgbaner.
    Nybygget motor på H2.
    Originallakk på H2.
    NOS saler på begge, ingen reprodeler bortsett fra holker på Z1.
    071_1810725454.jpg

    071_532215648.jpg

    628_464496709.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja takk. Kunne gjerne tenkt meg begge :) .
    Men, det blir nok med tanken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    123
    Antall liker
    48
    Yes, dakar er noe høyere men alle f650gs har såvidt jeg kan forstå muligheten til å bytte seter mellom modellene for forskjellige høyder.
    Ja kjekt det med Bmw har jeg sett. Mye på ettermarked også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23

    Tynt med Ducati her....😎

    Le Mans 24 timer for bikes...
    Suzuki på topp

    20240421_152225.jpg

    Fabrikantsitsenn i Endurance Moto:
    Suzuki
    Yamaha
    Kawasaki
    BMW
    Honda

    Neste race på Spa, det er en spektakulær bane å følge!​
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Harley og fjæring/støtdempere har jo nesten alltid vært et kapittel for seg selv. Der har det vært mye "merkelige" og dårlige løsninger gjennom årene.
    Så også for min Touring, der de etter noen år med luftdempere bak (som nesten alltid lakk luft) erstattet disse men en annen løsning - der justering av demping kun er på venstre demper - ingen justering av fjærspenn :rolleyes: . Veier man mindre enn +/-95 kg er det omtrent samme effekt med disse som et sett med flattjern:cool:.

    Jeg har jo èn sykkel med stivramme, og etter å ha "irritert" med lenge nok med at den som skal ha fjæring omtrent har samme karakteristikken, fikk jeg endelig ut finger'n for å gjøre noe med det.
    Ettter å ha vurdert ulike fabrikat og varianter fra ettermarkedsleverandører, falt valget på Öhlins STX36 Blackline. De leveres med fjær tilpasset førervekt:
    IMG_3987.JPG
    Denne har også rebound justering. Montert og grunnjustert i går, så får litt prøvekjøring se om det er behov for noe finjustering. Regner med at jeg kommer til å merke at det blir litt annerledes.

    Neste kapittel blir gaffelen. Her er det jo motsatt. Dempefunksjonen er ikke så gal, men fjærene er myke, så den diver for mye ved oppbremsing dumper og vektoverføring generelt. Om jeg her nøyer med kun med å bytte fjær, eller om det også blir full pakke med hydrauler har jeg ikke helt bestemt ennå. Det skiller jo ca 10-12K mellom de alternativene.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    768
    Antall liker
    458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Etter to turer i år er det på plass med en en advarsel!
    Kommunen har ikke henta grusen sin enda!
    Er bare 2.mai, men med været nå er det lett å bli overivrig.

    Tok en tur Trondhjem-Klæbu-Melhus-Vassbygda-Børsa-Heimdal-Trondhjem i helga. Der var nesten all grus hentet.
    Tok en tur Trondhjem-Jonsvannet-Jervskogen-Selbu-Stjørdal-Trondhjem i går. Der var mye av grusen fortsatt liggende!

    Men når gradestokken viser 18 grader, det er skyfritt og man har opphevet 60 skilt før svingskilt med underskilt 100m-4km er det godt å være ute på veien!

    Fra beskrivelsene tenker jeg:
    -Grus i sving
    -Rusten sjåfør/stivne
    -Bil som ikke ser sykkel/vikepliktsbrudd
    Ikke i noen rekkefølge....
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    123
    Antall liker
    48
    Etter to turer i år er det på plass med en en advarsel!
    Kommunen har ikke henta grusen sin enda!
    Er bare 2.mai, men med været nå er det lett å bli overivrig.

    Tok en tur Trondhjem-Klæbu-Melhus-Vassbygda-Børsa-Heimdal-Trondhjem i helga. Der var nesten all grus hentet.
    Tok en tur Trondhjem-Jonsvannet-Jervskogen-Selbu-Stjørdal-Trondhjem i går. Der var mye av grusen fortsatt liggende!

    Men når gradestokken viser 18 grader, det er skyfritt og man har opphevet 60 skilt før svingskilt med underskilt 100m-4km er det godt å være ute på veien!

    Fra beskrivelsene tenker jeg:
    -Grus i sving
    -Rusten sjåfør/stivne
    -Bil som ikke ser sykkel/vikepliktsbrudd
    Ikke i noen rekkefølge....
    Er vel noe i det en gammel kollega med Harley brukte å si. Han tok den ikke ut før etter 17 mai, da er det vel kostet de fleste steder.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Harley og fjæring/støtdempere har jo nesten alltid vært et kapittel for seg selv. Der har det vært mye "merkelige" og dårlige løsninger gjennom årene.
    Så også for min Touring, der de etter noen år med luftdempere bak (som nesten alltid lakk luft) erstattet disse men en annen løsning - der justering av demping kun er på venstre demper - ingen justering av fjærspenn :rolleyes: . Veier man mindre enn +/-95 kg er det omtrent samme effekt med disse som et sett med flattjern:cool:.

    Jeg har jo èn sykkel med stivramme, og etter å ha "irritert" med lenge nok med at den som skal ha fjæring omtrent har samme karakteristikken, fikk jeg endelig ut finger'n for å gjøre noe med det.
    Ettter å ha vurdert ulike fabrikat og varianter fra ettermarkedsleverandører, falt valget på Öhlins STX36 Blackline. De leveres med fjær tilpasset førervekt:


    Denne har også rebound justering. Montert og grunnjustert i går, så får litt prøvekjøring se om det er behov for noe finjustering. Regner med at jeg kommer til å merke at det blir litt annerledes.

    Neste kapittel blir gaffelen. Her er det jo motsatt. Dempefunksjonen er ikke så gal, men fjærene er myke, så den diver for mye ved oppbremsing dumper og vektoverføring generelt. Om jeg her nøyer med kun med å bytte fjær, eller om det også blir full pakke med hydrauler har jeg ikke helt bestemt ennå. Det skiller jo ca 10-12K mellom de alternativene.
    Ja, Öhlins er saker. Installerte dette på BMWen ganske tidlig i mitt eie(K1200RS), og overhalt de en gang til nå. Har kjørt litt over 100 000km på de siden 2017. Det fine med de er at de lar seg overhale. Fjæring er alt. Går mye utslitt demping ute på veiene.
    IMG_3673.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn