Juss og økonomi Å forstå en leiekontrakt

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hvordan skal jeg forstå slike bestemmelser i en kontrakt for leie av parkeringsplass…

Kontrakten kan sies opp av begge parter med 3 måneders frist. Det er et depositum i form av at jeg innbetaler tre måneders leie ved start, og deretter månedlig; dvs. det er alltid to måneders leie som alltid står på konto. Greit nok, vil jeg anta.

Men så kommer denne, vedrørende mulig endring av månedlig leie:

«Utleier har rett til å regulere leiesummen med 1 – en – måneds skriftlig varsel, såvel for tidsbegrensede som for oppsigelige kontrakter. Blir leieforholdet regulert av offentlige leiebegrensninger kan leien, så langt denne kontrakt ellers ville tillate det, forhøyes med øyeblikkelig varsel så ofte, og etter de satser, som begrensningen tillater. Bortfaller begrensningen, kan leien med øyeblikkelig varsel reguleres til det nivå den skulle hatt etter denne kontrakts bestemmelser.»

Hva innebærer dette? La oss nå hypotetisk anta at utleier øker leien med 100% innenfor den fristen med én måneds varsel. Om jeg da synes leien blir i meste laget, så har jeg 3 måneders oppsigelse; hvilket da innebærer at jeg er pukka nødt til å betale 2 måneder med 100% økning av leien?

Har jeg forstått det rett?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.617
Antall liker
27.883
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva er en offentlig leiebegrensning:confused:

Googlet det, men fikk opp "lånebegrensninger."

Mvh
 
C

cruiser

Gjest
Offentlig leie begrensing er vel knyttet til parkeringsloven. Her kan kommunen regulere priser på parkeringsplasser tilhørende private grunneiere. Med andre ord pålegg om prisregulering, stort sett oppover
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.617
Antall liker
27.883
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Offentlig leie begrensing er vel knyttet til parkeringsloven. Her kan kommunen regulere priser på parkeringsplasser tilhørende private grunneiere. Med andre ord pålegg om prisregulering, stort sett oppover
Ahh, ok. Da skjønner jeg.

Det er tydeligvis ikke bare ulemper ved å bo litt landlig.

Mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.617
Antall liker
27.883
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nei det har du rett i , tkr, men jeg frykter dagens politikere......:rolleyes:
Du sier noe.

Men leien skal vel betales til grunneier, så i så fall får jeg betale leie til meg selv. Litt tungvindt, javel, men kanskje jeg kan ordne med en automatisk månedlig overføring fra disposisjonskonto til sparekonto. ;)

Mvh
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.018
Det beste svaret får du sikkert hvis du spør utleier.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Skal du leie av en privatpersjon eller er det et firma som driver vilkårsparkering?
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Er ikke eiere av p-plasser i et sameie underlagt prisøkninger i henhold til konsumprisindex og kun 1 økning pr år? Er det det vedkommende mener med offentlige leiebegrensninger eller er det faren for at kommunen overtar eieforholdet til plassen?
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.268
Antall liker
5.262
Noen pengefolk her som har greie på depositumskonto? Problemstillingen jeg lurer på er som følger: Hvis en leieboer skal bytte leilighet tilbakeføres depositum fra leieforholdet som avsluttes ved dettes utløp, med mindre det foreligger noen skader eller mangler. Feks kan dette være manglende utvask, og med andre ord kan man ikke forvente å få tilbake depositumet før etter utflyttingsdato. Imidlertid vil man i de fleste tilfeller ha behov for å inngå et nytt leieforhold fra samme dag man flytter ut eller tidligere. Er man da nødt til å ha penger på hånden for å betale inn et nytt depositum før man har fått tilbake det gamle? Evnt. ta opp et depositumslån? Eller kan det gamle depositumet overføres til det nye leieforholdet på et vis?

Hva er vanlig prosedyre her? Er det virkelig slik at man som leieboer må forventes å ha oppsparte midler til et depositum nr.2 ved bytte av leilighet, før man har fått tilbake depositum nr.1?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.072
Antall liker
3.759
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva er vanlig prosedyre her? Er det virkelig slik at man som leieboer må forventes å ha oppsparte midler til et depositum nr.2 ved bytte av leilighet, før man har fått tilbake depositum nr.1?
Ja, dette blir å regne som leieboers ansvar. Dersom du bytter bolig innenfor samme utleier kan det sikkert la seg gjøre å få til en ordning der depositum overføres til ny bolig, men vanligvis gjør man jo ikke det når man bytter bolig. Da er det jo forskjellige utleiere, og de skal jo først og fremst sikre egne interesser.
Blir egentlig som med alt annet du leier og betaler depositum på.
 
  • Liker
Reaksjoner: I_L

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hva er vanlig prosedyre her? Er det virkelig slik at man som leieboer må forventes å ha oppsparte midler til et depositum nr.2 ved bytte av leilighet, før man har fått tilbake depositum nr.1?
Depositum er jo sikkerheten utleieren har for skader/kostnader du påfører.
Utleier 1 vil ikke gi slipp på depositium 1 før han har overtatt leieligheten og nøkler og sjekket at alt er i orden.
Utleier 2 vil ikke gi deg nøkkel/rettigheter til leiligheten før depositum 2 er sikret.

Du vil (selvsagt) ikke kunne bruke samme depositum for begge leieforhold - da det ikke er noe igjen av depositumet, dersom utleier 1 krever hele.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.803
Antall liker
13.296
Om man trenger å låne så er det fort billigere å buke forbrukslån enn depositumslån siden sistnevnte fort har etableringsgebyr. Dersom man kun skal låne pengene noen få dager så er det viktigere enn hva rentestatsen faktisk er.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.268
Antall liker
5.262
Har et nytt spørsmål om bolig og økonomi, denne gangen relatert til skatt og det faktum at jeg ikke er stortingsrepresentant med dertil hørende friheter:

I fjor leide jeg ut min egen leilighet, og leide bosted et annet sted (samme kommune). Jeg hadde derfor både leieinntekter og leieutgifter dette året. Er det da slik at jeg skattemessig kan trekke leieutgiftene jeg hadde for å bo, fra leieinntektene jeg hadde på min egen leilighet der jeg ikke bodde? Eller må jeg skatte av hele leieinntekten uten hensyn til de ekstra boutgiftene jeg hadde da jeg ikke bodde i min egen leilighet? Netto tjente jeg ingen ting på dette da leieutgiftene var like høye som leieinntektene, så det synes litt rart om jeg skal måtte betale ekstra skatt på hele leieinntekten.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.803
Antall liker
13.296
Har et nytt spørsmål om bolig og økonomi, denne gangen relatert til skatt og det faktum at jeg ikke er stortingsrepresentant med dertil hørende friheter:

I fjor leide jeg ut min egen leilighet, og leide bosted et annet sted (samme kommune). Jeg hadde derfor både leieinntekter og leieutgifter dette året. Er det da slik at jeg skattemessig kan trekke leieutgiftene jeg hadde for å bo, fra leieinntektene jeg hadde på min egen leilighet der jeg ikke bodde? Eller må jeg skatte av hele leieinntekten uten hensyn til de ekstra boutgiftene jeg hadde da jeg ikke bodde i min egen leilighet? Netto tjente jeg ingen ting på dette da leieutgiftene var like høye som leieinntektene, så det synes litt rart om jeg skal måtte betale ekstra skatt på hele leieinntekten.
Dine egene leiekostnader er normalt ikke fradragsberettigede, mens dine leienntekter er skattepliktige. Min umiddelbare tanke er at om du selv bor i en bolig du eier, leier, om du kræsjer hos en kompis, flytter i telt i skoen eller noe annet er uvensentlig for om du skal skatte av inntektene fra utleie av en annen bolig.

Men det er en del kostnader du har ved utelieboligen som er fradragsberettigede, men det er du sikkert klar over
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dr. Dong: Dette funker litt som ei indeksregulering, oppsigelse er en ting, depositumsdelen er OK. Men det kommer altså an på hvor du bor,. Hvis parkeringa inngår i leie, OK, DET OG. Utleieren din har rett til å øke, med en måneds skriftlig varsel til deg. Men bor du i et indeksregulert leieforhold, er det fastsatt en GJENGS leie, basert på standard, størrelse, beliggenhet, prisstatistikk, press på boligpriser og på hvorvidt du bor i et pressområde. Da er det konsumprisindeksen som regulerer hvor mye utleier kan øke leie med. I pandemien har enkelte utleiere måttet gi leiereduksjoner også, som deretter har blitt basis for den pr nå gjeldende indeksregulering..Selv utleier veit ikke sikkert hvor høy leia blir i ovennevnte setting.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Utleie av garasjeplass er ikke regulert av husleieloven. En måneds varsel på prisregulering har jeg sett andre plasser, så den tror jeg er vanlig.

Johan-Kr
 
Topp Bunn