Å sovne bak rattet

V

villov

Gjest
er ikke bare farlig. Det koster også på flere måter.
I mitt tilfelle så sovnet jeg kjørende på Mosseveien inn mot byen,
og våknet av å kjøre inn i fjellveggen på min høyre side.
Heldigvis ingen personskade, men bare min bil som ikke ville kjøre videre.

Egenandelen fra forsikringen gikk opp fra 5.000,- til 12.000,- da skylden
var min egen, og boten ble 10.000,- som jeg foreløpig har akseptert.
Det ble altså 22.000,- men verre var det at førerkortet ble inndratt for
6 måneder.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Kjipt, det er viktig med luftepauser/nok søvn da. Godt det gikk bra med deg da ;)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Virker på meg som en nokså meningsløs avstraffelse? Alle som har vært i en slik situasjon forstår umiddelbart alvoret og vil neppe gjøre det samme igjen. Det er således ganske lite rom for rehabilitering, skulle jeg mene. Har selv sovnet bak rattet med tre sovende passasjerer, men heldigvis for oss våknet jeg akkurat tidsnok til å holde bilen på veien. Men det er et minne som ruller over netthinnen hver gang jeg utfordrer trettheten bak rattet...

Uansett veldig fint at du slapp unna med materielle skader. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Å kjøre bil når man er trøtt utsetter andre i så stor fare at man skulle hatt vett nok til å stoppe før noe alvorlig skjer. Jeg kjører til vanlig bare bil i jobben, men overlater rattet til andre om jeg er for trøtt. Ellers skulle man nekte å fortsette. Godt du fikk deg en vekker som ikke ødela andres liv. Straffen fortjener du (tenk på om noen hadde gjort deg lam fordi de var trøtte). Jeg liker å kjøre fort, men så lenge konsentrasjonen er topp så synes jeg det er greit. Under dårlige kjøreforhold, eller når jeg ikke er så konsentrert så er saken en annen. Alfor mange kjører på gamle vaner uansett.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse og kan ikke se det helt store potensiale i denne saken. På den annen side kan selvsagt summen det er snakk om benyttes til forebyggende arbeid mot nettopp dette. Hm. Har nettopp kjørt opp halve Norge og bevitnet cirka tohundreogførtifire advarsler mot nettopp dette. Muligens er de finansiert av slike bøter og da er det flott allikevel. Beklager et noe vaklevorent resonnement, er straks på tur i seng. :D
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.248
Antall liker
824
Sted
Oslo
Torget vurderinger
124
villov skrev:
er ikke bare farlig. Det koster også på flere måter.
I mitt tilfelle så sovnet jeg kjørende på Mosseveien inn mot byen,
og våknet av å kjøre inn i fjellveggen på min høyre side.
Heldigvis ingen personskade, men bare min bil som ikke ville kjøre videre.

Egenandelen fra forsikringen gikk opp fra 5.000,- til 12.000,- da skylden
var min egen, og boten ble 10.000,- som jeg foreløpig har akseptert.
Det ble altså 22.000,- men verre var det at førerkortet ble inndratt for
6 måneder.

kompisen min sovnet bak rattet , krasjet med midtrabbanten og siden han ikke hadde belte på seg . katapulterte han ut av vinduet og landet på asfaltet 20 meter fra bilen. det gikk ikke bra for å si det sånn!!
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Idiotisk å få straff for noe slikt! Hvem er ikke trøtt av og til? Hadde vi hatt bedre veier her i landet så hadde vi sluppet møteulykkene iallefall.. Godt det gikk bra med deg!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Alle kan være trøtt, men da bør man ikke kjøre bil. Synes det er greit nok med straff jeg. Om man kjører for fort og/eller med promille og krasjer, så er det vel ingen som vil hevde at føreren ikke bør straffes? Å kjøre bil når man er så trøtt at man holder på å sovne er like uaktsomt og farlig som promillekjøring, kanskje er det verre siden det man ikke kan bli knepet for det i kontroll og mange flere dermed gjør det.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.341
Antall liker
38.330
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En venn av meg sovnet også bak rattet, han merket det ikke engang, før dagen etter da våknet han opp stirrende rett i en fjellvegg. Det var ikke rare farten, og han ble ikke skadet, men bilen var ferdig. Men det sykeste er at dette fjellet var på den andre siden av veien av huset han bodde i.. Tror ikke han har sovnet bak rattet etter det.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sting skrev:
Idiotisk å få straff for noe slikt! Hvem er ikke trøtt av og til? Hadde vi hatt bedre veier her i landet så hadde vi sluppet møteulykkene iallefall..
Slike synspunkter synes jeg er direkte skremmende!!!
Det er IMHO en skremmende ansvarsfraskrivelse, som jeg ALDRI håper får gjennomslag!
Setter en seg i bilen, skal en være i stand til å kjøre, uten å være til fare for andre.
Og dersom ulykken først er ute, er det vel helt på sin plass å måtte bøte for det....

mvh
Proffen
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Denne sier alt. Punktum.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Så noen gjør altså dette med vilje? (over)trøttheten kommer snikende det er jo det som gjør den farlig. Hvem har vel ikke vært nær å duppe av ved rattet?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.278
Antall liker
6.655
Ei jeg kjenner fikk bot fordi hun kjørte av veien på såpeglatt føre og skadet seg selv.

Setter man seg bak rattet på en bil har man ansvaret for å ha kontroll på bilen, og for å ikke forårsake trafikkulykker. Så enkelt er det, selv om det virker meningsløst i enkelte sammenhenger. Men det vet da alle som har førerkort? Like mye som alle som har førerkort er forpliktet til å kunne utføre førstehjelp...

1. sikre ulykkesstedet
2. få oversikt over situasjonen
3. sjekk at pasienten puster
4. osv.

Men dette kan dere vel utføre i en plutselig oppstått situasjon, alle dere som har førerkort?

På jobben min var det ei som fikk slag og segnet om og ble blå i ansiktet. Da sto 10-15 mennesker apatisk og så på og visste ikke hva de skulle gjøre. Heldigvis kom en kar tilfeldigvis forbi som raskt fikk lagt henne i stabilt sideleie og sikret åpne luftveier til ambulansen kom. Det reddet sannsynligvis livet hennes. Etterpå dro 10-15 kolleger på førstehjelpskurs...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.400
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er du så trøtt at du er nær ved å sovne ved rattet - kjør til siden og hvil. Det er mange kampanjer om dette.
Husker når jeg tok lappen at å sovne ved rattet kunne straffes omtrent like hardt som fyllekjøring.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Vet av folk som har kommet seg fra bildrap i sovende tilstand med gode nok legeerklæringer om diffuse tilstander med latinske navn. Og det norske rettssystemet godtar attesten, enda vedkommende burde vært tatt av veien for en god stund. Tildragelsen skjedde på ettermiddag etter et todagers såkalt seminar, og da er ikke alle så spesielt oppvakte og våkne.

Men er du i en yrkesgruppe i nær kontakt med Guds stedfortredere på jord, også kalt leger, går det deg bra og du får kjøre lenge på veien.

Offerets familie hadde lavere status i samfunnet, og ble ikke særlig godt tatt vare på.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Effekten av straff er høyst tvilsom, i min bransje (fly) erkjenner vi at mennesket gjør mellom 5-8 feil i timen i gjennomsnitt. Vår sikkerhetskultur baserer seg på hvordan vi skal stoppe de feilene fra å utvikle seg til noe større. Straff kommer først inn i bildet hvis det er snakk om overlegg. Å sammenligne dette med å kjøre påvirket er meningsløst.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Det bude vært straffbart å døse seg hjem etter to dagers seminar. Overlegg eller overveielse, tilstanden er ikke ukjent, og seminar er ikke noe å bli uthvilt av! Når en så dreper en stakkar på vei hjem bør en gå frivillig i fengsel, og ikke plage sin legevenn til å dikte opp noe på latin for å komme seg fra det med skammen i behold.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Er du så trøtt at du er nær ved å sovne ved rattet - kjør til siden og hvil. Det er mange kampanjer om dette.
Husker når jeg tok lappen at å sovne ved rattet kunne straffes omtrent like hardt som fyllekjøring.
....og til og med da er det i seneste laget å stoppe.
Strengt tatt burde en vel stoppet og fått seg noen minutter med frisk luft ganske kjapt etter at en merker at konsentrasjonen er på vei til å svekkes... Men det er nok også mange som tenker "bare 10 min til, så skal jeg stoppe", fordi de føler at de har "kontroll". Og så kanskje det går bra i 10 min til, og deretter kanskje i 10 min til. Men til slutt kan det være brått slutt, enten for en selv, eller sågar for andre... Noe å tenke på?
Hva skjer med reaksjonsevnen og evnen til å bedømme situasjoner i trafikken, når konsentrasjonen svekkes og trøttheten kommer snikende....?

mvh
Proffen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Veiforeskriftene sier at man skal være "aktpågivende" under føring av kjøretøy.
Sovende er derfor ikke dette... derav bot.
Bra det gikk bra med deg da villov, vær glad du lever, for å si det sånn. :)
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
§ 21. Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Departementet kan gi forskrifter om kjøre- og hviletid, om arbeidstid og om arbeidsvilkår for førere, grupper av førere, andre arbeidstakere innenfor vegtransport og avtalepart i transportoppdrag. Departementet kan videre gi forskrifter om plikt til å registrere opplysninger om disse forhold og om lagring, nedlasting, oppbevaring, innsending og kontroll av opplysningene, og om kontrollmyndighetenes tilgang til virksomheter, kjøretøy og kontrollapparater. Departementet kan også gi forskrifter om gebyr for utstedelse av fartsskriverkort.
Vegtrafikkloven er jo der. Bare å lese den litt innimellom det. Er på ingen regelrytter, men prøver å være bevisst på de konsekvenser jeg som bilfører kan forårsake. Dette ser jeg på en selvfølge at mine medtrafikanter også gjør. Har ingen sympati med de som ikke kjenner sine egne begrensninger, og dermed setter andre i fare. De fortjener den straffen de får.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.278
Antall liker
6.655
En del veier har jo slike vekkere, som gjør at dekkene lager litt leven når man kjører på midtlinja, og vet. sidelinja. La oss håpe at man har vett til å bruke disse bøtene til å produsere flere slike.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.741
Antall liker
6.436
Sted
Holmestrand
Sting skrev:
Effekten av straff er høyst tvilsom, i min bransje (fly) erkjenner vi at mennesket gjør mellom 5-8 feil i timen i gjennomsnitt. Vår sikkerhetskultur baserer seg på hvordan vi skal stoppe de feilene fra å utvikle seg til noe større. Straff kommer først inn i bildet hvis det er snakk om overlegg. Å sammenligne dette med å kjøre påvirket er meningsløst.
Nei, det er slettes ikke meningsløst.
Når man som du kan sovne uten å være klar over det så er det fullt å sammenligne som fyllekjøring, kanskje verre. Det er tross alt snakk om tap av bevisthet! Vi forutsetter at voksne folk med førerkort er i stand til vurdere behov for hvile/søvn slik at man klarer å holde seg våken under kjøring. Hvis du ikke er uthvilt når du kjører så har du med overlegg startet kjøringen uten å oppfylle vilkårene for å kunne kjøre og er derved kvalifisert for straff. Dette regner jeg med at det finnes krav til også for flygere? Yrkessjåfører har som kjent strenge regler for kjøre- og hviletid.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.741
Antall liker
6.436
Sted
Holmestrand
BT skrev:
En del veier har jo slike vekkere, som gjør at dekkene lager litt leven når man kjører på midtlinja, og vet. sidelinja. La oss håpe at man har vett til å bruke disse bøtene til å produsere flere slike.
Jeg bor like ved E-18. Disse feltene bråker noe forferdelig! Vi ønsker absolutt ikke flere slike!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Sting skrev:
Effekten av straff er høyst tvilsom, i min bransje (fly) erkjenner vi at mennesket gjør mellom 5-8 feil i timen i gjennomsnitt. Vår sikkerhetskultur baserer seg på hvordan vi skal stoppe de feilene fra å utvikle seg til noe større.
Jeg håper virkelig at dine holdninger ikke er typiske for bransjen. Sier den sikkerhetskulturen noe om feil som er lett å forhindre ved aktpågivenhet? Man kjører ikke bil når man har drukket, man kjører ikke bil når man er dødstrøtt. Dette er vel eksempler på feil som kan utvikle seg til noe større. En sovende sjåfør er farligere enn en alkoholpåvirket sjåfør, som tross alt har litt reaksjonsevne.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Tror du feks at vi er spesiellt uthvilt på en tur-retur Las Palmas? Arbeidsdager på over 12 timer på rare tider av døgnet. Greit å være 2 da når den ene dupper, frivillig eller ufrivillig.
Mener ikke å kverulere så jeg melder meg ut av diskusjonen. Alle må selvfølgelig gjøre så godt de kan for å unngå å sovne og ikke gjøre andre ting som distraherer, nevner i fleng: mobil, mat, skifte cd osv. Det er ropet om straff som saligjørende jeg ikke skjønner.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
BT skrev:
En del veier har jo slike vekkere, som gjør at dekkene lager litt leven når man kjører på midtlinja, og vet. sidelinja. La oss håpe at man har vett til å bruke disse bøtene til å produsere flere slike.
Sant nok at endel veier er blitt oppgradert til å ha slike "vekkere", men langt de fleste veier har ikke dette kjekke hjelpemiddelet. Jeg har nettopp handlet meg en ny bil, en BMW, og ett av ekstrautstyret er en innebygget "Lane Departure Warning", LDW. LDW fungerer på det viset at et infrarødt "øye" scanner veien foran deg hele tiden, og er du for nærme midtlinjen eller sidekanten vibrerer rattet, akkurat som om det var påsatt "ristere" langsmed veien. Er du ikke selv vâr at du er i ferd med å døse av vil nettopp LDW gi deg en påminnelse om at du kanskje burde stoppe opp og ta deg en 15-minutter.
Nyttige saker!

Cheers!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
xerxes skrev:
Sting skrev:
Effekten av straff er høyst tvilsom, i min bransje (fly) erkjenner vi at mennesket gjør mellom 5-8 feil i timen i gjennomsnitt. Vår sikkerhetskultur baserer seg på hvordan vi skal stoppe de feilene fra å utvikle seg til noe større. Straff kommer først inn i bildet hvis det er snakk om overlegg. Å sammenligne dette med å kjøre påvirket er meningsløst.
Nei, det er slettes ikke meningsløst.
Når man som du kan sovne uten å være klar over det så er det fullt å sammenligne som fyllekjøring, kanskje verre. Det er tross alt snakk om tap av bevisthet! Vi forutsetter at voksne folk med førerkort er i stand til vurdere behov for hvile/søvn slik at man klarer å holde seg våken under kjøring. Hvis du ikke er uthvilt når du kjører så har du med overlegg startet kjøringen uten å oppfylle vilkårene for å kunne kjøre og er derved kvalifisert for straff. Dette regner jeg med at det finnes krav til også for flygere? Yrkessjåfører har som kjent strenge regler for kjøre- og hviletid.
La oss si at du er på en festival en helg, sammen med noen tusen andre mennesker. Å påstå at du er fullt uthvilt etter en slik helg vil være en overdrivelse, men hjem må du. Du har lagt deg rundt 0100 på natta og slappet av til kl 1400 dagen etter, - du har 2 timer å kjøre hjem.
Du føler deg litt sliten men ikke direkte trøtt.............men så sovner du halvveis.

Grovt uaktsomt? Burde du skjønt at det var uforsvarlig å kjøre? Hva ville du gjort?
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
topline skrev:
xerxes skrev:
Sting skrev:
Effekten av straff er høyst tvilsom, i min bransje (fly) erkjenner vi at mennesket gjør mellom 5-8 feil i timen i gjennomsnitt. Vår sikkerhetskultur baserer seg på hvordan vi skal stoppe de feilene fra å utvikle seg til noe større. Straff kommer først inn i bildet hvis det er snakk om overlegg. Å sammenligne dette med å kjøre påvirket er meningsløst.
Nei, det er slettes ikke meningsløst.
Når man som du kan sovne uten å være klar over det så er det fullt å sammenligne som fyllekjøring, kanskje verre. Det er tross alt snakk om tap av bevisthet! Vi forutsetter at voksne folk med førerkort er i stand til vurdere behov for hvile/søvn slik at man klarer å holde seg våken under kjøring. Hvis du ikke er uthvilt når du kjører så har du med overlegg startet kjøringen uten å oppfylle vilkårene for å kunne kjøre og er derved kvalifisert for straff. Dette regner jeg med at det finnes krav til også for flygere? Yrkessjåfører har som kjent strenge regler for kjøre- og hviletid.
La oss si at du er på en festival en helg, sammen med noen tusen andre mennesker. Å påstå at du er fullt uthvilt etter en slik helg vil være en overdrivelse, men hjem må du. Du har lagt deg rundt 0100 på natta og slappet av til kl 1400 dagen etter, - du har 2 timer å kjøre hjem.
Du føler deg litt sliten men ikke direkte trøtt.............men så sovner du halvveis.

Grovt uaktsomt? Burde du skjønt at det var uforsvarlig å kjøre? Hva ville du gjort?

Hadde tenkt med meg selv, dette måtte være en kjedelig festival siden jeg gikk å la meg kl 01.00 ;D

Fra spøk til revolver
Det er seriøst ikke noe problem å kjenne at man blir trøttere og trøttere. Da er det bare å kjøre inn på en rasteplass.
Eksemplet du gir burde ikke resultere i mye tretthet heller.

Husker den gangen jeg var i militeret, vi hadde vært på øvelse, og hadde vært våkene/"jobbet" i 21 timer. Kl 20.0 på kvelden skulle vi begynne på en kjøretur på 8 timer. I tillegg var de 10-12 kuldegrader ute. Blir fort trøtt når man setter seg i bilen da.
Gjett hvem som kjørte i grøften rundt midnatt, jo bilen jeg satt i. Heldigvis var det 1 meter løs snø og flatt jorde der bilen kjørte ut.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.536
Antall liker
9.981
Sting skrev:
Tror du feks at vi er spesiellt uthvilt på en tur-retur Las Palmas? Arbeidsdager på over 12 timer på rare tider av døgnet. Greit å være 2 da når den ene dupper, frivillig eller ufrivillig.
Mener ikke å kverulere så jeg melder meg ut av diskusjonen. Alle må selvfølgelig gjøre så godt de kan for å unngå å sovne og ikke gjøre andre ting som distraherer, nevner i fleng: mobil, mat, skifte cd osv. Det er ropet om straff som saligjørende jeg ikke skjønner.
Jeg håper inderlig at du ikke er pilot, men er kabinansatt. Hvis ikke så skal jeg vurdere transportmiddel neste gang jeg skal ut å reise.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.741
Antall liker
6.436
Sted
Holmestrand
topline skrev:
xerxes skrev:
Sting skrev:
Effekten av straff er høyst tvilsom, i min bransje (fly) erkjenner vi at mennesket gjør mellom 5-8 feil i timen i gjennomsnitt. Vår sikkerhetskultur baserer seg på hvordan vi skal stoppe de feilene fra å utvikle seg til noe større. Straff kommer først inn i bildet hvis det er snakk om overlegg. Å sammenligne dette med å kjøre påvirket er meningsløst.
Nei, det er slettes ikke meningsløst.
Når man som du kan sovne uten å være klar over det så er det fullt å sammenligne som fyllekjøring, kanskje verre. Det er tross alt snakk om tap av bevisthet! Vi forutsetter at voksne folk med førerkort er i stand til vurdere behov for hvile/søvn slik at man klarer å holde seg våken under kjøring. Hvis du ikke er uthvilt når du kjører så har du med overlegg startet kjøringen uten å oppfylle vilkårene for å kunne kjøre og er derved kvalifisert for straff. Dette regner jeg med at det finnes krav til også for flygere? Yrkessjåfører har som kjent strenge regler for kjøre- og hviletid.
La oss si at du er på en festival en helg, sammen med noen tusen andre mennesker. Å påstå at du er fullt uthvilt etter en slik helg vil være en overdrivelse, men hjem må du. Du har lagt deg rundt 0100 på natta og slappet av til kl 1400 dagen etter, - du har 2 timer å kjøre hjem.
Du føler deg litt sliten men ikke direkte trøtt.............men så sovner du halvveis.

Grovt uaktsomt? Burde du skjønt at det var uforsvarlig å kjøre? Hva ville du gjort?
Dersom jeg skal kjøre dagen etter tar jeg hensyn til dette! Det betyr at alkoholinntak og søvn justeres deretter. Greia er å ikke sette seg selv i en situasjon som gjør at man sovner. Eksempelet du nevner kvalifiserer for å kjøre bussen, så det skulle vel ikke være noe problem? Jeg sovner ikke på en 2 timers biltur etter 11 timers hvile.

Jeg ser at det i enkelte situasjoner kan være vanskelig, men det er min plikt som bilfører å holde meg våken. Jeg kan ikke se at festlig samvær kan lette på dette kravet. Som bilfører er det mitt ansvar, og det må jeg til enhver tid ta høyde for.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Sting skrev:
Det er ropet om straff som saligjørende jeg ikke skjønner.
Det stusser jeg også på. For at avstraffelse skal være hensiktsmessig bør det IMO være en mulighet for rehabilitering eventuelt bør det være et preventivt aspekt. Det siste kan det muligens være om midler som kommer inn gjennom denne lovgivningen blir øremerket sikkerhetstiltak som f.eks de BT nevner et stykke over. Har ingen tro på at en bot i denne sammenhengen skal bidra til å senke muligheten for gjentakelse da den bortfaller når man innser konsekvensene.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.595
Antall liker
106.823
Torget vurderinger
23
Jeg kjører ALDRI bil når jeg er trøtt. Jeg sykler! (og nå er jeg visst alvorlig ute og sykler...??)
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
438
Antall liker
41
Torget vurderinger
0
Sting skrev:
Idiotisk å få straff for noe slikt! Hvem er ikke trøtt av og til? Hadde vi hatt bedre veier her i landet så hadde vi sluppet møteulykkene iallefall.. Godt det gikk bra med deg!
Det er mulig jeg misforstår poenget ditt her, Sting, men jeg mener absolutt at det er slike holdninger som bidrar til at vi har såpass mange alvorlige og unødvendige ulykker på norske veier. Syns det blir feil å legge skylda på vegstandarden, spesielt i denne sammenhengen.

Dessuten er det en klar forskjell mellom det å bare være trøtt, og det å faktisk sovne bak rattet.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
jowil skrev:
Sting skrev:
Det er ropet om straff som saligjørende jeg ikke skjønner.
Det stusser jeg også på. For at avstraffelse skal være hensiktsmessig bør det IMO være en mulighet for rehabilitering eventuelt bør det være et preventivt aspekt. Det siste kan det muligens være om midler som kommer inn gjennom denne lovgivningen blir øremerket sikkerhetstiltak som f.eks de BT nevner et stykke over. Har ingen tro på at en bot i denne sammenhengen skal bidra til å senke muligheten for gjentakelse da den bortfaller når man innser konsekvensene.
...så du ville ikke betenkt deg to ganger om at du faktisk kunne bli straffet, før du satte deg i bilen og skulle kjøre langt, og du selv ante at du kunne risikere å bli så trøtt at du sovnet....???
Selv om du visste at du:
1)kunne forårsake STOR skade på andre og/eller deg selv
2)kunne få en bot som svir på pungen
?????????????????

Hvis ikke: No vart æ skræmt, ja....!!!

mvh
Proffen
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Proffen skrev:
jowil skrev:
Sting skrev:
Det er ropet om straff som saligjørende jeg ikke skjønner.
Det stusser jeg også på. For at avstraffelse skal være hensiktsmessig bør det IMO være en mulighet for rehabilitering eventuelt bør det være et preventivt aspekt. Det siste kan det muligens være om midler som kommer inn gjennom denne lovgivningen blir øremerket sikkerhetstiltak som f.eks de BT nevner et stykke over. Har ingen tro på at en bot i denne sammenhengen skal bidra til å senke muligheten for gjentakelse da den bortfaller når man innser konsekvensene.
...så du ville ikke betenkt deg to ganger, før du satte deg i bilen og skulle kjøre langt, og du selv ante at du kunne risikere å bli så trøtt at du sovnet....???
Selv om du visste at du:
1)kunne forårsake STOR skade på andre og/eller deg selv
2)kunne få en bot som svir på pungen
?????????????????

Hvis ikke: No vart æ skræmt, ja....!!!

mvh
Proffen
Det er jo nøyaktig det som er poenget mitt. ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

En bot på pungen er imo helt unødvendig som skremsel da konsekvensene av en eventuell ulykke er mye verre. ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
jowil skrev:
Proffen skrev:
jowil skrev:
Sting skrev:
Det er ropet om straff som saligjørende jeg ikke skjønner.
Det stusser jeg også på. For at avstraffelse skal være hensiktsmessig bør det IMO være en mulighet for rehabilitering eventuelt bør det være et preventivt aspekt. Det siste kan det muligens være om midler som kommer inn gjennom denne lovgivningen blir øremerket sikkerhetstiltak som f.eks de BT nevner et stykke over. Har ingen tro på at en bot i denne sammenhengen skal bidra til å senke muligheten for gjentakelse da den bortfaller når man innser konsekvensene.
...så du ville ikke betenkt deg to ganger, før du satte deg i bilen og skulle kjøre langt, og du selv ante at du kunne risikere å bli så trøtt at du sovnet....???
Selv om du visste at du:
1)kunne forårsake STOR skade på andre og/eller deg selv
2)kunne få en bot som svir på pungen
?????????????????

Hvis ikke: No vart æ skræmt, ja....!!!

mvh
Proffen
Det er jo nøyaktig det som er poenget mitt. ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

En bot på pungen er imo helt unødvendig som skremsel da konsekvensene av en eventuell ulykke er mye verre. ;)
Skremslene om konsekvensene gjelder garantert ikke for ALLE, og er garantert ikke NOK FOR ALLE, som det tydelig fremkommer i tråden....

mvh
Proffen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.536
Antall liker
9.981
Det største skremslet for de fleste er at noen vil ha pengene deres. De fleste ser som den største faren ved promillekjøring faren for å bli tatt.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Pink_Panther skrev:
Det største skremslet for de fleste er at noen vil ha pengene deres. De fleste ser som den største faren ved promillekjøring faren for å bli tatt.
Point proven! ;D

....og det er skremmende!

mvh
Proffen
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Proffen skrev:
Skremslene om konsekvensene gjelder garantert ikke for ALLE, og er garantert ikke NOK FOR ALLE, som det tydelig fremkommer i tråden....

mvh
Proffen
Vel vel. Poenget mitt er bare simpelthen at en som sovner bak rattet neppe gjør det igjen og at en bot neppe er en særlig effektiv vekkerklokke. Beklager hvis det skremte deg.
 
Topp Bunn