Å nei!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Om du scroller nedover blir det en blunkeanimasjon. En helt utmerket måte å postcounte på!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
;D

Vi burde vel innføre en slags føler som sørger for at et innlegg skrevet på nynorsk bare gjelder som et halvt innlegg ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
;D

Vi burde vel innføre en slags føler som sørger for at et innlegg skrevet på nynorsk bare gjelder som et halvt innlegg ;)
Innholdsmessig teller det jo bare det halve uansett, da vi vanlige mennesker bare forstår halvparten av det :D

Følgelig legger jeg bare halv vekt på hva folk skriver på nynorsk.

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
;D
Eg tykkjer at innlegg som er skrive på nynorsk burde telja dobbelt, avdi det er så arbeids- og kompetansekrevjande, og talar sitt tydelege språk om at sendaren har høg og lytefri moral ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Eg tykkjer at innlegg som er skrive på nynorsk burde telja dobbelt, avdi det er så arbeids- og kompetansekrevjande, og talar sitt tydelege språk om at sendaren har høg og lytefri moral ;D
Av dette forstår jeg "..at innlegg som er ... på nynorsk burde ... dobbelt .. det er så arbeids-... og ... sitt ... språk om at ... har ... og ... moral..."

Hmmmm.... hvordan skal man tolke dette? Er det et språk egentlig ??? :)

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Av dette forstår jeg "..at innlegg som er ... på nynorsk burde ... dobbelt .. det er så arbeids-... og ... sitt ... språk om at ... har ... og ... moral..."

Hmmmm.... hvordan skal man tolke dette? Er det et språk egentlig  ???  :)

Mvh Vidar P
Selvfølgelig ikke, bare et rop om hjelp. ;D ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Hvis nynorsk skal telle dobbelt må ovenstående telle minst 10-dobbelt. Det var skikkelig arbeidskrevende og jeg måtte dypt i min, mine venners, mine gamle læreres og min kones uovertrufne kompetanse for å produsere mesterverket.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror nå allikevel at nynorsk oppstår når en person har under 50% av nødvendig ordforråd for å lage en sammenhengende setning; alle de andre såkalte "nynorske" ordene i setningen er rett og slett diktet opp og funnet på de og da... de har neppe noen betydning.

Så kommer denne Ivar Aasen rekende fra gard til gard, samler opp tulleord i bygder som knaptnok har talespråk i det hele tatt (for ikke å snakke om skriftspråk) og lager en såkalt språk av hele sammensuriet.

Det hele hadde vært vel og greit dersom det var mulig å forstå hva de snakket om. Men det er jo bare lyder (og rare oppdiktede tulleord)... like greit det kanskje, da det sikkert ikke er noe lurt de snakker om allikevel.

Mvh Vidar P

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Du skulle ha skjønt å ordntlie hedmarkinger tala på!
Kænskje vi skravle om raringa frå byyn! ;) ;D
Nei bannskapen høre nok andre tel, fanken hell! ;) ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg tror nå allikevel at nynorsk oppstår når en person har under 50% av nødvendig ordforråd for å lage en sammenhengende setning; alle de andre såkalte "nynorske" ordene i setningen er rett og slett diktet opp og funnet på de og da... de har neppe noen betydning.

Så kommer denne Ivar Aasen rekende fra gard til gard, samler opp tulleord i bygder som knaptnok har talespråk i det hele tatt (for ikke å snakke om skriftspråk) og lager en såkalt språk av hele sammensuriet.

Det hele hadde vært vel og greit dersom det var mulig å forstå hva de snakket om. Men det er jo bare lyder (og rare oppdiktede tulleord)... like greit det kanskje, da det sikkert ikke er noe lurt de snakker om allikevel.

Mvh Vidar P
Du tenkjer sikkert på Knud Knudsen, han som skifta ut einskilde ord i dansken, slik at enkle, norske sjeler kunne forstå litt betre. Dette vart seinare til bokmål.
Det er mange som meinar å kunne skjøne dette.

Det var godt meint, men den funksjonelle lesedugleiken var uansett ikkje særleg stor på den tida, iallfall ikkje mellom dei som jobba i industrien.
På landsbygda derimot, dukka det opp ein god del litteratur som mange hevda å skjøne godt. Og bønder har alltid vore kunnskapshungrige, det låg eigentleg i jobben tidlegare.

Nei, det er sikkert ikkje lett. Men vi får prøve å gjere setningane kortare, og velje ord med få stavingar slik at du skjønar betre, Vidar.

Topp Bunn