Høyttalere «Preamp» til aktive høyttalere med ADC?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hoi!

Skal ha enten streamer med volumkontroll eller en «preamp» for å tilknytte kilder mot et par Dynaudio Lyd 48 aktive høyttalere.
Leser at disse høyttalerene gjør en analog til digital konvertering av signalet.
Med tanke på dette, så vil det vel ikke ha noe å si hva slags kilde man bruker, i den forstand at man ikke kan «tune» lyden. Eller?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.645
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hoi!

Skal ha enten streamer med volumkontroll eller en «preamp» for å tilknytte kilder mot et par Dynaudio Lyd 48 aktive høyttalere.
Leser at disse høyttalerene gjør en analog til digital konvertering av signalet.
Med tanke på dette, så vil det vel ikke ha noe å si hva slags kilde man bruker, i den forstand at man ikke kan «tune» lyden. Eller?
Hvis du ønsker å tune lyden i forkant så er jo det fortsatt mulig, da AD-konverteringen i høyttaleren mest sannsynlig ikke påvirker signalet. Så eventuell tuning blir også med.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Oh, sier du det? Jeg tenkte kanskje at denne konverteringen til digitalt signal «fjernet» all signatur på veien.
Men da slipper vi altså ikke billig unna her, om preampens lydsignatur blir med.
Så om vi bruker en rør-pre så vil det høres?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.645
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Oh, sier du det? Jeg tenkte kanskje at denne konverteringen til digitalt signal «fjernet» all signatur på veien.
Men da slipper vi altså ikke billig unna her, om preampens lydsignatur blir med.
Så om vi bruker en rør-pre så vil det høres?
Jepp. Uten at jeg kjenner den høyttaleren spesifikt vil et slikt ADC-ledd typisk være transparent, og eventuell farging som ligger i signalet blir med.

Hvis du tenker litt på det så vet jo ikke høyttaleren hva som er farging og hva som er originalt signal,så hvordan skulle den kunne fjerne det?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jepp. Uten at jeg kjenner den høyttaleren spesifikt vil et slikt ADC-ledd typisk være transparent, og eventuell farging som ligger i signalet blir med.

Hvis du tenker litt på det så vet jo ikke høyttaleren hva som er farging og hva som er originalt signal,så hvordan skulle den kunne fjerne det?
Skjønner. Tenkte vel også at siden høyttalerene konverterer til digitalt signal før de konverterer tilbake til analogt i siste ledd, så blir det som å kople til et digitalt signal i en DA konverter. Forstår vel rett og slett ikke hvordan en overgang til nuller og enere kan ta vare på analog signatur, om du skjønner hva jeg mener? Leste nå i en annen test, (pro magasin) hvor testeren skriver at kilden man bruker er uvesentlig grunnet AD konverteringen. Men dette kan nok du best, og jeg lærer stadig noe nytt :)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Hoi!

Skal ha enten streamer med volumkontroll eller en «preamp» for å tilknytte kilder mot et par Dynaudio Lyd 48 aktive høyttalere.
Leser at disse høyttalerene gjør en analog til digital konvertering av signalet.
Med tanke på dette, så vil det vel ikke ha noe å si hva slags kilde man bruker, i den forstand at man ikke kan «tune» lyden. Eller?
Hvilke høyttalere er det snakk om, og har de både analoge og digitale innganger? Hvis svaret er ja på det siste spørsmålet ville jeg ha valgt en streamer eller digital forforsterker med volumkontroll som kan fungere på de digitale utgangene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.858
Antall liker
21.844
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det der kommer an på. Jeg hadde ikke brukt digitalinngangene på høyttalere med Hypex FA-moduler. De har en sampleratekonverter som ikke låter bra. ADCen er derimot helt ok.
Jeg kjenner ikke disse Dynaudioene, så jeg hadde valgt inngangen som låter best.

Til @BritFi vil jeg si at Thorensen min høres ut som en grammofon selv om signalet fra den digitaliseres etter riaa, volumkontrolleres og deles 4-veis før det konverteres tilbake til analogt og sendes til klasse d-forsterkere som er koplet rett på høyttalerelementene. Vinylsignaturen er intakt. :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvilke høyttalere er det snakk om, og har de både analoge og digitale innganger? Hvis svaret er ja på det siste spørsmålet ville jeg ha valgt en streamer eller digital forforsterker med volumkontroll som kan fungere på de digitale utgangene.
Hei, som skrevet i første innlegg, så er det Dynaudio Lyd 48. Det er kun analoge innganger på disse, som kjøres gjennom ADC til DSP før signalet igjen blir analogt.
*Du som er Linn mann, (Øh..) er ikke det f.eks Linn DSM også gjør på sine analoge innganger?
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
*Du som er Linn mann, (Øh..) er ikke det f.eks Linn DSM også gjør på sine analoge innganger?
Jo, det er riktig. Og som Torbjørn nevnte i et tidligere innlegg er den AD-konverteringen gjerne transparent. Mitt poeng var mer at man ved å sende signalet digitalt til høyttalerne kunne oppnå at også kilde/forforsterker blir transparent.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ja, og det er jo det som helst ønskes og derav spørsmål. Men slik jeg tolker svar, så vil det bli transparent uansett og mao vil til og med en rør-pre sin signatur bli gjengitt gjennom ADC og helt ut og inn til våre ører.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.645
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Skjønner. Tenkte vel også at siden høyttalerene konverterer til digitalt signal før de konverterer tilbake til analogt i siste ledd, så blir det som å kople til et digitalt signal i en DA konverter. Forstår vel rett og slett ikke hvordan en overgang til nuller og enere kan ta vare på analog signatur, om du skjønner hva jeg mener? Leste nå i en annen test, (pro magasin) hvor testeren skriver at kilden man bruker er uvesentlig grunnet AD konverteringen. Men dette kan nok du best, og jeg lærer stadig noe nytt :)
Det er litt uklart om du ønsker å bevarge farging eller ikke, men forstår deg dithen at det er det du ønsker? Du ønsker å kunne (for eksempel) koble på en rørpre, og få med deg signaturen fra denne ikke sant?


Det er ikke som å koble et digitalt signal til en en DA-konverter. Et digitalt signal er typisk ufarget. Det du har er et analogt, farget signal som du kobler til en AD-konverter.

Dette er bittelitt komplisert, men la oss prøve:

1. AD-prosessen konverterer det analoge signalet til digitalt, og tilbake igjen (for å kunne sende det gjennom de interne, digitale delefilterne som fordeler signalet til de forskjellige elementene i høyttaleren).

1b. I ovenstående prosess kan det hende det tilføres farging fra produsenten av høyttalerne (Hvis Dynaudio har en lydsignatur på sitt produkt).

2. Men selve AD/DA-konverteringen (altså konvertingen fra analog til nuller og enere og tilbake til analog igjen) er transparent. Og når vi sier transparent mener vi ikke at den fjerner farging, men at den ikke legger til farging. Dvs at eventuell farging som allerede var lagt til signalet som ble sendt inn, bevares og kommer lik ut på andre siden.

3. For å tro på punkt 2 over, må man potensielt svelge en liten kamel ift å akseptere at digitalt (aka enere og nuller) ikke i seg selv låter annerledes enn analogt. Teknisk sett er det faktisk mulig å sende en myk og vakker, "analog" sinuskurve inn i en digital og firkantet verden, og så få den samme vakre, analoge sinuskurven ut igjen på andre siden uten tap.

Som et eksempel finnes jo faktisk digitale RIAA-trinn nåtildags. Dvs at du mellom platespilleren og forforsterkeren har et RIAA-trinn som konverterer til digitalt og tilbake igjen. Bra låter de også.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Tusen takk for meget bra og opplysende svar Thorbjørn:D!
DA forstår jeg bedre:)
Dette er ikke mine egne høyttalere/oppsett, men tanken til eier og mitt råd var å kunne finne ern pre med ønsket signatur ja, og jeg har et par tre opsjoner som kan brukes her. Når jeg leste litt nærmere om at det faktisk ble gjort ADC på analoge innganger (som også er eneste input) så ble det jo fort et spørsmål:)
Men er det da slik at aktive høyttalere med analoge innganger OG DSP alltid gjør en ADC?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.858
Antall liker
21.844
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det må de, og etter DSP (som noen ganger tilfører artifakter som ikke låter bra) må signalet/signalene DACes før de sendes til effektforsterkerne.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.645
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Men er det da slik at aktive høyttalere med analoge innganger OG DSP alltid gjør en ADC?
Jepp. DSP = Digital Signal Processing. Så for å få til det må signalet midlertidig innom det digitale domenet.

Dermed
1. Først en AD (analog til digital) konvertering
2. Så en eller annen form for digital signalprosessering, som f.eks digitale delefiltere,
3. Og så en DA (digital til analog) konvertering for å sende signalet til en eller flere effektforsterkere som nødvendigvis også sitter i en aktiv høyttaler for å forsterke signalet
4. Og til slutt sende det endelige signalet ut til hver driver i høyttaleren.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.124
Antall liker
17.124
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg kjører digital inn i hypex og synes det låter flott. Når jeg en gang gidder, skal jeg teste analog pre og kjøre ad-da i hypex og sammenligne. Jeg ville ikke bekymret meg for AD konvertering og brukt analog pre
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.858
Antall liker
21.844
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du sår noen frø om både SRC og DSP her @Valentino , hva bygger du dette på?
SRC bygger jeg kun på lyden av Hypex’ plateamper på analog versus digital inn.
Jeg har hørt DSP tilføre en harskhet i lyden som annen DSP ikke gjør med samme filtersettinger og målte utnivåer.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
SRC bygger jeg kun på lyden av Hypex’ plateamper på analog versus digital inn.
Jeg har hørt DSP tilføre en harskhet i lyden som annen DSP ikke gjør med samme filtersettinger og målte utnivåer.
Selv om dette er interessant nok sitter jeg allikevel med en følelse av at dette kanskje ikke er et resultat av en seriøs test. Hvordan er dette gjennomført?

Og hva er harsk lyd? Har den ligget for lenge?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.858
Antall liker
21.844
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er jo hjemmegjort da. Med Hypex FA kan du vel prøve selv?
Jeg synes det er vanskelig å beskrive hva jeg hører. Harsk er det beste ordet jeg har funnet. Det er enklest å høre forskjell med gode koropptak, og da hjelper det veldig å vite hvordan kor høres ut i virkeligheten. Verre å høre det om man tester med audiofiljazz og Six Blade Knife.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.848
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
1) Jeg kjører alltid SRC til 24/96 fra digitale kilder (les:Avspilling av 16/44.1 lydfiler)
2) Jeg digitaliserer vinyllyden direkte til 24/96.
Jeg kan ikke høre at SRC tilfører harskhet, men jeg kan bekrefte at 24/96 låter veldig bra og transparent, og at alle forskjellige PU/arm kombinasjoner låter forskjellig etter AD/DA loop. Bruker en rør-RIAA.
Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Det er jo hjemmegjort da. Med Hypex FA kan du vel prøve selv?
Jeg synes det er vanskelig å beskrive hva jeg hører, men det er enklest å høre forskjell med gode koropptak, og da hjelper det veldig å vite hvordan kor høres ut i virkeligheten. Verre å høre det om man tester med audiofiljazz og Six Blade Knife.
Skal man finne ut hva utstyr gjør kan man ikke støtte seg på at opptak er perfekte, man må ha annet utstyr å sammenlikne med, eller støtte seg 100% på målinger.

Jeg har jobbet mye med FA-forsterkerne, og jeg må tilstå at jeg ikke kjenner igjen det du beskriver. Et eksempel på noe som kan gå skeis er at for eksempel delefilteret er oppgitt med senterfrekvens i det ene DSP-systemet og delefrekvens i det andre, eller at man bygger for eksempel et 4. ordens filter med to 2. ordens filtere uten å kompensere for added slope fordi det ene systemet krever det. Det er et betydelig antall slike ting man kan bomme på og dermed ende med at to tilsynelatende likt oppsatte systemer låter ulikt.

Men jeg synes ikke å hevde at dette ikke stemmer fordi jeg selv ikke har opplevd det er særlig produktivt, derfor ønsker jeg heller å grave litt for å se hva som kan være årsaken til det du beskriver. Jeg holder døra åpen for alt fra at jeg er døv til at du er døv, og sannheten befinner seg trolig en plass i mellom.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.124
Antall liker
17.124
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kan legge til at jeg har testet flere analoge preer via hypex. Men da med ekstern ad konverter. Den ene låt veldig flott og jeg hadde nok foretrekk den. Men jeg brukte digital inngang på hypex
 
Topp Bunn