Å gjøre seg kjent med Chopin.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ren klavermusikk har hittil ikke vært blant mine favoritter innen klassisk musikk, men jeg har nå tenkt å gi meg den i vold. Og hvorfor ikke Chopin? Min erfaring med ham er at jeg mer eller mindre tilfeldig har kommet over hans musikk på radio, og mye av det har jeg syntes var bra, men jeg har aldri tatt noe initiativ til å sette meg ordentlig inn i sakene.
Så hvor skal man begynne? Det finnes sikkert en drøss med "Best of" der ute, som kan være et første skritt. Forslag og anbefalinger mottas med takk. Eldre eller nyere innspillinger betyr ikke så mye, bare fremførelsen er bra.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
818
Enig med HALOLS at Lipatti er sjef på valsene (også).
Finner du noe med Zimerman er det også automatisk kjøp. Det fins forøvrig et utall innspillinger av Chopin, særlig ifjor kom det mange, så du får bare prøve deg fram.
Sånn generelt angående musikken til Chopin er det veldig mange småstykker (han skrev mye for "salongene"), valser, etüder, nocturner, fantasier og masurkaer som jeg synes det er vanskelig å forholde seg til hvis man skal lytte "en stund". Det blir så oppstykket.
Iallefall, vil du kikke inn i peisen en kveld er nocturnene nydelige og rives du med av teknisk briljans, setter du på etüdene.......
Ellers er sonatene (Pollini), balladene(Zimerman) og de to klaverkonsertene obligatoriske.

Ps. Holdt på å glemme Rubinstein...........

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hva med ting som fantasier og impromptu. Noen anbefalinger der også? De er vel ikke med på de forslagene som er kommet her?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå har jeg som snarest lyttet litt til Fantaisie-Impromptu Op.66 og syntes det var artig å kjenne igjen et tema fra
Im Wunderschönen Monat Mai av Robert Schumann. Men i den grad dette er klipp-og-lim, lurer jeg på hvem av disse komponistene som var først ute; ifølge Wikipedia ble Impromptu komponert i 1834, mens Dichterliebe kom til i 1840. Nå brukte vel komponistene en viss tid på å ferdigstille sine verk, så det kan jo ha gått over flere år. Men det kunne være interessant å vite hvem som har knabbet fra hvem. Noen som vet?

Topp Bunn