Å sovne bak rattet

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Klarer ikke holde meg, å gjøre feil er menneskelig og kommer til å skje igjen så lenge vi finnes. Hvis noen med viten og vilje kjører når vedkommende vet han/hun ikke burde er jo det galt selvfølgelig. Grensen mellom å være trøtt eller farlig trøtt er ikke så veldig enkel å merke og jeg synes mange her har veldig stor tro på egen ufeilbarlighet.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
jowil skrev:
Proffen skrev:
Skremslene om konsekvensene gjelder garantert ikke for ALLE, og er garantert ikke NOK FOR ALLE, som det tydelig fremkommer i tråden....

mvh
Proffen
Vel vel. Poenget mitt er bare simpelthen at en som sovner bak rattet neppe gjør det igjen og at en bot neppe er en særlig effektiv vekkerklokke. Beklager hvis det skremte deg.
Det som skræmmer meg, er at du ikke ser at en slik bot kan være, og for de fleste vil være, en effektiv pekefinger!
Jeg vil helst slippe å risikere å være den som blir påkjørt av en som trenger å kjøre på noen, for først da å face alvorligheten i det å kjøre i "så trøtt tilstand" at han sovner..... Capische?

mvh
Proffen
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Proffen skrev:
Jeg vil helst slippe å risikere å være den som blir påkjørt av en som trenger å kjøre på noen, for først da å face alvorligheten i det å kjøre i "så trøtt tilstand" at han sovner..... Capische?

mvh
Proffen
Dersom du er såpass engstelig vil jeg anbefale at du holder deg unna biler og veier. Det er livsfarlig.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
jowil skrev:
Proffen skrev:
Jeg vil helst slippe å risikere å være den som blir påkjørt av en som trenger å kjøre på noen, for først da å face alvorligheten i det å kjøre i "så trøtt tilstand" at han sovner..... Capische?

mvh
Proffen
Dersom du er såpass engstelig vil jeg anbefale at du holder deg unna biler og veier. Det er livsfarlig.
bullshit!

Proffen
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse ...
Nøyaktig hva slags type reahbilitering ser du for deg i denne saken? Søvnkurs? Kurs i å holde seg våken?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Proffen skrev:
jowil skrev:
Proffen skrev:
Jeg vil helst slippe å risikere å være den som blir påkjørt av en som trenger å kjøre på noen, for først da å face alvorligheten i det å kjøre i "så trøtt tilstand" at han sovner..... Capische?

mvh
Proffen
Dersom du er såpass engstelig vil jeg anbefale at du holder deg unna biler og veier. Det er livsfarlig.
bullshit!

Proffen
Jeg kjører mye og gjerne, men vil helst slippe slike idioter på veiene!
At DET skal være vanskelig å skjønne, beats me..............

mvh
Proffen
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
geiraa skrev:
jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse ...
Nøyaktig hva slags type reahbilitering ser du for deg i denne saken? Søvnkurs? Kurs i å holde seg våken?
Hva med å quote hele innlegget istedet?

Edit:

jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse og kan ikke se det helt store potensiale i denne saken. På den annen side kan selvsagt summen det er snakk om benyttes til forebyggende arbeid mot nettopp dette. Hm. Har nettopp kjørt opp halve Norge og bevitnet cirka tohundreogførtifire advarsler mot nettopp dette. Muligens er de finansiert av slike bøter og da er det flott allikevel. Beklager et noe vaklevorent resonnement, er straks på tur i seng. :D
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Tråden får meg til å minne meg om noe jeg har fortalt om før her på HFS.


Ved gjentatte anledninger har jeg opplevd på trafikkulykkesteder at folk er mer opptatt av når de kan komme videre og når køen løsner, ikke hvordan det har gått med de i ulykkesbilen(e)


Vi er oss selv nærmest............... :p :p :p :p :p


Folk må gjerne være så idioter de vil og kjøre seg i hjel når som helst, men ikke faen om jeg eller mine nærmeste skal rammes av imbesile hestkuka i trafikken.
Ta dere en tur på Sunnaas Sykehus og se med egne øyne hva som kan bli resultatet.

Dette har ingenting med tåpelig engstelse å gjøre.


takk! :mad:
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Proffen skrev:
Proffen skrev:
jowil skrev:
Proffen skrev:
Jeg vil helst slippe å risikere å være den som blir påkjørt av en som trenger å kjøre på noen, for først da å face alvorligheten i det å kjøre i "så trøtt tilstand" at han sovner..... Capische?

mvh
Proffen
Dersom du er såpass engstelig vil jeg anbefale at du holder deg unna biler og veier. Det er livsfarlig.
bullshit!

Proffen
Jeg kjører mye og gjerne, men vil helst slippe slike idioter på veiene!
At DET skal være vanskelig å skjønne, beats me..............

mvh
Proffen
Det er ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt, jeg er helt enig i akkurat det. But don't shoot the messenger, de er der allikevel.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Har hatt en opplevelse der jeg var alt for nær ved å sovne, på alt for svingete vei. Det gjør jeg ikke igjen!

Boten er småpenger i den store sammenhengen – får man den mer enn én gang må det jo være noe virkelig rart på gang. Regner med at de fleste som får en slik bot ikke trenger den for å lære, men skal ikke se bort fra at det kan få noen andre til å tenke seg litt om. Og da synes jeg det er verdt det.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
Tråden her får meg til å minne meg om noe jeg har fortalt om før her på HFS.


Ved gjentatte anlednigner har jeg opplevd på trafikkulykkesteder at folk er mer opptatt av når de kan komme videre og når køen løsner, ikke hvordan det har gått med de i ulykkesbilen(e)


Vi er oss selv nærmest............... :p :p :p :p :p


Folk må gjerne være så idioter de vil og kjøre seg i hjel når som helst, men ikke faen om jeg eller mine nærmeste skal rammes av imbesile hestkuka i trafikken.
Ta dere en tur på Sunnaas Sykehus og se med egne øyne hva som kan bli resultatet.

Dette har ingenting med tåpelig engstelse å gjøre.


takk! :mad:
+ 1
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
jowil skrev:
Proffen skrev:
Proffen skrev:
jowil skrev:
Proffen skrev:
Jeg vil helst slippe å risikere å være den som blir påkjørt av en som trenger å kjøre på noen, for først da å face alvorligheten i det å kjøre i "så trøtt tilstand" at han sovner..... Capische?

mvh
Proffen
Dersom du er såpass engstelig vil jeg anbefale at du holder deg unna biler og veier. Det er livsfarlig.
bullshit!

Proffen
Jeg kjører mye og gjerne, men vil helst slippe slike idioter på veiene!
At DET skal være vanskelig å skjønne, beats me..............

mvh
Proffen
Det er ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt, jeg er helt enig i akkurat det. But don't shoot the messenger, de er der allikevel.
....og da synes du det er greit å IKKE bruke de virkemidlene vi har, slik at vi kan unngå at de steller til helvete for seg selv og andre!? Jau, jau... Får nesten lyst å sitere Carl I. Hagen, jeg........... ;D

mvh
Proffen
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Proffen skrev:
....og da synes du det er greit å IKKE bruke de virkemidlene vi har, slik at vi kan unngå at de steller til helvete for seg selv og andre!? Jau, jau... Får nesten lyst å sitere Carl I. Hagen, jeg........... ;D

mvh
Proffen
Har du lest innleggene mine?

Om noe er uklart kan jeg gjenta: Jeg tror ikke at bøter vil ha noen stor preventiv effekt i motsetning til deg som tror de vil ha det. Derimot vil midlene de evt vil innbringe kunne ha det, derfor er faktisk jeg også for bøter.

Konklusjon: Vi er uenige. :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Om noen bot noengang var øremerket et fornuftigere formål enn pengebingen...(statskassen)

Arne K
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Om noe er uklart kan jeg gjenta: Jeg tror ikke at bøter vil ha noen stor preventiv effekt i motsetning til deg som tror de vil ha det. Derimot vil midlene de evt vil innbringe kunne ha det, derfor er faktisk jeg også for bøter.
Om noen bot noengang var øremerket et fornuftigere formål enn pengebingen...(statskassen)
Det er jo ikke gratis å sende trafikkskadde mennesker på rehabilitering/sykehus. Noen må ta regninga...
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
jowil skrev:
geiraa skrev:
jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse ...
Nøyaktig hva slags type rehabilitering ser du for deg i denne saken? Søvnkurs? Kurs i å holde seg våken?
Hva med å quote hele innlegget istedet?
OK.

jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse og kan ikke se det helt store potensiale i denne saken. På den annen side kan selvsagt summen det er snakk om benyttes til forebyggende arbeid mot nettopp dette. Hm. Har nettopp kjørt opp halve Norge og bevitnet cirka tohundreogførtifire advarsler mot nettopp dette. Muligens er de finansiert av slike bøter og da er det flott allikevel. Beklager et noe vaklevorent resonnement, er straks på tur i seng. :D
Så, hva slags rehabilitering mener du kan egne seg, siden du ikke ser noe potensiale i en straffereaksjon i denne saken?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
villov skrev:
er ikke bare farlig. Det koster også på flere måter.
I mitt tilfelle så sovnet jeg kjørende på Mosseveien inn mot byen,
og våknet av å kjøre inn i fjellveggen på min høyre side.
Heldigvis ingen personskade, men bare min bil som ikke ville kjøre videre.

Egenandelen fra forsikringen gikk opp fra 5.000,- til 12.000,- da skylden
var min egen, og boten ble 10.000,- som jeg foreløpig har akseptert.
Det ble altså 22.000,- men verre var det at førerkortet ble inndratt for
6 måneder.
- ikke lest alt her, men forventer at du har lært noe...?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
geiraa skrev:
jowil skrev:
geiraa skrev:
jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse ...
Nøyaktig hva slags type rehabilitering ser du for deg i denne saken? Søvnkurs? Kurs i å holde seg våken?
Hva med å quote hele innlegget istedet?
OK.

jowil skrev:
Ja om straffen er målet i seg selv kan jeg ikke annet enn å være enig, men jeg er av den oppfatning at rehabilitering er et mer fornuftig instrument enn avstraffelse og kan ikke se det helt store potensiale i denne saken. På den annen side kan selvsagt summen det er snakk om benyttes til forebyggende arbeid mot nettopp dette. Hm. Har nettopp kjørt opp halve Norge og bevitnet cirka tohundreogførtifire advarsler mot nettopp dette. Muligens er de finansiert av slike bøter og da er det flott allikevel. Beklager et noe vaklevorent resonnement, er straks på tur i seng. :D
Så, hva slags rehabilitering mener du kan egne seg, siden du ikke ser noe potensiale i en straffereaksjon i denne saken?
Jeg ser ikke noe potensiale for rehabilitering. Om det ikke går an å skjønne det må jeg ha formulert meg svært klossete. Skjønn det om du vil.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.332
Antall liker
3.864
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hei villov.

Flott at det gikk bra med deg. Regner med du er ganske skjelven nå... Regner også med at dette har gitt deg en lærepenge om at søvn er veldig viktig. Er man veldig trøtt og eller utslitt, holder det ikke med en sjokkis/Red Bull/høy musikk og vinduene oppe.










Men dette kan dere vel utføre i en plutselig oppstått situasjon, alle dere som har førerkort?
Jepp. Senest i april i år, da motorsyklistyen foran meg gikk på tryne på E18. ;)
 
V

villov

Gjest
Må selvfølgelig bare prise meg lykkelig for at jeg ikke skadet andre eller meg selv, og ta straffen ved å gå rundt med månedskortet til trikken med godt humør. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
villov skrev:
Må selvfølgelig bare prise meg lykkelig for at jeg ikke skadet andre eller meg selv, og ta straffen ved å gå rundt med månedskortet til trikken med godt humør. :)
Så slipper du ikke ut eksos heller og bråker ikke i bymiljøene :). Én mindre er en dråpe i havet med alikevel.

... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn.... Øhhhhnnn....

Og all dritten jeg og alle andre må puste inn. Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp PhuiiiiPhuiiii Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttppPhuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttppv Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp vv Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp Phuiiii...ttpp


Det burde vært et mye bedre utbygget undergrunnsnnett.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
villov skrev:
er ikke bare farlig. Det koster også på flere måter.
I mitt tilfelle så sovnet jeg kjørende på Mosseveien inn mot byen,
og våknet av å kjøre inn i fjellveggen på min høyre side.
Heldigvis ingen personskade, men bare min bil som ikke ville kjøre videre.

Egenandelen fra forsikringen gikk opp fra 5.000,- til 12.000,- da skylden
var min egen, og boten ble 10.000,- som jeg foreløpig har akseptert.
Det ble altså 22.000,- men verre var det at førerkortet ble inndratt for
6 måneder.
Du slipper å kjøre opp på nytt ved 6 mnd inndragning?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Mye interessant lesestoff her på denne tråden. Helt klart at folk oppfatter "sikkerhetskultur" på helt forskjellig måte. "High risk, high safety industri" som luftfart har et noe annet syn på dette med hva som er viktigst, læring eller straff, som piloten her ( Sting ) var inne på enn hva som synes gjengs blandt "vanlige" SV og FRP velgere.

Nå vet jo "de fleste" at man ALDRI skal inrømme overfor "Onkel Blå" at man har sovnet ved rattet. Katt kom plutselig ut i veien, illebefinnende, en veps som distraherte, eller noe annet plausibelt er straks mye mer "fornuftig" da dette ikke får de samme konsekvensene for "den sovende synder", som faktisk ikke er en synder da man pr definisjon ikke synder når man sover! ;D

Hva blir resultatet av at folk ikke inrømmer i hvilket omfang de sovner bak rattet? Jo omfanget blir ikke kjent og problemet blir derfor ikke tatt alvorlig nok og i tilstrekkelig omfang. I luftfart, som også er min bransje, er man mye mer fokusert på å lære av og kartlegge problemene istedet for nødvendigvis å straffe. Hvis man kartlegger omfanget av og lærer av andres feilgrep kan man faktisk oppnå at man unngår flere tilfeller av den samme tabben. Dette er en av grunnene til at noe som faktisk er kjempeskummelt og potensiellt farlig som det å fly er faktisk er trygt inntill det kjedelige!

I luftfart er man veldig fokusert på "non punitive" raportering av feil, der de som "driter på draget" uten fare for straff kan legge fram hva som skjedde på en åpen og ærlig måte slik at man ( hele luftfartsindustrien ) kan lære av det og unngå at den samme tabben gjøres "oppatt og oppatt". Er det fare for straff vil man for det første unnlate å rapportere så langt det er mulig, og hvis man MÅ rapportere vil man "pynte" på hendelsene for å framstå så positivt som mulig for å slippe straff.

Når det gjelder all dere som "selvsagt" aldri kjører hvis ikke dere er 100% opplagte og våkne går jeg ut fra at dere heller ikke blir sure når flyet til Las Palmas blir forsinket fordi flygelederen ikke fikk sove på grunn av kolikkbarn og derfor ikke kom på jobb?? Men det blir kanskje "noe annet"? :-\ ;D
 
Topp Bunn